Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempi, miksi annat 2-4v lapsen juosta, säntäillä ostoskärryllä marketissa

Vierailija
05.04.2022 |

Joka kauppakerralla joutunut väistelemään näitä kärryjen kanssa juoksevia lapsia. Kaupat voisi laittaa infot seinille pelisäännöistä, jos vanhemmat ei itse älyä tätä.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut suunnattoman avuliaita taaperoita. He ovat saattaneet ottaa juoksuaskelia kaupassa, koska heillä on ollut kiire määränpäähänsä. ”Sitten maito...” Tahallaan he eivät ole ryntäilleet tai törmäilleet, eikä mitään ole koskaan mennyt rikki.

Sen sijaan olen saanut todistaa siellä maitohyllyllä suunnattoman epäkohteliasta kiilailua ja mulkoilua aikuisten puolelta. Okei, taapero (tai mummeli) ei ole yhtä nopea kuin te. Mutta eivät he sen nopeammiksi muutu, vaikka miten survoisitte niillä kärryillänne. Ettekö saaneet taaperoina omia pikkukärryjä, vai mistä kiikastaa?

Vierailija
42/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan oma taktiikka. Kävelen määrätietoisesti kuin olisi vähän kiire ja olen kuin en huomaisi mitään pääni alapuolella tapahtuvaa eli "kiireinen vähän omissa ajatuksissaan". Ryntäilevien taperoiden vanhemmat tunnistavat heti, että mun kanssa pitää olla varovainen. Kokeilkaa! Toimii!

Niin siis onko sun ajatuksena tässä, että ne taaperot juoksevat siellä kaupassa vain silloin, kun vanhemmat antavat heille siihen luvan, vai millä tavalla ajattelet, että he ovat varuillaan?

Pitkä kokemukseni on tästä asiasta se, että minusta monet näistä vanhemmista kyllä kokeilevat, miten pitkälle voivat mennä siinä, että antavat lastensa ryntäillä vapaasti sinne tänne. He kyllä pitävät lastaan silmällä, antavat tehdä mitä huvittaa, mutta edes jollain tapaa valvotusti. He huomaavat, että monet kaupassa olevat kiertävät heidät kaukaa, väistävät, antavat tilaa eli mahdollistavat. Kun tulen näköpiiriin, he huomaavat saaneensa nyt vastustajan, joka pitää ottaa huomioon.

Hyvin tuotu asia esille, näin se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan oma taktiikka. Kävelen määrätietoisesti kuin olisi vähän kiire ja olen kuin en huomaisi mitään pääni alapuolella tapahtuvaa eli "kiireinen vähän omissa ajatuksissaan". Ryntäilevien taperoiden vanhemmat tunnistavat heti, että mun kanssa pitää olla varovainen. Kokeilkaa! Toimii!

Niin siis onko sun ajatuksena tässä, että ne taaperot juoksevat siellä kaupassa vain silloin, kun vanhemmat antavat heille siihen luvan, vai millä tavalla ajattelet, että he ovat varuillaan?

Pitkä kokemukseni on tästä asiasta se, että minusta monet näistä vanhemmista kyllä kokeilevat, miten pitkälle voivat mennä siinä, että antavat lastensa ryntäillä vapaasti sinne tänne. He kyllä pitävät lastaan silmällä, antavat tehdä mitä huvittaa, mutta edes jollain tapaa valvotusti. He huomaavat, että monet kaupassa olevat kiertävät heidät kaukaa, väistävät, antavat tilaa eli mahdollistavat. Kun tulen näköpiiriin, he huomaavat saaneensa nyt vastustajan, joka pitää ottaa huomioon.

Ai tämä olikin ketju, johon piti kirjoittaa kuvitelmia!

Vierailija
44/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatuksen välttely tuottaa huonosti käyttäytyviä ihmisiä ja tulokset näkyvät kouluissa jo nyt isona ongelmana.

Juokseminen on lapsille ihan normaalia toimintaa. Jos kyse on 2–4-vuotiaista lapsista, ei voi oikein sanoa, että kasvatus olisi heidän kohdallaan valmista.

Kyllä, mutta ei kaupassa juosta.

Voisitko pilkko tuon "ei kaupassa juosta" osiin? Mä en ole nimittäin nähnyt vielä kaupassa vanhempia, jotka eivät kieltäisi lasta juoksemasta. Kielloista huolimatta se lapsi saattaa juosta. Sellaista on elämä.

Ero nykyvanhempien ja wanhan ajan vanhempien välillä on se, että wanhana aikana ei vain tyydytty kieltämään lasta vaan saatettiin estää lapselta kielletty toiminta. Sen selvittäminen, että miksi näin ei nykyaikana enää toimita vaatisi varmastikin runsaasti tutkimustyötä, mutta yhtenä syynä lienee varmastikin lasten oikeuksien lisääntyminen sekä pelko siitä, että lastensuojelu puuttuu asiaan mikäli lapsen oikeuksiin suhtautuu väheksyen.

Et vastannut kysymykseen.

Kyllä, entiseenkin aikaan lapset juoksentelivat kaupoissa. Katsos kun se lapsi ei ilmoita kirkkaalla äänellä etukäteen "isi, mä aion nyt juosta", vaan lähtee vain. Sitä ei voi siis joka kerta estää.

Mitä teet silloin, kun kävelette jossain kaupungissa ison kadun varrella ja lapsi yhtäkkiä vain lähtee ajoradalle juoksemaan autojen sekaan? Onko se vain riski joka on otettava, vai olisiko sittenkin olemassa jotain keinoja millä lapsen juoksuunlähdön voi estää ennalta?

Pidän silloin kädestä. Kaupassa en pidä, kun minulla on kärry ja lapsella on kärry. (Tai siis oli, tästä on jo kauan, kun lapseni olivat taaperoita.) Lasta ei voi koko ajan pitää kädestä.

Miten luulet niiden vanhempien toimivan joilla on kadun varrella mukana enemmän kuin 2 lasta eli kädet eivät riitä? Tai niiden joilla on 2 lasta mutta toinen käsi on varattuna vaikkapa kassin kantamiseen?

Vierailija
45/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pitkä kokemukseni taas on se, että vanhemmat yrittävät pitää lapsen juoksematta. En usko, että ihmiset kiinnittävät suhun erityistä huomiota. Kuulostaa narsistiselta kuvitelmalta.

Ei, olen kyllä nyt oikeassa. Enkä puhu joka kauppareissusta. Suurin osa kauppareissuistani sujuu ihan mukavasti ja siellä on lapsia joukossa ja vaikkeivat osaa täydellisesti, sehän on ihan normaalia ja suloista ja väistän heitä mielelläni. Mutta sitten tunnistan kyllä nämä jo kaukaa, nämä määrätyt tapaukset.

Vierailija
46/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että lapseni ovat olleet vilkkaita ja motorisesti taitavia taaperoita. Nyt he eivät enää juokse kaupoissa. Pahoittelut menneistä synneistä.

Niin pitääkö tästä muiden kärsiä?

Ihmisten pitää kärsiä toisistaan, jos eivät erakkona elä. Nyt ukrainalaiset kärsivät siitä, että venäläiset sotajoukot tunkeutuvat heidän maahansa ja tappavat myös siviilejä raa'asti. Toiset kärsivät siitä, että lapsi juoksee kaupassa. Sinäkin varmasti olet aiheuttanut elämäsi aikana kärsimystä muille.

No nyt taas jotain rotia. Että sun huonosti kasvatetut kakarat saa juosta ihmisten jaloissa, koska Ukrainassa on sota?! Ja vielä ihmetellään, miksi Suomessa suhtaudutaan lapsiin vihamielisesti...

Vierailija
47/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että lapseni ovat olleet vilkkaita ja motorisesti taitavia taaperoita. Nyt he eivät enää juokse kaupoissa. Pahoittelut menneistä synneistä.

Niin pitääkö tästä muiden kärsiä?

Ihmisten pitää kärsiä toisistaan, jos eivät erakkona elä. Nyt ukrainalaiset kärsivät siitä, että venäläiset sotajoukot tunkeutuvat heidän maahansa ja tappavat myös siviilejä raa'asti. Toiset kärsivät siitä, että lapsi juoksee kaupassa. Sinäkin varmasti olet aiheuttanut elämäsi aikana kärsimystä muille.

No nyt taas jotain rotia. Että sun huonosti kasvatetut kakarat saa juosta ihmisten jaloissa, koska Ukrainassa on sota?! Ja vielä ihmetellään, miksi Suomessa suhtaudutaan lapsiin vihamielisesti...

Ei, en kirjoittanut niin, lue uudestaan. Tällä kertaa ilman noita vihaisia tunteita. Ole aikuinen ja hillitse itsesi.

Vierailija
48/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on vaikea kieltää jos eivät tottele.Aikanaan  järjestimme mieheni kanssa että hän oli joko kotona tai autossa lasten kanssa kun minä kävin kaupassa yksin.Jos hänellä oli omia ostoksia hän kävi sitten siellä yksin ja minä olin lasten kanssa autossa.

Niistä lapsista voi pitää kiinni tai ne voi laittaa vaikka kärryjen istuimeen istumaan. Jos kädet eivät riitä kiinnipitoon tai lapsi pyrkii pois kärryistä niin ratkaisu on esim. tässä: https://www.ora.fi/tuote-65-turvavaljaat_clippasafe.php

Luulen, että sinä käyt sitten toisessa ketjussa valittamassa, miksi vanhemmat antavat lapsen passiivisesti istumassa kärryssä. Toisaalta kärryssä istumisen painoraja on aika pieni. 

Se on vain hyväksyttävä, että lapset ovat keskeneräisiä. Tuntuu, että nykyään aikuisille sallitaan paljon enemmän huonoa käytöstä, mutta lasten pitäisi jo taaperona muistaa ottaa kaikki huomioon. 

Lapsi voi myös kävellä valjaissa kärryjen vierellä.

Vierailija
49/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tämä olikin ketju, johon piti kirjoittaa kuvitelmia!

Varmaan kauppareissu päätyy siihen, että sensuelli kassa ehdottaa lapsenkiilaajalle romanttista hetkeä takahuoneessa.

Vierailija
50/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurjan suloisia nuo pikkuiset omilla kärryillään. Toki vanhempien pitää vahtia etteivät mene miten sattuu, mutta sellaista voi silti sattua kun tuon ikäiset ovat vähän arvaamattomia. Silloin voi vaikka napata lapsen kärryistä kiinni ja vähän komentaa, ei ne siitä rikki mene. Lapsia pitää kohdella hyvin ja asettaa myös rajat, aikuisten pitää hyväksyä se että lapset eivät ole pikkuaikuisia eikä voi odottaa täydellistä käytöstä.

Minä en komenna muiden kersoja, ei ole minun vastuullani. Jos huonosti käyttäytyvä lapsi juoksee kaupassa kärryjensä kanssa tai muuten ja sattuu osumaan minun kärryyni, hyllyyn, kaatuu tms., niin ei ole mun murhe. En väistä temppuratailijoita kärryillä tai millään muillakaan liikkumapeleillä. Jos sattuu, niin vastuu on vanhemmalla.

Vierailija
51/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on vaikea kieltää jos eivät tottele.Aikanaan  järjestimme mieheni kanssa että hän oli joko kotona tai autossa lasten kanssa kun minä kävin kaupassa yksin.Jos hänellä oli omia ostoksia hän kävi sitten siellä yksin ja minä olin lasten kanssa autossa.

Niistä lapsista voi pitää kiinni tai ne voi laittaa vaikka kärryjen istuimeen istumaan. Jos kädet eivät riitä kiinnipitoon tai lapsi pyrkii pois kärryistä niin ratkaisu on esim. tässä: https://www.ora.fi/tuote-65-turvavaljaat_clippasafe.php

Luulen, että sinä käyt sitten toisessa ketjussa valittamassa, miksi vanhemmat antavat lapsen passiivisesti istumassa kärryssä. Toisaalta kärryssä istumisen painoraja on aika pieni. 

Se on vain hyväksyttävä, että lapset ovat keskeneräisiä. Tuntuu, että nykyään aikuisille sallitaan paljon enemmän huonoa käytöstä, mutta lasten pitäisi jo taaperona muistaa ottaa kaikki huomioon. 

Tai sitten he voivat kävellä ilman valjaita ja aikuiset ihmiset voivat yrittää hillitä omaa pahaa mieltään.

Vierailija
52/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Pidän silloin kädestä. Kaupassa en pidä, kun minulla on kärry ja lapsella on kärry. (Tai siis oli, tästä on jo kauan, kun lapseni olivat taaperoita.) Lasta ei voi koko ajan pitää kädestä.[/quote]

Jos lapsi on ryntäilevää sorttia, niin lapselle ei silloin anneta omaa kärryä. Ja etukäteen kerrotaan miten kaupassa käyttäydytään. Ja muistutetaan tarvittaessa siellä kaupassa. Ei se niin vaikeaa ole.

Vierailija
53/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän silloin kädestä. Kaupassa en pidä, kun minulla on kärry ja lapsella on kärry. (Tai siis oli, tästä on jo kauan, kun lapseni olivat taaperoita.) Lasta ei voi koko ajan pitää kädestä.

Jos lapsi on ryntäilevää sorttia, niin lapselle ei silloin anneta omaa kärryä. Ja etukäteen kerrotaan miten kaupassa käyttäydytään. Ja muistutetaan tarvittaessa siellä kaupassa. Ei se niin vaikeaa ole.

Joo, näin tehdään, mutta se ei silti takaa sataprosenttisesti sitä, ettei lapsi ryntäile. Aivan niin kuin sinäkään et voi sataprosenttisesti taata sitä, ettei sinulle satu vahinkoja.

Vierailija
54/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väistä yhtään kakaraa. Ja jos päälle tulee niin avaan suuni.

Itselläkin ollut aikoinaan, 3 pientä lasta samaan aikaan. Se on vanhemman tehtävä opettaa se mussukka tavoille.

Vierailija
55/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatuksen välttely tuottaa huonosti käyttäytyviä ihmisiä ja tulokset näkyvät kouluissa jo nyt isona ongelmana.

Juokseminen on lapsille ihan normaalia toimintaa. Jos kyse on 2–4-vuotiaista lapsista, ei voi oikein sanoa, että kasvatus olisi heidän kohdallaan valmista.

Voisitko pilkko tuon "ei kaupassa juosta" osiin? Mä en ole nimittäin nähnyt vielä kaupassa vanhempia, jotka eivät kieltäisi lasta juoksemasta. Kielloista huolimatta se lapsi saattaa juosta. Sellaista on elämä.

Ero nykyvanhempien ja wanhan ajan vanhempien välillä on se, että wanhana aikana ei vain tyydytty kieltämään lasta vaan saatettiin estää lapselta kielletty toiminta. Sen selvittäminen, että miksi näin ei nykyaikana enää toimita vaatisi varmastikin runsaasti tutkimustyötä, mutta yhtenä syynä lienee varmastikin lasten oikeuksien lisääntyminen sekä pelko siitä, että lastensuojelu puuttuu asiaan mikäli lapsen oikeuksiin suhtautuu väheksyen.

Nykyään ihmiset valittavat siitäkin, kun äiti tai isä siellä kaupassa pitää lasta kädestä kiinni ja lapsi huutaa kun ei saa juosta. Ja sama muissakin rajoittamistilanteissa, ei saisi tehdä ettei lapsi huutaisi.

Vierailija
56/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten he voivat kävellä ilman valjaita ja aikuiset ihmiset voivat yrittää hillitä omaa pahaa mieltään.

"Ei meidän Nico-Jessica tahallaan törmännyt pikkukärryllä kananmunahyllyyn. Hän vain halusi leikkiä rallikuskia."

Vierailija
57/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei meidän Nico-Jessica tahallaan törmännyt pikkukärryllä kananmunahyllyyn. Hän vain halusi leikkiä rallikuskia."

Tiedätkö, en ole koskaan nähnyt, että kaupassa menee jotain rikki, kun lapsi on siellä pikkukärryineen. Mua päin ei ole myöskään koskaan törmännyt kukaan pieni lapsi. Ehkä jos ei lähtökohtaisesti suhtaudu lapsiin vihamielisesti, pystyy käymään kaupassa ilman mielipahaa siitä, että joku lapsi tekee jotain, mihin vanhempi ei antanut lupaa?

Mites sitten aikuisten aiheuttamat vahingot?

Vierailija
58/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa katsoa, kun hauraita vanhempia ihmisiä on ostoksilla, niin annetaan lasten juosta kärryillä heidän jalkoihin. Monta kertaa nähnyt näitä tilanteita, siinä voisi todella käydä huonosti.

Vierailija
59/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihmiset valittavat siitäkin, kun äiti tai isä siellä kaupassa pitää lasta kädestä kiinni ja lapsi huutaa kun ei saa juosta. Ja sama muissakin rajoittamistilanteissa, ei saisi tehdä ettei lapsi huutaisi.

Jos lapsi huutaa niin aika herkästi joku tekee lasun.

Vierailija
60/114 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa katsoa, kun hauraita vanhempia ihmisiä on ostoksilla, niin annetaan lasten juosta kärryillä heidän jalkoihin. Monta kertaa nähnyt näitä tilanteita, siinä voisi todella käydä huonosti.

Mä taas en oo koskaan nähnyt tilannetta, jossa lapsen annetaan juosta hauraan vanhemman ihmisen jalkoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän