Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä muistat ensimmäiseltä ulkomaanmatkaltasi?

Vierailija
24.09.2015 |

Tein ensimmäisen ulkomaanmatkani 17-vuotiaana, kävin ystäväni luona Saksassa. Olin ällistynyt, kun huoltoasemilla ja kioskeilla myytiin viinaa.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkun nimeltä Tutti frutti. Sitä myivät kauppiaat, jotka vaelsivat pitkin Riccionen uimarantaa huudellen Gelati, Tutti frutti!

Vierailija
2/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:39"]

Tein ensimmäisen ulkomaanmatkani 17-vuotiaana, kävin ystäväni luona Saksassa. Olin ällistynyt, kun huoltoasemilla ja kioskeilla myytiin viinaa.

[/quote]

En mitään. Olen katsellut valokuvia 4 vuoden vanhana ruotsinlaivalta yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:39"]

[/quote]

En mitään. Olen katsellut valokuvia 4 vuoden vanhana ruotsinlaivalta yms.

[/quote]

Anteeksi väärä kysymyksenasettelu. Kerro ensimmäinen muistosi ulkomaanmatkalta. Menikö nyt perille?

ap

Vierailija
4/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ruotsiin laivalla. Vaasasta Uumajaan. Vuosi 1983 ja laivalla mäkyi televisiosta prinsessa Dianan häät.

Vierailija
5/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen ilman vanhempia tekemäni matka oli kielikurssille Hastingsiin. Tärkein muisto on se, että lähdin matkaan neitsyenä.

Vierailija
6/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallomeren :)

Tosin se ei ollut ensimmäinen matka, mutta ensimmäinen muisto matkasta.

Vierailija
7/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni ensimmäinen matka ja varmaan elämäni kauhein kokemus, vaikken muista juuri mitään kuin kivun. Äiti ja isä veivät innoissaan minut pienenä USAn Floridan Disneyworldiin. En muista koko Disneyworldistä mitään eli "kiva" kun kaverit kyseli myöhemmin että millaista siellä oli, pääsitkö kuvaan Mikin tai Minnin kanssa ja että kävitkö siinä isossa vuoristoradassa tai tuhkimolinnassa, niin eihän tuohon osaa mitään joku 4-5 vuotiaana matkustanut lapsi edes ala-asteikäisenä vastata.

Muistan lentokoneen ja tosiaan siellä kokemaani kamalaa kipua! Muistan vaan sen miten korviin ja päähän sattui lentokoneessa, ensin menomatkalla ja siellä humisi kamalasti enkä kuullut kunnolla ihmisten ääniä, en voinut mennä Floridan hotellin lastenaltaaseen kuulemma kun korvat kipeät joten siksi minusta ei ole mitään allasvalokuvia, korvat oli edelleen kipeät paluulennolla ja äiti joutui putsata niitä kun nistä valui verensekaista töhnää. Matkalta on olemassa joitakin kuvia ja olen kaikissa itkuisen näköinen ja osassa pitelen korvista kiinni :( Kiitti vanhemmat! Minulla ei ollut korvien kanssa ongelmia ennen tuota, ja tänä päivänä korviin ja poskionteloisiin saattaa sattua lennolla, joskus enemmän ja joskus vähemmän, joten siksi en pidä lentämisestä.

Vierailija
8/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 korj: poskionteloihin

Vierailija
9/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia ei lasketa!  Ensimmäinen romanttinen huhtikuu odotti Pariisissa. No ensiksikin lakon vuoksi jouduttiin matkustamaan Helsingin sijaan Turun kautta. Toisekseen Pariisissa olikin vuosisadan kylmin huhtikuu, joten oli karvalakkikeli ja ulkoilu oli aivan kamalaa ns. kevätvaatteilla. Tokihan museot ja taidenäyttelyt toimivat jäätävällä säälläkin, ja ruoasta tietysti saattoi nauttia täysin siemauksin. Seuraavan Pariisin matkan teimmekin sitten 10 vuoden päästä ja heinäkuussa. Ihminen on oppiva eläin!

Vierailija
10/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin lentokoneella Tukholmaan ja oli urheilukisat jossain vähän Tukholman ulkopuolella. Olin kahdeksasluokkalainen enkä osannut vielä paljon ruotsia. Aamiaishuoneessa oli sellainen leivänpaahdin, missä leivät meni hihnalla tunnelin läpi, se jäi mieleen. Ja sitten kun meidät oli kutsuttu Tukholman kaupungintalolle johonkin kaupunginjohtajan kahvitilaisuuteen, siellä oli tarjolla marsipaanikuorrutteista kakkua ja sitä syötiin leivoshaarukalla. Se oli ensimmäinen kokemukseni leivoshaarukasta ja siitä tuli sellainen hienosteleva olo.

Minua oli kauheasti nolottanut se, etten ollut koskaan käynyt ulkomailla ja se oli sellainen minun synkkä salaisuuteni, jota piilottelin. Oli helpottavaa päästä edes Ruotsiin ja tuntui hienolta mennä lentokoneella. Helsingin kaupunki maksoi matkat, kiitos kaikille veronmaksajille!

Vierailija
11/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 10v ja oltiin perheen kanssa Lanzarotella. Oli mahtava reissu ja muistan siitä aika paljon. Parhaiten mieleen jäi, kun mentiin rannalle aina silloinkin, kun punainen lippu oli tangossa. Hitto, niissä jättiaalloissa oli kivaa leikkiä :)

Vierailija
12/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Olin 4v. ja kierreltiin auton kanssa Eurooppaa (nukuttiin teltassa). 

Vierailija
13/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 10-vuotias, olimme viikon Kanarialla. Voi vitsi se oli hienoa! Kaverit oli siihen mennessä reissannu vaikka missä ja sitten kun itse pääsi! Oli lämmintä ja ihanaa. Olin kyllä ollut Ruotsin risteilyillä, mutta tämä oli ensimmäinen lentomatka ulkomaille.

Tämä oli 80-luvulla.

Vierailija
14/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin Mallorcalla, kun olin 11-vuotias. Se hotelli oli varmaan ihan tavallinen, mutta minusta kuin palatsi. Oli uima-allasta, palmuja ja kivimuureja ja rappuja ylösalas. Ja kulkukissoja, joille salakuljetimme ruokaa buffetista. Hotellin siivooja laittoi vessaan tosi paljon sitruunanhajuista ilmanraikastetta. Yhdistän kaikki tuollaiset sitruunaiset tuoksut edelleen Mallorca-lomaamme.

N42

Vierailija
15/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsiin oli ensimmäinen reissuni, mutta en muista kumpaan menin ennemmin Uumajaan vai Tukholmaan. Muistan shoppailut kummastakin kaupungista ja kun pudotin muovikassini Tukholmassa niin ystävällinen ruotsalaismies juoksi perääni antaen pussin minulle. Myös Tukholman huvipuiston muistan. Kumpikin oli kivoja kaupunkeja. Sen jälkeen olen käynyt Viron Tallinnassa ja Ranskan Pariisissa.

Vierailija
16/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:03"]

Anteeksi väärä kysymyksenasettelu. Kerro ensimmäinen muistosi ulkomaanmatkalta. Menikö nyt perille?

ap

[/quote]

Olen tuo vauvana ensimmäistä kertaa matkannut, enkä voi mitenkään kyetä erittelemään mikä olisi ensimmäinen muistoni ulkomaanmatkalta. Matkasimme perheenä kaksi tai kolme kertaa vuodessa vauvasta täysi-ikäiseksi saakka. 

Vierailija
17/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:18"]Ruotsia ei lasketa!  Ensimmäinen romanttinen huhtikuu odotti Pariisissa. No ensiksikin lakon vuoksi jouduttiin matkustamaan Helsingin sijaan Turun kautta. Toisekseen Pariisissa olikin vuosisadan kylmin huhtikuu, joten oli karvalakkikeli ja ulkoilu oli aivan kamalaa ns. kevätvaatteilla. Tokihan museot ja taidenäyttelyt toimivat jäätävällä säälläkin, ja ruoasta tietysti saattoi nauttia täysin siemauksin. Seuraavan Pariisin matkan teimmekin sitten 10 vuoden päästä ja heinäkuussa. Ihminen on oppiva eläin!
[/quote]
Ai Ruotsia ei lasketa? Oletpa ylimielinen.
Kirjoitin tuon pallomerimuiston, mutta ensimmäinen muistoni Pariisista on, kun isä pakottaa syömään jäähtynyttä puuroa. Ehkä tämä.

Vierailija
18/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin mehua, makkaraa, näkkileipää ja voita ainakin. Niin ja kaakaota ja kissanruokaa.

Vierailija
19/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:15"]Kiitti vanhemmat! Minulla ei ollut korvien kanssa ongelmia ennen tuota,

[/quote]

Ikävä kokemus, mutta itsekin kerrot tuossa, ettei vanhemmillasi voinut olla tietoa, että noin käy.

Vierailija
20/48 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Ruotsia ei lasketa niin sitten en ole käynyt.