Millaisella lukion keskiarvolla pääsee opiskelemaan sairaanhoitajaksi?
Tai siis edes pääsykokeeseen. Onko mitään toivoa 6,8 keskiarvolla? Tuijottaako ne vain kokonaiskeskiarvoa vai ottaako huomioon tietyt aineet? Lukio ei ole mennyt niin hyvin kuin kyllä pystyisin, koska olen sairastanut vakavaa masennusta.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:56"] [quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:14"]Minä en päässyt opiskelemaan, vaikka ka. oli 9,3! Pääsykokeisiin (Tamk) kyllä pääsin. [/quote] Ja lisään tähän vielä, että pääsin sitten "heittämällä" opiskelemaan sosiaalityötä. Ilmeisesti sh-soveltuvuuskokeissa katsottiin, etten ole hoitotyöhön tarpeeksi käytännönläheinen. [/quote] Samoin kävin minullekin, hain sitten yliopistoon paljon rahakkaammalle alalla ja pääsin sisään. Soveltuvuustesteissä psykologi sanoi suoraan, että hae yliopistoon, palikkatestiosuus meni liian hyvin ;) Toteutan hoitoviettiäni ja empaattisuuttani nyt sitten perheeni parissa. Väitän siis,että liian hyvätkään hakijat eivät pääse lukemaan sairaanhoitajiksi, vaan testeissä etsitään tietyn tyyppistä profiilia. [/quote] ihan mielenkiinnosta, mitä pääsit opiskelemaan?:)
[/quote]
Teknistä alaa, kiitos psykologisedälle suorista sanoista. Hoitajana olisin jo varmaan täysin kyynistynyt, enkä jaksaisi ehkä enää vapaa-ajallananikin panostaa niin paljon perheeni hyvinvointiin. Nyt perhe on ihana vastapaino työlleni.
7,5 ka ja C:n papereilla pääsin Savoniaan.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:14"]Minä en päässyt opiskelemaan, vaikka ka. oli 9,3! Pääsykokeisiin (Tamk) kyllä pääsin. [/quote] Ja lisään tähän vielä, että pääsin sitten "heittämällä" opiskelemaan sosiaalityötä. Ilmeisesti sh-soveltuvuuskokeissa katsottiin, etten ole hoitotyöhön tarpeeksi käytännönläheinen.
[/quote]
Samoin kävin minullekin, hain sitten yliopistoon paljon rahakkaammalle alalla ja pääsin sisään. Soveltuvuustesteissä psykologi sanoi suoraan, että hae yliopistoon, palikkatestiosuus meni liian hyvin ;) Toteutan hoitoviettiäni ja empaattisuuttani nyt sitten perheeni parissa. Väitän siis,että liian hyvätkään hakijat eivät pääse lukemaan sairaanhoitajiksi, vaan testeissä etsitään tietyn tyyppistä profiilia.
[/quote]
Tuskin sinä "liian hyvä" olit sairaanhoitajaksi. Ainoastaan vääräntyyppinen.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:14"]Minä en päässyt opiskelemaan, vaikka ka. oli 9,3! Pääsykokeisiin (Tamk) kyllä pääsin. [/quote] Ja lisään tähän vielä, että pääsin sitten "heittämällä" opiskelemaan sosiaalityötä. Ilmeisesti sh-soveltuvuuskokeissa katsottiin, etten ole hoitotyöhön tarpeeksi käytännönläheinen.
[/quote]
Samoin kävin minullekin, hain sitten yliopistoon paljon rahakkaammalle alalla ja pääsin sisään. Soveltuvuustesteissä psykologi sanoi suoraan, että hae yliopistoon, palikkatestiosuus meni liian hyvin ;) Toteutan hoitoviettiäni ja empaattisuuttani nyt sitten perheeni parissa. Väitän siis,että liian hyvätkään hakijat eivät pääse lukemaan sairaanhoitajiksi, vaan testeissä etsitään tietyn tyyppistä profiilia.
[/quote]
Tuskin sinä "liian hyvä" olit sairaanhoitajaksi. Ainoastaan vääräntyyppinen.
[/quote]
Tätä kommenttia odottelinkin ;) en väittänytkään olevani liian hyvä sairaanhoitajaksi, vaan että palikkatestiosuus meni liian hyvin. Testeillä pyritään etsimään alalle sopiva, eihän niitä muuten tehtäisikään. Allalle sopiva ei välttämättä ole se, jolla on paras koulutodistus, vaan testeillä etsitää tiettyä profiilia. Niinpä ap:n kysymys on tavallaan turha, koska todistus ei ole ratkaiseva.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:55"]
Onko tämä totta?
[/quote]
Pääsykokeisiin otetaan yleensä noin nelinkertainen määrä aloituspaikkoihin nähden. Ja jos hakijoita on esim. se 1600 ja aloituspaikkoja alle sata, niin voit ehkä kuvitella että taso on aika kova kun sieltä raakataan se vajaa 400 parasta.
[/quote]
Mutta kun amk:uun pitää ottaa sopivimmat, ei parhaita, koska parhaat voivat jättää tulematta sinne kun saavat paikan yliopistoltakin tai hakevat sitten joka vuosi yliopistoon jos eivät abikeväänään pääse, ja amk jää kesken
[/quote]
Mutkun mutkun. En minä ole tätä systeemiä keksinyt, kerroin vain miten homma toimii. Onko sulla joku parempi idea, miten ne pääsykokeisiin otettavat seulotaan?
Sairaanhoitajan tutkinto vaatii myös hyvää lukupäätä, joten sinänsä on ihan perusteltua katsoa sitä aiempaa koulumenestystäkin vaikka eihän se vielä yksin takaa mitään,
[/quote]
Eli sh-opistossa on kenties jopa korkeampi lähtötaso ka.:n osalta kuin teekkareilla, oikkareilla, lääkisläisillä, jne.? Kun kerta huonoimmallakin on vähintään se ysin ka..
Et pääse tuolla keskiarvolla varmaan mihinkään edes pääsykokeisiin. Kannattaa suosiolla hakea ns. "huonompiin" ammattikorkeakouluihin pienille paikkakunnille, jos mielit päästä edes pääsykokeisiin. Mulla keskiarvo oli vajaa 8 ja paperit C ja pääsin just ja just pääsykokeisiin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 19:55"]
Niinpä ap:n kysymys on tavallaan turha, koska todistus ei ole ratkaiseva.
[/quote]
Kysymys ei ole lainkaan turha, koska ap:n todistuksella ei todennäköisesti pääse edes pääsykokeisiin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:16"]Masennuksesi vuoksi et sovellu alalle. t sh ka 8,3. M-paperit [/quote] En ole ap, mutta aika tuomitsevaa. Jos vointi on sen verran hyvä että jaksaa tehdä töitä, ei ole päihdeongelmaa ja sairaus on hoidossa, niin en näe mitään syytä miksei sopisi. Oma kokemus tuo perspektiiviä asioihin.
[/quote]
Kommenttisi perusteella et sovellu hoitotyöhön.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:38"]
Eli sh-opistossa on kenties jopa korkeampi lähtötaso ka.:n osalta kuin teekkareilla, oikkareilla, lääkisläisillä, jne.? Kun kerta huonoimmallakin on vähintään se ysin ka..
[/quote]
Tuohon en ota kantaa, koska en kaikkien oppilaitosten osalta tilannetta tiedä. Onhan tässäkin ketjussa tuotu esiin, että osaan kouluista on päässyt huonommallakin keskiarvolla. Lisäksi tilanne voi vaihdella vuosittain, voihan olla että jonakin vuonna hakijat ovat olleet keskimäärin huonompia jolloin tietysti kynnys päästä pääsykokeisiin on matalampi. Myös linjakohtaisia eroja on, esimerkiksi monimuoto-opetukseen on erittäin vaikeaa päästä, koska paikkoja on todella vähän (n. 20-30/haku) ja ensisijaisia hakijoita saattaa olla yhtä paljon kuin päivätoteutukseen.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:33"]
[/quote]
[/quote]
Ottaisitko itse ysin oppilaan sinne? Et. Koska tietäisit että se hakisi joka kevät lääkikseen vaikka sanoisi muuta
[/quote]
No Helsingissä muut kuin ysin ja E/L:n oppilaat eivät pääse edes pääsykokeisiin.
[/quote]
Onko tämä totta?
[/quote]
Hain Metropoliaan röntgenhoitajaksi, ka. 8,2 ja yo M. En päässyt edes pääsykokeeseen. Sh:sta en tiedä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:55"]
Onko tämä totta?
[/quote]
Pääsykokeisiin otetaan yleensä noin nelinkertainen määrä aloituspaikkoihin nähden. Ja jos hakijoita on esim. se 1600 ja aloituspaikkoja alle sata, niin voit ehkä kuvitella että taso on aika kova kun sieltä raakataan se vajaa 400 parasta.
[/quote]
Mutta kun amk:uun pitää ottaa sopivimmat, ei parhaita, koska parhaat voivat jättää tulematta sinne kun saavat paikan yliopistoltakin tai hakevat sitten joka vuosi yliopistoon jos eivät abikeväänään pääse, ja amk jää kesken
[/quote]
Mutkun mutkun. En minä ole tätä systeemiä keksinyt, kerroin vain miten homma toimii. Onko sulla joku parempi idea, miten ne pääsykokeisiin otettavat seulotaan?
Sairaanhoitajan tutkinto vaatii myös hyvää lukupäätä, joten sinänsä on ihan perusteltua katsoa sitä aiempaa koulumenestystäkin vaikka eihän se vielä yksin takaa mitään,
[/quote]
[/quote]
Juuri näin. Ainakin Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:33"]
[/quote]
[/quote]
Ottaisitko itse ysin oppilaan sinne? Et. Koska tietäisit että se hakisi joka kevät lääkikseen vaikka sanoisi muuta
[/quote]
Minä hain röntgenhoitajaksi ysin keskiarvolla ja viidellä ällällä viime vuonna. Palikkatestikin meni erittäin hyvin. Sain kuitenkin motivaatio-osuudesta eli haastattelusta 26/30 ja heittämällä sisään, koska ikää on niin paljon, että lääkis ei ole enää vaihtoehto. :-)
[/quote]
Millainen henkilön mielestäsi tulisi olla, että saa motivaatio-osuudesta hyvät pisteet rh:ksi? Millaista tyyppiä haetaan? Yritän arvioida omia mahdollisuuksiani eli kuvittelenko vain, että olisin erittäin hyvä rh.
Voi olla tuomitsevaa, mutta totta, paineensietokyky ei riitä. t 22 v tällaisia tapauksia työelämässä seurannut
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:23"]Voi olla tuomitsevaa, mutta totta, paineensietokyky ei riitä. t 22 v tällaisia tapauksia työelämässä seurannut
Psyykkinen sairaus ei lisää kykyä hoitaa sairaita ihmisiä
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 17:05"]
Tai siis edes pääsykokeeseen. Onko mitään toivoa 6,8 keskiarvolla? Tuijottaako ne vain kokonaiskeskiarvoa vai ottaako huomioon tietyt aineet? Lukio ei ole mennyt niin hyvin kuin kyllä pystyisin, koska olen sairastanut vakavaa masennusta.
[/quote]
ei tuolla keskiarvolla pääse edes testeihin.
Kannattaa mennä etä tai iltalukioon tekemään kursseja uudelleen, eli korottamaan reilusti keskiarvoja
itselläni oli keskiarvo8.6
mutta testit on myös iso osa ja todella hyvälläkään keskiarvolla ei pääse jos ei mensty testeissä.
ja luulen ettei masentunut pääse edes testeistä lävitse
Hoida itsesi ja todistuksesi kuntoon ja sitten yrittämään.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No Helsingissä muut kuin ysin ja E/L:n oppilaat eivät pääse edes pääsykokeisiin.
[/quote]
Newsflash: Kaikki sairaanhoitajat eivät halua lääkäreiksi, kyseessä on kaksi täysin eri ammattia.
Terveisin kympin oppilas, joka halusi nimenomaan sh:ksi
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 18:56"]
[/quote]
[/quote] ihan mielenkiinnosta, mitä pääsit opiskelemaan?:)