Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikaystävä käytti minusta nimitystä EMÄNTÄ, mitä mieltä?

Vierailija
24.09.2015 |

Hyi hyi ja hyi! Puhui kavereilleen ja mainitsi minut lauseessa "Meillä emäntä hoitaa nuo laskujen maksut"

Olen 20-vuotias, en ole lihava, en omista lehmiä enkä kanoja, en pukeudu kukkamekkoon, EN OLE EMÄNTÄ.

Tämän tein myös hänelle selväksi.

Mitä nimitystä ei haluaisi sinusta käytettävän?

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:46"]

Kaikkein kauhein on "hallitus". 

Tätäkin nimittäin kuuli ainakin vielä 90-luvulla. Toivottavasti ei enää... 

Emäntäkään ei minua miellytä, mutta en nyt puuttuisi koko asiaan. Kauheata on myös, jos aviomies puhuu äidistä, kun tarkoittaa vaimoaan tyyliin: meijän äitee. Sitä oon joskus maalla kuullut, en kaupunkilaisten suusta. 

[/quote]

Toi äiti juttu. Asutaan rivarissa Vantaalla ja seinänaapurin mies huutelee ÄITI! kun on vaimolleen asiaa. Ovat tuommoinen kolmekymppinen pariskunta. Se on ällöttävän kuuloista. Ihan ovat kaupunkilaisia syntyjäänkin. Että poikkeuksiakin on.
[/quote]

Me olemme alle kolmikymppinen pariskunta, ja kutsutaan toisiamme äidiksi ja isiksi aina jos lapsi on paikalla :) Toki jos kaksin ollaan niin ihan nimellä vaan sitten.

Vierailija
42/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tyylillään, jos haluaa viljellä junttitermejä kumppanistaan ja se on toiselle ok, niin eihän siinä sitten mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sihteeri on kyllä pahin kuulemani nimitys.. Yök

Vierailija
44/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aito sikatilan emäntä. Toisaalta haluaisin omia tuon tittelin meille varsinaisille emännille, sillä nyt kun kutsun itseäni emännäksi, niin kuulija ei aina ymmärrä, että tarkoitan sitä kirjaimellisesti. Mutta toisaalta onhan se myös imartelevaa, että tuo sana on kelvannut myös yleisempään käyttöön.

Vierailija
45/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh, meillä on suhde alkuvaiheessa ja on kiihkeää, romantiikkaa ja vaikka mitä. Ja mies sanoo välillä emännäksi minua ja jopa vaimoksi.. Ei haittaa minua. Ihmeen tiukkapipoista porukkaa täällä.

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:48"]

Joo hyi hitto :D tietää missä suhteissa on romantiikka kuollut, kun alkaa noi emäntä/isäntä/muija/ukko - nimitykset kuulumaan.

[/quote]

Vierailija
46/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei emännässä oo mitään pahaa. Eikä muijassa varsinkaan. Puhun itekkin muista muijina ja se on ihan perus sana. Sellasena mä itteeniki kutsuisin.

Vierailija
47/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, on sulla ongelmat..

Vierailija
48/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:32"]

Joo tuo "emäntä"-sana on niin turn off! Hyi! "Muija" myöskin. En vaan siedä.

[/quote]

Mies ei pahastu, jos häntä kutsuu ukoksi, isännäksi, äijäksi tai jätkäksi. Nainen pahastuu, jos häntä kutsuu akaksi, emännäksi, ämmäksi tai muijaksi. Mielensäpahoittajasukupuolesta ei liene epäselvyyttä.
[/quote]

Miehellä nuo on ylistäviä nimityksiä, naisilla taas halventavia ja niitä vielä tänäkin päivänä osa käyttää juuri niissä merkityksissä.
[/quote]
Millä tavalla ukko on ylistävä ? :D tulee vain vanha, nimenomaan ukko, mieleen..

Vierailija
49/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, maatalon emännät ihan erikseen, ja hatunnosto heidän ammatilleen, mutta ei se ole mikään kutsuma- tai hellittelynimi omalle naiselle, vaan lähinnä yrjöttävän kuuloista. Hyi hemmetti sentään. Ja josta kusta se on vai ihanaa tai söpöä täällä?

Vierailija
50/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap kyllä narraa. Ei hänellä edes ole poikaystävää.

Vierailija
51/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:57"]Joo, maatalon emännät ihan erikseen, ja hatunnosto heidän ammatilleen, mutta ei se ole mikään kutsuma- tai hellittelynimi omalle naiselle, vaan lähinnä yrjöttävän kuuloista. Hyi hemmetti sentään. Ja josta kusta se on vai ihanaa tai söpöä täällä?
[/quote]

Kiitos aivovauriosta, jonka sain luettuani tuon viimeisen lauseen.

Vierailija
52/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän naisetkin kutsuu miestään aika usein isännäksi.

Meikäläisen käämit lämpenis, jos mies kutsuisi rouvaksi. 

Vierailija
53/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:46"] Kaikkein kauhein on "hallitus".  Tätäkin nimittäin kuuli ainakin vielä 90-luvulla. Toivottavasti ei enää...  Emäntäkään ei minua miellytä, mutta en nyt puuttuisi koko asiaan. Kauheata on myös, jos aviomies puhuu äidistä, kun tarkoittaa vaimoaan tyyliin: meijän äitee. Sitä oon joskus maalla kuullut, en kaupunkilaisten suusta.  [/quote] Toi äiti juttu. Asutaan rivarissa Vantaalla ja seinänaapurin mies huutelee ÄITI! kun on vaimolleen asiaa. Ovat tuommoinen kolmekymppinen pariskunta. Se on ällöttävän kuuloista. Ihan ovat kaupunkilaisia syntyjäänkin. Että poikkeuksiakin on. [/quote] Me olemme alle kolmikymppinen pariskunta, ja kutsutaan toisiamme äidiksi ja isiksi aina jos lapsi on paikalla :) Toki jos kaksin ollaan niin ihan nimellä vaan sitten.

[/quote]

Niin, heillä ei ole lapsia.

Vierailija
54/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhoon emäntä-sanaa, mulle tulee siitä mieleen emakko tai emätin. Mutta pakkohan sitä on ollut sietää kun se ainakin täällä Itä-Suomessa on maaseudulla ihan yleinen nimitys eikä sitä tarkoiteta loukkaukseksi. Esim. nuorelle naiselle voidaan ihan kohteliaisuutena sanoa et "kyllä susta vielä kelpo emäntä tulee johonkin taloon" yms. Kaikki kattois ihan ihmeissään jos siitä numeroo rupeis tekemään. Mutta salaa inhoon :D

Vierailija
55/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika. Tuo on henkistä väkivaltaa. Mikään muu nimittely ei ole korrektia kuin etunimen, sukunimen, etu - ja sukunimen, tai koko nimen käyttö.

Vierailija
56/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:46"] Kaikkein kauhein on "hallitus".  Tätäkin nimittäin kuuli ainakin vielä 90-luvulla. Toivottavasti ei enää...  Emäntäkään ei minua miellytä, mutta en nyt puuttuisi koko asiaan. Kauheata on myös, jos aviomies puhuu äidistä, kun tarkoittaa vaimoaan tyyliin: meijän äitee. Sitä oon joskus maalla kuullut, en kaupunkilaisten suusta.  [/quote] Toi äiti juttu. Asutaan rivarissa Vantaalla ja seinänaapurin mies huutelee ÄITI! kun on vaimolleen asiaa. Ovat tuommoinen kolmekymppinen pariskunta. Se on ällöttävän kuuloista. Ihan ovat kaupunkilaisia syntyjäänkin. Että poikkeuksiakin on. [/quote] Me olemme alle kolmikymppinen pariskunta, ja kutsutaan toisiamme äidiksi ja isiksi aina jos lapsi on paikalla :) Toki jos kaksin ollaan niin ihan nimellä vaan sitten.

[/quote]

No tämä minusta vielä luonnollista. Eiköhän me kaikki sanota lapsiperheissä, että kysy isältä/äidiltä tai mene äidin/isän luoksen jne. 

Mutta tarkoitatteko, että ihan huutelette ja puhuttelette toisianne isäksi ja äidiksi, vaikka olisi ihan lapsille kuulumatonta asiaa? "Äiti, laitanko jo pihvit paistumaan, sanoo siis miehesi?

Kukin tietysti tyylillään, mutta kyllä tuon luulisi olevan aikamoinen erotiikan tappaja suhteessa. 

Vierailija
57/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:28"]Hyi hyi ja hyi! Puhui kavereilleen ja mainitsi minut lauseessa "Meillä emäntä hoitaa nuo laskujen maksut"

Olen 20-vuotias, en ole lihava, en omista lehmiä enkä kanoja, en pukeudu kukkamekkoon, EN OLE EMÄNTÄ.

Tämän tein myös hänelle selväksi.

Mitä nimitystä ei haluaisi sinusta käytettävän?
[/quote]
Kukkamekko voisi olla ihan kiva?

Vierailija
58/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:33"]Poikaystäväsi on maalta kotoisin. En ole kenenkään emäntä - jos miesystävä niin sanoo niin on entinen miesystävä. Sama koskee muija-nimitystä ja muita vastaavia. [/quote] Mitä vikaa muija- sanassa on? En ole koskaan ymmärtänyt. Olen itse parikymppinen nainen, ja kutsun naisia muijiksi ja miehiä jätkiksi. Meillä päin (Tampere) ihan normaalit nimitykset.

[/quote]

Eikö miehiä Trella sanota äijiksi? Minusta hirveä sana, mun mies ei ole mikään ÄIJÄ! :D Muija on paljon neutraalimpi.

Vierailija
59/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon "emäntä" vielä ymmärtää mutta ei sitä että joku kutsuu eukkoaan "mammaksi". Silloin tulee mieleen puhuuko mies äidistään vai vaimostaan:D D D

Vierailija
60/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:02"]Kyllähän naisetkin kutsuu miestään aika usein isännäksi.

Meikäläisen käämit lämpenis, jos mies kutsuisi rouvaksi. 
[/quote]

En ole kenenkään kuullut kutsuvan :D