Minä en jaksa lapsenlapsia, ovat aina kylässä!
Vaan onhan se mukavata kun välillä käyvät kahtomassa, mutta nyt tämän vuojen aikana on viikoittain ollut, me olemme puolison kanssa jo iäkkäitä
Kommentit (37)
Et sitten tohon ikään ole oppinut sanomaan ei??
Karatepotkua Jackie Chan tyyliin vaan;3
Hyvä että tunnistatte oman tilanteenne. Voisitko ottaa asian puheeksi lapsesi kanssa. Voimia uuteen vuoteen ja toivottavasti löydätte yhdessä hyvän ratkaisun.
Miten pieniä ja rasittavia lastenlapsia iäkkäillä isovanhemmilla on? Vauvoja, leikki-ikäisiä, kouluikäisiä, teinejä vai aikuisia? Ota toki etäisyyttä, niin saatte olla kahden kesken.
Minun äitini lupasi olla hoitamatta lastenlapsiaan eikä nähnyt heitä kuin pari kertaa vuodessa, ei silloinkaan ikinä hoitotilanteessa vaan vierailujen merkeissä. Sitten alkoi ihmetellä kun he kasvoivat aikuisiksi eivätkä enää halunneet pitää yhteyttä. Nyt hän on vanha ja sairas. Ja yksin. Sai mitä tilasi.
Miksi aikuinen ihminen ei osaa sanoa omille lapsilleen ettei enää jaksa lapsenlapsia jatkuvasti.
Oletko jutellut lastesi, eli tenavien vanhempien kanssa? Sinun tehtäväsi laittaa rajat kun eivät ymmärrä. Sinä niinkuin kaikki muutkin saat itse päättää ketä kotiinsa päästää ja koska.
Ei ne lue sun ajatuksia, vaan sun täytyy itse sanoa. Omille täysi-ikäisille lapsillesi voit sanoa. Ei haittaa vaikka ääni värisee, kun se on sun oma ääni.
Kato mäkin osasin sanoa, että ei koiraa meille kylään. Enkä vaan ota kylään ja vingu siitä jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Miten pieniä ja rasittavia lastenlapsia iäkkäillä isovanhemmilla on? Vauvoja, leikki-ikäisiä, kouluikäisiä, teinejä vai aikuisia? Ota toki etäisyyttä, niin saatte olla kahden kesken.
Minun äitini lupasi olla hoitamatta lastenlapsiaan eikä nähnyt heitä kuin pari kertaa vuodessa, ei silloinkaan ikinä hoitotilanteessa vaan vierailujen merkeissä. Sitten alkoi ihmetellä kun he kasvoivat aikuisiksi eivätkä enää halunneet pitää yhteyttä. Nyt hän on vanha ja sairas. Ja yksin. Sai mitä tilasi.
Toki on väustämättä näin kun ei ole läheinen, totta. Mutta ei ole takeita että vaikka olisit kuinka paljon hoitanut lastenlapsia, että ne tulevat käymään kun olet vanha. Niillä on nuoruus ja oma kiireinen elämäntilanne. Hylätäänhän hyviä vanhempiakin vanhainkoteihin.
Vierailija kirjoitti:
Et voi syyllistää ketään siitä että olet itse mulkku.
Ei saa olla itsestäänselvyys kenellekään. Ja tuo että vaikuttaisi omaan vanhuuteen on tuubaa, hyviäkin ihmisiä unohdetaan laitoksiin.
Varmaan lapset luulee että lastenlasten vierailut ilahduttaa. Voi olla että heillekin olisi mukavampi harvemmin, mutta on tällainen väärinkäsitys. Vaikea aihe puhua suoraan.
Balanssi on tärkeä , itse ajattelin että usein on hyvä, mutta ei niin että siitä tulee arkea, koska on isovanhempien ja lastenlasten suhteen ei tarvi olla arkinen, vaan taianomainen: heidän kanssaan herkut ja yövalvomiset sekä ylimääräiset lelukauppa käynnit on se juttu - ja vanhempien tehtävä sitten olla ne arkisemmat tyypit, jotka taistelee kurahaalarit päälle ja parsakaalit lautaselle.
Sano niille lapsenlapsille että painutvat hiiteen. Älä tarjoa mitään syötävää tai juotavaa niin eiköhän oppi mene perille pikku hiljaa.
On täysin virheellinen oletusarvio että vanhemmat välittävät jälkeläisistään. Melkoista tilannetajun puutetta lapsenlapsillakin, kun eivät huomaa etteivät ole tervetulleita mummolaan. Mutta valita toki vauvapalstalla, täältä saat neuvoja ja vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten voinut itse vierailla siellä lasten kanssa ilman, että olit hoitoapua vailla?
Katkeran "velan" trollialoitus tämä on.
Vierailija kirjoitti:
On täysin virheellinen oletusarvio että vanhemmat välittävät jälkeläisistään. Melkoista tilannetajun puutetta lapsenlapsillakin, kun eivät huomaa etteivät ole tervetulleita mummolaan. Mutta valita toki vauvapalstalla, täältä saat neuvoja ja vertaistukea.
Niin. Sitten ruikuttavat vaipoissa hoivakodissa, kun kukaan ei käy :) sitä saa mitä tilaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi syyllistää ketään siitä että olet itse mulkku.
Sinä tässä mulkku olet. Ja äitini. Ei hoitanut omia lapsiaan, ei piitannut lastenlapsistaan, pani oman äitinsä vanhainkotiin ja uhriutui kun isäni sairastui ja kuoli syöpään. Me kaikki olimme hänelle liikaa: ensin olimme läsnä ja sitten olimme poissa. Hän on päässyt eroon kaikista läheisistään, ja nyt kun hänestä on tulossa isoisoäiti, arvaa kiinnostaako.
No lähde välillä pois.