Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverini kertoo asioista todella puuduttavan yksityiskohtaisesti

Vierailija
04.04.2022 |

Olen miettinyt, eikö tälläisillä ihmisillä ole tilannetajua tai jotain muuta ymmärrystä. Minulla on siis kaveri, jota tapaan aika harvoin, mutta soittelemme ja viestittelemme. Minua tosin on alkanut jo hieman ahdistaa hänen jatkuva viestipommitus. Puhelimessa hän myös kertoo todella yksityiskohtaisesti asioita muista ihmisistä. Ihmisistä, joita en edes tunne eikä heidän tekemiset, tekemättä jättämiset tai ajatukset kiinnosta. Puhelut ovatkin yleensä minun osalta vai kuuntelua kun en meinaa saada sanaa väliin. Sama koskee viestejä ja niitä tulee paljon. Niissä kerrotaan mitä joku naapurin Lisse söi viime viikolla tms.
Äidilläni on sama tyyli. Puheluissa käydään läpi kaikkien hänen tuttaviensa kuulumiset jopa heidän välisten keskustelujen tasolla.
Voitte kuvitella, että en jaksa kovin usein näitä puheluita. En ole saanut sanottua suoraan, että ei voisi vähempää kiinnostaa toisten asiat, joten oma moka tavallaan.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli ihan entinen työkaveri mieleen. Huh huh miten raskasta oli kuunnella niitä juttuja. Saattoi selittää edellisenä viikonloppuna katsomansa futismatsin tapahtumat yksityiskohtaisesti. Kuka syötti kenelle jne. ketään ei kiinnostanut pätkääkään, mutta kukaan ei saanut suunvuoroa. Suuttui jos joku yritti vaihtaa puheenaihetta.

Jep. Naispuolisilla vastaavilla on tapana selostaa joku katsomansa elokuva kokonaan.

Vierailija
82/93 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuttavani miettii, kaiken jaarittelun lisäksi, miten kauan jonkun asian tekeminen vei aikaa jne. Oliko viisi vai kymmenen minuuttia? oliko matka 850 metriä vai kuitenkin kilometri? Olikohan väri sammaleen- vai sanaisenvihreä? Epäoleellisia asioita itse tarinan kannalta.

Minulla on just tuollainen kaveri.

Uuvuttavaa puhua puhelimessa kun kaveri miettii että heräsikö aamulla seitsemältä vai viisi minuuttia yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kerho toiminnassa käynnit juuri ennen koronaa.Sisälle en oikein systeemi pääsyt en ihmiset.Tuli rajoituksia .Mutta ne mutamat kerrat siellä estt teen tietotoimisto selosti jokaisen vanhan kerholaisen henkilökohtaisett asiat.Esintyen kuin suojelakseen minua.Aktiivisena konkareen ja pätevänä. Kuinka hänet oli myös valittu ryhmään ,jossa pätetän yhteisistä retkistä.Herran armosta,hän tosin nainen siis pääsin mukaan niin Porvoo kuin Turku retkelle. Peloteli käytänössä ihmisistä minua.Huomasi olen arka ja en halua ongelma ihmisiä elämä,Kun sitten hänelle selvisi en juokaan viiniä .Niin että kutsuisin hänet kotiini ilta viinille olenkin kakka.Yritti manipuloida munua ,vastaavan kerhoon muualle pääkaupungin lähiötä ,siis yksin vaihtaa aluetta! Siinä kun epäonistu,loukasi minua ja ei kunioitanut minua ihmisenä ,eikä itse omannut käytös tapoja.Johtuiko siitä tuli tuli hänelle pepun alle,kun juuri tutstuin nihin henkilöihin joista kakaa puhunut ja hyväksyin ystäviksi siellä kerho aktiviteetit? En tiedä mutta mihinkään ei saa minua kerhosta pois.En alennu nin ales että alkaisin toistaa hänen puheitaan ,nille henkilöille joita pahaa puhunut ja arkaluontoisista heidän asioista.Voi katsoa vain itseän peilin kysyä miksi ei ole muita ystäviä: Kun se viini pullo eläkeläisnasena.

Vierailija
84/93 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa suomalaisten tekokohteliaisuus.  Miksei voi sanoa suoraan kohteliaasti asioista ,jotka ärsyttää ? Sen sijaan että jälkeenpäin manaa miten kaikki on niin perseestä ja kuinka ihmiset ei vaan tajua mitään?   Ei kai ne tajua kun ei kukaan niille sano mitään ikinä. 

Voi helvetti.

Ei se sanominen auta... Olen monet kerrat sanonut äidilleni (melkein 70, äly vielä tallella), ettei minua kiinnosta kuulla asioita hänen tuttavistaan, joita en lainkaan tunne. Kyllä hän vähän aikaa sen muistaa, mutta aina se alkaa jossain vaiheessa että Kaija sitä ja Riitta-Leena ja sen mies tätä...

Meillä sama tilanne. Jos sanon etten tiedä kenestä nyt puhutaan niin alkaa piiittkääää ihmettely että miten en muka tiedä kun sehän on sen Pirjon joka asui ennen tuossa naapurissa ennen noita Ritvaa ja Erkkiä, niin sen entisen miehen siskon kaveri, kyllähän sinä nyt sen tiedät....

Tälle nauraa tihrustin silmät vesissä, mun äitini oli tuollainen, hänellä oli laaja tuttavapiiri ja oletti tyttäriensä pysyvän vauhdissa mukana. Lisäksi sekoitti meidät tyttäret keskenään. Varmaan puhui tismalleen samat asiat siskolleni kuin oli jo minulle selostanut.

Vierailija
85/93 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nämä puuduttavista ystävistään valittavat kirjoittavat kilometrin mittaisia uuvuttavia viestejä, joissa ei ole päätä eikä häntää.

Kiinnitin samaan huomiota.

Vierailija
86/93 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu itse siitä mistä haluat, jollet puhu/viesti mitään, toinen luonnollisesti valitsee aiheet

Kaikilla nyt vaan ei riitä kapasiteetti kiinnostavaan keskusteluun. Tunnetusti:

1) typerimmät puhuvat muista ihmisistä

2) älykkäämmät puhuvat tapahtumista

3) alykkäimmät puhuvat abstrakteista asioista, aatteista

Olen huomannut tuon luokkittelun pitävän paikkaansa.

Onhan siihen syynsä, jos sun kanssa puhutaan kohdasta a.

Vierailija
87/93 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu itse siitä mistä haluat, jollet puhu/viesti mitään, toinen luonnollisesti valitsee aiheet

Et selvästikään ole kohdannut tällaista yksityiskohtaista puhujaa ikinä.

Vierailija
88/93 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli kun kerran yritin tällaisen jaarittelijan kanssa puhua muusta asiattomasta käytöksestään (ei myöskään anna suunvuoroa muille) niin hän kännissä hölötti:

Nyt on on minun vuoro puhua, ja sen jälkeen puhun minä.

Niin. Hän puhuu ja puhuu.

Oli viimeinen kerta kun ”puhuin” hänen kanssaan.

Rasittava ja muutenkin asiaton ihminen, mahdoton keskustella tuollaisen kanssa mistään.

Vierailija
89/93 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tiedän, näiden kanssa on pakko puhua päälle ja vaihtaa puheen aihetta. Se tuntuu pahalta ja epäkohteliaalta mutta ei oikein ole vaihtoehtoa. Kunpa he itse törmäsivät samanlaiseen jaarittelijaan kuin itse niin oppisivat...

Olisi mukavaa seurata kärpäsenä katossa kun kaksi tällaista jaarittelijaa keskustelisi keskenään. Päätyisikö jompikumpi kuuntelijan asemaan vai jaarittelisivatko yhtä paljon tasapuolisesti?

Vierailija
90/93 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä nämä puuduttavista ystävistään valittavat kirjoittavat kilometrin mittaisia uuvuttavia viestejä, joissa ei ole päätä eikä häntää.

Kiinnitin samaan huomiota.

Hauska katsoa kun jaarittelija ottaa itseensä :p Miten voit kuvitella edes, että toimintasi on muista ihmisistä ok?

Vierailija
91/93 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa koskaan kuunnella jaarittelijoita. Sanon vain, että blaa blaa blaa ja poistun paikalta.

Eli osaan sanoa ihan suoraan, ettei todellakaan kiinnosta kuunnella sitä, kun kaikki asiat jauhetaan liian tarkkaan.

Vierailija
92/93 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin arvata että on akateeminen.

Vierailija
93/93 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin olisin lukenut omaa kokemustani. Minulla on kaveri, jonka kanssa puhelinkeskusteluissa en saa omaa sanottavaani väliin. Osani siis on olla korva. Joskus väsyneenä meinaan nukahtaa näiden puheluiden aikana. Hän myös unohtaa, että on aiemmissa puheluissaan kertonut samat asiat, jotka muistan hyvin ulkoa. Puheluiden jälkeen on tyhjä, voimaton ja v....tunut olo. Olenkin lopettanut vastaamasta kyseisen kaverin puheluihin ja viesteihin. Minulla on omaa vapaa-aikaa tosi vähän, joten joudun priorisoimaan ajankäyttöä. Ulkopuolinen voi neuvoa, että pitää sanoa kaverille suorat sanat, mutta tiedän kaverin tuntien, että hän loukkaantuisi, eikä rakentavaa keskustelua syntyisi. Ja toisaalta, jos toinen jatkuvasti syö tilan toiselta, ei kyseessä ole säilyttämisen arvoinen kaveruussuhde.

Minä kuuntelin nyt 4 vuotta tällaisia monologeja yhdeltä ja samalta ystävältä, samoista aiheista. Ne monologit kestivät joskus 4 tuntia, ja minun tehtäväni oli vain kuunnella. Tosi usein jätin puhelimen johonkin lähelle ja keksityin omaan tekemiseen, koska riitti, kun hänelle toteaa ehkä 5 minuutin välein "Hmmm", "joo", "ymmärrän, onhan se", "toki", "ilman muuta" jne. Siihen päälle vielä viestipommitukset, jotka ovat metrien mittaisia samoista asioista, yleensä päivittäin.

Kun mainitsin sitten viimein, että nyt alkaa tuntua sille, että tuo vaivaava ikävä asia ei hoidu pelkästään omin voimin ja ystävien avulla, vaan siihen kannattaisi miettiä terapiaratkaisua tai kevyttä lääkitystä avuksi - koska itselläni on molemmat käytössä ja ovat auttaneet - loppui yhteydenpito kuin seinään.

Ja ei puhuta mistään kaverista vaan yhdestä läheisimmistä ystävistäni, joka on ollut elämässäni yli 20 vuotta.

Mykkäkoulua on jatkunut  nyt kuukauden ja oloni on niin, niin, niin paljon kevyempi ja iloisempi. Inhottavaa, jos ihmissuhde kaatuu tällaiseen, mutta jos pitää valita pitkään jatkunut ystävyys + sen aiheuttama pahoinvointi VS ystävyyden katkeaminen + oma hyvinvointi, asia on selkeä.

Voin sanoa psykiatrialla työskentelevänä, että ei se terapiakaan aina etene, kun tietyt ihmiset puhuvat aina niin mahdottomasti. Tietysti terapiassa voidaan ottaa puheeksi ja yrittää auttaa potilasta havainnoimaan paremmin omaa ajankäyttöään ja muiden reaktioita, mutta ei sekään aina onnistu. Joskus ADHD:hen voi liittyä hankaluutta säädellä puheen määrää, mutta eivät kaikki nepsyt tietenkään puhu liikaa ja kaikki liikaa puhujat eivät ole nepsyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän