Hanki kolme lasta, niin nukkumisen voi unohtaa
9v valvottaa illalla, kun on asiaa, jota ei voi olla kotona kertomassa päivällä, kun pitää juosta ulkona kavereiden kanssa. 6v kävelee öisin unissaan ja 1v herää klo 4.30. Voi viddu sentään!
Kommentit (53)
Hei! Sama homma meillä. Lapset kohta 11 v ja 8 v ja 2 v. 11 v on aina ollut vähäuninen, vauvasta asti. Juuri tuota samaa kaiken maailman asioiden pohdintaa iltaisin. Harrastaa paljon liikuntaa = monta tuntia useina päivinä viikossa kun kilpaurheilee. Lukee kirjoja 5-7 kpl viikossa, koska ei vaan nukahda iltaisin. Koulussa huippuhyvä, ei siis ole väsynyt kun jaksaa keskittyä. 8 v on meillä illan torkku. Menee klo 20.30 nukkumaan ja herää aikaisin aamulla. Nukkuu pääosin ok yöt, ellei sairasta. 2 v... On nukkunut aina huonosti. Koskaan ei voi tietää mitä yö tuo tullessaan. Saattaa nukkua, saattaa valvoa ja höpöttää, kulkea ympäriinsä jne. Uhmaa päiväunia = nukahtaa liian myöhään illalla. Toisaalta välillä oikein haluaa päikkäreille. Tuntuu et jokainen päivä ja yö on erilainen! Jospa tossa muutaman vuoden päästä jo nukkuisin... Tässä on 11 vuotta menny aika surkeasti nukkuen milloin mistäkin syystä. Kaikki kolme olleet allergisia, refluksia sairastavia vauvoina. Keskimmäinen jolla hyvä unirytmi, on ollut korvatulehduskierre ja astma vauvasta asti. Lisäksi joka vuosi siitepölyoireet helmikuusta kesäkuulle. Hänellä ruoka-aineallergiat jatkuneet 8 v asti myös.
En todellakaan hanki. Yks riittää
Mä[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 07:45"]En hanki, edes yhtä. Nukun yöni oikein hyvin.
[/quote]Mä nukun kyllä paremmin perheellisenä. Ilman lapsia oli välillä tosi kovasti univaikeuksia. Aamuyön heräilyä, en saanut unen päästä kiinni, välillä oli pirkiä tuskaisia unettomia kausia. Nyt neljä lasta, ja päivät on niin täynnä kaikkea ihan luonnostaan, että ei tarvi yöllä unta etsiä!
Öö, 1-vuotias herää vain kerran yössä eli on loistava nukkuja ja isoikin on unten mailla klo? Ap ei tajua, kuinka onnekas on lasten nukkumisen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:02"]Yhdeksän vuotiaan kohdalla oma vika, kun suostut tuohon. Lapsille opetetaan jo pieninä ettei sängystä ravata ja yöllä on kaikilla rauha levätä.
[/quote] juu, ei ole aiemmin tällaista ollut, niin miten se etukäteen opetetaan. Käskenkö valvoa koko yön ajatustensa kanssa? Kun se ei nukahda, ennenkuin mieltä painavat asiat on käsitelty.
[/quote]
Kuuntele pitkään. Istu sängyn laidalla rauhassa. Ja sitten mene nukkumaan. On ihanaa, että lapsi haluaa puhua sinulle. Älä pilaa sitä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:11"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:02"]Yhdeksän vuotiaan kohdalla oma vika, kun suostut tuohon. Lapsille opetetaan jo pieninä ettei sängystä ravata ja yöllä on kaikilla rauha levätä.
[/quote] juu, ei ole aiemmin tällaista ollut, niin miten se etukäteen opetetaan. Käskenkö valvoa koko yön ajatustensa kanssa? Kun se ei nukahda, ennenkuin mieltä painavat asiat on käsitelty.
[/quote]
Leikitkö tahallasi tyhmää vai mitä? Tajuat että 9-v tarvitsee illalla aikaa jutella sun kanssa mutta et osaa varata sellaista hänen kanssaan? Ja klo 19 kotiintuloaika on mun mielestaä tosi myöhäinen. Iltavalmistelut rauhassa ja varaat lapsen kanssa vaikka puolituntia sängynlaidalla jutteluun. Lopun aikaa lukoon jos ei nukuta.
[/quote] kuule. En leiki tyhmää. Jos lapsi pääsee koulusta 14.15 tulee kotiin, tekee läksyt ja syö välipalan, on kello jo 15.15 sitten pari tuntia ulkoilua ja päivällinen 17.00-17.30, niin kotiintuloaikaa ei voi kyllä aikaistaa. Lapsi on energinen, ja tarvitsee ulkoilua, ja pyörällä kavereille kulkeminen naapurikaupunginosaan vie 15min suuntaansa. Itse olen kotona töistä n klo 15.30-16, eli jutteluhetki onnistuu juuri tuolloin iltapalan ja -pesujen jälkeen, jos mies hoitaa pienemmät. Olen vain liian uupunut jo silloin, ja taapero nukahtaa mun kanssa helpommin juuri samaan aikaan. Miehen kanssa 9v ei juttele, kaipaa nimenomaan minua.
Se onkin haaste löytää kaikkille lapsille yksilöllistä aikaa. Meillä on neljä lasta ja sitä aikaa on vaan löydyttävä, me on ne lapset tehty ja se ajan löytyminen on vanhempien tehtävä.
Meilläkin 8 lasta ja eivät haittaa mun yöunia useinkaan. Vauva nukkuu vieressä, koska imetän. Tytöt 2,5v 4v ja 5v tulee joskus yöllä hiljaa mun jalkoihin nukkumaan, loput nukkuu harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta yöt läpi..
Mulla on samanlainen trio, eli 9v., 6v. (täyttää ihan kohta 7) ja 1v. Ja meillä nukutaan hyvin! Tuo nukkumisasia on nyt muusta kiinni, kuin lasten lukumäärästä. Eikä minusta aikuisen ihmisen tarvitse vielä yhdeksältä olla sängyssä, vai heräätkö joka aamu neljältä? Laita pienemmät ensin nukkumaan ja sitten vielä hetki omaa aikaa isoimman kanssa?
voisko 9v olla joku kaverikielto joinain päivinä, että malttais olla kotona äidin sylissä/lähellä, niin tulis siinä sit se äidintarve täytettyä :)? vaikka aina ne kaverit toki menee ns. edelle, että ei lapsi sitä ite tajua leikin tiimellyksessä, että äitiäkin tarvitaan..
Meillä isäkin on osallistunut alusta asti ja kelpaa lapsille siinä missä äitikin..
-30
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:26"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:11"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:02"]Yhdeksän vuotiaan kohdalla oma vika, kun suostut tuohon. Lapsille opetetaan jo pieninä ettei sängystä ravata ja yöllä on kaikilla rauha levätä.
[/quote]
Leikitkö tahallasi tyhmää vai mitä? Tajuat että 9-v tarvitsee illalla aikaa jutella sun kanssa mutta et osaa varata sellaista hänen kanssaan? Ja klo 19 kotiintuloaika on mun mielestaä tosi myöhäinen. Iltavalmistelut rauhassa ja varaat lapsen kanssa vaikka puolituntia sängynlaidalla jutteluun. Lopun aikaa lukoon jos ei nukuta.
[/quote] kuule. En leiki tyhmää. Jos lapsi pääsee koulusta 14.15 tulee kotiin, tekee läksyt ja syö välipalan, on kello jo 15.15 sitten pari tuntia ulkoilua ja päivällinen 17.00-17.30, niin kotiintuloaikaa ei voi kyllä aikaistaa. Lapsi on energinen, ja tarvitsee ulkoilua, ja pyörällä kavereille kulkeminen naapurikaupunginosaan vie 15min suuntaansa. Itse olen kotona töistä n klo 15.30-16, eli jutteluhetki onnistuu juuri tuolloin iltapalan ja -pesujen jälkeen, jos mies hoitaa pienemmät. Olen vain liian uupunut jo silloin, ja taapero nukahtaa mun kanssa helpommin juuri samaan aikaan. Miehen kanssa 9v ei juttele, kaipaa nimenomaan minua.
[/quote]
Päivällinen aikaisemmin ja kotiintuloaika vastaavasti aikaisemmin?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:22"]Öö, 1-vuotias herää vain kerran yössä eli on loistava nukkuja ja isoikin on unten mailla klo? Ap ei tajua, kuinka onnekas on lasten nukkumisen suhteen.
[/quote]siis 1v herää eli nousee klo 4.30. Syö kyllä tosiaan rintaa yöllä kerran. En kyllä koe pääseväni helpolla, töissä kun käyn tosiaan myös.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:29"]Meillä isäkin on osallistunut alusta asti ja kelpaa lapsille siinä missä äitikin..
-30
[/quote] juu, kyllä meilläkin isä osallistuu, on hoitovapaalla nytkin. Ei se äidin ikävää lapsilta poista. Minä olen lapsilleni korvaamaton.
Ei meillä 9-vuotias ramppaa joka päivä kaksi kertaa ulkona. Neljänä päivän viikossa on harrastuksia, kaverikyläilyt sovitaan erikseen. Ei käy lähikoulua, mikä tietenkin vaikuttaa. Ihan tarpeeksi näkee päivittäin ikätovereita (myös noissa harrastuksissa), mutta välillä pitää olla kotonakin! Usein haluaakin sitä rauhallista kotiaikaa!
Toi 1veen nouseminen 4:30 on varmaan joku vaihe? Meneekö sitten liian aikaisin nukkumaan? Voisiko päikkäreitä jotenkin muuttaa?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:35"]Ei meillä 9-vuotias ramppaa joka päivä kaksi kertaa ulkona. Neljänä päivän viikossa on harrastuksia, kaverikyläilyt sovitaan erikseen. Ei käy lähikoulua, mikä tietenkin vaikuttaa. Ihan tarpeeksi näkee päivittäin ikätovereita (myös noissa harrastuksissa), mutta välillä pitää olla kotonakin! Usein haluaakin sitä rauhallista kotiaikaa!
[/quote] meillä ramppaa. 2krt viikossa treenit, silloin tietenkin vapaa-aika vähenee. Täälläpäin muksut juoksee ulkona aamusta iltaan, ja pidän sitä terveellisenä juttuna. Yhtenä päivänä viikossa yhteinen siivouspäivä, silloin läksyjen jälkeen siivotaan ja ollaan kotona ruokaan asti.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:38"]Toi 1veen nouseminen 4:30 on varmaan joku vaihe? Meneekö sitten liian aikaisin nukkumaan? Voisiko päikkäreitä jotenkin muuttaa?
[/quote] juu, meni tällaiseksi kun lähdin töihin :( aiemmin nukkui 20-7, nyt 20-4.30. On oppinut juuri kävelemään, taitaa sekin vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:11"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:02"]Yhdeksän vuotiaan kohdalla oma vika, kun suostut tuohon. Lapsille opetetaan jo pieninä ettei sängystä ravata ja yöllä on kaikilla rauha levätä. [/quote] juu, ei ole aiemmin tällaista ollut, niin miten se etukäteen opetetaan. Käskenkö valvoa koko yön ajatustensa kanssa? Kun se ei nukahda, ennenkuin mieltä painavat asiat on käsitelty. [/quote] Leikitkö tahallasi tyhmää vai mitä? Tajuat että 9-v tarvitsee illalla aikaa jutella sun kanssa mutta et osaa varata sellaista hänen kanssaan? Ja klo 19 kotiintuloaika on mun mielestaä tosi myöhäinen. Iltavalmistelut rauhassa ja varaat lapsen kanssa vaikka puolituntia sängynlaidalla jutteluun. Lopun aikaa lukoon jos ei nukuta. [/quote]
kuule. En leiki tyhmää. Jos lapsi pääsee koulusta 14.15 tulee kotiin, tekee läksyt ja syö välipalan, on kello jo 15.15 sitten pari tuntia ulkoilua ja päivällinen 17.00-17.30, niin kotiintuloaikaa ei voi kyllä aikaistaa. Lapsi on energinen, ja tarvitsee ulkoilua, ja pyörällä kavereille kulkeminen naapurikaupunginosaan vie 15min suuntaansa. Itse olen kotona töistä n klo 15.30-16, eli jutteluhetki onnistuu juuri tuolloin iltapalan ja -pesujen jälkeen, jos mies hoitaa pienemmät. Olen vain liian uupunut jo silloin, ja taapero nukahtaa mun kanssa helpommin juuri samaan aikaan. Miehen kanssa 9v ei juttele, kaipaa nimenomaan minua."
Tarvitseeko 9v. lapsi 3,5-4 tuntia joka päivä kavereita ja liikuntaa, eikö pari tuntia riittäisi koulun jälkeen. Meillä rauhoitutaan aina päivällisen jälkeen ja ollaan kotona ja lapset ovat jo teinejä. Näin on toimittu aina ja hyvin on toiminut. Ja miksi et ota mukaan lapsia päivällisen valmistamiseen, siinähän voi rupatella päivän asiat ja jatkaa sitten ruokapöydässä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 08:02"]Yhdeksän vuotiaan kohdalla oma vika, kun suostut tuohon. Lapsille opetetaan jo pieninä ettei sängystä ravata ja yöllä on kaikilla rauha levätä.
[/quote]