Millaisella lukion keskiarvolla pääsee opiskelemaan sairaanhoitajaksi?
Tai siis edes pääsykokeeseen. Onko mitään toivoa 6,8 keskiarvolla? Tuijottaako ne vain kokonaiskeskiarvoa vai ottaako huomioon tietyt aineet? Lukio ei ole mennyt niin hyvin kuin kyllä pystyisin, koska olen sairastanut vakavaa masennusta.
Kommentit (56)
Lähihoitajaopintojen kautta voi onnistua helpoiten. Yleensä sh opintoihin on kavereistani päätyneet ne kasin ja hieman alle oppilaat, joiden kirjoitukset ovat menneet keskitasoisesti. Myös soveltuvuuskokeissa etsitään sitä keskitason tekijää, joka ei kyseenalaista vaan tekee annettujen ohjeiden mukaan.
Jos vaikka katot netistä pisterajoja?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 17:13"]
Lähihoitajaopintojen kautta voi onnistua helpoiten. Yleensä sh opintoihin on kavereistani päätyneet ne kasin ja hieman alle oppilaat, joiden kirjoitukset ovat menneet keskitasoisesti. Myös soveltuvuuskokeissa etsitään sitä keskitason tekijää, joka ei kyseenalaista vaan tekee annettujen ohjeiden mukaan.
[/quote]
Totta on, että esim. lääkehoidossa tai vaikka jonkin toimenpiteen suorittamisessa on turha lähteä kovin paljon sooloilemaan, mutta kyllä sh:n työ edellyttää itsenäistä päätöksentekokykyä, ongelmanratkaisua ja luovuuttakin! :)
T. Psyk. sh
Riippuu minne haet. Tampereelle noilla papereilla ei kannata edes yrittää. Ei kutsuta edes pääsykokeisiin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 17:18"]Riippuu minne haet. Tampereelle noilla papereilla ei kannata edes yrittää. Ei kutsuta edes pääsykokeisiin.
[/quote] Niin ajattelinkin, ettei ehkä isompiin kaupunkeihin. Kirjoitukset ovat vielä kesken.
Mulla oli tasan 7 keskiarvo ja M paperit. Pääsin varasijalta Turun AMKiin.
Riippuu tosiaan mihin haet :) Mulla oli c:n paperit ja keskiarvo 7,2. Pääsin opiskelemaan MAMKIIN sh:ksi v.2008.
Mulla oli vähän yli 8 keskiarvo ja pääsin TAMKiin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:14"]Minä en päässyt opiskelemaan, vaikka ka. oli 9,3! Pääsykokeisiin (Tamk) kyllä pääsin. [/quote] Ja lisään tähän vielä, että pääsin sitten "heittämällä" opiskelemaan sosiaalityötä. Ilmeisesti sh-soveltuvuuskokeissa katsottiin, etten ole hoitotyöhön tarpeeksi käytännönläheinen.
[/quote]
Samoin kävin minullekin, hain sitten yliopistoon paljon rahakkaammalle alalla ja pääsin sisään. Soveltuvuustesteissä psykologi sanoi suoraan, että hae yliopistoon, palikkatestiosuus meni liian hyvin ;) Toteutan hoitoviettiäni ja empaattisuuttani nyt sitten perheeni parissa. Väitän siis,että liian hyvätkään hakijat eivät pääse lukemaan sairaanhoitajiksi, vaan testeissä etsitään tietyn tyyppistä profiilia.
[/quote]
Ottaisitko itse ysin oppilaan sinne? Et. Koska tietäisit että se hakisi joka kevät lääkikseen vaikka sanoisi muuta
[/quote]
Minä hain röntgenhoitajaksi ysin keskiarvolla ja viidellä ällällä viime vuonna. Palikkatestikin meni erittäin hyvin. Sain kuitenkin motivaatio-osuudesta eli haastattelusta 26/30 ja heittämällä sisään, koska ikää on niin paljon, että lääkis ei ole enää vaihtoehto. :-)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 12:31"]Mun mielestä noi valintakriteerit AMK-pääsykokeisiin on ihan järjettömät. Eihän lukion keskiarvo merkitse mitään soveltuvuuden kannalta? Mulla esim ei ois mitään mahiksia päästä isoihin kaupunkeihin opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska lukiossa ei opiskelu kiinnostanut. No, eipä enää haittaa koska pääsin pelkillä pääsykoepisteillä (+haastattelulla) yliopistoon opiskelemaan puheterapeutiksi :D
[/quote] Ajattelen samaa. Siellä on vaikuttamassa monia "turhia" aineita ja itselläni on esimerkiksi äidinkielestä, terveystiedosta ja psykologiasta hyvät numerot.
- Ap
oulun amkiin pitää olla ysin keskiarvo. Mutta voit mennä ekaksi vuodeksi jonnekin tuppukylään ja siirtyä sitten toiseen kaupunkiin.
Minä en päässyt opiskelemaan, vaikka ka. oli 9,3! Pääsykokeisiin (Tamk) kyllä pääsin.
Masennuksesi vuoksi et sovellu alalle. t sh ka 8,3. M-paperit
Tuttu pääsi Laureaan kun on lähihoitaja ja ihmetteli kun ees sai lukion läpi, et sinne vois olla helppoa.
Masennus ja SH;n ammatti ei sovi yksiin
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:14"]Minä en päässyt opiskelemaan, vaikka ka. oli 9,3! Pääsykokeisiin (Tamk) kyllä pääsin.
[/quote]
Ja lisään tähän vielä, että pääsin sitten "heittämällä" opiskelemaan sosiaalityötä. Ilmeisesti sh-soveltuvuuskokeissa katsottiin, etten ole hoitotyöhön tarpeeksi käytännönläheinen.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:16"]Masennuksesi vuoksi et sovellu alalle. t sh ka 8,3. M-paperit
[/quote] En ole ap, mutta aika tuomitsevaa. Jos vointi on sen verran hyvä että jaksaa tehdä töitä, ei ole päihdeongelmaa ja sairaus on hoidossa, niin en näe mitään syytä miksei sopisi. Oma kokemus tuo perspektiiviä asioihin.
Kajaaniin pääset, vaikka olisit ameeba.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:14"]Minä en päässyt opiskelemaan, vaikka ka. oli 9,3! Pääsykokeisiin (Tamk) kyllä pääsin. [/quote] Ja lisään tähän vielä, että pääsin sitten "heittämällä" opiskelemaan sosiaalityötä. Ilmeisesti sh-soveltuvuuskokeissa katsottiin, etten ole hoitotyöhön tarpeeksi käytännönläheinen.
[/quote]
Samoin kävin minullekin, hain sitten yliopistoon paljon rahakkaammalle alalla ja pääsin sisään. Soveltuvuustesteissä psykologi sanoi suoraan, että hae yliopistoon, palikkatestiosuus meni liian hyvin ;) Toteutan hoitoviettiäni ja empaattisuuttani nyt sitten perheeni parissa. Väitän siis,että liian hyvätkään hakijat eivät pääse lukemaan sairaanhoitajiksi, vaan testeissä etsitään tietyn tyyppistä profiilia.
Joku alle 8 ja alle C:n kirjotukset voi tehdä tiukkaa. Pääsykokeessa soveltuvuudella ja haastattelulla voi kompensoida (olettaen että oikeasti sopii alalle), jos sinne asti pääsee.