Olen nopea hoksaamaan, mutta kukaan ei usko
Mulle riittää käyttöohjeen vilkaisu, tai ulkomailla metrokartan lyhyehko tutkiminen. Sit kun alan asentaa laitetta tai sanon että toi juna on se millä päästään perille niin kukaan ei usko. Luulevat että heitän hatusta. 'Ei kun nyt katotaan ihan rauhassa, ettei vaan mene väärin'. Mutku katoin jo. Seurapeleissä mun luullaan huijaavan tai että olen lukenut kortit etukäteen. Ärsyttävää. Onko kellään vastaavaa ongelmaa?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:24"]Pidä vähemmän ääntä itsestäsi. Ehkä saat luottamusta Isäni oli tosi älykäs. Ei tuonut itseään esille. Antoi muille tilaa hoksata. Myhäili vaan Ja herätti luottamusta [/quote] Eli pitäisi tahallaan hävitä peleissä ( tein sitä lapsena koska kukaan ei olis pelannut mun kanssa jos olisin aina voittanut), myöhästyä sovitusta paikasta, tai antaa kaverin asentaa väärin vaikka just luin miten se menee?
[/quote]
No höh. Jos kerran olet niin hyvä hoksaamaan asioita, niin voisit seuraavaksi keskittyä vähän tilannetajun kehittämiseen. Säädä tasoa, anna toisen miettiä ennenkuin päräytät oikean vastauksen, anna muille tilaa, älä puutu tilanteeseen, jossa muutkin pärjäävät, anna toisille aikaa miettiä vastausta, vaikka itse tietäisit heti, ole joskus miettivinäsi oikeaa vastausta vaikka tietäisitkin sen.
Sun ei tartte hävitä peliä tahallasi, antaa toisten eksyä vieraassa kaupungissa ja asentaa laitteita väärin, kunhan et tuo omaa erinomaisuuttasi liikaa esille. Ole apuna, älä päällepäsmärinä.
[/quote]
Perus suomalaista nöyryyttä kerrakseen. Missään ei saa olla hyvä, ettei muut pahastu. Juuri näin!
[/quote]
Ei vaan sosiaalista älykkyyttä
[/quote]
Mun mielestä omien ominaisuuksiensa tai taitojensa vähätteleminen ja muiden hitaampien jalustalle nostaminen ei edusta sosiaalisesti älykkään ihmisen toimintaa.
[/quote]
Sosiaalisesti älykäs isaa toimia ihmisten kanssa
Ei tarvitse itkeä että kukaan ei huomaa mun hoksaavuutta. Osaa antaa muillekin tilaa. Ei tarvitse nostaa itseään jalustalle
Sellainen hoksaava ihminen herättää luottamusta ja tulee toimeen ihmisten kanssa
[/quote]
Miten voit arvioida keskustelupalstan perusteella kenenkään sosiaalista älykkyyttä? Itsellä ei ole ainakaan tapana tuollaisissa tilanteissa alkaa nyyhkimään, että kukaan ei usko. Lähinnä naureskelen ilmiölle jälkeenpäin, vaikka tilanteessa autan muita tajuamaan saman asian ystävällisesti.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:24"]Pidä vähemmän ääntä itsestäsi. Ehkä saat luottamusta Isäni oli tosi älykäs. Ei tuonut itseään esille. Antoi muille tilaa hoksata. Myhäili vaan Ja herätti luottamusta [/quote] Eli pitäisi tahallaan hävitä peleissä ( tein sitä lapsena koska kukaan ei olis pelannut mun kanssa jos olisin aina voittanut), myöhästyä sovitusta paikasta, tai antaa kaverin asentaa väärin vaikka just luin miten se menee?
[/quote]
No höh. Jos kerran olet niin hyvä hoksaamaan asioita, niin voisit seuraavaksi keskittyä vähän tilannetajun kehittämiseen. Säädä tasoa, anna toisen miettiä ennenkuin päräytät oikean vastauksen, anna muille tilaa, älä puutu tilanteeseen, jossa muutkin pärjäävät, anna toisille aikaa miettiä vastausta, vaikka itse tietäisit heti, ole joskus miettivinäsi oikeaa vastausta vaikka tietäisitkin sen.
Sun ei tartte hävitä peliä tahallasi, antaa toisten eksyä vieraassa kaupungissa ja asentaa laitteita väärin, kunhan et tuo omaa erinomaisuuttasi liikaa esille. Ole apuna, älä päällepäsmärinä.
[/quote]
Perus suomalaista nöyryyttä kerrakseen. Missään ei saa olla hyvä, ettei muut pahastu. Juuri näin!
[/quote]
[/quote]
Mun mielestä omien ominaisuuksiensa tai taitojensa vähätteleminen ja muiden hitaampien jalustalle nostaminen ei edusta sosiaalisesti älykkään ihmisen toimintaa.
[/quote]
Ei tarvitse itkeä että kukaan ei huomaa mun hoksaavuutta. Osaa antaa muillekin tilaa. Ei tarvitse nostaa itseään jalustalle
Sellainen hoksaava ihminen herättää luottamusta ja tulee toimeen ihmisten kanssa
[/quote]
Eli ei saa alkaa nauraa vitsille ennenkuin kaikki tajuaa, muuten nostaa itsensä jalustalle =)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:16"]Tuskin tässä nyt oli kyse siitä, että ap edustaa ihmistyyppiä, joka kiusallaan huutaa tunneilla viittaamatta oikeat vastaukset tarkoituksenaan antaa muille todisteita ylivertaisesta älykkyydestä. Jos huonekalu kasataan, miksi tulee odotella 25 minuuttia hitaamman ihmisen tutkiessa ohjeita, jos joku muu hiffasi ne jo yhdellä vilkaisulla? Kuka kumma loukkaantuisi siitä, että toinen tajusi nopeammin? Varmaan jotkut hyvin yksinkertaiset ihmiset, en osaa sanoa.
Tai jos pärjää vaikka lauta- tai korttipeleissä muita paremmin? Kuka täysijärkinen aikuinen ihminen loukkaantuu ollessaan toista huonompi jossain pelissä? Omaa osaamistasoa esimerkiksi peleissä on hiukan vaikea madaltaa. Toki voi pelata tarkoituksella huonosti, mutta miksi ihmeessä tarvitsisi?
Mikä ilmiö tämä on, että hyvin pärjäävän ihmisen tulisi heikentää tuloksiaan ollakseen yhtä huono kuin seurassaan olevat?
[/quote]a
Ap valittaa ettei kukaan usko. Vaikka hän onniin nopea hoksaamaan
Jokin meni vuorovaikutuksessa pieleen
Yleensä fiksu ihminen osaa toimia yhteistyössä.
Olen itsekin nopea hoksaamaan. Mutta iän myötä en koe tarvetta sen korostamiseen
Noita juniakin on mukava yhdessä pohtia. Mitä me haluamme tehdä.
Hyvä pointti tuo, että fiksu ihminen osaa toimia yhteistyössä. Eikö fiksu ihminen myös voi uskoa, jos joku toinen tietää jostain asiasta enemmän kuin itse?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:16"]
Tuskin tässä nyt oli kyse siitä, että ap edustaa ihmistyyppiä, joka kiusallaan huutaa tunneilla viittaamatta oikeat vastaukset tarkoituksenaan antaa muille todisteita ylivertaisesta älykkyydestä. Jos huonekalu kasataan, miksi tulee odotella 25 minuuttia hitaamman ihmisen tutkiessa ohjeita, jos joku muu hiffasi ne jo yhdellä vilkaisulla? Kuka kumma loukkaantuisi siitä, että toinen tajusi nopeammin? Varmaan jotkut hyvin yksinkertaiset ihmiset, en osaa sanoa. Tai jos pärjää vaikka lauta- tai korttipeleissä muita paremmin? Kuka täysijärkinen aikuinen ihminen loukkaantuu ollessaan toista huonompi jossain pelissä? Omaa osaamistasoa esimerkiksi peleissä on hiukan vaikea madaltaa. Toki voi pelata tarkoituksella huonosti, mutta miksi ihmeessä tarvitsisi? Mikä ilmiö tämä on, että hyvin pärjäävän ihmisen tulisi heikentää tuloksiaan ollakseen yhtä huono kuin seurassaan olevat?
[/quote]
Aamen. Jos sen hitaamman kaverin on pakko oivaltaa se huonekalun kasaamisen itse ja tehtävä se yrityksen ja erehdyksen kautta, niin pakkoko sitä sitten on kasata sen kanssa jonka hoksottimet pelaa? Kasatkoon yksin.
[/quote]
Tai kasatkoon se joka osaa
Meillä toimitaan näin kaikessa. Ei neuvota toista sivusta.
Jos osaa paremmin saa tehdä itse
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:16"]
Tuskin tässä nyt oli kyse siitä, että ap edustaa ihmistyyppiä, joka kiusallaan huutaa tunneilla viittaamatta oikeat vastaukset tarkoituksenaan antaa muille todisteita ylivertaisesta älykkyydestä. Jos huonekalu kasataan, miksi tulee odotella 25 minuuttia hitaamman ihmisen tutkiessa ohjeita, jos joku muu hiffasi ne jo yhdellä vilkaisulla? Kuka kumma loukkaantuisi siitä, että toinen tajusi nopeammin? Varmaan jotkut hyvin yksinkertaiset ihmiset, en osaa sanoa. Tai jos pärjää vaikka lauta- tai korttipeleissä muita paremmin? Kuka täysijärkinen aikuinen ihminen loukkaantuu ollessaan toista huonompi jossain pelissä? Omaa osaamistasoa esimerkiksi peleissä on hiukan vaikea madaltaa. Toki voi pelata tarkoituksella huonosti, mutta miksi ihmeessä tarvitsisi? Mikä ilmiö tämä on, että hyvin pärjäävän ihmisen tulisi heikentää tuloksiaan ollakseen yhtä huono kuin seurassaan olevat?
[/quote]
Aamen. Jos sen hitaamman kaverin on pakko oivaltaa se huonekalun kasaamisen itse ja tehtävä se yrityksen ja erehdyksen kautta, niin pakkoko sitä sitten on kasata sen kanssa jonka hoksottimet pelaa? Kasatkoon yksin.
[/quote]
[/quote]
Mutta se joka osaa paremmin suunnistaa metroissa ulkomailla joutuu odottelemaan 30minuuttia metropysäkillä hitaampien vasta avattua metrokartan?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miten voit arvioida keskustelupalstan perusteella kenenkään sosiaalista älykkyyttä? Itsellä ei ole ainakaan tapana tuollaisissa tilanteissa alkaa nyyhkimään, että kukaan ei usko. Lähinnä naureskelen ilmiölle jälkeenpäin, vaikka tilanteessa autan muita tajuamaan saman asian ystävällisesti.
[/quote]
Viittaan ketjun otsikkoon ja aloitukseen
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:16"]Tuskin tässä nyt oli kyse siitä, että ap edustaa ihmistyyppiä, joka kiusallaan huutaa tunneilla viittaamatta oikeat vastaukset tarkoituksenaan antaa muille todisteita ylivertaisesta älykkyydestä. Jos huonekalu kasataan, miksi tulee odotella 25 minuuttia hitaamman ihmisen tutkiessa ohjeita, jos joku muu hiffasi ne jo yhdellä vilkaisulla? Kuka kumma loukkaantuisi siitä, että toinen tajusi nopeammin? Varmaan jotkut hyvin yksinkertaiset ihmiset, en osaa sanoa.
Tai jos pärjää vaikka lauta- tai korttipeleissä muita paremmin? Kuka täysijärkinen aikuinen ihminen loukkaantuu ollessaan toista huonompi jossain pelissä? Omaa osaamistasoa esimerkiksi peleissä on hiukan vaikea madaltaa. Toki voi pelata tarkoituksella huonosti, mutta miksi ihmeessä tarvitsisi?
Mikä ilmiö tämä on, että hyvin pärjäävän ihmisen tulisi heikentää tuloksiaan ollakseen yhtä huono kuin seurassaan olevat?
[/quote]a
Olen itsekin nopea hoksaamaan. Mutta iän myötä en koe tarvetta sen korostamiseen
[/quote]
Mutta jos ei tarvi pohtia. Mulle kartta on sama kuin siinä lukisi selkosuomeksi ota metro Xyz
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta se joka osaa paremmin suunnistaa metroissa ulkomailla joutuu odottelemaan 30minuuttia metropysäkillä hitaampien vasta avattua metrokartan?
[/quote]
Silloin kannattaa jo miettiä onko itselleen sopivassa matkustusseurassa
Ne hitaat haluaa sen 'oppaan', muuten eksyisivät kokonaan, mutta eivät kuitenkaan luota vaan haluat että edetään heidän tahtiinsa. Miksi?
Tuttua, tuttua :D
Just viime viikolla poikaystävän kanssa kasattiin yhtä lipastoa, olisin muuten hoitanut koko jutun yksin mutta painavien osien kanssa tarvitsi apua. Lukaisin ohjeet nopeasti ja aloin hommiin, kunnes poikaystävä alkoi toppuutella. Kertasi ohjeita rauhallisesti, asetteli kaikki osat ja ruuvit ensin vierekkäin ja vasta sitten suostui ryhtymään h i t a a s t i hommiin..
Viikonloppuna taas oli peli-ilta kavereiden kanssa ja pelattiin yhtä uutta peliä. Luettiin ohjeet nopeasti ja ehdotin, että aletaan vaan pelaamaan ja kokeillaan miten homma käytännössä toimii. Mutta ei, kaverit halusivat lukea KOKO peliohjeen kannesta kanteen, aikaa meni parikymmentä minuuttia. Oikeasti kiehuin sisältä, mutta koitin pysyä tyynenä :D
Meillä kävi viimeksi reissussa niin että erääseen paikkaan mennessä sanoin että nyt pitää mennä tuosta oikealle ja portaat ylös. Muut ei uskoneet ja sanoin että sehän luki siinä ulko-ovella, eiks kaikki nähneet. Ei nähneet eikä uskoneet. Piti kävellä koko ison rakennuksen läpi takaisin pääovelle lukemaan se yhdessä ja meinattiin myöhästyä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:16"]Tuskin tässä nyt oli kyse siitä, että ap edustaa ihmistyyppiä, joka kiusallaan huutaa tunneilla viittaamatta oikeat vastaukset tarkoituksenaan antaa muille todisteita ylivertaisesta älykkyydestä. Jos huonekalu kasataan, miksi tulee odotella 25 minuuttia hitaamman ihmisen tutkiessa ohjeita, jos joku muu hiffasi ne jo yhdellä vilkaisulla? Kuka kumma loukkaantuisi siitä, että toinen tajusi nopeammin? Varmaan jotkut hyvin yksinkertaiset ihmiset, en osaa sanoa.
[/quote]a
[/quote]
Mutta jos ei tarvi pohtia. Mulle kartta on sama kuin siinä lukisi selkosuomeksi ota metro Xyz
[/quote]
Aivan. Mutta seurueella saattaa olla myös ajatuksia päivän kulusta ym. Asioista on mukava yhdessä puhua
Psykologin tekemä testi on WAIS, jolla testataan kaikkea, mm. yleistietoa ja reaktionopeutta. Jos siitä saa 120, pääsee 2 % kerhoon ja myös Mensaan. Mensan testi mittaa vaan loogista päättelyä ja siitä pitää saada vähintään 130.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:14"]Tuttua, tuttua :D
Just viime viikolla poikaystävän kanssa kasattiin yhtä lipastoa, olisin muuten hoitanut koko jutun yksin mutta painavien osien kanssa tarvitsi apua. Lukaisin ohjeet nopeasti ja aloin hommiin, kunnes poikaystävä alkoi toppuutella. Kertasi ohjeita rauhallisesti, asetteli kaikki osat ja ruuvit ensin vierekkäin ja vasta sitten suostui ryhtymään h i t a a s t i hommiin..
Viikonloppuna taas oli peli-ilta kavereiden kanssa ja pelattiin yhtä uutta peliä. Luettiin ohjeet nopeasti ja ehdotin, että aletaan vaan pelaamaan ja kokeillaan miten homma käytännössä toimii. Mutta ei, kaverit halusivat lukea KOKO peliohjeen kannesta kanteen, aikaa meni parikymmentä minuuttia. Oikeasti kiehuin sisältä, mutta koitin pysyä tyynenä :D
[/quote]
Kumpikin tapasi on hassu. Oletko ajatellut, että mies yleensä haluaa tai osaa tehdä kokoamiset ym? Miksi siinä pitäisi sinun päteä?
Peli. Olen itse nopea. Mutta kokonaisuus pitää olla heti kaikilla hallussa. Tavoite Tottakai. Mutta myös kaikki säännöt
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:16"]Tuskin tässä nyt oli kyse siitä, että ap edustaa ihmistyyppiä, joka kiusallaan huutaa tunneilla viittaamatta oikeat vastaukset tarkoituksenaan antaa muille todisteita ylivertaisesta älykkyydestä. Jos huonekalu kasataan, miksi tulee odotella 25 minuuttia hitaamman ihmisen tutkiessa ohjeita, jos joku muu hiffasi ne jo yhdellä vilkaisulla? Kuka kumma loukkaantuisi siitä, että toinen tajusi nopeammin? Varmaan jotkut hyvin yksinkertaiset ihmiset, en osaa sanoa.
[/quote]a
[/quote]
[/quote]
Aivan. Mutta seurueella saattaa olla myös ajatuksia päivän kulusta ym. Asioista on mukava yhdessä puhua
[/quote]
Metrokarttaa katsotaankin yleensä vasta sitten kun on yhdessä päätetty mihin mennään.
Sun pitäisi harrastaa tuplavarmistusta. Voi sen metron katsoa väärin nopealla vilkaisulla.
Jotenkin se saattaa ainakin liittyä siihen että henkilö ei herätä syystä x, y tai z luottamusta tai vastaanottajalla on defenssit vaan päällä tai pitää itse saada keksiä ratkaisu. Eli jos on nuori nainen tms niin ei vaan voi puhua muita fiksumpia. Tai jos tilanteessa on jotain sosiaalisia kommervenkkejä mitä ei ole ennen hoksaamista huomannut, joku muukin on saattanut jo hoksata jotain mutta on päättänyt olla ennemmin hiljaa.
Sosiaaliset kuviot vain on sellaisia että joskus on tärkeämpää että yhdessä mokataan kun että yhden vetämänä onnistutaan. Meillä töissä useasti juttu menee niin että ehdotan ratkaisua johonkin ongelmaan ja minulle sanotaan yhdestä suusta että aika naiivia ja kaunis ajatus, on kokeiltu ei onnistu. Siitä menee sitten se kolme kuukautta niin esimies tuo sen saman idean nöyrän vakuuttuneena siitä että se on juuri oikea toimintamalli. Minä kuitenkin olen se rasittava tyyppi jolla on liian hätäisiä lähestulkoon työyhteisöä loukkaavia ideoita.. Ja itse monesti olen se joka korjaa niitä täysin susien toimintamallien hedelmiä, mutta kukapa nyt haluaisi olla se paska tyyppi joka vielä sitten siinä vaiheessa sanoo että olisin tämän voinut teille kertoa jo ajat sitten.
Nykyään teen tuota johdattelua enemmän, annan niiden älykkäiden alfamiesten keskenään hioa timanttisia ideoitaan jotka joku oikea henkilö on heille esittänyt ja nauran kun kääntävät selkänsä puhuakseen asioista jotka ovat ymmärrykseni ja asemani yläpuolella. :D
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:01"]Eihän se nyt herranjumala ole päällepäsmäröintiä, jos kertoo ystävällisesti millä junalla on matkattava. Jonkunhan se pitää kuitenkin jossain vaiheessa sanoa, miksei siis se, joka sen ensin tajuaa, saa sitä sanoa? Pitäisikö aina odotella hitaampia tyyppejä, jotta niille ei tule paha mieli siitä, kun joku toinen tajusi nopeammin? [/quote] Mutta miksi ne hitaammat eivät saisi tutustua siihen metrokarttaan? Minua ainakin ärsyttää, jos pitää vaan juosta jonkun perässä, eikä anneta itse hahmottaa reittiä. Haluan itse tietää, mihin olen menossa. Miksi et esim. näytä siinä kartassa että tässä ollaan nyt ja mennään tällä junalla asemalle x, josta jatketaan tuolla junalla asemalle y?
[/quote]
Kun mä tutkin metrokarttaa, niin tutkin kaikkea muutakin. Esim. miten pääsee johonkin toiseenkin paikkaan. Ja minne se metro ylipäätään kulkee.
Koulussa oli tuskatuttavaa kun kaikki asiat tehtiin niiden hitaampien tahdissa. Onks aikuisenakin pakko?