Kiinnostaako kunnallista lääkäriä lainkaan ferritiini?
Ei siltä näytä :(
Kommentit (30)
Ei kiinnosta tai eivät osaa käyttää sitä diagnostisena välineenä.
Riippuu toki lääkäristä. Osa on aivopesty siihen moodiin, että se on turha naisten muoti-ilmiö.
Osa lääkäreistä, varsinkin nuoremmat lääkärit saattavat olla jo perillä asiasta.
Ei kiinnosta, ja ylipäätään lääkärit tuntuvat olevan yllättävän pihalla koko ferritiinistä. Hemoglobiinia vaan tuijottavat.
B12 on toinen, joka tsekataan vain, jos asiakas sitä sinnikkäästi vaatii, vaikka varsin monella on puutetta siitä.
No, eipä se kiinnosta monia yksityisellä toimivia lääkäreitäkään.
Itselleni kävi niin, että Terveystalossa vastaanottava lääkäri mutisi tuosta muoti-ilmiöstä, kun mainitsin, että mulla on ferritiini 18. Samanaikaisesti Terveystalon verkkosivuilla kerrotaan, että arvon olisi hyvä olla yli 30.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kävi niin, että Terveystalossa vastaanottava lääkäri mutisi tuosta muoti-ilmiöstä, kun mainitsin, että mulla on ferritiini 18. Samanaikaisesti Terveystalon verkkosivuilla kerrotaan, että arvon olisi hyvä olla yli 30.
Ylipäätään monet naisille tyypillisemmät vaivat kuitataan helposti muoti-ilmiöiksi tai hysteerisyydeksi.
En lääkäristä tiedä mutta kävin tässä joku aika sitten työttömän terveystarkastuksessa. Koska on verenpainetautia ja puolen vuoden sisään tulleita kovia nivelkipuja sun muuta riesaa, laittoi terveydenhoitaja lähetteen verikokeisiin, sellaisiin peruskokeisiin. Hemoglobiini oli huono, vain 90 ja tämän arvasinkin olosta mutten aloitellut rautalisää, kunnes sain vahvistuksen asiasta. Nyt tämä samainen hoitaja soitteli ja sanoi laittavansa kuukauden päähän uudet verikokeet ja näihin myös ferritiinin. Kahdelta tutulta olen kuullut nyt tällä viikolla, että heillä kun oli huonot hemoglobiinit ja myös alhaiset ferritiinit, saivat rautainfuusion ihan tässä meidän pienen kirkonkylän terveysasemalla. Heillä ei siis rautalisä nostanut arvoja, saa nähä mitä omalle kohdalle käy.
Mitä väliä sillä edes on? Syö rautalisää, jos haluat. Mitä teet jollain ferritiiniarvolla?
Taas joku moniongelmainen ämmä on menny lääkärille Mi otidiagnoosi päässä ja omastaan mielestään niin tietäväisinä.
Mistä ap:n kaltaisia vaajakkeja oikein tulee? 🤦🏻♂️
Ei kiinnosta, koska raudan puute on pitkälti trendisairaus, jolla saadaan masentuneet ihmiset pois lääkärin vastaanotolta, koska kaikille ei ole mahdollista tarjota terapiaa. Nuo vitamiinien puutoksista johtuvat ongelmat johtuvat elämäntavoista ja henkisen elämän puutteista.
Jos hemoglobiini on normaali ja ferritiini vähän matala, ei voi kärsiä merkittävästä raudanpuutteesta. Sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään monet naisille tyypillisemmät vaivat kuitataan helposti muoti-ilmiöiksi tai hysteerisyydeksi.
Koska NE ON sitä.
Eivät miehet juokse lääkärissä luettuaan jostain somesta mahdollisesta vaivastaan.
Vierailija kirjoitti:
En lääkäristä tiedä mutta kävin tässä joku aika sitten työttömän terveystarkastuksessa. Koska on verenpainetautia ja puolen vuoden sisään tulleita kovia nivelkipuja sun muuta riesaa, laittoi terveydenhoitaja lähetteen verikokeisiin, sellaisiin peruskokeisiin. Hemoglobiini oli huono, vain 90 ja tämän arvasinkin olosta mutten aloitellut rautalisää, kunnes sain vahvistuksen asiasta. Nyt tämä samainen hoitaja soitteli ja sanoi laittavansa kuukauden päähän uudet verikokeet ja näihin myös ferritiinin. Kahdelta tutulta olen kuullut nyt tällä viikolla, että heillä kun oli huonot hemoglobiinit ja myös alhaiset ferritiinit, saivat rautainfuusion ihan tässä meidän pienen kirkonkylän terveysasemalla. Heillä ei siis rautalisä nostanut arvoja, saa nähä mitä omalle kohdalle käy.
Ensisijainen asia kohdallasi ei ole kontrollikokeet tai rautainfuusio, vaan sen selvittely, mikä on anemian aiheuttanut.
Ah, pari asiallista kommenttia, ja sitten palstalla päivystävä yksinäinen betamies löysi paikalle jakamaan suurta viisauttaan tästäkin aiheesta.
Lääkärit on kuulkaa nähneet satoja teitä hysteerisiä naisia joilla on muka ferritiini/kilpirauhas/keliakia/ärtyvänsuoli/ ymymymymym ja teistä keskustellaan lääkärien parissa todella paljon.
Olette luulosairaita.
Lääkärit lukevat hiukan eri tason tekstejä kuin te naiset siellä somessa.
Mulle työterveyslääkäri laittoi ihan pyytämättä lähetteen ferritiinin mittaukseen, kun hemoglobiini oli normaalin alarajoilla. En ollut vielä tuolloin kuullut koko ferritiinistä mitään. Mittauksissa ferritiini oli muistaakseni 12, joten aloin heti syömään rautaa niin paljon kuin maha kesti. On kyllä olo muuttunut kuukausien saatossa aivan hurjan paljon! Harmittaa ihan vietävästi, että löysin avun vasta nyt, liki nelikymppisenä. Olen ollut uupunut suurimman osan elämästäni ja luullut sen olevan normaalia. Mutta eipä ollutkaan normaalia, ettei töissä jaksa kuin rimaa hipoen ja työpäivän jälkeen ei voinut kuin vaan maata sohvalla. Nykyään olen töissä aidosti energinen ja iltaisinkin kuntoilen tai harrastan.
/quote]Ensisijainen asia kohdallasi ei ole kontrollikokeet tai rautainfuusio, vaan sen selvittely, mikä on anemian aiheuttanut.[/quote]
Niitäpä sitä aletaan kuulema selvitellä, jos ei mitään merkittävää rautalisällä tapahdu ja jos se ferritiinikin on alhainen. Tiedossa on, että runsaat menkat varmasti on iso syy ja kun tässä on ikää kohta 47 niin kiertokin on muuttunut niin lyhyeksi kuin 24vrk. Sitten kun vuotaa 3 päivää kunnolleen ja toiset kolme vähemmän niin vaikuttaahan se. Hormonikierukkaa tarjotteli jo mutta en ota.
Miksi pitäisi kiinnostaa?