Luokanopettajan peruspalkka 2770 e. Mikä lastentarh.open?
Onko opettajilla oikeus alkaa lakkoon palkastaan? Eri opettajilla hyvin erisuuruiset palkat. Lastentarhanopet saa vähiten, lukion opettajat eniten.
Pätevän luokanopen peruspalkka tosiaan 2770 e. Siihen kuuluu 24 h opetusta sekä suunittelu, arviointi, yhteydenpito vanhempiin ja koulun kaikenlaiset palaverit. Töitä kertyy, ainakin itselläni, n. 40-45 h / vko.
Ikälisät palkkaan saa 10, 15 ja 20 vuoden kuluttua. 24 tunnin päälle menevistä ylitunneista saa kai ihan hyvän lisän, mutta itse en jaksa opettaa yhtään enempää, kuintuo 24 h. Ei jäisi sitten energiaa ja aikaa enää niille muille töille.
Omassa luokassani on 27 oppilasta, joista neljällä tehostetun tuen paperit, ja kaksi on integroitua erityisopppilasta.
Tsemppiä opet ja erityisesti hoitajat!
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajilla on pitkät opetuksettomat jaksot (ts. Lomat) etköhän palaudu hyvin noista 24h/vko (ja palkka on teille ihan riittävä).
24 h/viikko ei ole työtunnit, vaan opetustunnit. Etkö huomannut AP:n viestistä, mitä muita tehtäviä kuuluu luokanopettajan työvelvollisuuksiin kuin opetustunnit? Uskaltaisin väittää, että listasta unohtui jotain. Kyseisellä yksilöllä työtunteja kertyy 40-45 tuntia viikossa. Väittäisin, että keskivertoa vähemmän on tuo. Mitä olen opettajilta kuullut.
Kyllä omaankin työhöni kuuluu paljon sellaista, mistä ei erikseen makseta. Se kuuluu työhön silti. Saan kuukausipalkkaa ja siihen kuuluu tietyt työt ilman erillistä maksua. Miksi näin ei olisi opettajalla? Opetustunnithan ovat vain osa työtä. Usean tonnin kuukausipalkka on aivan riittävä työstä, josta on yli 3 kuukautta vapaata vuodessa. Normipalkansaajalla loma on viisi viikkoa. Tämän lisäksi lukuisissa töissä on isokin vastuu tai tulosvastuu.
Tiedätkö, miten paljon opettajat tekee vapaa.ajallaan töitä?
Opettajalla ei myöskään ole mitään 3kk lomaa, vaan laskennallinen vuosiloma (samaa suuruusluokkaa kuin valtion virkamiehelle) ja muu kesäkeytystä. Opettajan palkka maksetaan vain ainoastaan pidettyjen oppituntien mukaan. Ennen ae maksettiin koulunaukioloaikoina, mutta siihen tehtiin muutos, että se palkka tasattiin 12 kk:lle. Opettajat saavat siis kesältä takautuvasti palkkaa.. Tällä taattiin se, ettei kukaan opettaja joutunut kokomaan sitä, että rahat loppui kesällä kesken.
Miten määräaikaisten opettajien palkka menee, jos työsopimus päättyy kesäksi?
Näissä keskusteluissa en tajua sitä, että miksi pitää aina vääntää juupas-eipäs-akselilla. Jos hoitajien ja opettajien työmäärät on paisuneet kohtuuttomiksi ja palkka jäänyt kaikista keskipalkoista kauas jälkeen niin paljon, että pitää mennä ihan lakkoon saakka, niin varmaan ollaan silloin ihan tosissaan. Eiköhän nämä ammattiryhmät itse tiedä, millaiset työolot ovat. Kukaan muu sitä ei voi tietää. Sen vuoksi on kummaa tämä vähättely. Ja kauheaa on ollut huomata, millaisia kummallisia käsityksiä opettajien työajasta monellakin on, ja näitä tuutataan sitten eetteriin muka yleispätevinä totuuksina.
Samaa mieltä että päiväkodin ”opet”on ihan vitsi. Ne lapset on siellä hoidossa, ei siellä mitään opeja ole. Koulu on täysin eri asia. Päiväkoti pyörisi ihan täysillä hoitajilla.
Niin, ne varhaiskasvatuksen opettajat on myös lakossa. Koskee siis kaikkia opettajia. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?
Tästä tädittelystä.. Olin päiväkodissa hoidossa pari vuotta 1970-luvun alussa. Ryhmässä oli Sylvi lastentarhanopettaja. Ei ollut silloinkaan täti ammattinimikkeenä 😊. Nyt olen itse varhaiskasvatuksen opettaja, "vanha" ammatti lto ja lton koulutus. Kukaan ei mua eikä työkavereita kutsu tädiksi, aikuisiksi joskus. Joten lopettakaa nyt tuo tädiksi huutelu täällä, on jo kulunut vitsi. Kertoo lähinnä tädittelijöiden omasta huonosta olosta. Ovat ehkä näitä "elämän koulua" käyneitä, joilla ei itsellään ole mitään ammattitutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä että päiväkodin ”opet”on ihan vitsi. Ne lapset on siellä hoidossa, ei siellä mitään opeja ole. Koulu on täysin eri asia. Päiväkoti pyörisi ihan täysillä hoitajilla.
Ja mistä sä sen tiedät?