Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokanopettajan peruspalkka 2770 e. Mikä lastentarh.open?

luokanope Hki
04.04.2022 |

Onko opettajilla oikeus alkaa lakkoon palkastaan? Eri opettajilla hyvin erisuuruiset palkat. Lastentarhanopet saa vähiten, lukion opettajat eniten.

Pätevän luokanopen peruspalkka tosiaan 2770 e. Siihen kuuluu 24 h opetusta sekä suunittelu, arviointi, yhteydenpito vanhempiin ja koulun kaikenlaiset palaverit. Töitä kertyy, ainakin itselläni, n. 40-45 h / vko.

Ikälisät palkkaan saa 10, 15 ja 20 vuoden kuluttua. 24 tunnin päälle menevistä ylitunneista saa kai ihan hyvän lisän, mutta itse en jaksa opettaa yhtään enempää, kuintuo 24 h. Ei jäisi sitten energiaa ja aikaa enää niille muille töille.

Omassa luokassani on 27 oppilasta, joista neljällä tehostetun tuen paperit, ja kaksi on integroitua erityisopppilasta.

Tsemppiä opet ja erityisesti hoitajat!

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettajilla on pitkät opetuksettomat jaksot (ts. Lomat) etköhän palaudu hyvin noista 24h/vko (ja palkka on teille ihan riittävä).

24 h/viikko ei ole työtunnit, vaan opetustunnit. Etkö huomannut AP:n viestistä, mitä muita tehtäviä kuuluu luokanopettajan työvelvollisuuksiin kuin opetustunnit? Uskaltaisin väittää, että listasta unohtui jotain. Kyseisellä yksilöllä työtunteja kertyy 40-45 tuntia viikossa. Väittäisin, että keskivertoa vähemmän on tuo. Mitä olen opettajilta kuullut.

Kyllä omaankin työhöni kuuluu paljon sellaista, mistä ei erikseen makseta. Se kuuluu työhön silti. Saan kuukausipalkkaa ja siihen kuuluu tietyt työt ilman erillistä maksua. Miksi näin ei olisi opettajalla? Opetustunnithan ovat vain osa työtä. Usean tonnin kuukausipalkka on aivan riittävä työstä, josta on yli 3 kuukautta vapaata vuodessa. Normipalkansaajalla loma on viisi viikkoa. Tämän lisäksi lukuisissa töissä on isokin vastuu tai tulosvastuu.

Teetkö ne työt palkattomana? Kerro mikä toimiala… Opettajat pitävät esim kaikki vanhempaintapaamiset ja illat vapaa-ajallaan ilmaiseksi. Palaverit yms.

No ei kyllä täällä ainakaan tee! Opettaja ei tasan tee yhtään mitään työtä klo 8-14 ulkopuolella, siis alaluokilla. Ja jos yhtään osaa työskennellä tehokkaasti niin ei ylemmilläkään kyllä yksikään tee 40h/vko. Siis 16h tuntia suunnittelua 24h varten?!? Ei kukaan ole niin tumpelo.

Olwen töissä ma-pe 7-16 (ja illat ja viikonloput puhelimessa).

t. apureksi, joka hoitaa sijaiset.

Vierailija
42/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettajilla on pitkät opetuksettomat jaksot (ts. Lomat) etköhän palaudu hyvin noista 24h/vko (ja palkka on teille ihan riittävä).

24 h/viikko ei ole työtunnit, vaan opetustunnit. Etkö huomannut AP:n viestistä, mitä muita tehtäviä kuuluu luokanopettajan työvelvollisuuksiin kuin opetustunnit? Uskaltaisin väittää, että listasta unohtui jotain. Kyseisellä yksilöllä työtunteja kertyy 40-45 tuntia viikossa. Väittäisin, että keskivertoa vähemmän on tuo. Mitä olen opettajilta kuullut.

Kyllä omaankin työhöni kuuluu paljon sellaista, mistä ei erikseen makseta. Se kuuluu työhön silti. Saan kuukausipalkkaa ja siihen kuuluu tietyt työt ilman erillistä maksua. Miksi näin ei olisi opettajalla? Opetustunnithan ovat vain osa työtä. Usean tonnin kuukausipalkka on aivan riittävä työstä, josta on yli 3 kuukautta vapaata vuodessa. Normipalkansaajalla loma on viisi viikkoa. Tämän lisäksi lukuisissa töissä on isokin vastuu tai tulosvastuu.

Teetkö ne työt palkattomana? Kerro mikä toimiala… Opettajat pitävät esim kaikki vanhempaintapaamiset ja illat vapaa-ajallaan ilmaiseksi. Palaverit yms.

No ei kyllä täällä ainakaan tee! Opettaja ei tasan tee yhtään mitään työtä klo 8-14 ulkopuolella, siis alaluokilla. Ja jos yhtään osaa työskennellä tehokkaasti niin ei ylemmilläkään kyllä yksikään tee 40h/vko. Siis 16h tuntia suunnittelua 24h varten?!? Ei kukaan ole niin tumpelo.

Minä,tein aloittaneena aineenopettajana (ke-ma) 80h/vkoa, kun laski työaikaani. Illat ja viikonloput meni tuntisuunnitelmia tehdessä ja hiotessa. Muutaman vuodene jälkeen 50h/vkoa… Nykyään 40h menee helposti edelleen rikki muista töistö johtuen.

No se oli kyllä oma vikasi, minä saisin potkut jos käyttäisin kaksi kertaa töilleni varatun ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä,tein aloittaneena aineenopettajana (ke-ma) 80h/vkoa, kun laski työaikaani. Illat ja viikonloput meni tuntisuunnitelmia tehdessä ja hiotessa. Muutaman vuodene jälkeen 50h/vkoa… Nykyään 40h menee helposti edelleen rikki muista töistö johtuen.

No se oli kyllä oma vikasi, minä saisin potkut jos käyttäisin kaksi kertaa töilleni varatun ajan.

Oma vika tai ei, mutta halusin hoitaa työni mallikkaasti enkä sinne päin. Olen aina ollut pidetty oppilaiden keskuudessa. Jämpti, opetan selkeästi ja vaadin oppilailta.

Vierailija
44/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksen opettajia ovat (kandi). Luokanope on maisteri. Maisterille palkkaa 2750e?

Aineenopettaja, joka on pötevä joskus toimimaan tutkijana omassa aineessaan (kaikki eivät ole opettajalinjalta) saa palkkaa 2950e.

Meinasitteko, ettei Ruotsi 2 toistu meillä, jos opettajia arvostetaan nyky-Suomessa näin paljon? Ei pelkästään palkka vaan se vittuilun ja vaatimusten määrä. Onnea lapsillenne ja heidän jälkeläisilleen tulevaisuudessa…

t. Maisteri ja opepätevyys. Opettajaksi? En todellakaan…

Tutkijan pätevyyden antaa tohtorin tutkinto, maisteri ei riitä. Maisterintutkinnon pohjalta voi hakea oikeutta opiskella tohtoriksi.

Vierailija
45/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi unohdit ikälisisät 5 ja 8? Opettajalle tulee ikälisät 5, 8, 10, 15, 20 vuodesta.

Vierailija
46/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka Vakassa 2780,

Päälle opettajien lomat eli pitkä kesäloma, talviloma, syysloma ja kahden viikon joululoma.

Vakassa mitää opettajien lomia ole 😅 Aina ollaan töissä. Jopa korona aikana kun kaikki muut oli kotona. Minkä kyllä ymmärrän kun on vanhempien piti päästä töihin.

Helsingissä Vaka-open palkka on n.2700e mutta muualla PK-seudullakin huonompi josssin 2400-2500 paikkeilla Suomessa. Käteen jää vähän yli tai ali 2000e

Melko kummallista jos nyt vaikka lähihoitajien palkat nostettaisiin jonnein 3000e ja yliopistokoulutuksen saaneet on reilusti alle.

Vierailija
47/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksen opettajia ovat (kandi). Luokanope on maisteri. Maisterille palkkaa 2750e?

Aineenopettaja, joka on pötevä joskus toimimaan tutkijana omassa aineessaan (kaikki eivät ole opettajalinjalta) saa palkkaa 2950e.

Meinasitteko, ettei Ruotsi 2 toistu meillä, jos opettajia arvostetaan nyky-Suomessa näin paljon? Ei pelkästään palkka vaan se vittuilun ja vaatimusten määrä. Onnea lapsillenne ja heidän jälkeläisilleen tulevaisuudessa…

Tutkijan pätevyyden antaa tohtorin tutkinto, maisteri ei riitä. Maisterintutkinnon pohjalta voi hakea oikeutta opiskella tohtoriksi.

Höpöhöpö! Meillä on lukemattomia maistereita teollisuudessa tutkijoina. Se tohtprikoulutusei juuri tarjoa mitään lisää kuin sen väikkärin suppeasta osa-alueesta. Itse olen supeittanut opintoja niin paljon, että minulle olisi eiittänyt väikkäri, mutta en alkanut tekemäön tukimusta yliopistolla, koska olisin saanut siitä max 1200e/kk eikä eläkettä seuraavan 5v ajan. Suoritin opettajapätevyyden ja toimin nykyään opettajana. O

Vierailija
48/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40-45 tuntia viikossa? Eli max 9h päivässä? Kuulostaa vähältä. Asun Aasiassa ja normipäivä yli 12 tuntia.

Täällä Suomessa se on paljon. Keskimäärin työskennellään 7,5 tuntia päivässä.

Vierailija
49/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoistuvan lääkärin peruspalkka on 3417,91 €/kk.

Vierailija
50/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että opettajan työ on vain oppitunnit ja niiden suunnittelu? Ei vanhempainiltoja, huoltajapalavereja, kokeiden korjausta, ei juhlien suunnittelua, ei mitään yhteydenpitoa huoltajiin, ei pedagogisten asiakirjojen täyttämistä, ei wilmamerkintöjä, opekokouksia, erilaisia tiimipalavereja jnejne

Vierailija
51/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakaopen peruspalkka Lahdessa 2488€. Kokemuslisiä tulee 5v. ja 10v. Molemmat lisät 5%. Ainakin minulla.

Vierailija
52/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella monella opella ei ole kesälomaa ollenkaan, vaan kesät ollaan työttöminä. Näin on esimerkiksi omalla kohdallani edelleen kuuden vuoden opekokemuksen jälkeen. Myöskään vuosisidonnaiset lisät eivät tietenkään työttömyysajalta kerry.

Opetusala on koko ajan menossa huonompaan suuntaan ja Suomi saakin varautua siihen, että koulut ovat pian kuin päiväkodit. Tällä tarkoitan sitä, että oppilaat saavat lähteä omin päin kesken päivän kotiin, koska opettajia ei ole. Ja sen saavat sinun tapaisesti kommentoijat ihan itse aikaan, kun vähättelette meidän alaamme jatkuvasti. 🙂 Vai tuodaanko opetusalallekin filippiiniläiset hoitamaan hommat, kuten pian tehdään hoitoalalla?

Ja palkasta - minulla on lukion opena täysillä tunneilla palkka noin 3100e/kk. Elokuussa tietenkin vähennetään noin viikko pois, koska palkanmaksu alkaa vasta ekasta koulupäivästä. Palkka tulee siis vuodessa alle kymmeneltä kuukaudelta. Kuukausipalkaksi lukuvuoden töistä jää pikaisella matikalla noin 2600e. Eli jos joku siellä suunnittelee kouluttautuvansa opetusalalle aineenopeksi, niin ei kannata! Sama tilanne on monella kollegallani ja opiskelukaverillani, eli tämä ei ole mitenkään poikkeuksellista.

Vierailija
53/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen opettaja, kasvatustieteiden maisteri. 2500e/kk. Lomapäiviä vuodessa 28. Ei puhettakaan koulun opettajien lomista.

Arvostus nolla sekä perheiden( onneksi ei kaikkien, on ihaniakin perheitä) että yhteiskunnan suunnalta. Näkyy nimittelyssä, vähättelyssä ja palkassa.

Korona-aikaan etulinjassa: täiden, kihomatojen, noroviruksen, flunssien ym. mukavan lisäksi korona-aikana lähikontaktityötä ilman mitään muutoksia. Syödään lähekkäin, otetaan ruokaa lasten pärskimistä ruuista (linjastot lasten pään korkeudella..), hoidetaan, sylitellään, ohjataan jne. (Toki kuuluu työhön, mutta niin se kuuluu hoitoalallakin olla lähikontaktissa, joten mikä ero hoitajien työhön..)

Maskitkin piti aluksi maksaa itse ja kun saatiin 5kpl kömpelöitä kangasmaskeja, niitä piti keitellä kattilassa omalla ajalla. Jep, mieluummin vähästä palkasta osti kertakäyttömaskeja.

Sijaisia ei enää saada. Ja jos saadaan, voi olla että osaamaton sellainen kuormittaa työntekijöitä enemmän kuin jos oltaisiin ilman. Toki suhdeluvut saadaan näyttämään hyvältä..Mutta jotkut sijaiset eivät tee mitään lasten kanssa, vaan pitää ihan komentaa tekemään kaikki erikseen. Lisäksi jatkuvasti uusien ihmisten perehdyttäminen uuvuttaa.

Sitäkään ei haluta ymmärtää, että ryhmissä on usein useita erityistarpeisia ja käytöshäiriöisiä lapsia, jotka eivät suostu tai haluakaan kuunnella sijaista, kokeilevat ja testaavat ja tekevät kaikkea mahdollista ikävää. Tulipaloja saa olla sammuttelemassa siellä täällä, kun sijainen ei saa sitäkään vähää otetta lapsesta/lapsista.

Ja sinä isä tai äiti, jolla rauhallinen tai hiljainen, ujo tai "tavallinen aka ei erityistarpeita" lapsi: haluaisimme huomioida nämäkin lapset ja antaa sen mitä heillekin kuuluu: huomioida, ohjata, neuvoa, opettaa, kasvattaa, leikkiä, jutella, auttaa jne. Mutta nämä lapset ovat juuri niitä, jotka päivästä toiseen vain kulkevat ryhmän mukana ja jäävät ilman sitä, mitä varhaiskasvatuksen pitäisi nykyään tarjota verrattuna entiseen päivähoitoon. Noh, pysyvät sentään hengissä.

Kannattaisi herätä vaatimaan varhaiskasvatuksen epäkohdat kuntoon.

Huh, vielä olisi montakin epäkohtaa, mutta jätetään toiseen kertaan. Se vaan tympii, että meidän työn rankkuutta vähätellään.

Vierailija
54/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka Vakassa 2780,

Päälle opettajien lomat eli pitkä kesäloma, talviloma, syysloma ja kahden viikon joululoma.

Missä näin hyvin on asiat? Voisin kattella työtä samalta paikkakunnalta...

Olen yksityisellä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
55/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka Vakassa 2780,

Vakassa mitää opettajien lomia ole 😅 Aina ollaan töissä. Jopa korona aikana kun kaikki muut oli kotona. Minkä kyllä ymmärrän kun on vanhempien piti päästä töihin.

Helsingissä Vaka-open palkka on n.2700e mutta muualla PK-seudullakin huonompi josssin 2400-2500 paikkeilla Suomessa. Käteen jää vähän yli tai ali 2000e

Melko kummallista jos nyt vaikka lähihoitajien palkat nostettaisiin jonnein 3000e ja yliopistokoulutuksen saaneet on reilusti alle.

No usko tai et, olen yksityisellä pääkaupunkiseudulla, siinä palkka ja todellakin nuo hyvät lomat. Erittäin hyvät edut. Tiedostan että vakassa monella asiat huonommin, mutta mun todellisuus on tämä.

Tiedän että meitä on muitakin tällä alalla joilla asiat yhtä hyvin.

Kaupungille en menisi töihin ikinä.

Vierailija
56/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tervetuloa meille töihin.

Meillä nämä edut ja uusia opeja haettu vuoden- yhtäkään hakemusta ei ole tullut.

Vierailija
57/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maisterikoulutuksista ylivoimaisesti vähiten vaativa on luokanopettajakoulutus. Sitä saa mitä tilaa...

Luokanopettaja vastaakin kasvatuksesta.. Aineenopettaja itse oppiaineesta enemmänkin. Siinä suuri ero. Mutta sanotko, ettäaineenopettajan palkka. tutkijalinjalta esim, 2950e on hyvä?

Kyllä sen luokanopenkin pitää aika paljon muutakin tehdä kuin kasvattaa, joka yksinkin on jo aikamoinen urakka nykyjennicoiden ja leevirasmusten kanssa... Pohja se on kaikki kaikessa =)

Vierailija
58/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se pelkästään typerää olla korjaamatta kokeita silloin kun on toiset kokeet menossa, entäs ne jatkuvat elokuvatunnit, kuuntelut, tehtävien tekotunnit, liikuntapäivät, vierailut ym. Mikä ihmeen tollo vie työnsä kotiin, jos voi sen tehdä sinä aikana kun on läsnäolovelvollisuus. Ja kuinka paljon suunnittelua vaatii tunnin pitäminen, jos sellaisen on suunnitellut jo edellisvuonna.

Vierailija
59/108 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se pelkästään typerää olla korjaamatta kokeita silloin kun on toiset kokeet menossa, entäs ne jatkuvat elokuvatunnit, kuuntelut, tehtävien tekotunnit, liikuntapäivät, vierailut ym. Mikä ihmeen tollo vie työnsä kotiin, jos voi sen tehdä sinä aikana kun on läsnäolovelvollisuus. Ja kuinka paljon suunnittelua vaatii tunnin pitäminen, jos sellaisen on suunnitellut jo edellisvuonna.

Tervetuloa vaan kouluarkeen. Siellä ne oppilaat liikkuvat ja käyvät vierailuilla ihan itsekseen, ja ope korjailee sinä aikana vaan kokeita. 

Vierailija
60/108 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakaopen peruspalkka Lahdessa 2488€. Kokemuslisiä tulee 5v. ja 10v. Molemmat lisät 5%. Ainakin minulla.

Jos työsuhteessasi sovelletaan kvtes, 1. kokemuslisä on 5% ja toinen 8%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi