Hyväksyttekö että tulevaisuudessa ette saa tarvitsemaanne sairaanhoitoa? Tai lapsesi jää vaille hoitoa?
On aivan sama mitä mieltä kukakin on hoitajien palkkavaatimuksista tai onko niihin varaa vai ei. Nyt ollaan arvovalinnan äärellä, haluammeko säilyttää terveydenhuollon palvelut vai ei, siitä on nyt kyse. Nykyisiä palveluita ei voida ylläpitää ilman hoitajia. Ja koska hoitajista on pulaa, jokainen varmasti osaa päätellä mitä se tarkoittaa palveluiden järjestämisen kannalta.
Hyväksytkö esim tilanteen, missä lapsesi ei saa hoitoa vaikka olisi tarve? Oletko ok sen kanssa, että lapsesi voi pahimmassa tapauksessa vaikka kuolla hoitohenkilökunnan puutteen vuoksi?
Kommentit (49)
Toivon, että lapsiani hoitaa filippiiniläinen hoitaja. Olen heiltä saanut empaattista sairaanhoitoa. Näitä suomalaisia hoitajia en jää ikävöimään, jotka vaahtoavat kuolemilla netissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne tulioita on, varma työpaikka ja tasainen tulo. Millään muulla alalla ei oo noin varmaa.
No just, kun niitä tulijoita EI ole. Seuraisit sinäkin vähän maailman menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa palveluita.
Tässä tätä Ukrainaa puolustavien fasistipaskojen ajatusmaailmaa.
Useimmissa muissa maissa kansalaiset tukevat jos jollain alalla mennään lakkoon huonojen työehtojen tai palkkojen takia.
Suomessa vaaditaan mm. lakkoilijoita montun reunalle.
Mutta tämä ei sinsänsä yllätä. Muistetaan että Suomi liittoutui nassejen kanssa aiemminkin. Jostain syystä Suomessa on hyvin vahva äärioikeistolainen ajatusmaailma. Tähän saattaa olla syynä vaikeat elinolot. Solidaarisuutta ja myötätuntoa ei ole päässyt kehittymään kusisella perunamaalla hallan säästämistä mukuloista tapellessa niin kuin vaikka Ranskan alavilla viiniköynnöstiluksilla.
80% sairaanhoitajista äänestää kokoomusta, eli kapitalistista eliitin etua ajavaa porvaripuoluetta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole mun hyväksymisestä kiinni mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Hoitajien kohtuuttomiin palkankorotuksiin ei vain ole varaa.
Vaikkapa niillä 15 miljardilla mitkä Suomen valtio antaa amerikan ase-oligarkeille olisi saanut hoitajia maan täyteen seuraavaksi 100 vuodeksi suunnilleen.
Aseet olisi sitten voinut ostaa Ruotsistakin, missä ne olisivat olleet n. 10-kertaa halvempia.
Rahaa on. Käyttökohteita voi priorisoida.
Siinä tilanteessa ollaan oltu jo vuosia muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia nytkin liian vähän, jatkossa osa ihmisistä jää ilman hoitoa, se on fakta
Tämä on totta mutta ilmeisesti jotkut eivät tätä jostain kumman syystä ymmärrä.
Jokainen voi kysyä itseltään että onko se ok, että jää itse vaille hoitoa. Hyväksynkö sen että kuolen itse mahdollisesti hoidettavaan tilaan sen vuoksi, että jonkun muun henki arvotetaan omaani tärkeämmäksi. Tai hyväksynkö vaikka sen, että oman lapseni sairaus jää hoitamatta sen vuoksi, että joku muu arvotetaan tärkeämmäksi.
Itse toivon, että kaikki hoidetaan joilla on siihen tarve. Jos saan sydäninfarktin 40v niin totta vie toivon että minua hoidetaan eikä anneta kuolla sen vuoksi, että naapurihuoneessa on esim nuorempi potilas samaan aikaan hoidettava eikä resurssit riitä molempien hoitamiseen. Tämä on tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että lapsiani hoitaa filippiiniläinen hoitaja. Olen heiltä saanut empaattista sairaanhoitoa. Näitä suomalaisia hoitajia en jää ikävöimään, jotka vaahtoavat kuolemilla netissä.
Saahan sitä toivoa, niistä filippiinoista on nyt haaveiltu viimeiset 20 vuotta.
Kumma kyllä menevät ennemmin Ruotsiin j Norjaan, kas kun juttu kyllä kulkee noissa piiireissä.
Hullu tänne tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne tulioita on, varma työpaikka ja tasainen tulo. Millään muulla alalla ei oo noin varmaa.
Älä puhu scheissea. Ollut alalla yli 20 vuotta itse, tulijoita ei ole. Nytkin valtaosa on jo hoono soomi jengiä kun suomalaiset hoitajat ovat lähteneet
kts. kommentti 19
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa palveluita.
Tässä tätä Ukrainaa puolustavien fasistipaskojen ajatusmaailmaa.
Useimmissa muissa maissa kansalaiset tukevat jos jollain alalla mennään lakkoon huonojen työehtojen tai palkkojen takia.
Mutta tämä ei sinsänsä yllätä. Muistetaan että Suomi liittoutui nassejen kanssa aiemminkin. Jostain syystä Suomessa on hyvin vahva äärioikeistolainen ajatusmaailma. Tähän saattaa olla syynä vaikeat elinolot. Solidaarisuutta ja myötätuntoa ei ole päässyt kehittymään kusisella perunamaalla hallan säästämistä mukuloista tapellessa niin kuin vaikka Ranskan alavilla viiniköynnöstiluksilla.
Se vaan että se ei ole ikinä ollut oikeisto, joka vaatii porukkaa montun reunoille. Se on sitä toisen laidan porukkaa ollut aina ja on edelleen.
Tekijöitä ei ole. Se vaan on kylmä fakta.
Keikkafirmassa voi samalle päivälle olla satoja vuoroja auki.
Yksiköissä tehdään joka päivä vajaalla, tehneen just se minimi. Sekin sillä että hoitajat tulee vapailta, tekee tuplavuoroja yms.
Moni täällä vaahtoaa vaikka ei tiedä alasta yhtään mitään.
Se on tosi asia, että hoitoala on ollut kriisissä jo pitkään. Nyt ei enää hoitajille suklaat ja talojen valaisut riitä palkinnoksi.
Ensi viikon hoitajan aika (5.4.) peruttiin torstaina. Nyt en tiedä pitääkö mun silti käydä viikon päästä (11.4.) olevassa tk-labrassa johon on hoitajan puhelinaika 13.4. ja leikkaus olisi 21.4.
Vähän sokkona tällä hetkellä mennään. Labran tarrat mulla on jo, mutta niitä ennen piti olla tuo hoitajan aika. Jos tk:n labra on auki, enköhän kuitenkin käy ohjeen mukaisissa labroissa. Se piti itse varata, enkä ymmärtänyt kysyä kesken työkiireiden, kun mulle soitettiin ja peruttiin maanantain aika.
Tulijoita ei oo.
Vaikka joku aloittaisi alan opiskelut, lopettavat kesken tai jopa valmistuisi, niin 1-2 vuoden aikana jo lopettavat.
2023, mitoitus esim vanhus puolella nousee 0,7 % se vaatisi jo useita tuhansia uusia hoitajia.
Mistä ne otetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole! Tämä on se ydinongelma!
Ensimmäinen sattumanvaraisesti haettu Laurea-ammattikorkeakoulu (jos kiinnostaa linkistä voi hakea muitakin koulutuksia)
Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Aloituspaikkoja: 110
Hakijoita yhteensä: 1 617
Hakijoita / aloituspaikka: 14,7
Ensisijaisia hakijoita: 408
Ensisijaisia hakijoita / aloituspaikka: 3,71
Voi surku. Kun ongelma on siinä, että alalle opiskelleet eivät jää alalle. Hoitajista on pula! Pikainen haku mol.fi tuotti tuloksen, että pelkästään Uudellamaalla on avoinna 558 sairaanhoitajan paikkaa. Lähihoitajan paikkoja on auki 1053. Väitän lisäksi, että kaikki avoimet paikat eivät edes ole Mol haussa.
Miltä tämä kuulostaa, onko alalle tunkua mielestäsi?
Rahalla saa, ulkomailla on asiakkaan helppo valita missä haluaa hoitoa ja sairaalasta toiseen pääsee helikopteri- tai ambulanssikyydillä jos ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just, kun niitä tulijoita EI ole. Seuraisit sinäkin vähän maailman menoa.
Laiton tonne faktatietoa opiskelupaikoista ja niihin hakeneista, missäs sun fakta on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen sattumanvaraisesti haettu Laurea-ammattikorkeakoulu (jos kiinnostaa linkistä voi hakea muitakin koulutuksia)
Voi surku. Kun ongelma on siinä, että alalle opiskelleet eivät jää alalle. Hoitajista on pula! Pikainen haku mol.fi tuotti tuloksen, että pelkästään Uudellamaalla on avoinna 558 sairaanhoitajan paikkaa. Lähihoitajan paikkoja on auki 1053. Väitän lisäksi, että kaikki avoimet paikat eivät edes ole Mol haussa.
No jos koulutuspolitiikka on pielessä niin sille ei voi mitään palkkojen nostolla. Yksi amk- tai yliopistotutkinto per nuppi ja toisen voi maksaa itse niin loppuu se turha kouluttautuminen.
Lapsia ei ole mutta omalta osaltani olen jo hyväksynyt, ettei hoitoa ole tarjolla.
Minulla on useita vaivoja muttei mitään kiireellistä hoitoa vaativaa toistaiseksi ja ne jäävät hoitamatta, koska yksityiselle ei ole varaa ja julkisella ei tunnu olevan kiireettömiä aikoja olemassakaan.
Rehellisesti en tiedä hakeutuisinko enää edes kiireellisemmissäkään asioissa terveydenhuoltoon. Ennen koronaa jouduin paristi asioimaan kiireellisissä asioissa ja niistä jäi kyllä hyvin outo maku. Ei jäänyt epäselväksi, että olin osastolla vain haitolla, mutta mitään ratkaisua siihen, miten tarvittavat lääkitykset ja mittaukset onnistuisivat ilman sairaalassa oloa, ei tuntunut kuitenkaan löytyvän. En tiedä, mitä apua siitä olisi terveydenhuollolle että en olisi sairaalassa mutta kävisin kuitenkin jossain hakemassa lääkkeet suoneen ja otattamassa verikokeet ja muut arvot. Varmaan se helpottaisi sairaalaa, mutta sitten olisin riesana jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama murhe on monella alalla. Kun vain parhaat otetaan opiskelemaan, parhaat on ne joista isolla osalla on keskivertoa paremmat edellytykset päästä opiskelemaan muutakin.
Matematiikan ja fysiikan opettajista on jo vuosikausia ollut pula ja se vain syvenee. Siellä jo opiskeluaikana vaihdetaan teknillisille tai lääketieteen aloille. Sen lisäksi iso osa opettajiksi valmistuvista meneekin yksityiselle puolelle matemaattisella koulutaustallaan.
Kyllä routa porsaan kotiin ajaa. Työmarkkinatuella tai feissaamalla ei juhlita sitäkään vertaa. Ilotytön ura toki voi lyödä leiville.