Leikkaus/anestesiahoitaja paikalla, kysyttävää?
Ilmoittelen, koska tänä iltana taas tullut vastattua muutamaan ketjuun ammatin puolesta.
Kommentit (51)
Jotkut ihmisethän heräävät kesken leikkauksen nukutuksesta, millainen ihminen on herätessään? Oletko koskaan nähnyt? Omalle (jo kuolleelle) isoäidilleni kävi näin, oli sitkeä nainen johon ei edes nukutusaineet purreet :D
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:33"]
Mitä toimenkuvaasi kuuluu toimenpiteen aikana? Mitä eroa on anestesialääkärillä ja hoitajalla? Antaako anestesialääkäri nukutuksen ja hoitaja jatkaa siitä?
[/quote]
Juuri näin.
En jaksa koko hommaa sepustaa, koska tulisi monen sivuinen mittainen teksti!
Mutta tiivistelmä:
Hoitaja tarkista salin, että siellä on kaikki tarvittava lääkkeistä, hätätarvikkesta myöten ja suunnittelee tarvikkeet ja valmistaa lääkkeet ja aloittaa paperityöt ennen potilaan saliin tuloa. Hoitaja tarkistaa aneestesiakoneen.
Hoitaja kutsuu potilaan ja jatkaa tarkistusmittauksilla ja haastatellen. Asettaa tarkkailulaitteet, avaa ehkä verisuoniyhteyden.
Lääkäri saapuu ja toteuttaa spinaalin/epiduraallin/arteriakanyylin ja nukuttaa. Hoitaja yleensä ojentelee lääkkeet ja kirjaa annetut lääkkeet ja pitää happimaskia. Itse toivotan potilaalle kauniita unia ja kerron että pidän hyvä huolta hänestä. Hoitaja kirjaa nukutuksen.
Hoitaja kirjaa ja ylläpitää koneasetuksia anestesian ajan. Lääkäri yleensä antaa jotkut rajat unensyvyyteen relaksaatioon, hiilidioksiin, paineisiin jne ja hoitaja pitää arvot raja-arvoissa. Hoitaja arvioi ja säännöstelee jatkuvasti relaksanttia, kipulääkettä ja anesteettia. Hoitaja huolehtii, että lääkketä riittää ja koneet toimii. Potilaalle silmäteipit ja hyvä asento katsotaan yhdessä muiden kanssa. Potilaan lämmitys kuuluu olennaisena osana potilaan anestesiaan myös. Koneista huolimatta potilasta seurataan myös silmin ja korvin. Hengityksen mahdollinen rohina, vatsansisällön tulo, ihon väri , pallean liike jne.
Herätyksessä tarvitaan kaikkia, se on tapahduttava turvallisesti. Lääkäri kuitenkin herättää potlaan, kun leikkaus on tehty.
Leikkauksen lopussa hoitaja antaa kpulääkkeet, koska heräämisen jälkeistä kipua halutaan ennaltaehkäistä.
Anestesian aikana hoitaja valmistelee seuraavan potilaan lääkkeitä.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:35"]
Heräämössä tuntuu varmasti samalta kuin pöpilässä. Olin leikkauksessa ja heräämössä olin kuulemma kysynyt ainakin kymmenen kertaa hoitajalta mitä kello on. Oli kylmä ja tärisin. Toistelin kaikkea. Halusin kipulääkettä ja olin ihan tokkurassa. Vierustoverin kanssa juteltiin tokkurassa ties mitä, ihan kun oltaisiin tunnettu lapsesta asti :D Hassu kokemus. Nukutus se vasta hullulta tuntuikin, ehdin vain sanoa että: "Pyörryn ihan just", sen jälkeen vintti pimeni ihan simsalabim. Tuli ihan sekunnin sadasosaksi sellainen kevyt leijaileva ja pyörryttävä olo.
[/quote]
Usein potlaat toistelevat aluksi samjoa asioita :D
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:37"]
Mitä tarkoitetaan interskaleenisella plexuksella?
[/quote]
Koko käden puuduttamista. Käsi puudutetaan puudukkeella ja neulalla hermokimpusta, jotka ovat kaulalla ja kainalossa. Toinen on interskaleeninen ja toinen aksillaarinen
18. Kuulostaa mielenkiintoselta ja vastuulliselta työltä! Olin vuosi sitten leukaleikkauksessa ja ihan siksi jäin miettiin noita juttuja. Huoneessa oli niin paljon henkilökuntaa etten tiennyt kuka kukin on.
Miten nopeasti leikkaussalissa huomataan että nukutettu potilas onkin tajuissaan ja tuntee?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:54"]
Paljon sun palkka on?
[/quote]
Paikasta riippuen on ollut 2240-2410. Olen ollut töissä erikokoisissa kaupengeissa ja erilaisissa sairaaloissa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:57"]
Miten nopeasti leikkaussalissa huomataan että nukutettu potilas onkin tajuissaan ja tuntee?
[/quote]
Heti, koska herätys tehdään tietoisesti ja anelääkäri tekee sen.
Anestesiakone ilmoittaa,kun potilas alkaa itse hengittää, kone ilmoittaa jo hengitysyritykset.
Potilaan hiilidioksiditaso nousee, samoin muut vitaalit.
Anestesiakaasun määrä hengityksessä pienenee ja poistuu.
Lihasrelaksaatio on liki 100%
Unensyvyysarvo tulee hereillä olevan tasolle.
Potilas reagoi.
Tässä vain ne mitkä nyt nopeasti mieleen tulee.
Koska lähes kaikki mittauskonstit seuraavat potilaan unen riitävyyttä, ne myös ilmoittavat kun potilas herää.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:55"]
18. Kuulostaa mielenkiintoselta ja vastuulliselta työltä! Olin vuosi sitten leukaleikkauksessa ja ihan siksi jäin miettiin noita juttuja. Huoneessa oli niin paljon henkilökuntaa etten tiennyt kuka kukin on.
[/quote]
Hoitajia on aina kolme, lääkäreitä on aina kaksi. Eli vähintään viisi henkilöä pyörii salilssa aina. Tämän lisäksi apukädet valmisteluihin, lääkintävahtimestarit, opiskelijat jne.
Toivottavasti olet vielä siellä!
Mut on useasti "humautettu" (nukutettu lyhyeksi ajaksi), ja joka kerran kun anestesia-aine on laitettu kanyyliin ja se on mennyt verenkiertoon, olen tuntenut sellaisen erikoisen hajun. Vähän kuin jokin miellyttävä, puhdas kemikaalin haju. Oletko kuullut tällaisesta aiemmin? Mistähän tämä johtuu? Osaatko sanoa, mikä aine on ollut kyseessä? Tämä tapahtui joka kerta, kun mut nukutettiin.
Jos lapselle tehdään leikkaus puudutuksessa, niin onko hänen mahdollista esim. kuunnella musiikkia leikkauksen ajan? Ja jos taas päädytään yleisanestesiaan (todennäköisempää), onko lasta mahdollista mennä katsomaan jo heräämöön? Kyseessä kovin pelokas lapsi.
Potilaan herättämisestä: Herääkö potilas siis jo leikkaussalissa niin että tiedostaa olevansa hereillä? Minut on leikattu ja nukutettu lukuisat kerrat ja ikinä en muista heränneeni leikkurissa vaan vasta heräämössä.
Ja toinen kysymys; Miksi kanyylikäteen laitetaan peukalon ja etusormen väliin kämmeneen joku silikoninen(?) tai joustava "tuki"?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 22:03"]Toivottavasti olet vielä siellä!
Mut on useasti "humautettu" (nukutettu lyhyeksi ajaksi), ja joka kerran kun anestesia-aine on laitettu kanyyliin ja se on mennyt verenkiertoon, olen tuntenut sellaisen erikoisen hajun. Vähän kuin jokin miellyttävä, puhdas kemikaalin haju. Oletko kuullut tällaisesta aiemmin? Mistähän tämä johtuu? Osaatko sanoa, mikä aine on ollut kyseessä? Tämä tapahtui joka kerta, kun mut nukutettiin.
[/quote]
Se "puhdas kemikaali" on mullekin tuttu. Olen omlut usein tipassa erinäisistä syistä ja kerran tajusin kysyä mikä se haju on kun ei tunnu liittyvän mihinkään tiettyyn lääkeiaineeseen tai muuhun tipassa laitettavaan. Hoitaja sanoi ja itse sitä haistoinkin ja kyseessä on aine, jolla kanyyli puhdistetaan. Sellaisessa pienessä truutassa se oli. En ole alan ihmisiä joten en tiedä mitä se aine on.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 22:03"]
Toivottavasti olet vielä siellä!
[/quote]
Nyt en osaa sanoa, voiko iv-lääkkeistä tuntea hajua. Pitäisi kysyä joltain kokeneemmalta.
Humautus on yleensä sellainen , että ensin annetaan ns. induktiolääkkeet kanyylista ja potilas nukahtaa niiden avulla. Samalla asetetaan maski kasvoille, josta tulee anestesiakaasua, koska pelkät induktolääkkeet eivät riitä välttämättä n. 20min (yleensä kaavinta) ja sitä pidempiin nopeisiinkaan toimenpiteisiin.
Ja juuri tämä anestesiakaasu, mikä yleensä on Sevofluraania näissä nopeissa toimenpiteissä haisee aika vahvalta ja omaleimaiselta. Hyvin teolliselta, hieman makealta.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 22:03"]Toivottavasti olet vielä siellä! Mut on useasti "humautettu" (nukutettu lyhyeksi ajaksi), ja joka kerran kun anestesia-aine on laitettu kanyyliin ja se on mennyt verenkiertoon, olen tuntenut sellaisen erikoisen hajun. Vähän kuin jokin miellyttävä, puhdas kemikaalin haju. Oletko kuullut tällaisesta aiemmin? Mistähän tämä johtuu? Osaatko sanoa, mikä aine on ollut kyseessä? Tämä tapahtui joka kerta, kun mut nukutettiin. [/quote] Se "puhdas kemikaali" on mullekin tuttu. Olen omlut usein tipassa erinäisistä syistä ja kerran tajusin kysyä mikä se haju on kun ei tunnu liittyvän mihinkään tiettyyn lääkeiaineeseen tai muuhun tipassa laitettavaan. Hoitaja sanoi ja itse sitä haistoinkin ja kyseessä on aine, jolla kanyyli puhdistetaan. Sellaisessa pienessä truutassa se oli. En ole alan ihmisiä joten en tiedä mitä se aine on.
[/quote] Tietenkin desifiointiaineet voi haista vahvalle! Hyvä kun sanoit, itse olen niin paatnut niiden hajuun, etten tullut ajatelleeksi
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 22:09"]
Jos lapselle tehdään leikkaus puudutuksessa, niin onko hänen mahdollista esim. kuunnella musiikkia leikkauksen ajan? Ja jos taas päädytään yleisanestesiaan (todennäköisempää), onko lasta mahdollista mennä katsomaan jo heräämöön? Kyseessä kovin pelokas lapsi.
[/quote]
En ole ap, mutta sain mennä lapsen kanssa leikkaussaliin asti ja pidin häntä sylissä kunnes nukahti, sain mennä hengailemaan heräämön "lasin" taakse. Heti kun lapsi alkoi virkoamaan eräs hoitaja otti hänet syliin (tosin hän oli sattumalta perhetuttu joten en tiedä onko normi käytäntö) ja toi lapsen pois heräämöstä niin että piti sylissä ja toisella kädellä työnsi sänkyä. Korvien putkitus ja kitarisojen leikkaus joten oli helppo ottaa syliin. Lapsi oli alle vuoden.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 22:09"]
[/quote]
Eri paikoissa on eri valmiudet musiikin soittamiseen, yleensä aika alkukantaiset. Jos salissa on cd-soitin, niin miksipäs ei.
Eri sairaalat ja eri lääkärit määrittävät eri säännöt siihen, saako vanhempi tulla leikkaussaliin tai heräämöön.
Eli en osaa vastata muuta kun sen, että jossain saa mennä heräämöön, jossain ei.
Olen kuullut, että puhumme nukutettuina, onko se totta.