Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä on mielestäsi normaali alkoholinkäyttö?

Vierailija
22.09.2015 |

eli, tiedostan että mulla on ehkä tiukempi käsitys kuin monella alkoholinkäytön normaaliudesta, olematta silti absolutisti.

eli millaista pidät kohtuullisena ja normaalina alkoholinkäyttönä?

itse olen sitä mieltä, että arki-iltaisin en ota mitään ja en haluaisi elää ihmisen kanssa joka juo viikolla. edes yhtä olutta, jos se olisi jokailtaista.

mitä mieltä olet? millaiseen alkholinkäyttöön ja alkoholinkäyttöympäristöön pyrit?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsudenkodissani oli kaapit täynnä erilaisia juomia, ja vanhemmat joivat joka illallisella lasit viiniä. Aina. Ikinä en ole kumpaakaan nähnyt humalassa, ikinä. 

Meillä aina kun vähänkin nautitaan ruuasta, juodaan lasit viiniä. Haluamme jatkaa sitä perinnettä ja kasvatusta, että laspet näkevät viinipullon ja viinilasin eikä mitään pahaa tapahdu. Ovat kovin ihmeissään ja nauravat humalaisille. Niiden mielestä ääliöitä. Hyvä.

Jossain oli puhetta alkoholin aiheuttamista haitoista ja eskoiseni totesi: Ei ne meillä mitään tee, kököttää siellä pulloissa ne alkoholit. Hyvä.

Alkoholi, viini, olut jne ja tuli: hyvä renki, huono isäntä. Mä en jotenkin edes halua olla seurassa jossa lasi viiniä olisi ongelma ja se olisi kiellettyä tai joku ihmettelyn aihe. Se on ihan normaalia. Meillä ihmettelyn aihe on aikuinen joka juo liikaa, örveltää, haisee viinalle ja on liian kännissä. Urpo. Ei hyvä.

Vierailija
22/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:57"]

Pyrin siihen, että viikolla ei juoda. Ainut poikkeus on jos käydään ravintolassa syömässä. Silloin voi ottaa lasillisen viiniä tai oluen/lonkeron.

Meillä on kummallakin vähän haastava suhde alkoholiin, joten nyt konkreettisesti lasken annoksia ja pidän huolen, että viikkokulutus jää alle riskirajan.

Mielestäni normaalia alkoholinkäyttöä on jos ei tarvitse pelätä ylittävänsä riskirajoja ja laskea annoksia.

[/quote]

käytettiinko lapsuudenkodeissanne alkoholia päivittäin? meinaan jos on aktiivisesti täytynyt tehdä päätös, että tästä pyritään pois.

tämä taitaa olla aika "kulttuurikohtaista", meinaan joillakin työpaikoilla suurin osa juo runsaasti, kun taas toisissa lähes minimimääriä. sama sukujen kohdilla, joissakin suvuissa juodaan runsaasti ja joissakin ollaan lähes absolutisteja vaikkei aktiivisesti mietitä asia esim. uskonnon kautta.

[/quote]

Minun lapsuudenkodissani alkoholia ei käytetty päivittäin ainakaan edessäni. Tosin näin jälkeenpäin olen järkeillyt, että isä kyllä todennäköisesti joi päivittäin salaa. Mieheni kodissa alkoholi on ollut läsnä todennäköisesti aina. Juoppoja ovat molemmat vanhemmat. Tosin toinen on sellainen tuurijuoppo, että käy kyllä töissä ja hoitaa asiansa mallikkaasti. Kuluttaa kuitenkin alkoa enempi kuin laki sallii.

Oma päätökseni johtuu siitä, että heräsin ja tajusin viikottaisen alkoholikulutuksen huitelevan siellä parinkymmenen paremmalla puolella. Tapa jäi päälle opiskeluajoilta, kun kavereiden kanssa kitattiin aamuun asti mitään miettimättä. Nyt ei enää keho kestä tuollaista käytöstä. Pakko parantaa elintapoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa normaalia alkoholin käyttöä. Ihminen hakee humalalla helpotusta johonkin, aina. Normaalia on olla selvä. Jokainen joka juo, on aloitteleva alkoholisti, vaikka kuinja asiaa vääntäisi.

Vierailija
24/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Nuorempana pidin normaalia, jos juo puolison kanssa viinipullollisen pari kertaa kuussa.

Sitten asuin muutaman vuoden brysselissä ja näin, kuinka lounaalla juodaan viiniä, kun mennään lapsen synttäreille, niin aikuiset saa viiniä, kuinka viini on siellä sama kuin meillä kahvi. 

Nykyään pidän normaalina mitä sitä, että max viitenä päivänä viikossa juo edes vähän. Itse en kyllä juo kuin 1-2 päivänä viikossa.

Vierailija
25/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sixpäck illassa.

Vierailija
26/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta normaalin tai hyväksyttävän alkoholikulutuksen määrittely on vaikeaa. En koe asettuvani yleiseen käyttömuottiin, koska en juo joka viikko. En siis ota viikonloppuna välttämättä kotona mitään enkä mene baariin. Toisinaan kyllä tätä teen silloin kun on ystäviä liikenteessä, yksin se on tylsää. Viime viikolla kävin yksillä lauantaina, ja todellakin join vain yhden oluen. Silti tuntuu että johonkin muottiin en asetu, kun en ole joka viikko menossa ja ottamassa. Rahaa vaan menee ja seuraava päivä pilalla. N23, opiskelija.

Vierailija
27/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama onko viikonloppu vai viikko. Itse juon korkeintaan 16 senttiä aterialla punaviiniä. Tällainen tilaisuus tulee ehkä kerran kuukaudessa.

Vierailija
28/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Nuorempana pidin normaalia, jos juo puolison kanssa viinipullollisen pari kertaa kuussa.

Sitten asuin muutaman vuoden brysselissä ja näin, kuinka lounaalla juodaan viiniä, kun mennään lapsen synttäreille, niin aikuiset saa viiniä, kuinka viini on siellä sama kuin meillä kahvi. 

Nykyään pidän normaalina mitä sitä, että max viitenä päivänä viikossa juo edes vähän. Itse en kyllä juo kuin 1-2 päivänä viikossa.

Vierailija
29/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäinen Alkon käyttö ei ole mitenkään normaalia.

Meillä juodaan 99% ruuan kanssa, yleensä viiniä tai mies lasillisen olutta viikonloppuna. Mies saattaa ottaa joskus illalla viskin jos on kylmissään tai työstä väsynyt

Vierailija
30/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei tarvitse täällä tai muualla kysellä 'juonko liikaa?' kyllä sen jokainen tietää. Mulle lasi viiniä ei katso päivää, se voi olla maanantai, torstai tai lauantai. On jotenkin vanhanaikaista ajatella vain viinin kuuluvan vain hienolla sunnuntailounaalle. Onneksi viini ja olut ovat 'arkistuneet'.

on myös eri asia juoda viiniä ja olla humalassa

Vierailija
31/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali käyttö minulle = sillon ku ryypätään nii sillo ryypätään, tissuttelut ei kuulu normaaliin alkoholinkäyttöön. Ja ryyppykertojen määrä vuodessa on nykyään se korkeintaan muutama. Nämä "ei se tissuttelu mitää meinaa" kaverit on nähty. Osa on alkoholisoitunut ja lopulla on kaljamahat. 

Tällä on menty opiskeluajoista lähtien ja loppua ei näy. Eli siis joo päivittäinen alkoholinkäyttö ei tosiaankaan kuulu minun mielestä normaaliin sanoi viininlipittäjät keskieuroopasta mitä tahansa.

- mies

Vierailija
32/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:49"]

eli, tiedostan että mulla on ehkä tiukempi käsitys kuin monella alkoholinkäytön normaaliudesta, olematta silti absolutisti.

eli millaista pidät kohtuullisena ja normaalina alkoholinkäyttönä?

itse olen sitä mieltä, että arki-iltaisin en ota mitään ja en haluaisi elää ihmisen kanssa joka juo viikolla. edes yhtä olutta, jos se olisi jokailtaista.

mitä mieltä olet? millaiseen alkholinkäyttöön ja alkoholinkäyttöympäristöön pyrit?

[/quote]

2-6 päivässä

Vierailija
33/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:23"]

Ei ole olemassa normaalia alkoholin käyttöä. Ihminen hakee humalalla helpotusta johonkin, aina. Normaalia on olla selvä. Jokainen joka juo, on aloitteleva alkoholisti, vaikka kuinja asiaa vääntäisi.

[/quote]

Sanoo suomalainen. Normaali ei humallu viinilasillisesta. Normaali ei juo humalahakuisesti. Normaali ei JUO. 

Toi asenne on just se, millä tehdään kieroutuneesti alkoholiin suhtautuvia ihmisiä. Sairasta.

Vierailija
34/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:20"]

Lapsudenkodissani oli kaapit täynnä erilaisia juomia, ja vanhemmat joivat joka illallisella lasit viiniä. Aina. Ikinä en ole kumpaakaan nähnyt humalassa, ikinä. 

Meillä aina kun vähänkin nautitaan ruuasta, juodaan lasit viiniä. Haluamme jatkaa sitä perinnettä ja kasvatusta, että laspet näkevät viinipullon ja viinilasin eikä mitään pahaa tapahdu. Ovat kovin ihmeissään ja nauravat humalaisille. Niiden mielestä ääliöitä. Hyvä.

Jossain oli puhetta alkoholin aiheuttamista haitoista ja eskoiseni totesi: Ei ne meillä mitään tee, kököttää siellä pulloissa ne alkoholit. Hyvä.

Alkoholi, viini, olut jne ja tuli: hyvä renki, huono isäntä. Mä en jotenkin edes halua olla seurassa jossa lasi viiniä olisi ongelma ja se olisi kiellettyä tai joku ihmettelyn aihe. Se on ihan normaalia. Meillä ihmettelyn aihe on aikuinen joka juo liikaa, örveltää, haisee viinalle ja on liian kännissä. Urpo. Ei hyvä.

[/quote]

miten suhtaudut tähän, että joillakin ihmisillä on todennäköisesti alkoholistigeeni, eli jäävät melko helposti koukkuun, jos juovat säännöllisesti pieniäkin määriä?

Vierailija
35/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhdistänyt eurooppalaisen ja suomalaisen tavan parhaat puolet joka päivä tissuttelen ja kerran viikossa kooma kännit.

Vierailija
36/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali käyttö on sitä että onnistuu pyörittämään arkeaan olematta päissään, oli ne vastuut sitten mitä hyväns.

Viikolla juomista en jaksaisi katsoa, se on jo itelle liian wt-meininkiä. No muutama tölkki jaoteltuna arkipäiville ei ole vielä paha, mutta monet vain naureskelee tuollaisille määrille juoden niin paljon kuin huvittaa. 

Vierailija
37/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:31"]

[/quote]

miten suhtaudut tähän, että joillakin ihmisillä on todennäköisesti alkoholistigeeni, eli jäävät melko helposti koukkuun, jos juovat säännöllisesti pieniäkin määriä?

[/quote]

En usko alkoholistigeeniin. Uskon opittuun käyttäytymiseen. Kielletty hedelmä jne.

Jokuhan oli tutkinut, että nykyinen karkkipäiväkäytäntö tekee karkista samanlaisen hallitsemattoman paheen kun kieltolaki alkoholista. Ihan uskottava teoria. 

Vierailija
38/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:03"]

Viikolla ei alkoholia eikä edes viikonloppuisinkaan joka viikko. Satunnainen lasi viiniä ruoan kanssa jos mennään ulos. Edellisestä lasillisesta neljä kk. Kotona ei säilötä alkoholia lainkaan. Tiukkis olen mutta tämä sopii minulle.

[/quote]

onko tuo aktiivinen päätös alkolin riskit tiedostaen vai onko sulla vaan muuta tekemistä kuin juominen (provosoiva väite suurkuluttajien mielestä, tiedän ;))?

[/quote]

:) Haastava kiva työ ja liikunta arkisin mihin ei alkoholi sovi. Riskit tiedostan samoin kuin turhat kalorit mitä alkoholista saa. Ei oikeastaan tee edes mieli alkoholia eikä vanhemmiten jaksa yhtään krapuloita. Viikonloppunsa voi käyttää paremminkin. 

Vierailija
39/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:31"]

[/quote]

[/quote]

En usko alkoholistigeeniin. Uskon opittuun käyttäytymiseen. Kielletty hedelmä jne.

Jokuhan oli tutkinut, että nykyinen karkkipäiväkäytäntö tekee karkista samanlaisen hallitsemattoman paheen kun kieltolaki alkoholista. Ihan uskottava teoria. 

[/quote]

Tää ei kyllä pidä paikkaansa. Jos kannabis olisi laillista, niin pössyttelisin silloin tällöin. Nyt ostan punaviiniä.

Vierailija
40/43 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies osti noin kuukausi sitten kaljan, mutta ei ole muistanut sitä juoda. Koska se vie tilaa jääkaapissa, olen muistutellut sen juomisesta välillä, mutta aina on kuulemma jotenkin huono hetki. Yleensä kello on niin paljon (lähemmäs 22, kun menemme nukkumaan), ettei hän viitsi enää pulloa avata. Yhden viskilasillisen hän kesällä joi. Minä puolestani olen ollut raskaana tai imettänyt viimeiset vuodet, joten ei ole pahemmin tullut juotua. Muuten juon yleensä juhannuksena yhden tai kaksi siideriä. Meillä on tosi monta pulloa viinaksia, esim. jotain rommia, jonka ostimme jotain leivoksia varten ja juomia, joita ostimme tupareihimme vuonna 2006! Hmm... Pitäisi ehkä katsastaa, ovatko edes juomakelpoisia enää :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan