Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on helpompaa - neulominen vai virkkaaminen?

Vierailija
04.04.2022 |

Kumpi on helpompaa - neulominen vai virkkaaminen? Ja miksi?

Kysyn muiden mielipiteitä sen vuoksi, että olen juuri ostanut neuletakkilangat, mutta satuin näkemään aivan ihanan virkkausmallin ja olen nyt kahden vaiheilla. Olen oikein hyvä neuloja, mutta virkkaaminen viimeisten neljänkymmenen vuoden aikana on rajoittunut leluhiirten tekemiseen kaverien kissoille. :)

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista! :)

Virkkailin iltamyöhällä koetilkkuja, ja nyt on sormessa kunnon kovettuman alku. Kompromissina päädyin (päätynen...) neulejakkuun, jonka 3/4-hihansuihin tulee leveät, virkatut reunukset.

Viimeisimmät kommentoijat ovat maininneet sen, että virkatessa tarvitaan silmät koko ajan, mutta neuloessa voi vaikka katsella telkkaria. Tämä taitaa olla se pääsyy neuleeseen päätymiseen. Koska en ole tosiaan virkannut niitä improvisoituja hiiriä isompaa, saisin noviisina olla silmä ja aivo kovana tauotta.

Tilasin illalla reunuksia varten piirun ohuempaa lankaa. Mikä ihme siinä on, että yhdet langat eivät millään riitä, vaan aina on vesi kielellä jäätävä katselemaan puolta tusinaa muuta lankaa, jota tekisi mieli? Olen suunnitellut viikkokausia yksinkertaista pitsineulemalliakin, ja aina, kun olen saanut päätöksen tehdyksi, uusia ideoita alkaa pursuta?

Ap :)

Tähän varmaan pätee:

Nälkä kasvaa syödessä

Itsekin jo edellisen työn ollessa lopuillaan haaveilen jo seuraavia lankoja ja malleja.

Päättelyt teettäisin mielellään toisilla, että pääsisin pikemmin uuden kimppuun☺

Vierailija
22/30 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkkaaminen on helpompaa kun vain yksi koukku. Pidät varmaan koukkua liian tiukassa otteessa kun hiertää,

Piti oikein kokeilla, missä hiertää. Keskisormen nivelensyrjässä siinä kohdassa, mihin koukunvarsi nojaa. Onkohan tuo virheasento?

Minua askarruttaa se, miten helposti koukun tuikkaa väärään kohtaan. Neuloessa silmukat ovat puikoilla, ja niitä on kokeneen neulojan vaikea kadottaa, mutta onko virkkaamisessa toisin? Pysyykö työstä kokonaiskuva mielessä, vai pitääkö kappaletta levitellä säännöllisesti tarkasteltavaksi?

Laitanpa tähän sen ihanan vaatekappaleenkin. Työn koko ja mutkikkuus ei minua pelota, koska olen hyvä käsitöissä, mutta se kiinnostaa, mitä kommervenkkejä on mahdollisesti edessä.

Ap

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8830&cid=11

Näyttää tosi helpolta ja nopealta mallilta. Käytännössä kuin iso pitsiliina hihoilla. Ei ne virheet haittaa. Ja niitä voi korjata. Paras kun tarkistaa aina välillä että menee oikein. Mutta jos joku silmukka unohtuu niin niitä voi huomaamattomasti lisätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neulominen on nopeampaa, neulepinta on kauniimpi ja neule notkeampi kuin virkattu, jos tehdään "sileää neuletta". Mä sanoisin, että neulominen on myös helpompaa, ja sitä voi tehdä hämärämmässä valossa. Siis se silmukoiden "kohdistaminen" on helpompaa. Mä en virkkaisi kuin jotain pitsiä.

No jaa, sehän oli pitsiä se jakku. 😅

Olipa kyllä kivan näköinen. Millainen oli neulottu vaihtoehto? Tuossa nyt kyllä määrittää tekniikan valinnassa sekin paljon, millaisen haluaa.

Neulottu vaihtoehto on ihan omasta päästä. Tarkistelin mittoja ja silmukkamääriä Garnstudion malleista, mutta muuten neuleen malli ja neulemalli ovat muuttaneet muotoaan jo kymmeniä kertoja. Suunnitteleminen on kivaa.

Haluaisin sen näköisen jakun, joka neulotaan poikittain, jotta eteen saadaan kivoja liehukkeita. Niiden hihat kuitenkin "istutetaan" tavalla, joka ei oikein miellytä. Kaiken lisäksi keksin pitsineulemallin, joka näyttää kivalta vain pystysuorassa neuleessa. Mutta miten pystysuoraan neuleeseen saisi hyvin laskeutuvan vesiputousetumuksen..?

Ihanan hankalaa. :)

Ap

Vierailija
24/30 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiertymiin saattaa auttaa paksumpivartinen koukku.

https://www.novitaknits.com/fi/ergonominen-virkkuukoukku-14-cm

Vierailija
25/30 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkattu jakku on kaunis mutta näyttää siltä kun olisi pöytäliina päällä.

Ehdottomasti neulominen on sopivampi kyseiseen työhön.

Vierailija
26/30 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää itse virkkaamisesta. Villasukkia pitäisi opetella uudestaan neulomaan.

Vierailija
27/30 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulo vaan suosiolla.

Vierailija
28/30 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä kutsut sitä kun käytät neulaa ja lankaa?

Vierailija
29/30 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opetellaan ensin virkkaamista, paksulla langalla ketju ja sitten vaativampaa. Siinä on vain yksi koukku ja muutamalla perussilmukalla voi tehdä vaikka mitä.

Vierailija
30/30 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä kutsut sitä kun käytät neulaa ja lankaa?

Ompelemiseksi, myös neulomiseksi. Kuelmatikuilla kudon vaikka tikkurin, väävissä mattoa, poppanaa ym. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän