Vanhempi, miksi annat 2-4v lapsen juosta, säntäillä ostoskärryllä marketissa
Joka kauppakerralla joutunut väistelemään näitä kärryjen kanssa juoksevia lapsia. Kaupat voisi laittaa infot seinille pelisäännöistä, jos vanhemmat ei itse älyä tätä.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, ettei aloittaja ole saanut lapsia. Älä silti osoita kateuttasi niin selvästi. Kanna tuskasi ryhdikkäästi ja muista, että lapset ja näiden vanhemmat eivät ole syyllisiä viallisuuteesi.
Miten voit olla noin kamala ihminen?! Viallisuus, uskomatonta julmuutta.
Hyvänen aika, eihän kaupassa saa juosta. Se on päivänselvää. Tavaraa voi mennä rikki jne.
Itse olen neljän vilkkaan lapsen äiti ja lapset opetettiin siihen miten kaupassa käyttäydytään.
Ei ole kovin vaikea asia, tuntuu olevan aikuisen asenteesta kiinni.
Terveisin Kauppiaan tytär
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut suunnattoman avuliaita taaperoita. He ovat saattaneet ottaa juoksuaskelia kaupassa, koska heillä on ollut kiire määränpäähänsä. ”Sitten maito...” Tahallaan he eivät ole ryntäilleet tai törmäilleet, eikä mitään ole koskaan mennyt rikki.
Sen sijaan olen saanut todistaa siellä maitohyllyllä suunnattoman epäkohteliasta kiilailua ja mulkoilua aikuisten puolelta. Okei, taapero (tai mummeli) ei ole yhtä nopea kuin te. Mutta eivät he sen nopeammiksi muutu, vaikka miten survoisitte niillä kärryillänne. Ettekö saaneet taaperoina omia pikkukärryjä, vai mistä kiikastaa?
Kiikastaa siitä, että sinulla ei ole oikeutta kasvattaa lastasi minun ajallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa katsoa, kun hauraita vanhempia ihmisiä on ostoksilla, niin annetaan lasten juosta kärryillä heidän jalkoihin. Monta kertaa nähnyt näitä tilanteita, siinä voisi todella käydä huonosti.
Mä taas en oo koskaan nähnyt tilannetta, jossa lapsen annetaan juosta hauraan vanhemman ihmisen jalkoihin.
Sulla ei ole silmät olleet auki. Aina on seassa vanhempia ihmisiä tai jalkaoperaatiosta toipuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksen välttely tuottaa huonosti käyttäytyviä ihmisiä ja tulokset näkyvät kouluissa jo nyt isona ongelmana.
Juokseminen on lapsille ihan normaalia toimintaa. Jos kyse on 2–4-vuotiaista lapsista, ei voi oikein sanoa, että kasvatus olisi heidän kohdallaan valmista.
Kyllä, mutta ei kaupassa juosta.
Voisitko pilkko tuon "ei kaupassa juosta" osiin? Mä en ole nimittäin nähnyt vielä kaupassa vanhempia, jotka eivät kieltäisi lasta juoksemasta. Kielloista huolimatta se lapsi saattaa juosta. Sellaista on elämä.
Ero nykyvanhempien ja wanhan ajan vanhempien välillä on se, että wanhana aikana ei vain tyydytty kieltämään lasta vaan saatettiin estää lapselta kielletty toiminta. Sen selvittäminen, että miksi näin ei nykyaikana enää toimita vaatisi varmastikin runsaasti tutkimustyötä, mutta yhtenä syynä lienee varmastikin lasten oikeuksien lisääntyminen sekä pelko siitä, että lastensuojelu puuttuu asiaan mikäli lapsen oikeuksiin suhtautuu väheksyen.
Nykyään ihmiset valittavat siitäkin, kun äiti tai isä siellä kaupassa pitää lasta kädestä kiinni ja lapsi huutaa kun ei saa juosta. Ja sama muissakin rajoittamistilanteissa, ei saisi tehdä ettei lapsi huutaisi.
Jos lapsi huutaa niin aika herkästi joku tekee lasun.
Haluatko kertoa enemmän, kuinka tehdään lasu kaupassa huutavasta lapsesta.
Katsooko lastensuojelu vanhemman naaman kaupan valvontakameroista ja yhdistää poliisin passikuvatietokantaan?
Käyn kaupassa lapsenlapsen 3 v. kanssa n. kerran kuussa.
Tykkäämme molemmat näistä reissuista.
Pikku kärryt otetaan ja ruuat lastataan niihin.
Eikä kumpikaan juokse. Se keskustelu käydään joka kerta reissun aluksi.
Yhteiset kaupassakäynnit ovat jatkuneet yli vuoden. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että perehdymme tavaroiden hintoihin tasolla kallis-halpa-edullinen. Hinta vaikuttaa ostopäätökseen. Hyvä oppia pienestä pitäen tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, eihän kaupassa saa juosta. Se on päivänselvää. Tavaraa voi mennä rikki jne.
Itse olen neljän vilkkaan lapsen äiti ja lapset opetettiin siihen miten kaupassa käyttäydytään.
Ei ole kovin vaikea asia, tuntuu olevan aikuisen asenteesta kiinni.
Terveisin Kauppiaan tytär
Eli kukaan sun lapsista ei koskaan yrittänyt lähteä kaupassa juoksemaan taaperona? Ehkä sulla ei sitten ollut sellaisia lapsia, jotka lähtevät herkästi juoksuun. Ei sitä voi oikein verrata niihin lapsiin, joilla jalat vievät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa katsoa, kun hauraita vanhempia ihmisiä on ostoksilla, niin annetaan lasten juosta kärryillä heidän jalkoihin. Monta kertaa nähnyt näitä tilanteita, siinä voisi todella käydä huonosti.
Mä taas en oo koskaan nähnyt tilannetta, jossa lapsen annetaan juosta hauraan vanhemman ihmisen jalkoihin.
Sulla ei ole silmät olleet auki. Aina on seassa vanhempia ihmisiä tai jalkaoperaatiosta toipuvia.
Juu, olen nähnyt kaupassa molempia ihmisiä, mutta en tilannetta, jossa lapsen annetaan juosta päin vanhempaa tai jalkaoperaatiosta toipuvaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut suunnattoman avuliaita taaperoita. He ovat saattaneet ottaa juoksuaskelia kaupassa, koska heillä on ollut kiire määränpäähänsä. ”Sitten maito...” Tahallaan he eivät ole ryntäilleet tai törmäilleet, eikä mitään ole koskaan mennyt rikki.
Sen sijaan olen saanut todistaa siellä maitohyllyllä suunnattoman epäkohteliasta kiilailua ja mulkoilua aikuisten puolelta. Okei, taapero (tai mummeli) ei ole yhtä nopea kuin te. Mutta eivät he sen nopeammiksi muutu, vaikka miten survoisitte niillä kärryillänne. Ettekö saaneet taaperoina omia pikkukärryjä, vai mistä kiikastaa?
Kiikastaa siitä, että sinulla ei ole oikeutta kasvattaa lastasi minun ajallani.
Eli lasta ei siis saisi kasvattaa, vaan pitäisi jättää kasvattaminen pois?
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että lapseni ovat olleet vilkkaita ja motorisesti taitavia taaperoita. Nyt he eivät enää juokse kaupoissa. Pahoittelut menneistä synneistä.
Vilkkaille lapsillekin voi opettaa käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että lapseni ovat olleet vilkkaita ja motorisesti taitavia taaperoita. Nyt he eivät enää juokse kaupoissa. Pahoittelut menneistä synneistä.
Vilkkaille lapsillekin voi opettaa käytöstavat.
Eli käytöstapojen opettaminen ilmeisesti toimii mielestäsi niin, että sanoo asiasta kerran, ja sitten asia on selvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen nähnyt kaupassa molempia ihmisiä, mutta en tilannetta, jossa lapsen annetaan juosta päin vanhempaa tai jalkaoperaatiosta toipuvaa ihmistä.
Iäkkäämmät yrittää väistellä ja jalkaoperaatiosta toipuvat ei näy ulkopuoliselle tietyn vaiheen jälkeen, ei siinä mitään halua kintuille, ei edes senttien päähän.
Miksi noita raahataan kauppaan?Eikö toinen voi käydä kaupassa ja toinen hoitaa lapsia kotona tai juosta niiden kanssa pihalla?Yh on eri juttu,mutta silloinkin ne lapset voi olla kärryssä tai kauppa-asioita hoitaa kun lapsi päiväkodissa.Siis lapset kaupassa ok,mutta sellaiset joilla ei mitään kuria ei ole.Omakin kiukutteli ja teki äksät viimeksi lattialle.Nostin kärryyn ja ei ainakaan muita häirinnyt kuin huudolla vähän...
Se, että taapero ottaa jalat alleen kaupassa ei tarkoita sitä, että vanhemmilta on kasvatus unohtanut tai lapsi saisi elää rajoitta. Taapero vain käyttäytyy kuin taapero.
Ilmeisesti nykyään tulee suvaita kaikkea paitsi lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäämmät yrittää väistellä ja jalkaoperaatiosta toipuvat ei näy ulkopuoliselle tietyn vaiheen jälkeen, ei siinä mitään halua kintuille, ei edes senttien päähän.
En ole nähnyt koskaan sellaistakaan, että lapsi törmäisi kovaa kärryillään muihin kaupassaolijoihin. Ja aika kauan on tullut kaupassa käytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis näkikö sen jalkaoperaation ulkopuolisena vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita raahataan kauppaan?Eikö toinen voi käydä kaupassa ja toinen hoitaa lapsia kotona tai juosta niiden kanssa pihalla?Yh on eri juttu,mutta silloinkin ne lapset voi olla kärryssä tai kauppa-asioita hoitaa kun lapsi päiväkodissa.Siis lapset kaupassa ok,mutta sellaiset joilla ei mitään kuria ei ole.Omakin kiukutteli ja teki äksät viimeksi lattialle.Nostin kärryyn ja ei ainakaan muita häirinnyt kuin huudolla vähän...
Voihan sitä kysyä niinkin, miksi ihmiset eivät osta kotiinkuljetuksella, kun se nykyään on helppoa. Jäisi monet mielipahat kaupassa kokematta. Tuntuu, että monella on pinna kireällä nykyään, eikö olisi helpottavaa, että vosi jättää ne äärimmäisen stressaavat kaupassakäynnit väliin?
Vierailija kirjoitti:
Käyn kaupassa lapsenlapsen 3 v. kanssa n. kerran kuussa.
Tykkäämme molemmat näistä reissuista.
Pikku kärryt otetaan ja ruuat lastataan niihin.
Eikä kumpikaan juokse. Se keskustelu käydään joka kerta reissun aluksi.
Yhteiset kaupassakäynnit ovat jatkuneet yli vuoden. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että perehdymme tavaroiden hintoihin tasolla kallis-halpa-edullinen. Hinta vaikuttaa ostopäätökseen. Hyvä oppia pienestä pitäen tämäkin.
Hienoa!Tällaista harjoittelua moni muukin kaipaisi.Tuossa oppii samalla monta asiaa.
Minun mm. vaikea-asteisesti adhd-lapseni on juossut, kiipeillyt jne kaupassa. Siihen ei oikeasti auta mikään.
Kovin pienelle ei saa esim diagnoosia eikä lääkitystä. Mutta oireet ovat tietysti pienestä lähtien läsnä, hyvin selvät ja moninaiset.
Ei hän pysynyt missään auto-ostoskärryissä. Vyön osasi pian avata ja ainahan voi huutorääkyä.
Tietenkään häntä ei olisi pitänyt kauppaan ottaa, mutta en voinut jättää yksin kotiinkaan. Kotiolot olivat hyvin rauhalliset, kun kahdestaan elimme.
Erityislapsiin ei auta päivittäin kymmenesti toistuva opetus, lahjonta jne. Ei tarrataulut, kuvat jne kun on tarpeeksi impulsiivinen lapsi.
En tiedä jos olisin kasvattajana ennen täysin hyväksytty väkivaltainen äiti ollut, olisiko pelko auttanut, mutta sitä en halunnut kokeilla.
Kauppareissu on lyhyt aika vieraan aikuisen sietää. Toiset elävät siinä 24/7, jotkut meistä kuten itsekin vieläpä hyvästä sydämestään vapaaehtoisesti.
Kyseessä ovat silloin perimältään monisukupolvisesti aineilla vaurioitetut, monet jo raskausaikana kohdussa altistetut sairaalasta huostaanotetut.
Terveisiin lapsiin ei tällaisia kannata verrata. Kukaan ei voi näistä lapsista niitä teidän rauhallisia hiljaisia terveitä mussukoita taikoa millään kasvatuksella. Eikä heidän asioitaan voi markettitöllöttäjille kertoa.
Höpöhöpö.