Tuetaanko lihantuotantoa liikaa? Pitäisikö lihan olla nykyistä kalliimpaa?
Ja sillä tavalla kannustaa vähentämään lihankulutusta.
Kommentit (30)
Pitäisi olla puolet halvempaa. Onneksi noi kaiken mailman teolliset sörsselit kuten nyhtökaurat ja muut ei myy. Kyl se kunnon lihaa, pottua ja pari salaatinlehteä pitää Suomilaisen pystyssä eikä mitkään soijat ja muut paskaat
Ongelma on muu maailma tässä yhtälössä. Jos pelkästään Suomessa lopetetaan tuet niin sillä tuhotaan pelkästään kotimainen maatalous.
Lihaa voisi edelleen ostaa ja syödä mutta todellisista kustannuksista vastaisi se, joka lihaa kuluttaa.
Sehän onkin kestävää kehitystä, että toiselta puolelta maailmaa rahdataan teille sitten niitä kasviksia, jotka on kasvatettu sademetsiä ja luontoa tuhoamalla ja maata köyhdyttämällä.
Ei todellakaan pidä. Liha on jo valmiiksi tosi kallista. Ennemminkin pitäs tukea lihatuottajia et saatas hintaa alemmas. Ihminen voi olla rauhassa kasvissyöjä, mutta ei ole oikein pakottaa muita siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi. Tehotuotannosta pitäisi luopua, jos välttämättä halutaan kasvattaa elikoita tapettavaksi niin ainakin niillä pitää olla kunnon elämä kuolemaan saakka.
Tehotuotanto on ympäristöystävällisempää kuin vaihtoehdot. Jos katsotaan kuinka paljon polttoainetta, sähköä jne kuluu kiloa lihaa kohden niin tehotuotanto on ainoastaan hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Sehän onkin kestävää kehitystä, että toiselta puolelta maailmaa rahdataan teille sitten niitä kasviksia, jotka on kasvatettu sademetsiä ja luontoa tuhoamalla ja maata köyhdyttämällä.
Kasviksia tarvitaan vähemmän kun ne syödään itse eikä kaadeta metsiä ja kasvateta siellä rehua eläimille.
Suomessa ei edes ole tehotuotantoa. Menkää Kiinaan ja USA:an, suurimmat maitotilat kymmeniä tuhansia lehmiä. Voi helvetti ihmiset on typeriä.
Katsotaan pari vuotta, miten paljon ruokaa saadaan lautaselle ilman lihantuotantoa ja lentorahtina tuotuja elintarvikkeita. Siinä tulee monelle nälkä.
Katovuotena karja pärjää nurmella, mutta ihmiselle sopivaa apila-apetta ei vielä ole.
Eipä nuo broilerit, possut ja naudat nurmikkoa syömällä kasva vaan pitää viljellä valtavat määrät ruokaa niiden syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksia tarvitaan vähemmän kun ne syödään itse eikä kaadeta metsiä ja kasvateta siellä rehua eläimille.
Millä ajattelit lannoittaa sen maan, jossa kasviksia kasvatat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinten rehua voi kasvattaa paljon suuremmalla alueella Suomessa pienemmällä määrällä lannoitetta kuin ihmisravinnoksi kelpaavia kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syötetään pääosin suomalaista rehua. Eli suomalaisen lihantuotannon tukeminen on ympäristöystävällistä, eikä sitä varten tarvitse tuhota yhtään sademetsää.
Meillä on oltava lihantuotantoa tai mahdolliset katovuodet ajavat meidät nälänhätään. Näin kävi 1860-luvulla. Mistä proteiinia kun kato, taudit tai tuholaiset vie palkokasvit?
Nurmi kasvaa huononakin vuonna ja huonolla maalla, se on nautojen valtaravintoa, ei vilja. Millähän tämän saisi taottua ihmisten päähän?
Vierailija kirjoitti:
Eipä nuo broilerit, possut ja naudat nurmikkoa syömällä kasva vaan pitää viljellä valtavat määrät ruokaa niiden syötäväksi.
Kilo rehuohraa maksaa 0,027e eli 2,7 snt. Ihmiselle se ei kelpaa ravinnoksi, joten eikö ole järkevämpää syöttää se tuotantoeläimille kuin tuoda Aasiasta meille tofua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syötetään pääosin suomalaista rehua. Eli suomalaisen lihantuotannon tukeminen on ympäristöystävällistä, eikä sitä varten tarvitse tuhota yhtään sademetsää.
On ekologisempi syödä itse ruoka kuin kasvattaa ja syöttää sitä lehmälle satoja kiloja ja syödä sitten lehmä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan nurmella ja heinällä kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ekologisempi syödä itse ruoka kuin kasvattaa ja syöttää sitä lehmälle satoja kiloja ja syödä sitten lehmä.
Eläimille syötettävä ruoka ei kelpaa ihmisravinnoksi vaan on esim ruohoa, heinää ja jäkälää. Niitä ei ihminen pysty sulattamaan.
Kyllä pitäisi. Tehotuotannosta pitäisi luopua, jos välttämättä halutaan kasvattaa elikoita tapettavaksi niin ainakin niillä pitää olla kunnon elämä kuolemaan saakka.