Lähisukulaiseni löi 3-vuotiasta lastaan vyöllä. Mitä teen?
Lähisukulaiseni on nuorempana ollut hyvin aggressiivinen, mutta rauhoittui lapsen saatuaan. Lapsi on nyt kolmevuotias ja hyvin vilkas kotona, hänelle ei kotona saada kuria ollenkaan, huutaa ja juoksee vain ympäriinsa pystymättä keskittymään. Isovanhempien luona ei ole mitään käyttäytymisongelmia. Myös tarhatäti oli maininnut lapsen keskittymisongelmista. Nyt tämä lähisukulaiseni eli lapsen isä kertoi, että hän oli totaalisesti hermostunut lapsen riehumiseen ja lyönyt tätä nahkavyöllä. En tiedä kuinka kovaa tai kuinka monta kertaa. Mitä ihmettä teen? Isovanhemmat ovat ns. vanhan polven kasvattajia, jotka eivät varsinaisesti tuomitse fyysistä kuritusta, mutta osaavat lasta kasvattaa ilmankin. Eivätkä he siis ole lasta fyysisesti kurittaneet ja lapsi tottelee heitä aivan hyvin. Isovanhempia huolestuttaa lapsen poisottaminen, jos tieto tulee viranomaisille.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:35"]
Sukulaisten asioista EI KOSKAAN ILMOITETA MIHINKÄÄN!
Millainen idiootti oikein olet, jos haluat saattaa sukulaisesi vaikeuksiin?
[/quote]
Komppaan. Mutta se lapsikin on sukulainen. Nyt kyllä pitäisi käydä vetämässä sitä isukkia turpaan. Ja kunnolla. Ja jos ei lopeta lasten hakkaamista, niin sitten vielä kovempaa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:18"]
Ihan oikein tekee. Sääli, että tuo on vain väärin täällä Suomessa. Ite asutaan maassa, jossa ruumilinen kuritus on sallittua. Sen huomaa myös ihmisten arvostuksesta muita ihmisiä kohtaan. En tiedä mitä olisin tehnyt, jos oltais eletty Suomessa.
[/quote]
Eli aikuisetkin vetelee toisiaan turpaan siellä sun onnelassa? Eipä sitä varmaan tiedä mitä tekisi jo asuisi maassa, jossa pahoinpitely on kriminalisoitu. Jos vaikka noudattaisi lakia.
kerropa sitten isompana sille nyt 3 vuotiaana hakatulle sukulaislapselle että kyllä sinä olisit tiennyt mutta et oikein tiennyt mihin olisit ottanut yhteyttä...ole kiltti äläkä pilaa lapsen koko lapsuutta!
Siis mitä pitää tapahtua ennen kuin on aiheellista ottaa yhteyttä viranomaisiin?
Voi miksi täällä ihmettelet, tee lasu!
Tai toivottavasti olet sen jo tehnyt.
Ehdotin, että perhe itse tilaisi ajan kasvatusneuvolaan, mutta tätä he eivät tunnu olevan halukkaita tekemään.
Tietääkö joku, mitä tapahtuu, jos otan yhteyttä viranomaisiin. Millainen se prosessi on? Hirvittää, jos teen enemmän hallaa lapselle, jos hän joutuu ns. yhteiskunnan rattaiden pyörteisiin eikä esim. isovanhempiensa hoitoon.
No hyi helvetti. Nyt heti lastensuojeluilmoitus! Ensinnäkin lapsi nopeasti pois tuollaisilta vanhemmilta, toisekseen lapsi saattaa tarvita keskusteluapua.
Ihan oikein tekee. Sääli, että tuo on vain väärin täällä Suomessa. Ite asutaan maassa, jossa ruumilinen kuritus on sallittua. Sen huomaa myös ihmisten arvostuksesta muita ihmisiä kohtaan.
En tiedä mitä olisin tehnyt, jos oltais eletty Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:15"]Tietääkö joku, mitä tapahtuu, jos otan yhteyttä viranomaisiin. Millainen se prosessi on? Hirvittää, jos teen enemmän hallaa lapselle, jos hän joutuu ns. yhteiskunnan rattaiden pyörteisiin eikä esim. isovanhempiensa hoitoon.
[/quote]
Tee ilmoitus. Lasta ei olla heti huostaanottamassa, vasta sitten jos vanhemmat eivät kunnostaudu ja paranna tapojaan. Joutuvat varmaankin vain perheneuvolaan, psykologille tms. Ei lasta saa lyödä!
Ei mikään ihme, jos lapsi levoton kotona... :(
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:11"]Siis mitä pitää tapahtua ennen kuin on aiheellista ottaa yhteyttä viranomaisiin?
[/quote]
Lasta on pahoinpidelty ja sinä mietit, koska on aiheellista ottaa yhteyttä. Voi luoja, sietäisit vähän itsekin saada vyöstä.
Teen varmaan niin, että huomenna soitan lapsen isälle ja sanon tekeväni ilmoituksen, jos eivät itse varaa aikaa kasvatusneuvolaan tai mistä sitä apua nyt saa (minulla ei ole lapsia, niin en tiedä). Jos hän suhtautuu minuun aggressiivisesti, niin teen ilmoituksen heti. Minusta tuntuu, että hän tulee syyttämään minua eikä ota vastuuta teostaan. Suoraan sanoen hän on käyttäytynyt minua kohtaa nuorempana aggressiviisesti ja pelkään häntä, joten tämä tilanne ei todellakaan ole minulle helppo. En tiedä voiko ilmoitusta tehdä anonyymisti. Ainakin ko. kaupungin ilmoituslomakkeessa oli myös ilmoittajan tiedoille paikka.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:21"]
Ei mikään ihme, jos lapsi levoton kotona... :(
[/quote]
Eerika oli myös levoton, jostain kumman syystä. Kuoliniltanaan ei pysynyt paikallaan, (turvaton, aavisti varmaan kuolevansa). Siksi sitoivat hänet lakanaan ja pressuun ja käsi suun eteen, kun huusi.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:55"]Olet saanut paljon hyviä neuvoja. Aikoinaan olin itse samanlaisessa tilanteessa kun naapurin jätkä antoi nelivuotiaalle tytölle vyöstä ja akkansa vaan sanoi että älä nyt kulta kun naapurit kuulee. Siihen tämä mäntti sanomaan että häntä ei v..... naapurit vois vähempää kiinnostaa. Ajattelin siinä vaiheessa että pannaan kiinnostamaan ja otin yhteyttä erinäisiin tahoihin ja parin vuoden päästä lapsi meni huostaan. Päihde, väkivalta, mielenterveysongelmat. Maripuska kasvamassa saunassa ja sitä rataa. On vanhempia ja sitten on "vanhempia":( Lykkyä.
[/quote]
Pari vuotta? ?? No huhuh. Onpa hidasta toimintaa. Hyi yök