Miten olette saaneet apua synnytyspelkoon?
Olen Tiina Mannerto terveydenhoitaja opiskelija ammattikorkeakoulu Arcadasta. Teen lopputyötä synnytyspelosta ja olen kiinnostunut siitä miten naiset ovat päässeet pelkonsa yli. Miten olette saaneet apua synnytyspelkoon? Kertokaa mielellään kokemuksistanne, kuten mistä te saitte apua ja keneltä?
Lopputyöni teen yhteistyöprojektina Neuvolakeskuksen kanssa. Tutkimukseni täällä keskustelupalstalla kestää kaksi viikkoa ja ilmoitan sitten kun tutkimus on päättynyt. Jos saan riittävästi vastauksia jo ennen kuin kaksi viikkoa on kulunut, päätän tutkimuksen jo aikaisemmin, mutta ilmoitan siitä siinä tapauksessa.
En tule käyttämään teidän käyttäjä nimiä lopputyössäni, vaan numeroin vastauksenne. Huomioin kaikki vastaukset ja kommentit tässä keskustelussa. Jos on jotain kysyttävää voitte lähettää sähköpostia minulle osoitteeseen mannertt@arcada.fi tai ohjaajalleni THM Berti Onninen osoitteeseen bon@arcada.fi . Kysymykseeni voi myös vastata lähettämällä sähköpostia minulle (mannertt@arcada.fi), käsittelen sähköpostivastaukset myös nimettömästi kuten keskustelupalstalla ja numeroin vastaukset.
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista, kokemuksenne on erittäin tärkeää tietoa minulle.
Kommentit (2)
Tutkimus on päättynyt. Kiitos erittäin paljon osallistumisesta! Teidän kokemuksenne auttavat minua paljon tutkimuksessa lopputyössäni.
Ensimmäisen raskauden aikana en kärsinyt minkäänlaisesta synnytyspelosta, mutta toisessa raskaudessa oli sitäkin enemmän. Minua jännitti kovasti se että vauvasta tulisi iso ja että synnytys tulisi olemaan samanlainen kuin ensimmäinen. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen oli sellainen tunne että kätilöt eivät ollenkaan kuunnelleet minua tai miestäni,synnytys kesti kauan ja voimani loppuivat kokonaan. Puhuin neuvolassa asiasta ja minun terveydenhoitaja antoi mahdollisuuden päästä synnytyssairaalaan puhumaan tulevasta synnytyksestä. Kun raskaus eteni ja lähestyi loppua synnytyspelko alkoi hellittämään,toivoin vaan että pääsisin isosta mahasta ja tukalasta olosta. Sain myös tietää että vauvasta ei todennäköisesti kovin suurta tule, eli luultavasti pienempi kuin esikoinen.
Parhaan avun sain terveydenhoitajaltani kun sain jutella hänen kanssa sekä yhdeltä ystävältä joka on myös terveydenhoitoalalla.