***TOUKOvauvat LOKAKUU***
Tässä vielä linkki syyskuun pinoon
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8463781&t=8260579&appid=&…
Kommentit (35)
Hei,
tervehdys jälleen. Hillalla oli kova pituuskasvuspurtti viime kuukautena, 4 kk tarkastuksessa pituutta 65 cm (+4,5 cm) ja painoa 6800 g (+600 g). Täysimetys on käytössä edelleen. Muutaman kerran on saanut korviketta.
Sairauksilta on vältytty, mutta viime viikolla alkoi nuha. Tosi ikävän kuuloista kun hengitys rohisee. Yritin auttaa oloa nenä-fridalla ja suolatipoilla, ehkä niistä oli jotain apua. Nyt olo on kuitenkin parempi.
Vastailenpa minäkin tukijoukoista... Meillä tukijoukot on oikein hyvät, sekä isovanhemmat että sisarukset on parin tunnin matkan etäisyydellä ja ovat jo hoitaneet vauvaa. On mennyt vaihtelevasti, molemmat siskot on vahtinu vauvaa kerran ja molemmilla kerroilla neiti on huutanut koko poissaolon ajan (pari tuntia). Isovanhemmat on ehtineet hoitaa jo muutaman kerran ja ne kerrat on menneet oikein hyvin.
Edelleenkään ei tyttö ole hinkunut liikkeelle. Kääntymisen Hilla oppi, muttei jaksa kovin usein sitä harrastaa. Mistähän moinen " laiskuus" ? Nyt tyttö on keskittynyt lähinnä äänten tuottamiseen ja tavaroiden hapuiluun. Ne sujuvatkin hyvin.
Hyvää syksyn jatkoa!
Julius on nyt viikon yli 5 kk.
Käytiin pidennetyllä viikonloppureissulla Pariisissa ystäväperheen luona. Matka meni oikein hyvin vaikka äitillä olikin vatsa jännityksestä sekaisin, kun piti kahden lapsen kanssa lentää yksin Tukholman kautta Pariisiin. Poika ei reagoinut oikeestaan mitenkään koneen nousuihin ja laskuihin. Päiväunet nukkui koko reissun ajan matkarattaissa millon meluisessa junassa ja millon missäkin. Kyllähän se matkustelu onnistuu pienen lapsen kanssa, vaikka rankkaa se on niin aikuiselle kuin lapsellekin.
Neuvolassa käytiin alkuviikosta saamassa piikki, josta ei tullut muita oireita kuin väsymys. Pituutta pojalla on 69 cm ja painoa 7660g. Paino oli noussut vaan 240g kuukauden aikana, tämän osasin arvatakin. Meillä liikutaan paljon ja ruokamäärät ovat pieniä. Aamupuuroa menee n. 1 iso ruokalusikallinen, kasvissosetta pari jääkuutiota ja hedelmäsosetta jopa puoli purkkia, velliä iltaisin max 150 ml jos on oikein nälkäinen. Nania juo ruoan jälkeen max 60 ml.
Olen kyllä tottunut tähän pieniruokaisuuteen, koska esikoinen oli myös huono syömään ja vielä nytkin 6 vuotiaana ruokamäärät on ihan älyttömän pieniä. Mutta pääasia, että lapset ovat terveitä ja hyväntuulisia.
Poika liikkuu ja touhuaa siis paljon. Eteenpäin menee edelleen mönkimällä pää lattiassa ja pyörimällä. Viikon verran on noussut konttaus- ja " karhunkävely" -asentoon niin, että käsivarret on kyynärpäistä lattiassa. Yrittää tästä lähteä eteenpäin muttei jaksa kannatella itseään ja tuiskahtaa nenälleen. Istuminen alkaa kohta onnistumaan ilman tukea. Fyysinen kehitys näyttää menevän samaan tahtiin kuin siskollaankin.
Yöt muuttuivat levottomiksi vähän yli neljäkuisena. Siihen asti oli nukkunut aina hyvin, eikä äidin ollut tarvinnut öisin valvoa muuta kuin syöttää. Nyt touhutaan ja pyöritään sängyssä keskellä yötä ja kun ottaa viereen ettei pääsisi pyörimään niin sitten revitään äitiä hiuksista, huidotaan ja viuhdotaan. Aluksi annoin aina tisua, kun poika alkoi touhuamaan. Luulin näin saavani hänet nukahtamaan mutta ei, touhu jatkui, kun sai ensin ruokaa. Nyt annan tutin ja yritän itse nukkua. Tisua annan kerran yöllä ja sitten toisen kerran n.kuuden aikoihin.
Taidanpa lähteä ulos, kun näyttää olevan upea syysilma.
Aurinkoista lokakuuta kaikille!
Nasumasu, ajattelinkin tässä yksi päivä että mitähän sinulle kuuluu. Kiva kun kirjoittelit kuulumisia. :)
Meillä oli tänään 5kk neuvola. Siirin paino ei taaskaan ollut hirmuisesti noussut. Mulla on tosi paha mieli. Paino oli nyt 6370g ja pituus 63.5cm. Viime viikolla aloitettiin iltapuurot. Aamuisin syödään hedelmäsosetta ja päivällä kasvissosetta ja jälkkäriksi hedelmäsosetta. Lisäksi juodaan aamupäivällä ennen päikkäreitä velliä, iltavelli ja tissittelyt noin 4-6 kertaa päivässä. Siiri syö älyttömän hyvin, suu auki odottaa aina uutta lusikallista. Ei kiukuttele yhtään syöntiä. Ja syötän aina niin kauan ettei enää huoli ruokaa. Isoja annoksia mielestäni menee. Tosin kyllä hän sitten kakkaakin paljon, joskus montakin kertaa päivässä.
Neuvolasta saimme ohjeen aloitella lihan maistamista. Täti ei kyllä huolissaan ollut koska Siiri on terve, syö hyvin, kakkaa & pissaa ja nukkuu hyvin. Missään ei ole vikaa, paino & pituus ei vain nouse. :/
Kovasti täti yritti lohdutella ettei mitään hätää ole, mutta itseä niin vaivaa että miksi tyttö ei kasva. Useilla vauvat kasvaa pelkällä tissimaidolla hyvin, ja meillä ei vaikka kiinteitäkin syö vaikka kuinka.
Noh, ei kait se auta. Enhän minäkään kyllä mikään isokokoinen ole. Kohtuu hoikahko ja pitkä, joten kait tyttö sitten äitiinsä tulee. Ja ei kyllä isäkään nuorena ole iso ollut, iän myötä tullut muutama " elintaso kilo" . ;)
Jotain positiivista sentään. Hypertonia oli tätinkin mielestä selvästi helpottanut. Ei ollut enää niin jäntevä kuin aikaisemmin. Joten niistä fysioterapeutin ohjeista on heti ollut apua. Tosin onhan meillä se aika sairaalaan ensi kuussa, joten käydään nyt kuitenkin siellä. On Siiri kuitenkin välillä selkeästi jännittynyt.
Jokos olette isänpäivää suunnitelleet? Minä olen jo lahjan ostanut, ja suunnitellut mitä tarjoan sänkyyn. Eka isänpäivä, joten haluan että mies muistaa tämän. :)
Mulla on tänään hammaslääkäri! Iiiiik! Toivottavasti reikiä nolla! :D Miehen pitäisi tulla kotiin ajoissa jotta ehdin neljäksi hammaslääkäriin. Sitten kun tulen sieltä mies lähteekin suoraan jääkiekkopeliin, joten tänään ei ehditä juurikaan näkemään.
Mutta minäpä annan taas tilaa muillekin. Mukavaa päivää kaikille!
Red_Cat & Siiri reilu 5kk
Ella söi juuri ja odottelemma aterian laskeutumista ennen kuin alamme touhuilemaan lattialla. Ella viihtyy aika mukavasti lattialla tavaroiden keskellä (yksinkin!) ja pyörii napansa ympäri, mutta ei vielä ryömi. Hampaita meillä on harjattu jo reilun kuukauden ajan :o) Siskot ja velu ovat Ellan mielestä kivoja..heille irtoaa hymyt ja kikatukset helpoiten :o) Kyllä meillä on taas ensiviikolla hiljaista, kun isot ovat koulussa. Kävimme eilen 5 kk neuvolassa ja painoa on nyt 7930 g ja pituus 66 cm, pipan ympärys on 43 cm. Ella kasvaa tasaisesti. Yöt meillä nukutaan hyvin edelleen. Aamupäivällä neiti ottaa yhdet unoset ja iltapäivällä unien pituudesta riippuen yhdet tai kahdet unet. Kiinteiden syömisten myötä on päiviin tullut aika selkeä rytmi.
Oli mukava lukea, että Red-Cat:in Siirin ylijäykkyys -oireet ovat jo helpottaneet :o) On hyvä, että mahdoll. " ongelmat" selviävät ajoissa ja niihin voidaan puuttua. Mukavaa lokakuun loppua toukokuisille!
Liz ja Ella
REDCAT, meidän tyttö oli 5 kk neuvolassa 6350 ja 65.5. Esikoinen on ollut vielä 800 g kevyempi samanikäisenä. Ja molemat tytöt ovat hyviä syömään, joten taitavat vain olla hentosia luonnostaan. Niin varmasi teilläkin. Lapset ovat niin erilaisia ja eri kokoisia. Mäkin esikoisen aikana olin välillä huolissani. Kovastikin. Nyt 3.5-vuotiaana on tyttönen 12.5 kg. : )
Meidän vauveli syö tosiaan hyvällä ruokahalulla kaksi kasvissose-ateriaa ja yhden hedelmävälipalan päivässä. Porkkana, peruna, parsakaali, maissi ja päärynä ovat tällä hetkellä ruokalistalla. Ruokajuomana on sitten rintamaito, kuten myös aterioiden välissä. Tyttö odottaa ruokaa suu apposen ammollaan, ja musta tuntuu, että aloitellaan vähitellen myös lihaa. Neiti on siis ensi viikolla 6 kk. Ajattelin tällä kertaa ottaa ensiksi lihan, sitten vasta viljat ruokavalioon. Mites te muut teette?
Palailen ensi viikolla neuvolakuukumisten kanssa. Hyvää viikonloppua jo tässä vaiheessa.
Meillä ollaan vähän syysflunssassa. Juliuksella valuu räkä ja hienoista lämpöä. Eilen oltiin vauvauinnissa ja poika oli mielestäni ihan terve mutta aamulla nenä tukossa. Isosisko on ollut nuhassa jo viikon mutta muuten terveenä.
Ruoka on alkanut maistumaan oikein hyvin alkuhankaluuksien jälkeen. Vellin syöminen loppui jokin aika sitten, kun poika kertakaikkiaan ei enää suostunut juomaan velliä. Yhtenä iltana vaan alko huutamaan suoraa huutoa kun yritin velliä antaa. Tätä ennen oltiin syöty kuukauden verran joka ilta velli. Muutamana iltana vielä yritin antaa mutta ei kelvannut. Enpä viittiny sitten enää kiduttaa itteeni enkä lasta ja aloin antamaan illalla puuron. Olen käyttänyt niitä vauvojen puurojauheita ja hyvin kelpaa.
Puuron aloitin 5 kk iässä kaurapuurolla ja vellin hylkäämisen jälkeen olen antanut iltaisin riisipuuroa.
Lihaa en ole vielä aloittanut. Meillä syödään tavallisesti hyvin kasvispainotteisesti niin en senkään takia ole kiirehtinyt lihan kanssa. Ajattelin aloittaa joskus tuossa 7 kk:n ikään mennessä.
Julius ryömii jo kovaa vauhtia ympäri kotia ja kerää mukaansa kaikki pölyt ja hiukset (miksi äiti ei oo imuroinu?=) Tänä aamuna poika oli hauska, kun yritti saada palloa kiinni niin pallo pyöri aina karkuun, lopulta pallo pyöri ruokapöydän alle ja poika perässä. Siellä hän sitten puikkelehti tuolin jalkojen välissä pallon perässä. Lopulta pojalla meni hermo kun ei saanut palloa kiinni.
Eilen hain ullakolta syöttötuolin, kun alkoi sitterissä syöttäminen olemaan yhtä sohellusta. Syöttötuolissa syöttäminen sujuikin heti eka kerrasta alkaen oikein hyvin. Julius istuu hetkellisesti ilman tukea lattialla vaikkakin vähän huojuen.
Hauskaa viikonloppua!
Ehdinpä minäkin tänne. Nennan 5kk 1vko mitat oli 6750g ja 65cm. Painoa oli tullu kivasti lisää mut pituutta oli tullu vain 0,5cm lisää kuukaudes. Terkka sano ettei syytä huoleen, et vauvat voi kasvaa jopa sentin yhessä yössä (!)
Soseet menee hyvin kaupaks. Alotettiin ne 4,5kk iässä terkan suosituksest ku meiän neiti on liikkuvainen tapaus, ettei pelkkä maito riittäis. Ja kylhä se oliki syömäs tunnin välein hereil ollessaan. Nenna oottaa suu auki seuraavaa lusikkaa ku äiskä on nii hidas lusikoija.. Porkkana on ainoo mikä ei tähä mennes oo sopinu. Tänä aamul kokeiltii kaurapuuroo ja seki meni hyvin alas.
Oon ny kaks iltaa ollu menoissa niin et mies on hoitanu nennaa. 5,5 kk siihe meniki et uskalsi lähtee.. Tosin se ei oo aikasemmin ollu ees mahollista ku nenna ei oo osannu juoda tuttipullost. Nyt ollaa annettu nokkamukist vettä soseiden kans ni kokeiltii maitoo antaa kans siitä mut se ei sit onnistunu alkuunsakaan. Huvikseen vaa sit laitoin tuttipulloon maidot ja hyvin osaski juoda! Huh mikä helpotus! Mut oli se kyl kauhun paikka lähteä ekaa kertaa :) Mut kaikki meni hyvin, mun kullanmuruil oli mukava ilta ja ittekki pääs vähä tuulettamaan mieltä!
Onpas täällä tosiaan hiljaista, onkohan meillä kaikilla niin mukavata vauvojen kanssa ettei koneelle keretä. Meillä menee hyvin, poika on tyytyväinen jokeltelija. Ääneen nauraa ja oikein osaa vimmata! Sillon riittää kikatukseen kun vain katsoo poikaa päin. Hassu ukko! Nyt on oppinut pärisyttämään ja soseet välillä pärisee hänestä mukavasti...
Alottelin soseet reilu viikko sitten, kun poika oli 5.5kk. Heti alusta sujui hyvin ja enemmän söisi nytkin kuin uskallan antaa. Puoli purkillista por-perunaa uppoaa hujauksessa! Ootteko muut antanu varovaisesti, ettei kävis mahaan? Minä ajattelin tehdä soseiden kanssa niin, että kun kasvikset on käyty läpi annan hedelmäsoseita. En pidä mitään kiirettä, annan tottua yhteen makuun n. 5vrk ennen kuin alottelisin toista. Viljat alotellaan ennen lihaa, jos vaikka yöt sitten rauhottuisi kun saa iltapuuron. Poika herää n.3x yössä tissille, vieläkin. Vieressä nukkuu sitten lopulta kun en väsymykseltäni jaksa nostaa omaan sänkyynsä nukkumaan. Puuroksi en aio ostaa niitä kauppojen vauvapuuroja, vaan ihan normaaleja puuroja. Toivon että oppisi näin syömään heti paremmin ns.normaaleja ruokia, eikä sitten kakosi kun pitää alotella vähän karkeammat ruuat.
Hampaita ei meidän ukon suussa vielä näy, kovasti suuta kyllä nyrkillä hakkaa (autistinen???) ja pureksii leluja yms. kuten äidin sormea. Meillä ei myöskään vielä ryömitä, eikä käänny mahalta selälleen kuin vahingossa.
Minä olen käynyt aktiivisesti jumpassa jo pari kuukautta kolmisen kertaa viikossa, hyvin on poika ja isä pärjänneet sillä välin . Pitäähän heidänkin tulla toimeen, kun mekin tullaan. Pullosta ottanut korviketta, jos on nälkä sillä välin yllättänyt.
5kk neuvolassakin käytiin hakemassa rokotus, ja mitat oli 8200 ja 67cm. Sopusuhtainen poika, +1 käyrällä paino
Kirjoitelkaahan ihmiset kuulumisia, olis mukava jos palsta olis yhtä aktiivinen kun silloin odotusaikana...niitä aikoja kaihoten...
Pikkumiina
Joonatan istua jöksötti korituolissa ja katteli kattoon, kun setä räpsi kuvia :D Tosi hyvät kuvat tuli kyllä. Sisaruskuva otettiin myös ja siinä vaukki istui esikoisen sylissä. Ehtii ehkäpä vielä jouluksi kuvat mummeille ja kummeille.
Täällä satoi tänään lunta. Joonatan räpsytteli turvakaukalossa ihan ihmeissään silmiä, kun tippui jotain kylmää naamalle. Vielä ei oikein taida talvesta mitään tajuta, mutta kevätpuolella jo varmaan. Jahka oppii istumaan, niin saa sitten lähteä pulkkailemaan.
Poju ei vielä osaa ryömiä, mutta akselinsa ympäri pyörii. Siskot kyllä kantaa leluja heti kun poika hiukka vinkasee. Ei paljon tarvitse itse vaivaa nähdä.
Iltaisin nukkumaanmenosta on tullut aivan kammottavaa. Nukahtaa ihan hyvin suunnilleen 21:30, nukkuu puolituntia ja herää. Nukahtaa taas ja herää kun lasken sänkyyn. Lopulta otan vauvan kainaloon ja menen itsekkin nukkumaan. Siihen nukahtaa ja herää aamulla oikein aurinkoisena 7:30. Päiväunille nukahtaa yleensä jo ulkovaatteita pukiessa ja nukkuu kahdet 3h päiväunet ulkona vaunuissa. Hyvin maittoi unet syysmyräkässäkin viimeviikolla ;) Meillä ei ole edes mitään katosta mihin vaunut saisi, mutta hyvin on sadesuoja toiminut kaatosateessakin...
Hyppykiikku meillä meni jäähylle, kun Joonatan keksi siinä " kivan" jutun... Työntää ensin päänsä ulos siitä kädenaukosta ja rupeaa sitten vetämään selkää kaarelle ja pomppii samalla. Hyvin nopeesti sitten kippaa koko vauva nurin. Siinä sitten ihmettelee pää alaspäin ja kintut- kohti kattoa. Onneksi jalat jää jumiin, ettei pää kopsahtanut lattiaan. Ekan kerran luulin, että kävi vahingossa, mutta pari kertaa seurasin vieressä ja tekee sen ihan tahallaan.
Meinasin, että olisin ruvennut parin viikon päästä tekemään soseita pakkaseen. Saa nähdä viitsinkö hedelmäsoseita valmistaa ite, mutta kasvikset ainakin. Varmaan päärynällä alotetaan maistelut Joonataninkin kanssa ja sitten seuraavaksi porkkana ja muita kasviksia.
Nyt lähen laittamaan vaukin nukkumaan että saan rauhassa vaihtaa talvirenkaat! Isommat saa katsella pikkukakkosta sen aikaa.
Nalluri ja Joonatan 5½kk
Hei!
Monesti olen käynyt kurkkaamassa, onko kukaan käynyt kirjoittamassa kuulumisia, mutta en sitten itse ole kuitenkaan ehtinyt/jaksanut kirjoitella omia kuulumisia.
Täysimetyksellä mennään edelleen, kun Elenalla nyt ikää 5,5kk. Viikon päästä ajattelin aloitella kiinteät niin ehditään sitten parin viikon ajan maistella uusia makuja ennen seuraavaa neuvolaa. Elena on nyt n.9,6kg ja lähes 70cm pitkä. Varsinkin painon kasvu oli nyt edellisen kuukauden aikana rauhoittunut selvästi, mutta hyvin mentiin vielä käyrällä, jossain melkein +2 käyrällä. Kohta kuitenkin on joka tapauksessa aloitettava kiinteiden syöminen, varmaankin ensiksi kokeillaan perunaa ja porkkanaa, sekä muita kasviksia sitten noita marja- ja hedelmäsoseita. 3-4 päivää jokaista uutta makua kohden suositteli terkka käytettäväksi, jos vasta 6kk tietämillä aloittaa kiinteät.
Yöllä meillä syödään kerran tai kaksi, tämä toinen syöminen kyllä on sitten joskus 7 aikoihin ja silloin joskus vielä nukutaan ja joskus ei. Päiväunet tulee parhaiten nykyään parvekkeella, aiemmin siellä ei juurikaan suostuttu nukkumaan.
Elena on nyt parin viikon ajan liikkunut kierien. Mukavaa, että oppi kääntymään myös takaisin mahaltaan, mutta nyt täytyy kyllä jatkuvasti seurata mihin tuo tättähäärä on menossa. Paikallaan ei pysytä lähes ollenkaan! :) Muutaman kerran on ryömimisharjoituksia tehnyt, peppu pystyssä jaloillaan potkinut, mutta käsillään ei ymmärrä tehdä mitään.
Ja aikalailla minä olen vastuussa tytön hoidosta, eikä vaihtoehtojakaan kauheasti tällä hetkellä ole, kun tyttö ei huoli pulloa. Nokkamukia täytyy testata. Minnekään en kovin pitkäksi aikaa uskalla lähteä, mutta jonnekin joskus pääsee, kun lähtee vain heti tytön syötyä. Välillä tämä on ollut raskasta, mutta toisaalta nopsaan tämä aika on mennyt.
Hampaita ei ole vielä tullut, (onneksi), mutta pitkään on kaikkea järsinyt. Oikeastaan kaikki kelpaa (paitsi tutti ;)), mikä vain on suun lähettyvillä.
Nyt täytyy mennä...tyttö sai hepulin.
auringo
Meillä pojalla tuli tänään 5kk täyteen ja käytiin neuvolassa. Painoa on 9,4 kg (menee 0-käyrällä) ja pituutta 72 cm (menee +2,5 käyrällä), joten on aikamoinen kanniskeltava =)
Hampaita tuli 2 alas kuukausi sitten ja niillä on ihana purra (ja kovaa...).
Kasvissoseet ovat vielä pääosin suussa pyörittelyä, hedelmäsoseita ei ole maisteltu, eikä vielä vähään aikaan maistella (esikoinen taisi aloittaa hedelmäsoseet 8-9 kk ikäisenä). Mutta tapoja on monia =)
Kovin iloinen ja touhukas lapsi muuten, lattialla kierii ja pyörii lelujen perässä ja kaikki menee suuhun =)
Kiva oli taas lukea toukokuisten kuulumisia. Missähän Amina muuten luuraa, kun ei ole mitään kuulunut?
Me kävimme tänään neuvolassa, kun 6 kk alkaa olla täynnä. Pituutta oli 66 cm ja painoa 6400. Kasvua ei ollut paljoa tullut, vaikka neiti syö paljon. Oli lähes täysin samankokoinen kuin siskonsa kuusikuisena. Kävi jo mielessä, että pitäisikö sittenkin huolestua, mutta en taida.
Meillä menee soseita jo paljon. Kasviksista syömme perunaa, porkkanaa ja parsaa sekä maissia. Hedelmistä päärynää ja persikkaa. Muutaman päivän ajan olen antanut broileria kasvissoseen seassa teelusikallisen verran, ja hyvin maistuu. Viljat ajattelin aloittaa sitten, kun tuosta broileria on jonkun aikaa syöty. Kiire ei ole. Määriä en täysin osaa arvioida, kun teen ruuat itse, mutta ehkä pari purkkia menee kasvista ja yksi purkki hedelmää päivässä. Sitten vielä tissi päälle. Miten paljon muut jo reilun kuukauden kiinteitä syöneet syövät?
Pari syysflunssan poikasta ollaan neitosen kanssa sairastettu, mutta onneksi tyttönen on selvinnyt molemmista taudeista vähällä!! Äiti onkin sairastanut sitten sitäkin enemmän... :o/
Meilläkin tapahtui liikkeellelähtö - peruuttaen :o) Neitonen vetelee pitkin poikin asuntoa pakittaen ja sivuttain " itseään perässä vetäen" . Oikein kunnon ryömimistä se ei taida olla, mutta liikkeelle pääsee :o) Ja ihmettelee kovasti, kun lelut vain siirtyvät kauemmaksi, vaikka hän kuinka ponnistelee menemään :o)
Yöt ovat muuttuneet levottomammiksi ja tällä hetkellä syödään 2-3 kertaa yössä. Huokaus. Välillä, kun nukuttin jo täysiä öitä... Mutta jonkinlaista maitokriisiä ja tiheän imun kautta taitaa olla. Ja alaikenetkin pullottavat edestä siihen malliin, että hampaita on tekeillä... Nukahtaminen on välillä hieman vaikeaa: tulee sellainen olo, ettei neiti malttaisi nukahtaa, kun elämä on tällä hetkellä niin kiinnostavaa. Kaikkea pitäisi koskea ja maistaa :o) Eikä tyttönen kyllä ihan niin paljoa unta taida tällä hetkellä tarvitakaan, tuntuu, että pituuskasvussa on nyt ehkä hieman rauhallisempi kausi menossa. 3kk ja 4 kk välillä, kun mittaa oli tullut 5cm, niin siihen jo tarvittiin untakin vähän enemmän.... :o)
Mutta josko sitä itsekin menisi nukkumaan - kerrankin ajoissa :o)
- E ja neiti 4,5 kk -
hellurei kaikille,
niin se on syksy saapunut. viimeksi taisin käydä täällä syyskuussa vaan valittamassa. meidän kohtalohan oli tämä tytön erbin pareesi diagnoosi, äidin vammautuminen (sulkijalihas) ja nyt olen sitten pari viikkoa sitten saanut diagnoosin kilpirauhasen vajaatoiminnasta :) elämä on sitten kummaa, kun se potkii päähän niin se tekee sen sitten viimeisen päälle. no aadan käsi ainakin vaikuttaa hyvältä, koukistaja on alkanut toimimaan !!!! luulen, että kättä ei tarvitsekaan leikata, mutta katsotaan mitä käsikurgi sanoo marraskuussa. minä käyn repeytymisen takia edelleen synnytyssairaalassa fysioterapeutin luona. olen onnekseni edistynyt eli lihakset ovat koko ajan vahvistuneet :) toivon mukaan en joudu leikkauspöydälle. kilpirauhasen vajaatoiminta selvisi kun pyysin lääkäriä tsekkaamaan kilpirauhasarvoni ihan vaan rutiinin vuoksi, meillä kun on tuo sukurasite. olen kuulemma sairastanut jo raskausaikana. ei siis ihme, että väsytti ja masensi.
meidän ihana pimumme käy kuin kello. herää edelleen kerran yössä syömään, nukkuu aamu- ja iltapäiväunet ja tirsat vielä illalla. kiinteitä vasta kokeillaan. aada on on kova tarttumaan ja kääntyilemään. on mun mielestä ollut veljeensä verrattuna tosi aktiivinen liikkeissään. kääntyili jo alle kahden kuukauden ikäisenä.tyttö puhuu kuin ruuneperi ja on viime aikoina ryhtynyt oopperalaulajaksi. loilottaa ihan mahottomasti. aadalla ja veljellään aamoksella on ihan oma huumori. tyttö käkättää veljensä hassutuksille ihan mahansa pohjasta.
siirin äidille tsemppiä ! asiat selkenee ja valkenee. hyvä, että siiri saa hoitoa. stellan äidille kanssa tsemppiä ja voimahalaukset. maailmassa on onneksi ihania miehiä, joista sullekin löytyy varmasti yksi.
kaikille toukokuisille hyvää syksyä ! käykäähän kirjoittelemassa. on kiva lukea mitä teille kuuluu ja hyviä vinkkejäkin täältä saa.
Mukavaa lukea täältä samaikäisten kuulumisia! Ikävää että toisilla on ollu sairasteluja... Voimia heille.
Meilläkin on viimein keksitty liikkumisen jalo taito! Samalla kertaa opittin kääntyminen vatsalleen, lattialla pyöriminen ja taaksepäin käsillä työntäminen, kaikki siis nyt tasan 5kk iässä.
Eilen saatiin neuvolassa taas uusia mittoja. Tyttö on edelleen tuhtin puoleinen, 70 cm ja 10750g. Painokäyrä ei onneksi enää kuitenkaan menny suoraan ylöspäin eikä saatu " laihdutusohjeita" niinkuin viimeeksi...
Ruokavalio on meillä vielä hieman yksipuolinen, pelkällä rintamaidolla mennään =) Vasta puolivuotiaana meinasin soseita kokeilla, jos vaan imetys sujuu edelleen näin hyvin ja tyttö kasvaa hienosti.
Mukavaa syksyä kaikille!
Iisamaari ja Inari