Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikaystävä käytti minusta nimitystä EMÄNTÄ, mitä mieltä?

Vierailija
24.09.2015 |

Hyi hyi ja hyi! Puhui kavereilleen ja mainitsi minut lauseessa "Meillä emäntä hoitaa nuo laskujen maksut"

Olen 20-vuotias, en ole lihava, en omista lehmiä enkä kanoja, en pukeudu kukkamekkoon, EN OLE EMÄNTÄ.

Tämän tein myös hänelle selväksi.

Mitä nimitystä ei haluaisi sinusta käytettävän?

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:32"]

Joo tuo "emäntä"-sana on niin turn off! Hyi! "Muija" myöskin. En vaan siedä.

[/quote]

Mikäs sulle kävis? Prinsessa?

M39
[/quote]

Ihan vaan vaikka tyttöystävä tai se, että kutsutaan etunimeltä.

Vierailija
22/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:37"]

Akkaa puhuttelen yleensä ämmänä, kavereiden kesken puhumme limalompakoista. T. 26M

[/quote]

Hyiiii! :D Eikä! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Emäntä" on nykyään muoti-ilmaus helsinkiläisten keski-ikäisten valkokaulusasiantuntijoiden/keskijohdon porukoissa. Ihan totta.

Vierailija
24/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:38"]

Joo ja ärsyttää sana vaimo tai vaimoke, jos olen vain pelkässä avoliitossa. Näen niin punaista siinä kohtaa.

[/quote]

Mies kutsui mua avonaiseksi, kun avoliitossa vielä oltiin.

Vierailija
25/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:32"]

Joo tuo "emäntä"-sana on niin turn off! Hyi! "Muija" myöskin. En vaan siedä.

[/quote]

Mies ei pahastu, jos häntä kutsuu ukoksi, isännäksi, äijäksi tai jätkäksi. Nainen pahastuu, jos häntä kutsuu akaksi, emännäksi, ämmäksi tai muijaksi. Mielensäpahoittajasukupuolesta ei liene epäselvyyttä.
[/quote]

Miehellä nuo on ylistäviä nimityksiä, naisilla taas halventavia ja niitä vielä tänäkin päivänä osa käyttää juuri niissä merkityksissä.

Vierailija
26/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin ärsyttää kuka tahansa, joka kutsuu mua emännäksi. Tulee mieleen joku kumisaappat jalassa lypsävä, vanha matami. (Kaikki kunnioitus kunnioitus kuitenkin oikeita maatalon emäntiä kohtaan.) Onneksi mun mieheni ei ole koskaan mua emännäksi kutsunut, anopilla on joskus toi tapa, mutta onhan siinä sukupolvien erokin. Tota just en tajua että nuoret ihmiset viljelee tota karseeta emäntä termiä. Miksi ei voi puhua tyttöystävästä, vaimosta, kumppanista jne. 

En myöskään pidä kun jotkut miehet kutsuu naisiaan muijiksi, samaten likka on jotenkin alentava ja karsee nimitys. Siinä "laatuohjelma" hottiksissa on ne pari nuorta miestä, jotka kutsuu kaikkia niitä deittejään likoiksi, ja musta se on todella junttia.

Vierailija
27/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:38"]

Joo ja ärsyttää sana vaimo tai vaimoke, jos olen vain pelkässä avoliitossa. Näen niin punaista siinä kohtaa.

[/quote]

Mies kutsui mua avonaiseksi, kun avoliitossa vielä oltiin.
[/quote]

Haha :D

Vierailija
28/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä pahaa tuossa emäntä sanassa on, tai vaimossa, rouvassa? En ymmärrä..

Vierailija
29/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:32"]

Täälläkin yksi emäntä :D Itseä vain naurattaa tuo koska ei kyllä passaa yhtään. Ja tosiaan ei käytä tuota kuin mieskavereidensa seurassa.

[/quote]

Et passaa yhtään?! Miten te sitten arjessa huomioitte toisianne?!

Vierailija
30/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:39"]

Ämmä ja muija olisi pahempi kuin emäntä.

Mä vuosia olen kouluttanut miestäni käyttämään musta rouva nimitystä. Mä saan sen sanan käytöstä ihmeellisiä kiksejä. Saa paikat hyrräämään.

[/quote]

Tästä muistuu mieleen aliupseerikoulun nössöpojat, joilla alkoi housuissa jöpöttää, kun heitä ensimmäisen kerran elämässään herroiteltiin. Ilmeisesti sama vaikutus pätee osaan naisistakin.

Vierailija
31/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:37"]

Akkaa puhuttelen yleensä ämmänä, kavereiden kesken puhumme limalompakoista. T. 26M

[/quote]

Oletko turkkilainen karvarannemies, jonka lihava suomalainen "akka" toimii lompakkona?

Vierailija
32/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:42"]

En myöskään pidä kun jotkut miehet kutsuu naisiaan muijiksi, samaten likka on jotenkin alentava ja karsee nimitys. Siinä "laatuohjelma" hottiksissa on ne pari nuorta miestä, jotka kutsuu kaikkia niitä deittejään likoiksi, ja musta se on todella junttia.

[/quote]

Se Hottisten likka sanan käyttö otti muakin korvaan. Ehkä hieman alentavaa, mutten ajatellut, että junttia. Noita kutsumasanoja tulee ja menee, ilman kummosta ajatusta. Kuten muutama vuosi sitten neiditeltiin kaikkia naispuolisia tai vaimoteltiin tyttöystäviä.

Vierailija
33/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein kauhein on "hallitus". 

Tätäkin nimittäin kuuli ainakin vielä 90-luvulla. Toivottavasti ei enää... 

Emäntäkään ei minua miellytä, mutta en nyt puuttuisi koko asiaan. Kauheata on myös, jos aviomies puhuu äidistä, kun tarkoittaa vaimoaan tyyliin: meijän äitee. Sitä oon joskus maalla kuullut, en kaupunkilaisten suusta. 

Vierailija
34/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:39"]

Ämmä ja muija olisi pahempi kuin emäntä.

Mä vuosia olen kouluttanut miestäni käyttämään musta rouva nimitystä. Mä saan sen sanan käytöstä ihmeellisiä kiksejä. Saa paikat hyrräämään.

[/quote]

Tästä muistuu mieleen aliupseerikoulun nössöpojat, joilla alkoi housuissa jöpöttää, kun heitä ensimmäisen kerran elämässään herroiteltiin. Ilmeisesti sama vaikutus pätee osaan naisistakin.

[/quote]

:D

edellinen

Vierailija
35/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akka on kans aivan kauheen kuuloinen, ei sivistynyt mies käytä tollasta nimitystä naisestaan, tai naisista yleensä. Ja btw. en myöskään muuten kutsu omaa miestäni ukoksi, äijäksi, isännäksi tms. Toimii molemmin puolin. Että jonkun naisvihaajan ei tarvi itkeskellä täällä jostain mielensäpahoittaja sukupuolesta.

Vierailija
36/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hyi hitto :D tietää missä suhteissa on romantiikka kuollut, kun alkaa noi emäntä/isäntä/muija/ukko - nimitykset kuulumaan.

Vierailija
37/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä on ammattinimike ja aivan kunnioitettava - kun sitä käytetään oikeassa kontekstissa.

Mutta junttien tyttöystävistä/vaimoista käyttämänä lempinimenä se on KUVOTTAVA.

Vierailija
38/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh.. Ei mua 'emäntä' haittaisi, vaikkakin siitä tulee mieleen nimenomaan joku vanhempi, vähän pyylevä JUSTIINA. Siksi mies ei mua kuitenkaan kutsu, paitsi ehkä tiettyjen kantasuomalaiskavereiden kanssa.. Muuten sanoo kai nainen tai muija.. Kummatkin on ookoo.. Saa kutsua mikskä haluaa, kunhan on hyvän maun rajoissa.

Vierailija
39/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:46"]

Kaikkein kauhein on "hallitus". 

Tätäkin nimittäin kuuli ainakin vielä 90-luvulla. Toivottavasti ei enää... 

Emäntäkään ei minua miellytä, mutta en nyt puuttuisi koko asiaan. Kauheata on myös, jos aviomies puhuu äidistä, kun tarkoittaa vaimoaan tyyliin: meijän äitee. Sitä oon joskus maalla kuullut, en kaupunkilaisten suusta. 

[/quote]

Toi äiti juttu. Asutaan rivarissa Vantaalla ja seinänaapurin mies huutelee ÄITI! kun on vaimolleen asiaa. Ovat tuommoinen kolmekymppinen pariskunta. Se on ällöttävän kuuloista. Ihan ovat kaupunkilaisia syntyjäänkin. Että poikkeuksiakin on.

Vierailija
40/123 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni emäntä on paljon parempi kuin tyttöystävä. Tyttöystävä kuulostaa siltä, ettei vielä ole kauhean vakava ja kestävä suhde. N21