Vanhempi, miksi annat 2-4v lapsen juosta, säntäillä ostoskärryllä marketissa
Joka kauppakerralla joutunut väistelemään näitä kärryjen kanssa juoksevia lapsia. Kaupat voisi laittaa infot seinille pelisäännöistä, jos vanhemmat ei itse älyä tätä.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että lapseni ovat olleet vilkkaita ja motorisesti taitavia taaperoita. Nyt he eivät enää juokse kaupoissa. Pahoittelut menneistä synneistä.
Vilkkaille lapsillekin voi opettaa käytöstavat.
Pitääkin ehdottomasti opettaa, mutta ei se sitä tarkoita että ne vielä taaperoina tai pieninä leikki-ikäisinäkään niitä osaisi ja ymmärtäisi noudattaa. Jotkut varmaan (moni lapsi ei halua erkaantua vanhemmastaan kaupassa), mutta eivät kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita raahataan kauppaan?Eikö toinen voi käydä kaupassa ja toinen hoitaa lapsia kotona tai juosta niiden kanssa pihalla?Yh on eri juttu,mutta silloinkin ne lapset voi olla kärryssä tai kauppa-asioita hoitaa kun lapsi päiväkodissa.Siis lapset kaupassa ok,mutta sellaiset joilla ei mitään kuria ei ole.Omakin kiukutteli ja teki äksät viimeksi lattialle.Nostin kärryyn ja ei ainakaan muita häirinnyt kuin huudolla vähän...
Lasten annetaan purkaa virtaa kaupassa, laiskat vanhemmat pääsevät helpommalla. Juoksut juostaan kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, eihän kaupassa saa juosta. Se on päivänselvää. Tavaraa voi mennä rikki jne.
Itse olen neljän vilkkaan lapsen äiti ja lapset opetettiin siihen miten kaupassa käyttäydytään.
Ei ole kovin vaikea asia, tuntuu olevan aikuisen asenteesta kiinni.
Terveisin Kauppiaan tytär
Eli kukaan sun lapsista ei koskaan yrittänyt lähteä kaupassa juoksemaan taaperona? Ehkä sulla ei sitten ollut sellaisia lapsia, jotka lähtevät herkästi juoksuun. Ei sitä voi oikein verrata niihin lapsiin, joilla jalat vievät.
Meilläkin oli neljä lasta. Eivät juosseet ikinä kaupassa. Opetettiin se siinä vaiheessa, kun lapsi oli liian iso ostoskärryn istuimeen.
Isoissa kaupoissa on tosi vaarallista pienen juosta, ja juostessaan ehkä jäädä niiden jättikärryjen alle, joilla kiireiset aikuiset risteilevät. Pieni lapsi ei näy niiden lastattujen teräväkulmaisten kärryjen takaa.
Lasta on aivan yhtä helppoa estää juoksemasta kaupassa kuin parkkipaikallakin.
Ei ne lapset oikein opi kaupassa käyntiä muuten kuin käymällä.
Isommat lapseni olivat taaperoina kohtalaisen hyviä kaupassakävijöitä, koska kävivät siellä viikottain. He tykkäsivät punnita vihannekset ja hedelmät, työntää kärryä ja ottaa tavaraa matalalla olevilta hyllyiltä.
Kuopuksen kohdalla iski korona, eikä hän päässyt kauppaan pariin vuoteen. Sitten kun hän lopulta pääsi isoon markettiin, piti hänet kantaa kirkuvana leluhyllyltä pois, hän kirkui koko automatkan kotiin ja vielä kotonakin.
Joten seuraavan kerran kun näette kaupassa huonosti käyttäytyvän lapsen, kannattaa ajatella että hän on käynyt siellä todennäköisesti liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Minun mm. vaikea-asteisesti adhd-lapseni on juossut, kiipeillyt jne kaupassa. Siihen ei oikeasti auta mikään.
Kovin pienelle ei saa esim diagnoosia eikä lääkitystä. Mutta oireet ovat tietysti pienestä lähtien läsnä, hyvin selvät ja moninaiset.
Ei hän pysynyt missään auto-ostoskärryissä. Vyön osasi pian avata ja ainahan voi huutorääkyä.
Tavalliseen kärry-istuimeen kiinni irtovaljailla missä on solki selän puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita raahataan kauppaan?Eikö toinen voi käydä kaupassa ja toinen hoitaa lapsia kotona tai juosta niiden kanssa pihalla?Yh on eri juttu,mutta silloinkin ne lapset voi olla kärryssä tai kauppa-asioita hoitaa kun lapsi päiväkodissa.Siis lapset kaupassa ok,mutta sellaiset joilla ei mitään kuria ei ole.Omakin kiukutteli ja teki äksät viimeksi lattialle.Nostin kärryyn ja ei ainakaan muita häirinnyt kuin huudolla vähän...
Lasten annetaan purkaa virtaa kaupassa, laiskat vanhemmat pääsevät helpommalla. Juoksut juostaan kaupassa.
Jos niitä ei pieninä vie kauppaan opettelemaan elämää, niin sitten ne riehuu siellä koululaisina vaikka ilman vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut suunnattoman avuliaita taaperoita. He ovat saattaneet ottaa juoksuaskelia kaupassa, koska heillä on ollut kiire määränpäähänsä. ”Sitten maito...” Tahallaan he eivät ole ryntäilleet tai törmäilleet, eikä mitään ole koskaan mennyt rikki.
Sen sijaan olen saanut todistaa siellä maitohyllyllä suunnattoman epäkohteliasta kiilailua ja mulkoilua aikuisten puolelta. Okei, taapero (tai mummeli) ei ole yhtä nopea kuin te. Mutta eivät he sen nopeammiksi muutu, vaikka miten survoisitte niillä kärryillänne. Ettekö saaneet taaperoina omia pikkukärryjä, vai mistä kiikastaa?
Kiikastaa siitä, että sinulla ei ole oikeutta kasvattaa lastasi minun ajallani.
Eli lasta ei siis saisi kasvattaa, vaan pitäisi jättää kasvattaminen pois?
Opettele lukemaan. Kasvatat omat lapsesi omalla ajallasi, et muiden ajalla.
Ihan yhtä lailla siellä tönitään ja mulkoillaan niitä hitaita mummojakin, vaikka heillä sitä omaa aikaa on kaikkein vähiten jäljellä.
Hanki kotiinkuljetus, jos ajattelet että toisten aika maitohyllyllä on sinun aikaasi.
Vierailija kirjoitti:
Minun mm. vaikea-asteisesti adhd-lapseni on juossut, kiipeillyt jne kaupassa. Siihen ei oikeasti auta mikään.
Kovin pienelle ei saa esim diagnoosia eikä lääkitystä. Mutta oireet ovat tietysti pienestä lähtien läsnä, hyvin selvät ja moninaiset.
Ei hän pysynyt missään auto-ostoskärryissä. Vyön osasi pian avata ja ainahan voi huutorääkyä.
Tietenkään häntä ei olisi pitänyt kauppaan ottaa, mutta en voinut jättää yksin kotiinkaan. Kotiolot olivat hyvin rauhalliset, kun kahdestaan elimme.
Erityislapsiin ei auta päivittäin kymmenesti toistuva opetus, lahjonta jne. Ei tarrataulut, kuvat jne kun on tarpeeksi impulsiivinen lapsi.
En tiedä jos olisin kasvattajana ennen täysin hyväksytty väkivaltainen äiti ollut, olisiko pelko auttanut, mutta sitä en halunnut kokeilla.
Kauppareissu on lyhyt aika vieraan aikuisen sietää. Toiset elävät siinä 24/7, jotkut meistä kuten itsekin vieläpä hyvästä sydämestään vapaaehtoisesti.
Kyseessä ovat silloin perimältään monisukupolvisesti aineilla vaurioitetut, monet jo raskausaikana kohdussa altistetut sairaalasta huostaanotetut.
Terveisiin lapsiin ei tällaisia kannata verrata. Kukaan ei voi näistä lapsista niitä teidän rauhallisia hiljaisia terveitä mussukoita taikoa millään kasvatuksella. Eikä heidän asioitaan voi markettitöllöttäjille kertoa.
Onko lastenkasvatuksen liberalisaatio mennyt jo niin pitkälle että pelkoa pidetään itsessään väkivaltana?
Vierailija kirjoitti:
Se, että taapero ottaa jalat alleen kaupassa ei tarkoita sitä, että vanhemmilta on kasvatus unohtanut tai lapsi saisi elää rajoitta. Taapero vain käyttäytyy kuin taapero.
Ilmeisesti nykyään tulee suvaita kaikkea paitsi lapsia.
Miten se on vielä hengissä, jos asenteesi on tuo kadullakin?
Voiko se parkkiksellakin ottaa jalat alleen, etkä mahda mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein vanhemmat ovat samaa temperamenttia kuin lapset.
Juuri pari viikkoa sitten juoksin kilpaa 9-vuotiaan kanssa Ikean keräilyvarastossa. Oli vain niin houkutteleva pitkä käytävä, ja ulkona ollut jo monta viikkoa jäinen rospuutto. Ketään ei näkynyt. Teki muuten hyvää.
Mamma 45 v.
Eikö pikkukärryissä enää ole sitä kahvaa josta aikuinen voi pitää kiinni estäen kärryn kanssa pöllöilyn / tahattomat vahingot?
Voin muuten kertoa, että omien mukuloiden kanssa on pikkukärryjen kanssa aina kerrattu säännöt, ja sovittu, että kärryn saa, jos niitä noudattaa. On myös useammin kuin kerran viety pikkukärryt pois kesken ostosten, kun se sääntöjen noudattaminen on ollut ylivoimaista... Kyllä "tavallisen" lapsen kanssa yleensä joutuu useammin kuin kerran käymään läpi sen, kuinka erilaisissa tilanteissa toimitaan, ennen kuin asiat sujuu täysin mallikkaasti. Että joo, olisin sitä mieltä, et olen lapseni kasvattanut (nyt alakouluikäisinä ovat osanneet jo vuosia käydä kaupassa hässäköimättä), mutta kyllä mun lapseni ovat myös kaupassa taatusti käyneet jonkun herkkäsieluisemman hermoon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö pikkukärryissä enää ole sitä kahvaa josta aikuinen voi pitää kiinni estäen kärryn kanssa pöllöilyn / tahattomat vahingot?
Vaikea siitä kahvasta on pitää kiinni jos on esim. ottamassa hyllystä jotain tai maksamassa kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että taapero ottaa jalat alleen kaupassa ei tarkoita sitä, että vanhemmilta on kasvatus unohtanut tai lapsi saisi elää rajoitta. Taapero vain käyttäytyy kuin taapero.
Ilmeisesti nykyään tulee suvaita kaikkea paitsi lapsia.
Miten se on vielä hengissä, jos asenteesi on tuo kadullakin?
Voiko se parkkiksellakin ottaa jalat alleen, etkä mahda mitään?
Parkkiksella pidän lapsen kädestä kiinni. Kuopusta kannettiin pitkään parkkiksella, kun ei suostunut pitämään kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että lapseni ovat olleet vilkkaita ja motorisesti taitavia taaperoita. Nyt he eivät enää juokse kaupoissa. Pahoittelut menneistä synneistä.
Niin pitääkö tästä muiden kärsiä?
Miten sä nyt siitä kärsit? Eri asia, jos ne tuhoaa paikkoja ja törmäilee suhun tai muihin. Pienet lapset kärryjen kanssa juoksentelemassa ei ole kovin iso asia.
Meidän lapset eivät juokse kaupassa, mutta ei mua kyllä häiritse, jos muiden lapset juoksee. Enemmän mua häiritsee aikuiset, jotka tunkee kärrynsä eteen vain, koska ”mä olin eka” ja mulkoilee lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, eihän kaupassa saa juosta. Se on päivänselvää. Tavaraa voi mennä rikki jne.
Itse olen neljän vilkkaan lapsen äiti ja lapset opetettiin siihen miten kaupassa käyttäydytään.
Eli kukaan sun lapsista ei koskaan yrittänyt lähteä kaupassa juoksemaan taaperona? Ehkä sulla ei sitten ollut sellaisia lapsia, jotka lähtevät herkästi juoksuun. Ei sitä voi oikein verrata niihin lapsiin, joilla jalat vievät.
Meilläkin oli neljä lasta. Eivät juosseet ikinä kaupassa. Opetettiin se siinä vaiheessa, kun lapsi oli liian iso ostoskärryn istuimeen.
Isoissa kaupoissa on tosi vaarallista pienen juosta, ja juostessaan ehkä jäädä niiden jättikärryjen alle, joilla kiireiset aikuiset risteilevät. Pieni lapsi ei näy niiden lastattujen teräväkulmaisten kärryjen takaa.
Ja lapset oppi sen sillä, että sanoit ettei saa? Suurin osa lapsista oppii sen niin, että ne tekee asian ja sit kiellosta jossain vaiheessa oppii, vähän vielä myöhemmin muistaakin. Siinä vaiheessa se asia on vähintään kerran mennyt ”pieleen”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea siitä kahvasta on pitää kiinni jos on esim. ottamassa hyllystä jotain tai maksamassa kassalla.
Kassalla voi olla hankalaa. Pidä kärry itsesi ja maitokaapin/kassan/hyllyn välissä. Ei pääse muksu kärryn kanssa karkuun, toki jalat voi ottaa alleen kuitenkin.
Kyllä yhdellä kädellä saa tuotteet hyllystä.
Vierailija kirjoitti:
Jyrää ne omilla kärryilläs.
Fiksumpi vaihtoehto: kampita se kakara. Jos olet taitava, vauhdissa juokseva lapsi ei edes huomaa, että kompastuu sinun jalkoihisi. Tämä taktiikka sopii hyvin meille eläkeikäisille mummeleille, mutta vaatii viattoman ilmeen ja vähän treeniä.
Ja ne lasten ostoskärryt pitäisi kokonaan poistaa kaupoista. Miksi lapsille opetetaan, että kauppa on leikkipaikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapset oppi sen sillä, että sanoit ettei saa? Suurin osa lapsista oppii sen niin, että ne tekee asian ja sit kiellosta jossain vaiheessa oppii, vähän vielä myöhemmin muistaakin. Siinä vaiheessa se asia on vähintään kerran mennyt ”pieleen”.
Lapset tykkäävät noudattaa sääntöjä peleissäkin. Myös kaupassa käynnissä on säännöt (koskevat kaikkia asiakkaita). Lapsen kanssa ne vain opetellaan.
Esimerkki perheemme säännöistä: Kaupassa ei tapella. - Olemme siis lähteneet kaupasta pois ostamatta mitään, kun lapsille tuli riita. He tiesivät etukäteen, että näin tapahtuu, ja kaupassa käyminen oli kiva juttu. Tätä sanktiota ei tarvinnut soveltaa kuin kerran. :D
Opettele lukemaan. Kasvatat omat lapsesi omalla ajallasi, et muiden ajalla.