Jos hoitajat häviävät palkkataistelunsa
Niin miten hoitajapula ratkaistaan? Joukkopako alalta on jo nyt todellinen, entäs kun kukaan ei halua enää opiskella hoitajaksi tai tehdä niitä töitä?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Ukrainalasia ja Indonesialaisia hoitajia tilalle
Miksi ihmeessä ne tulisi Suomeen töihin, koska mistä tahansa muusta länsieuroopan maasta saa samasta työstä parempaa palkkaa, kieli on helpompi, säät ovat paremmat ja ihmiset mukavampia.
No pulassa me ollaan joka tapauksessa.
Luulen, että särvätään joku koulutus, jossa tosiaan opetetaan jotain perusjuttui ja jos sä oot työtön ja kunnassa on pula näistä perusjuttujen tekijöistä sun on otettava se tai menetät etuudet.
Luulen myös, että jos sö irtisanoudut niin sun karenssi on pitempi kun 3 kuukautta. Tää on mun veikkaus mitä tulee tapahtumaan.
Vain sellaisilla aloilla voi rajut korotukset mennä läpi, joilla on työvoimapulaa. Muut unohtakaa!
Vierailija kirjoitti:
Toistuu sama kuin 2007. Silloin vajaassa viikossa lähes 13.000 sairaanhoitajaa ilmoitti irtisanoutuvansa. Joissain paikoissa jopa 100% hoitajista oli lähdössä.
Ja moniko lähti?
Kyllä kun vaihtoehto on se paska palkka tai työttömyys, niin kyllä aika moni sen työpaikan paskan palkan kanssa pitää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainalasia ja Indonesialaisia hoitajia tilalle
Tuollaiset kommentit ovat todella lapsellisia. Pulaa on ollut 20 vuotta, eipä ole näkynyt ulkomaalaisia suuremmassa määrin.
No meillä on hoitaja Ugandasta, Keniasta, Intiasta, Virosta ja Venäjältä. 1/3 siis koko osaston hoitajista. Paljon on myös muilla osastoilla. Siitä huolimatta pulaa on ja joka aamu tasataan hoitajia eri osastoille, koska joltain osastolta voi puuttua 3 hoitajaa aamusta. Lopputuloksena useampi osasto hoitaa vuoron alle minimimäärän hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin suomalaiset saa jatkossa hoitaa dementiavanhuksesta itse omissa kodeissaan.
Juuri näin, hyvä kun tämä otettiin esiin. Suomalaisilla on nyt mahdollisuus valita, suostuvatko nostamaan veroastettaan hoitajien palkankorotusten vuoksi vai hoitavatko ne housuihinsa kuseksivat höperöt mummonsa jatkossa ihan itse omassa kotonaan siinä samalla kun käyvät töissä ja hoitavat omat lapsensa. Valintakysymyshän tuo on.
Sama se on edessä myös nykyisillä hoitajilla, eli ensin hoidat omat vanhempasi ja sitten olet lopulta itse se housuihin kuseksiva vanhus josta joku huolehtii, jos huolehtii, kun ikäluokkien pienentyessä ei välttämättä ole niitä lapsiakaan joka huolehtisi.
Kaikenlainen kiristys, jolla yritetään pitää kiinni pienipalkkaisista raskaan työn orjista olisi kiellettävä, eikä lisää heikennyksiä kannatta poliittisesti sopia, sillä muuten saadaan tilanne entistäkin pahemmaksi! Kyykytetyt eivät unohda!
Vierailija kirjoitti:
Vain sellaisilla aloilla voi rajut korotukset mennä läpi, joilla on työvoimapulaa. Muut unohtakaa!
Hoitotyössä on työvoimapula. Nämä suojatyömitoitukset ovat sama kuin monen työpaikan normiarki, kun on poissaoloja ja ei saada sijaisia.
Miksi täällä hoetaan, että hoitajia valmistuu entiseen malliin ja alalle on tulijoita? Just luin lehdestä, että lähihoitajia valmistui viime vuonna 25 prosenttia vähemmän kuin aiemmin. Sama ammattiryhmä myös eläköityy hurjaa vauhtia. Kevan mukaan vuoteen 2032 mennessä hoitoalalta jää eläkkeelle 43 000 ihmistä.
Alalla on nyt jo tajuton työvoimapula. Virkoja jää täyttämättä, eikä sijaisia saada, jatkuvasti ylitöitä tekevät hoitajat palaa loppuun. Jos ei konkreettisia parannuksia tehdä palkkaan ja työoloihin, niin muutaman vuoden päästä me hoidetaan mummot ja lapset kotona itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin suomalaiset saa jatkossa hoitaa dementiavanhuksesta itse omissa kodeissaan.
Juuri näin, hyvä kun tämä otettiin esiin. Suomalaisilla on nyt mahdollisuus valita, suostuvatko nostamaan veroastettaan hoitajien palkankorotusten vuoksi vai hoitavatko ne housuihinsa kuseksivat höperöt mummonsa jatkossa ihan itse omassa kotonaan siinä samalla kun käyvät töissä ja hoitavat omat lapsensa. Valintakysymyshän tuo on.
En todellakaan ole valmis veroprosenttini korotukseen! Ne mummot ovat teidän työtänne, lapsenne hoitaa joku muu sillä aikaa. Täysin älytön kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Varma ja helppo työpaikka, aina on halukkaita tulossa. Älä usko mediarummutukseen muka huonosta palkasta.
Niitä tulossa olevia halukkaita vaan on vähemmän kuin eläkkeelle jääviä ja alalta pois lähteviä.
Ehkä tämän koronan ja sodan myötä moni yritys kuolee. Eli hoitajia on tulossa lisää aloille sitä mukaan, kun yrityksiä kuolee, koska eivät saa enää rahaa muualta. Ja toki kuolee myös tämä talouden hehkuttaminen, ja toiset arvot tulevat käyttöön, kuin vain raha ja talous määritelmä tälle yhteiskunnalle. Yhteiskunnalle kasvaa muita arvoja esim. vaihtotalous ja annetaan toisille se jossain työnä ja joku tekee töitä taas toisille jne. Eli Stadin Aikapankki on aika hyvä esimerkki vaihtotaloudesta, missä ei ole enää rahaa käytössä, vaan työt tehdään toisille vastapalveluksina. Ja uskon, että myöhemmin tämä hoitaja pula katoaa ja myös muilta aloilta, jos siis monet yritykset kuolevat ja ihmisillä ei ole enää rahaa ostaa näitä tavaroita ym. Niin se tarkoittaa, että meidän yhteiskunnasta katoaa koko markkinatalous. Sanoo markkinatalouden tutkijat mitä tahansa, niin näin tulee käymään tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistuu sama kuin 2007. Silloin vajaassa viikossa lähes 13.000 sairaanhoitajaa ilmoitti irtisanoutuvansa. Joissain paikoissa jopa 100% hoitajista oli lähdössä.
Ja moniko lähti?
Kyllä kun vaihtoehto on se paska palkka tai työttömyys, niin kyllä aika moni sen työpaikan paskan palkan kanssa pitää..
Ei tarvinnut kun palkat nousi silloin. Mikä estää toistamasta tuota kuviota nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole valmis veroprosenttini korotukseen! Ne mummot ovat teidän työtänne, lapsenne hoitaa joku muu sillä aikaa. Täysin älytön kommentti.
Jos ei ole hoitajia jotka hoitaisivat? Palvelutalot ei voi ottaa kaikkia, hoitajamitoitus ei täyty kun ei ole hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saa hyvän koulutuksen. Norjassa saa kunnollisen palkan.
Lisäksi Norjassa saa kunnioitusta ja arvostusta. Keskustelupalstoilla ei käydä hoitajia loukkaavaa ja väheksyvää keskustelua eikä hoitajien palkkaa pidetä liian korkeana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole hoitajia jotka hoitaisivat? Palvelutalot ei voi ottaa kaikkia, hoitajamitoitus ei täyty kun ei ole hoitajia.
Tämä. Osastoja suljetaan jo nyt esim. kesälomien aikaan, ei saada sijaisia!
Sitten jää hoitajilta luxus-laukut ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kai te ymmärrätte että tätä rataa jatkamalla hoidon tason heikentyminen on vääjäämätön lopputulos?
Hoidon tasohan on jo romahtanut. Yritin viikon kuumeen jälkeen päästä lääkärille, niin hoidon tarvetta arvioiva hoitaja käski minun juoda kuumaa sitruunateetä. Arvatkaa helpottiko? Ei.
Entäs nämä yksityisiä hoitopalveluita tarjoavat yritykset, joita kunnat käyttävät. Kilpailu on kovaa. Valinta perustuu rahaan. Se kuka tarjoaa palveluita halvimmalla hinnalla, hoitaa palvelut. Firman sisällä tehdään kaikki mahdollinen, jotta pysytään budjetissa. Tämä tarkoittaa kustannusten minimointia sallittujen rajojen sisällä, kuten hoitajien lkm ja palkkaus. Työsuhteet lyhyitä ja määräaikaisia. Tai sitten jollakin verukkeella potkitaan ulos koeajalla. Pitkät vakituiset työsuhteet lisäävät kustannuksia. Se ei kannata. Vaihtuvuus suurta, aikaa kuluu uusien perehdyttämiseen. Tämän tekevät tietysti "onnekkaat" vakituiset muiden töiden ohessa. Plus kaikki muut epäkohdat ja etujen minimoinnit. Sit ihmetellään, miksi ala ei vedä.
Linkki. Muuten en usko