Muita " hitaita" synnyttäjiä?
Lueskelin tuossa taas muiden synnytyskokemuksista ja silmään pisti, että aika monilla ensisynnyttäjilläkin synnytysaika jäi alle 10 tunnin.
Meidän esikoista synnytettiin 18 tuntia. Lapsiveden menosta laskien yli pari vuorokautta, mutta ekoista supistuksista laskien synnytys vei nuo 18 tuntia, vaikka synnytystä yritettiin nopeuttaa/pitää käynnissä isolla oksitosiini (oliko muuten tuo vai joku aine, jota annetaan usein suoneen epiduraalin saaneille) määrällä.
Meillä on suvussa " taipumusta" pitkiin synnytyyksiin, joten sukulaisten mittapuulla tuo meikäläisen ensikokemus oli suorastaan nopea...
Nyt haaveissa toinen lapsi ja kovasti mietityttää tuo synnytys ja sen kesto.
Millaisia kokemuksia muilla on?
Kommentit (19)
eka synnytys oli hätäsektio, toinen normaali alatiesynnytys. Se kestikin sitten kaksi ja puoli vuorokautta. Siis ekoista voimakkaista säännöllisistä suppareista laskien. Oli kyllä järkytys kun menin sairaalaan ohjeiden mukaan " myöhässä" sinne kun suppareita oli ollu 16 tuntia ja olin vasta sormelle auki... Pahinta synnytyksessä olikin se pitkä kesto mikä vei mehut.
Jotain 10h siellä papereissa lukee synnytyksen kestoksi, supistukset tosin alkoivat jo aamuyöllä ja tulivat säännöllisesti siitä lähtien ilman että tuli siinä aamulla 15min pitempää väliä mutta vasta iltapäivällä aloin taas kellosta katsoa. Tyttö syntyi seuraavana aamuyönä sitten, kahdelta. Raskausaikana ei ollut aiemmin ollut vastaavia supistuksia mitä sinä aamuyönä sitten rupesi tulemaan. Tosin kaippa minä suht helpolla tuosta pituudesta huolimatta pääsin, kun vielä illalla sairaalaan lähtiessä mietin että jokohan se on syntymässä :D ..ja 3,5h kerettiin siellä sairaalassa sitten olla kun syntyi x)
Mulla oli neljä päivää supistuksia 10 minuutin välein ja sitten menin viimein sairaalaan, koska en saanut nukuttua. Olin vasta 1,5cm auki ja sairaalaan menosta meni vielä 25 tuntia kun tyttö syntyi. Koko sairaalassaoloajan supparit olivat ihan sietämättömiä ja niitä tuli 10-12 minuutin välein. Papereihin merkittiin sitten synnytyksen kestoksi 5h40min. Tämä aika laskettiin siitä kun kalvot puhkaistiin.
Hauskaa oli mennä jälkitarkastukseen kun lääkäri katsoi, että sullahan on ollut nopea synnytys. Just!
Tytteli-83
Pitkä oli kokonaisuudessaan minunkin synnytys, jotakin 18 h. Mutta ponnistusvaihe oli huippu: 1h 40min, kunnes vauva vedettiin imukupilla ulos.
Muistan vain, että kiroilin ponnistusvaiheessa KOKO AJAN.
Lapsivedet kävi tihkumaan ja siitä meni yli pari vuorokautta ennenkuin lapsi syntyi, ja yritettiin vauhdittaa cytotecilla ja oksitosiinilla ja kalvojen puhkaisulla ja vaikka millä. Omia supistuksia oli loppuraskaus täynnä. Kalvojen puhkaisusta alkoi sitten kuitenkin tosi hypernopea avautuminen, mutta sitten taas synnytys pysähtyi moneksi tunniksi odottamatta.. ja itse ponnistusvaihekin kesti pari tuntia...
Ja tokan loppuraskaus oli myös yhtä jatkuvaa tehotonta supistelua pari vikaa odotusviikkoa, ei onneksi tihkutellut. Vauva syntyi sitten suunnitellulla sektiolla.
Ensimmäinen poika syntyi 28 tuntia lapsiveden menon jälkeen 50 min ponnistusvaiheella. Synnytys oli vielä kivulias, repesin pahasti ja olin aika heikossa kunnossa synnytyksen jälkeen.
Toinen poika syntyi alle neljässä tunnissa 4 minuutin ponnistusvaiheen jälkeen ja olin tosi hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen.
Olenkin sanonut, että en tietäisi mitään synnytyksestä, jos en olisi 1. poikaa saanut.
Synnytin esikoistani yli 30 tuntia, kakkosta 7 tuntia, kolmosta 10 tuntia ja nelosta 11 tuntia. Kahden ekan synnytyksen välillä oli 11kk aikaa, toisen ja kolmannen välillä yli 10 vuotta, kolmannen ja neljännen välillä 1v2kk. Olin todella yllättynyt että neljäs synnytys kesti noinkin pitkään, edellisestä kun ei ollut kuin hieman yli vuosi aikaa. Kätilö totesikin että olen hidas syttymään -ou jeh ;) Kohtu siis supisteli jokaisessa avautumisvaiheessa tosi reippaasti ja usein mutta kohdunsuu ei vaan meinannut avautua. Ponnistusvaiheet ja jälkeisvaiheet ovat olleet nopeista eli suurin osa synnytyksen kestoista on avautumisvaiheita. Ponnistukset ovat kestäneet 10min, 8min, 6min ja 3min.
Tansku & katras
tulla noin 6 tunnissa (toiv.) kaikki on kuitenkin yksilollista eli en turhaan pohtis sita. Minulla ja aidillani ei ole yhtaan samanlaisia ollu synnytykset mutta siskon kanssa ollaan hieman samanlaisia kokemuksia saaneet. Mutta lantio taitaa olla aika tarkee, jos on levea, niin synnytyskin saattanee olla nopeampi...
Uksu:
Lueskelin tuossa taas muiden synnytyskokemuksista ja silmään pisti, että aika monilla ensisynnyttäjilläkin synnytysaika jäi alle 10 tunnin.Meidän esikoista synnytettiin 18 tuntia. Lapsiveden menosta laskien yli pari vuorokautta, mutta ekoista supistuksista laskien synnytys vei nuo 18 tuntia, vaikka synnytystä yritettiin nopeuttaa/pitää käynnissä isolla oksitosiini (oliko muuten tuo vai joku aine, jota annetaan usein suoneen epiduraalin saaneille) määrällä.
Meillä on suvussa " taipumusta" pitkiin synnytyyksiin, joten sukulaisten mittapuulla tuo meikäläisen ensikokemus oli suorastaan nopea...
Nyt haaveissa toinen lapsi ja kovasti mietityttää tuo synnytys ja sen kesto.
Eka synnytys kesti kokonaisuudessaan yli 30h, ja ponnistusvaihe 43min...
Toka synnytykseni kesti 10h(papereissa lukee,mut oikeesti limatulppa irtos jo aamulla seitsemältä ja siitä asti supistuksia, poika syntyi vasta kolmelta yöllä) ja ponnistus 11min.Mmut terve typy ja poitsu tosiaan on, mutta kauheen pitkiä on molemmat synnytykset ollu, ja mieskin tuskastui jo viimeksi odottaessaan.
Mutta eipä sitä voi itse määrätä,omaa synnytystään meinaan :)Millaisia kokemuksia muilla on?
no koittakaa päätellä mikä mun kirjoittamaa...
en tiedä miten se nappas tuon minunkin tekstin tuohon mukaan...
Eka synnytys kesti kokonaisuudessaan yli 30h, ja ponnistusvaihe 43min...
Toka synnytykseni kesti 10h(papereissa lukee,mut oikeesti limatulppa irtos jo aamulla seitsemältä ja siitä asti supistuksia, poika syntyi vasta kolmelta yöllä) ja ponnistus 11min.
Mmut terve typy ja poitsu tosiaan on, mutta kauheen pitkiä on molemmat synnytykset ollu, ja mieskin tuskastui jo viimeksi odottaessaan.
Mutta eipä sitä voi itse määrätä,omaa synnytystään meinaan :)
[/quote]
Mulla eka 14h ja toka 11h, vaikka molemmat oikeesti paljon pidemmät. Ekan kohdalla supparit alkoi klo 19 su iltan ja sairaalaan mentiin ma-aamuna 03 ja tyttö syntyi ti klo 15. Ja koko ajan supparit säännöllisiä.
Tokassa supparit alkoi aamulla ja synnytys seuraavana päivänä klo 15. Ja tämä toinen vielä käynnisteli viimeset 3 viikkoa niin, että välillä kellotin jo suppareita ja ne vaan loppui itsekseen. Ja siltikään kun mentiin synnärille en ollut auki kuin sormelle! Epiduraalin laittoivat kun olin auki 4cm ja vikat 6cm aukeskin sitten tunnissa! Eli alku tosi hidasta ja loppu sitten vauhdilla. Rankkaa...
Saas nähdä kuin kolmas kerta.
AIHA Rv 6+4
Mulle merkittiin esikoisen synnytyksen kestoksi 21 h. Supparit alkoivat maanantai-iltana klo 23 jälkeen ja tyttö syntyi tiistai-iltana klo 19:38. Yrittivät laitoksella saada aikaa " lyhyemmäksi" , kyselivät että eikö supistukset tauonneet missään vaiheessa ja sen sellasta. Eivät tauonneet paitsi lapsiveden tultua oli puolisen tuntia taukoa. Merkattiin sitten se 21 h.
Voisko noita lyhyempiä synnytyksiä selittää osaltaan se, että laitoksilla merkitään eri tavoin? Minulle ainakin olivat aika nihkeitä laittamaan papereihin sitä 21 tuntia... en tiedä miksi.
Meillä on myös suvussa pitkiä synnytyksiä äidin puolella, isän puolella taas ihan syöksysynnytyksiäkin. Äitini teki minua 2 vrk, jonka jälkeen mentiin kiireelliseen sektioon kun en vaan tullut. Tätini puolestaan oli jopa 3 vrk osastolla poikaa tekemässä. Joten tuo 21 h on vielä aika lyhyt :)
Coe rv 37+4 (katotaan miten käy toisella kierroksella)
Mullakin merkittiin synnytyksen kestoksi 6 h, vaikka supistusten alkamisesta sektioon oli oikeasti 10 h. En tiedä mihin hukuttivat ensimmäiset 4 tuntia, vaikka supistukset kyllä tulivat lähes heti alle 10 minuutin välein?
Noiden 10 tunnin säännöllisten, lopulta tiheiden (alle 2 min välein) supistusten jälkeen olin vasta yhdelle sormelle auki, joten hieman pelottaa miten tällä kertaa käy... (rv 37)
Onhan noita laskutapoja erilaisia. Minulle sanottiin, että supistusten väli 5 min ja alle, eikä merkittäviä poikkeamia (ts. pitkiä taukoja) väleissä. Kyllä silläkin tavalla laskien sai sille synnytykselle ihan tarpeeksi kestoa :D
Ap. Minulla taas on se näppituntuma, että kaikki ensisynnyttäjät, jotka kohtasin sairaalassa omalla vauvanhakureissulla olivat poikkeuksetta sen 13-25 h kärvistelleet. Minulla kesti vain 14 h tuolla yllä olevalla laskutavalla ja olin niitä " nopeimpia" . Otos tietenkin pieni.
...eli hiukan lyhyemmällä ja " helpommalla" pääsin. Esikoisen synnytys hyytyi 5cm ja lopulta sitten 21h säännöllisten supistusten jälkee leikattiin. Kuopus tuli alakautta 18h jälkeen, mutta alkoi vesien menolla, joten säännöllisiä supistuksia ei tarvinnut kärsiä " kuin" 9h.
Minulle merkattiin esikoisesta (jonka synnytys alkoi supistuksilla) siitä asti kun kellotin supistuksen 5min välein (eli tuo 21h). Kuopuksesta laskettiin siitä kun lapsivesi meni (18h)
olin todella hidas jos näin voi sanoa. Sillä uskon kans ettei siihen synnytyksen kulkuun kauheesti voi vaikuttaa. Mutta myönnän myöskin sen että se mietitytti pitkään että miksi olin niin " huono" kun muut ystävät ja tuttavat väänsivät esikoiset maailmaan 6-8 tunnissa.
Itsellänihän meni papereitten mukaan noin 23 tuntia. Lapsen kuntoa seurattiin tiiviisti koska lapsivettä alkoi tihkua 37 tuntia ennen syntymistä. Eli heräsin kolmen aikaan yöllä siihen että aina välillä lorahti. Oli tiistain ja keskiviikon välinen yö.
Aamulla seitsemältä alkoi supistelu. Melko kivuliaasti heti, mutta ei säännöllisesti. Päivän kärvistelin. Illalla puoli kymmeneltä en enää pystynyt olemaan kotona vaan lähdettiin sairaalaan.
Lapsi syntyi seuraavana päivänä eli torstaina iltapäivällä neljän maissa.
Olin niin väsynyt että loppu synnytyksen aikana en puhunut mitään. En jaksanut. Ruokaa olin saanut viimeksi edellisenä päivänä viien maissa iltapäivällä kotona.
Olimme sairaalassa 5 päivää. Jälkeenpäin ajateltuna nukuin melkein kokoajan.
No tästä johtuen, kuten jo mainitsinkin, mietin että kuinkahan seuraavalla kerralla. Sen olin päättänyt että nyt en jää makaamaan vaan liikun niin kauan kun vaan voin.
Niin tuli toisen lapsen laskettuaika ja aamulla heräsin kuudelta supistuksiin, Kymmenen aikaan aloin siivoomaan ja kaheltatoista en enää päässyt kävelemään. Yhden maissa lähdimme sairaalaan (jonne oli onneksi vain muutama sata metriä), mutta ennen kuin olin vääntäytynyt ulos talosta, sisälle autoon ja sairaalan pihalla ulos. Oli kello jo lähempänä kahta. Istuin pöyrätuoliin, taaskaan en puhunut kun kävi niin kipeetä, valvontahuoneeseen, täysiä saliin koska paikat oli täysin auki ja viistoista minuuttia ja meillä oli tyttö. Kätilö kyseli mieheltä että millon alko säännölliset supistukset. Sopivat että kymmeneltä. Synnytyksen kestoksi merkittiin 4 tuntia.
Eli toisella kertaa sitten synnytys oliki aika haipakkaa. Mutta ihanaa. Kahden tunnin päästä synnytyksestä olin valmis lähtemään kotia.
Muitten sukulaisten synnytyksistä en tiedä mutta äitini on saanut minut ja veljeni todella nopeasti. Ja siksi ehkä kuvittelin että niin saan minäkin. Vaan toisin kävi Eka kerralla.
Vauhditettiin myös oksitosiinilla ja silti kesti lähemmän vuorokauden. Jäi vielä yhdet yöunet väliin eli olin tosi-tosi väsynyt urakan jälkeen ja kauhistutti seuraavalla kerralla, että miten kauan kestääkään synnytys.
Toinen synnytys kesti reilu 7h eli oli jo kohtuu lyhyt synnytys, tosin vauhditettiin oksitosiinilla ja kalvojen puhkaisulla vauvan voinnin takia.
Kolmas synnytys, kokonaiskesto 3,5h. Sairaalaan ehdimme juuri ja juuri ponnistusvaiheessa, noin 30min ennen vauvan syntymää. En tosiaan tajunnut, että voi kolmas tulla näin vauhdilla eli emme lähteneet sairaalaankaan kuin viime tipassa :)
Eli vaikka eka kestääkin, niin seuraavat voi tulla huomattavasti nopeammin!