Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikka laittaisi ruokaa vuosikymmenet joka päivä...

Vierailija
22.09.2015 |

... niin ei se kuitenkaan hyvää kokkia tee. Mun tytär on jo nyt mennyt mun ohi ruuanlaittotaidoissa ja on älyttömän hyvä kokki ja antaa mulle vinkkejä ruuanlaittoon. On vain tosi kiinnostunut ja luonnostaan vaan kokkaus sujuu.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:19"]Ei tee joo. Hyvä esimerkki on oma äitini. Syy lienee, että hän on aina inhonnut ruoanlaittoa ja pitänyt sitä vastenmielisenä hommana joka alistaa naista, kun nainen joutuu aina sellaista rutiinihommaa hoitamaan. Äidin ruoanlaitto sitten onkin että aina on keitetyt perunat ja sitten lihapullia tai pihvi, ja ruskeaa kastiketta. Tomaattia tai kurkkua siihen sivuun, ja piimää tai maitoa juomaksi. Tätä samaa söin päivästä toiseen koko lapsuuteni, ja samaa se laittaa vieläkin.
[/quote]

Et sitten koskaan sanonut äidillesi että tehdäänkö yhdessä jotain erilaista ruokaa tai jopa tarjoutunut tekemään toisinaan ruuan itse ?

Vierailija
2/8 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Tyttäreni käyttää aineksia, joita en ole ikinä osannut edes kuvitella käyttäväni. Vaikkapa piparjuurta tms. Ja että on väliä, laittaako yhden laakerinlehden kastikkeeseen hautumaan joksikin ajaksi. Ja ettei pastakastike tule pussista. Eikä spaghetti carbonaraan tule kermaa. Ja että tomaattikeitto tehdään tomaateista, ei tölkkimurskasta jne.jne. Silti en jaksa hirveästi muuttua ja innostua itse tekemään, mutta arvostan tytärtäni kovasti, todella kovasti. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:19"]Ei tee joo. Hyvä esimerkki on oma äitini. Syy lienee, että hän on aina inhonnut ruoanlaittoa ja pitänyt sitä vastenmielisenä hommana joka alistaa naista, kun nainen joutuu aina sellaista rutiinihommaa hoitamaan. Äidin ruoanlaitto sitten onkin että aina on keitetyt perunat ja sitten lihapullia tai pihvi, ja ruskeaa kastiketta. Tomaattia tai kurkkua siihen sivuun, ja piimää tai maitoa juomaksi. Tätä samaa söin päivästä toiseen koko lapsuuteni, ja samaa se laittaa vieläkin. [/quote] Et sitten koskaan sanonut äidillesi että tehdäänkö yhdessä jotain erilaista ruokaa tai jopa tarjoutunut tekemään toisinaan ruuan itse ?

[/quote]

Äiti loukkaantuu sellaisesta, olen kyllä yrittänyt... Mutta hänelle kuitenkin jollain tapaa on kunnia-asia että itse laittaa vierailleen ruoan eikä niin että vieraan "täytyy" (vaikka se itse haluaisi) niitä laittaa. Itse ei myöskään ymmärrä aidosti että hänen ruoissaan olisi mitään vikaa. Ei ole ihminen jolle maut ja ruoka on ollenkaan tärkeitä, vaan ainoa juttu ruoassa on että sillä saa vatsansa täyteen ettei ole enää nälkä. Ei hän siis osaa arvostaakaan mitään ns. hienompaa ruokaa.

Vierailija
4/8 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:37"]

Kiitos vastauksista!

Tyttäreni käyttää aineksia, joita en ole ikinä osannut edes kuvitella käyttäväni. Vaikkapa piparjuurta tms. Ja että on väliä, laittaako yhden laakerinlehden kastikkeeseen hautumaan joksikin ajaksi. Ja ettei pastakastike tule pussista. Eikä spaghetti carbonaraan tule kermaa. Ja että tomaattikeitto tehdään tomaateista, ei tölkkimurskasta jne.jne. Silti en jaksa hirveästi muuttua ja innostua itse tekemään, mutta arvostan tytärtäni kovasti, todella kovasti. AP

[/quote]

Makunsa kullakin. Minusta usein tomaattikeitto on kyllä hyvästä tölkkimurskasta (esim. Mutti) paljon parempaa kuin suurimman osan vuotta Suomessa melko ankeista tomaateista tehtynä...

Vierailija
5/8 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen tehnyt ruokaa joka päivä vuosikymmenet, vaikka en edes tykkää kokkaamisesta.

Ihan kelvollista ruokaa teen, mutta kokiksi en ole koskaan muuttunut.

Vierailija
6/8 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, minä en tykkää ruoanlaitosta mutta saan aikaiseksi syötävää perusruokaa. Mieheni taas kokkaa ihan eri asenteella ja ruoassa on sellaista syvyyttä, mihin en itse pysty vaikka kuinka treenaisin.

Vierailija
7/8 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee joo. Hyvä esimerkki on oma äitini. Syy lienee, että hän on aina inhonnut ruoanlaittoa ja pitänyt sitä vastenmielisenä hommana joka alistaa naista, kun nainen joutuu aina sellaista rutiinihommaa hoitamaan. Äidin ruoanlaitto sitten onkin että aina on keitetyt perunat ja sitten lihapullia tai pihvi, ja ruskeaa kastiketta. Tomaattia tai kurkkua siihen sivuun, ja piimää tai maitoa juomaksi. Tätä samaa söin päivästä toiseen koko lapsuuteni, ja samaa se laittaa vieläkin.

Vierailija
8/8 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että osaat arvostaa hänen taitojaan. Ja ihanaa että hän antaa vihjeitä ja neuvoja. Ruuanlaitto on muuttunut vuosikymmenten aikana radikaalisti. Sellainen ruoka jota ennen sanottiin hyväksi on tänä päivänä tavallista arkiruokaa jota ei arvosteta. Ruoka-aineita on myös tullut viimmeisen 20v aikana älyttömän paljon lisää. Ja vanhempi ihminen joutuu opettelemaan taas ihan uudelleen koko kokkauksen. Näin se menee elämä on yhtä opettelemista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän