Kälyn koiranpentu pissi kalliin mattoni pilalle
Miehen siskon perhe tuli kylään meille. Ostin alkukesästä kauniin ja minulle kalliin (300e) maton. En ole raaskinut sitä käyttää vielä, mutta nyt vieraiden takia laitoin sen paikoilleen ajatellen laittaa sen sen jälkeen pois odottamaan joulua.
Kälyllä on koiria ja nyt pentu, eikä se edes ole kovin pieni enää, kenties puolivuotias. Meillä on kissa ja olen kieltänyt tuomasta koiria meille, koska kissa on aggressiivinen koiria kohtaa ja pelkään, että se repii koirilta silmät päästä. Eikä koiria ole meille tuotukaan tai ne ovat odottaneet autossa.
Nyt kuitenkin varoittamatta käly tuli koira kainalossa. Kissa oli onneksi ulkona retkillään. Käly pissitti koiran pihalla ja sanoi, että se on sisäsiisti. Kuitenkin lähes heti se veti pissat tuohon uudelle matolle.
Ja mitä teki käly! Nauroi. Ja sanoi, että ei noin pienen koiran pissa haise. Ai ei vai! Minusta löyhkä oli karmea! Yritn pyyhkiä läikkää märällä kälyn nauraessa vieressä ja itse olin itkun partaalla.
Minua suututtaa aivan vietävästi. Kälylle ei voi sanoa mitään, koska sen jälkeen anoppi ja miehen suku ovat kimpussani ja haukkuvat minua pikkusieluksi loppuelämän ja sosiaalinen elämä kärsii muutenkin. Kaikki on vaan nieltävä. Asia voi tuntua jonkun mielestä pieneltä, mutta minulle se ei sitä ole. Se on kuin minun kodillani ei olisi mitään arvoa, kuseksitaan vaan pitkin seiniä!
Ja meilläkin on ollut koiria aina, nyt ollaan oltu vuosi ilman. Eli en ole koiranvihaaja, päinvastoin. Vika on koiran omistajassa. Aina.
Aaarghh. Kiitos, että sain avautua. Älkääkä viekö niitä rakkejanne pois kotoa.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:42"]
Ei tulis kyllä pieneen mieleenkään viedä pentukoiraa(tai aikuistakaan) jonnekin vierailulle, ilman että varmistan onko se ok. Joka tapauksessa tressi siitä, että pentu rikkoo jotain tai pissaa johonkin, saisi minut enemmin jättämään pennun kotiin. On sitä yksinoloakin joskus harjoiteltava.
Mutta tuo että nauraa koiransa sotkiessa toisten maton, törkeää. Ja kyllä, pissa kyllä haisee. Mulla on ollut useita pentuja hoidossa ja kaikkien pissa on kyllä haissut pahalle.
AP pistä miehes siivoomaan se sotku, omatpahan on sukulaisensa, laittakoon se ne kuriin.
[/quote]
Itkeäkö olisi pitänyt?
Kyllä on uskomattoman pikkusieluista porukkaa. Jos yksi pennun lirautus suistaa elämän raiteiltaan, niin sanattomaksi vetää.
Katkaise ihmeessä välisi tähän anarkistiseen boheemiiin, joka kehtaa koiranpennun kanssa tulla kotiisi. Ja kieriskele siellä kolmen sadan euron (heh, halpahan tuo on) matollasi yksin ja tyytyväisenä loppuelämäsi.
Kiitos kommenteista.
Kissani on retkillään omistamallamme maalla, koska meillä on maatila. Kissa on jo vanha ja pysyttelee aivan pihapiirin tuntumassa. Sillä on nukkumapaikka navetan vintillä, jossa se melkein päivät viettää kesäaikaan kun on lämmin. Yötä se on sisällä. Eli hirveän kalliiksi se ei naapureille tai luonnolle tule.
Mattoon jäi selvä väriero ja haju on oikeasti yhä kamala. Koira oli kenties syönyt kalapohjaista ruokaa tms., koska haju on kuin mädässä kalassa.
Ymmärrän kyllä muiden koiraihmisten kommentit siitä, että pennun pissa ei haise. Niin minäkin nuorena ajattelin omasta koirastani, eikä minua muutenkaan haitannut koiran huono käytös, esim. vieraille räksyttäminen ja päälle hyppiminen.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:51"]
Olen sanaton. Kai sanoit että matto oli uusi ja kallis? Ei sitä välttämättä pesulaan mutta kunhan olisi edes tarjoutunut! Mun mielestä jokainen saa pitää kotona ihan mitä huvittaa ilman että pitää ajatella jotain vieraita. Mä saan pitää kaapissani 50e maksavia astioita eikä mun oo mikää velvollisuus hankkii halvempia vain vieraita varten. Sä saat laittaa rahas ihan mihin lystäät sisustaessas kotiasi ilman että sun täytyy miettiä mitä jos joku vieras kusee tän maton.
Lapsettomilta kannattaa AINA kysyä ovatko lapset tai lemmikit tervetulleita. Nyt tietty joku vetää koko hernarin nokkaan nii kyllä niiltä lapsellisiltaki voi kysyä onko se katti ok tuoda mukanaan... Käytöstapoja aikuiset ihmiset !
Ja nyt asia joka aiheuttaa alapeukkujen vyöryn: Mun kotiini eivät riehuvat kakarat ole tervetulleita. Poikkeustilanteessa saa tietenkin tulla jos ei oikeasti ole muuta mahdollisuutta. Oma koti on oma koti.
[/quote]
Kiitos tästä. Ymmärrän sinua niin hyvin. Ja kyllä, näitä ei saa sanoa ääneen. Ja minullakin on myös lapsia.
Ap
Minulle on tapahtunut sama juttu. En ymmärrä, miksi kylään pitää ängetä eläimen kanssa. Koiranpentu kusi matolleni, ja kyllä otti päähän!
Mattoa katsoessani muistan joka kerta, että tuolle matolle on kustu. Ottaa niin päähän.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:42"]
Ei tulis kyllä pieneen mieleenkään viedä pentukoiraa(tai aikuistakaan) jonnekin vierailulle, ilman että varmistan onko se ok. Joka tapauksessa tressi siitä, että pentu rikkoo jotain tai pissaa johonkin, saisi minut enemmin jättämään pennun kotiin. On sitä yksinoloakin joskus harjoiteltava.
Mutta tuo että nauraa koiransa sotkiessa toisten maton, törkeää. Ja kyllä, pissa kyllä haisee. Mulla on ollut useita pentuja hoidossa ja kaikkien pissa on kyllä haissut pahalle.
AP pistä miehes siivoomaan se sotku, omatpahan on sukulaisensa, laittakoon se ne kuriin.
[/quote]
Itkeäkö olisi pitänyt?
Kyllä on uskomattoman pikkusieluista porukkaa. Jos yksi pennun lirautus suistaa elämän raiteiltaan, niin sanattomaksi vetää.
Katkaise ihmeessä välisi tähän anarkistiseen boheemiiin, joka kehtaa koiranpennun kanssa tulla kotiisi. Ja kieriskele siellä kolmen sadan euron (heh, halpahan tuo on) matollasi yksin ja tyytyväisenä loppuelämäsi.
[/quote]
Kuten kirjoitin, MINULLE se oli kallis. Tiedän toki, että maailmassa on kalliimpiakin mattoja, ihan Ikeassakin.
Mitä materiaalia se matto on? Putsaa kunnolla niin kyllä se haju siitä lähtee. Ja kuivata kunnolla. Ei se nyt oikeasti voi pilalla olla yhdestä koiranpissasta.
Sanoisin tähän, aika parantaa. Meillä on erittäin isokokoinen (n. 4X6 m) itämainen matto (semiantiikkinen shiraz), jonka yhdessä kulmassa on haalistunut läiskä. Tarina kertoo, että isotädin mopsi pissasi siihen joskus 1940-luvulla ja kasviväreillä värjätystä matosta lähti värit kun se täytyi pestä hajun takia (ei tuetenkään koko mattoa vaan vain se pissatahra). Mitä minuun tulee, en yleensä edes huomioi haalistunutta kohtaa, ja jos se nyt jotenkin silmiin sattuu, niin isotäti tulee aina mieleen. Hänellä oli aina koiria ja hän kuljetti niitä mukaan kylään sukulaisten luokse ja kaikki pitivät sitä ihan luonnollisena.
Samoin tyttäreni pikkukoira oli mukana kylässä serkkujen luona ja innostui vierailusta niin, että hyppäsi nojatuolille ja siitä edelleen ikkunanlaudalle sillä seurauksella että ikkunalla ollut lamppu putosi maahan ja särkyi. Tytär tarjoutui tietenkin heti korvaamaan lampun, mutta lankoni ja kälyni tietysti kieltäytyivät heti. Olemme kaikki koiraihmisiä ja ymmärrämne, että joskus vahinkoja vain sattuu.
Ehkä Ap:n ei kannta murehtia mattoa, sen saa varmasti puhtaaksi. Kun se vielä hinnasta päätellen oli ilmeisestikin hankittu ihan käyttöesineeksi eikä sijoituskohteeksi, niin hyvä muistaa, että käyttössä esineet aina kuluvat ja nuhraantuvat jonkin verran (ns. elämisen jäljet).
Välejä mukaviin ja rakkaisiin sukulaisiin ei kannata pilata pikkuasioiden vuoksi.
No se on sentään vain matto. Eihän koiranpennulle voi olla vihainen :3
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:37"]"Nyt kuitenkin varoittamatta käly tuli koira kainalossa. Kissa oli onneksi ulkona retkillään. Käly pissitti koiran pihalla ja sanoi, että se on sisäsiisti. Kuitenkin lähes heti se veti pissat tuohon uudelle matolle.
Ja mitä teki käly! Nauroi. Ja sanoi, että ei noin pienen koiran pissa haise. Ai ei vai! Minusta löyhkä oli karmea! Yritn pyyhkiä läikkää märällä kälyn nauraessa vieressä ja itse olin itkun partaalla.
Minua suututtaa aivan vietävästi. "
Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. Tiedätkö ap. minuakin suututtaa aivan valtavasti, kun naapurin kolli on omilla retkillään ja kuseksii kaikki paikat, niin ulkona kuivumassa olevat pyykit, terassit, lasten hiekkalaatikot, autot jne. Ja kissan kusen hajua ei saa millään pois. On kokeiltu kaikki keinot sitruunasta hajuvesiin. Seuraavakssi on laitettava kait jonkun näköinen loukku.
Miehen sukusi on aivan oikeassa ja vielä ilkeät arvostella kälyäsi, vaikka koiran pissa ei juuri haise, kun itse syyllistyt paljon pahempaan, kun annat kissasi kulkea omilla retkillään, tekemässä tuhoja naapurille ja tuhoamassa lintuja.
Ja 300 euron "kallis" mattosi on todella pientä, verrattuna siihen mitä vahinkoa ja rahan menoa on vapaana oleva kissasi on aiheuttanut naapureillesi, mutta naapurin sovun vuoksi, he ovat valmiina maksamaan kissasi aiheuttamat vahingot omasta pussistaan, eikä valita jossakin mammapalstalla.
[/quote] Koiran kusi kyllä haisee todella pahalle. Sinulla kenties on huono hajuaisti.
Miksi päästit koiran teille? Vieraan pitää uskoa että lemmikkejä ei tuoda mukaan kylään jos on kielletty. Voit ihan käännyttää koiran ovelta jos et sitä teille halua.
Etkai anna kissasi kulkea ulkona vapaana?
Miten kukaan sallii tuoda kotiinsa rakkeja? Meille niillä ei ole mitään asiaa. Ällöttäviä haisevia paskakasoja.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:37"]"Nyt kuitenkin varoittamatta käly tuli koira kainalossa. Kissa oli onneksi ulkona retkillään. Käly pissitti koiran pihalla ja sanoi, että se on sisäsiisti. Kuitenkin lähes heti se veti pissat tuohon uudelle matolle. Ja mitä teki käly! Nauroi. Ja sanoi, että ei noin pienen koiran pissa haise. Ai ei vai! Minusta löyhkä oli karmea! Yritn pyyhkiä läikkää märällä kälyn nauraessa vieressä ja itse olin itkun partaalla. Minua suututtaa aivan vietävästi. "
Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. Tiedätkö ap. minuakin suututtaa aivan valtavasti, kun naapurin kolli on omilla retkillään ja kuseksii kaikki paikat, niin ulkona kuivumassa olevat pyykit, terassit, lasten hiekkalaatikot, autot jne. Ja kissan kusen hajua ei saa millään pois. On kokeiltu kaikki keinot sitruunasta hajuvesiin. Seuraavakssi on laitettava kait jonkun näköinen loukku. Miehen sukusi on aivan oikeassa ja vielä ilkeät arvostella kälyäsi, vaikka koiran pissa ei juuri haise, kun itse syyllistyt paljon pahempaan, kun annat kissasi kulkea omilla retkillään, tekemässä tuhoja naapurille ja tuhoamassa lintuja. Ja 300 euron "kallis" mattosi on todella pientä, verrattuna siihen mitä vahinkoa ja rahan menoa on vapaana oleva kissasi on aiheuttanut naapureillesi, mutta naapurin sovun vuoksi, he ovat valmiina maksamaan kissasi aiheuttamat vahingot omasta pussistaan, eikä valita jossakin mammapalstalla. [/quote]
Koiran kusi kyllä haisee todella pahalle. Sinulla kenties on huono hajuaisti."
Koiran kusi on todella pientä, jos sitä vertaa kissan kuseen, joka ei lähde millään pois.
Vaikka kuinka ap. uskottelee, harvat kissat viihtyvät omassa pihapiirissä tai reviirillään, vaan kyllä ne kuseskelevat joka paikan, ainakin maalla. Lasten hiekkalaatikon hiekat on vaihdettava monta kertaa kesässä, kun kissat paskovat ja kusevat, naarmuttavat todella kalliit autot (vertaa maton hintaan) kun menevät lämmittelemään näin syksyllä konepellille ja auton katolle, puhumattakaan jos erehtyy tuulettamaan petivaatteet ulkona jne. lista on loputtoman pitkä, eikä kissan omistajat eivät millään näytä välittävät kissansa tekosista.
Hajuaistini on ihan normaali ja niin koiran kuin kissan kusen hajusta on kyllä monen vuoden kokemus, vaikka en itse omista kumpaakaan, mutta vastuuttomat naapurit antavat kyllä siitä osansa, vaikka asun maalla ja oma pihapiirini on iso, johon heillä ei ole mitään asiaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:16"]
No se on sentään vain matto. Eihän koiranpennulle voi olla vihainen :3
[/quote]
Ei kai kukaan nyt koiranpennulle olekaan vihainen, vaan tälle kälylle, joka käyttäytyi hyvin sopimattomasti ja epäkohteliaasti. Vaikka matto nyt ei menisikään pilalle ja pissat saisi helposti pois, tämän kälyn reaktio oli todella ikävä. Kyllä hänen olisi vähintäänkin pitänyt olla pahoillaan ja osoittaa se ja ehdottomasti tarjoutua siivoamaan oman lemmikkinsä aiheuttamat sotkut. Ihan perus käytöstapoja tällaiset.
Meillä kaverin koira tuli joskus (luvan kanssa tottakai) kylään ja tirautti pissat suoraan olohuoneen matolle. Kaverini reagoi välittömästi ryntäämällä keskeyttämään koiran toiminnan ja aloittamalla siivouksen ja pahoitteli. Maailmani ei kaatunut, matto puhdistui enkä todellakaan kanna kaunaa asiasta, mutta jos kaverini olisi vain naureskellut eikä tehnyt elettäkään siivouksen suhteen, olisi jäänyt kyllä todella ikävä tunne asiasta. Kyllä toisen kotia pitää kunnioittaa, vaikka onkin kysymyksessä "vain matto".
Toivottavasti kissasi ei haista sitä ja ala vaan merkata ommansa! Siinähän vasta hajua olisikin!
Kokeile ripotella reilusti soodaa tahralle, anna vaikuttaa, ja imuroi. Pitäis olla hyvä hajusyöppö. Kuiva kahvi voi myös toimia. Tsemppiä, kurja juttu. Vaikka itse en harrasta sisustamista, oon niin köyhä, että tajuan harmin!
Osta hajunpoistajaa eläinliikkeestä! Auttaa!