Yksin lasten kanssa tuetulle lomalle
Hain ensimmäistä kertaa tuettua lomaa meidän perheelle ja se myönnettiin. Olen kotihoidontuella ja mieheni pienipalkkaisessa työssä. Lomamatkoja ei ole koskaan tehty, koska rahaa ei arjessa jää säästöön. Mieheni ei lomasta juuri innostunut (ei ole rahaa, en saa vapaata töistä jne.) Päätinkin, että lähden yksin 1v. ja 6v. lasten kanssa. Onko muita jotka ovat. käyneet yksin lasten kanssa tuetulla lomalla? Kokemuksia?
Kommentit (19)
Minusta tuetut lomat on hieno idea enkä koe siitä mitään leimautumista. Monilla perheillä pikkulapsiaika on taloudellisesti tiukkaa aikaa ja silloin tämmöinen mahdollisuus on luksusta arkeen. 100e/5vrk per. aik. Lapset ilmaiseksi. Tällähetkellä ei ole lähipiirissä ketään toista aikuista, joka voisi lähteä mukaan. Tuttava lapsiperheitä en halua samalle lomalle koska tärkeintä tulevalla lomalla on yhteinen aika ja tekeminen omien lasten kanssa. 6v. haluaisi varmasti uida paljon, 1v taas ei viihdy altailla, toivon että tottuu loman aikana. :) Siltikin, pienemmän ehdoilla mennään. Mulle loma on varmasti rankka yksin hoitaa lapset koko ajan mutta jo valmiit ruuat ja vapaus kodinhoidosta on sekin voimaannuttavaa.
Googleta tuetut lomat. Niitä myönnetään sosiaalisin, terveydellisin ja taloudellisin perustein. Ympäri suomea.
Kyllähän noita on yhden vanhemman perheille erikseenkin, joten varmasti pärjäätte :) kuulostaa silti siltä, että haluaisit miehen mukaan myös?
Olet siis hakenut perheellenne tuota lomaa, ja teille on se myönnetty, mutta mies ei lähdekään lomalle??
Outoa, mutta mene lasten kanssa vaan, minä olen yh, ja kertaalleen ollut lasteni kanssa tuetulla lomalla, nautimme kaikki, oli aivan mahtavaa, tosin mun nuorin oli silloin jo vähän isompi :)
Tottakai olisi ihana lähteä koko perhe, mutta olen tottunut liikkumaan yksin lasten kanssa paljon ja alunperin yh olen ollutkin esikon kanssa. Mietin vaan voiko lastenhoitoapua saada nuoremmalle siksi aikaa kun kävisin isomman kanssa pidempään altailla yms. Hyvillä mielin lähdetään.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:48"]Tottakai olisi ihana lähteä koko perhe, mutta olen tottunut liikkumaan yksin lasten kanssa paljon ja alunperin yh olen ollutkin esikon kanssa. Mietin vaan voiko lastenhoitoapua saada nuoremmalle siksi aikaa kun kävisin isomman kanssa pidempään altailla yms. Hyvillä mielin lähdetään.
[/quote]
Selvitä, voisiko esim äitisi tulla miehen sijasta mukaanne:)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:00"]Hain ensimmäistä kertaa tuettua lomaa meidän perheelle ja se myönnettiin. Olen kotihoidontuella ja mieheni pienipalkkaisessa työssä. Lomamatkoja ei ole koskaan tehty, koska rahaa ei arjessa jää säästöön. Mieheni ei lomasta juuri innostunut (ei ole rahaa, en saa vapaata töistä jne.) Päätinkin, että lähden yksin 1v. ja 6v. lasten kanssa. Onko muita jotka ovat. käyneet yksin lasten kanssa tuetulla lomalla? Kokemuksia?
[/quote]
Paljonko on omavastuu?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:35"]En kehtais lähtee. Liian leimaavaa
[/quote]
Minkä leiman siitä saa? Me oltiin tuetulla lomalla perusteena lapsen epilepsia.
Olen ollut kahden lapsen kanssa.
Paljon ohjelmaa, uusia tuttavuuksia. Oma mieli se aina tärkein on, avoimena, ystävällisenä, auttavaisena on joka puolella hyvä olla.
Jätä omaan arvoonsa nämä "leimautumiset". Ei leimauduttu, päin vastoin. Sain jopa työtä (olin silloin työtön) luotujen kontaktien kautta.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:48"]
Tottakai olisi ihana lähteä koko perhe, mutta olen tottunut liikkumaan yksin lasten kanssa paljon ja alunperin yh olen ollutkin esikon kanssa. Mietin vaan voiko lastenhoitoapua saada nuoremmalle siksi aikaa kun kävisin isomman kanssa pidempään altailla yms. Hyvillä mielin lähdetään.
[/quote]
Perheille tarkoitetuilla lomilla kai harvoin erikseen on järjestetty lastenhoitajaa... ainakaan koko ajaksi... lähinnä ajankohtana jolloin joku ohjelma on suunnattu vanhemille... kylpylässä tosin voi olla myös esim. leikkihuoneessa lastenhoitaja jonka hoiviin lapsen/lapset voi sovitusti tietyksi aikaa jättää (esim. max 2h tms.), kannattaa tarkistaa asia ko. paikasta ja samalla varmistaa onko palveluun esim. ikärajoja.
Mä olen ollut yksin lasten kanssa tuetulla lomalla 5 kertaa. Ekalla kerralla nuorin oli 8 kk. Ihanaa on aina ollut, joka päivä on ollut pari tuntia lapsiparkki, jonka aikana kävin esim hieronnassa tai lenkillä. Suosittelen lämpimästi.