Vaatekoot isontuneet? Puserot telttoja!
Mitä ihmettä on tapahtunut viimeisen vuoden-kahden sisällä naisten vaatteille? M-koko on aivan järkyttävän iso! Enkä todellakaan ole laihtunut. Päinvastoin! Tilasin kahdesta vaatekaupasta puseroita. Joudun palauttamaan suurimman osan, sillä ovat valtavan kokoisia. Hihatkin ylipitkät. Mitä ihmettä on tapahtunut vaatteille? Vai onko ylisuuret paidat joku muotivillitys?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Muoti onnyt väljää mutta kootkin ovat suurentuneet. On oikea ongelma tällaiselle 158cm ja 48kg aikuiselle. Ei kaikkea voi ostaa lastenosatoilta.
Olen myös 158 ja painan 68kg. Sama ongelma täälläkin. Puserot ja hihat roikkuu polvissa.
Nyt on muotia 80- ja 90-luku. Ylisuuret, laatikkomaiset paidat. Pahimmat vielä lyhyitäkin. Itselle ei sovi yhtään, varsinkaan jos on pudotettu hiha.
Ostin talvella Luhdan talvitakin. Koska tykkäsin kovasti mallista ja materiaali on hyvää sekä työn jälki, halusin juuri sen tietyn takin. Kokoja ei kuitenkaan ollut kuin 36 ja sitten 40 ja siitä ylöspäin. Käytän yläosissa yleensä 38 koska hartiani on sen verran leveät että normaalikokoni 36 kinnaa ja hihat on järjestään liian lyhyet. Olen pitkä ja pitkäraajainen.
Myyjä kehotti kokeilemaan 36 kokoa, epäilin ettei se kyllä sovi mutta kuinkas ollakaan, juuri sopiva ja alle sopi vielä paksu huppari! Nyt keväällä ostin samasta myymälästä Luhdan kevättakin, kokoa 36.
Niin että jotain kokomerkinnöille on tapahtunut kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti miesten vaatteet on selvästi tarkoitettu luikuille nykyisin. Normaalivartaloinen joutuu ottamaan isomman koon kuin ennen. Vai onko kaikki nykyisin jotain helvetin slimfittejä? Mitä tapahtui normaaleille vaatteille?
Olen joskus katsonut miehelleni farkkuja ja ihmetellyt niitä ihme ruippanamalleja.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti miesten vaatteet on selvästi tarkoitettu luikuille nykyisin. Normaalivartaloinen joutuu ottamaan isomman koon kuin ennen. Vai onko kaikki nykyisin jotain helvetin slimfittejä? Mitä tapahtui normaaleille vaatteille?
Enpä tiedä, oma kokemus esim miesten housuista on että reisistä tiukat, vyötäröstä löysät. Suunnattu ilmeisesti perus toimistotyöläisen ruumiinrakenteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää ei ole mitään muotoleikkauksia vaatteissa, säästösyistä. Yläosat löysiä ja neliömäisiä. Yleensä mun kokemuksen mukaan vielä lyhyitäkin.
Tämä. Mikä neliövillitys vaatevalmistajilla on? Ja kyllä, ovat lyhyitä. Lyhyitä neliöitä! Miten joku edes kehtaa myydä sellaisia?
Eihän kukaan kehtaisi tehdä sellaista edes käsityötunnilla!
Laatikkomaiset paidat (kuten moni muukin muoti-ilmiö) näyttää parhaalta pitkän ja hoikan yllä.
No olen itse pitkä ja hoikka, mutta nuo ovat liian lyhyitä ja muodottomia eivätkä näytä hyviltä. Joku oversize-paita, jossa mittasuhteet ovat oikeat, on eri asia. Sellainen näyttää ihan kivalta. - se, jolle vastasit
Vaatteita melkein pakko sovittaa. XL koko voi olla juuri sopiva tai sitten tajuton teltta. Ostin muutama vuosi sitten lidlin XL paitoja ja ne on vastanneet k- ja s-ryhmän koosta ehkä jotain XXXL kokoa. Mukavina kotivaatteina nuo toki menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää ei ole mitään muotoleikkauksia vaatteissa, säästösyistä. Yläosat löysiä ja neliömäisiä. Yleensä mun kokemuksen mukaan vielä lyhyitäkin.
Tämä. Mikä neliövillitys vaatevalmistajilla on? Ja kyllä, ovat lyhyitä. Lyhyitä neliöitä! Miten joku edes kehtaa myydä sellaisia?
Eihän kukaan kehtaisi tehdä sellaista edes käsityötunnilla!
Laatikkomaiset paidat (kuten moni muukin muoti-ilmiö) näyttää parhaalta pitkän ja hoikan yllä.
Kaikki vaatteet tehdään lähtökohtaisesti pirkille laihoille malleille, sitten niitä isonnetaan muihin kokoihin mutta mittasuhteet ym unohtaen.
Olen itse pitkä ja hoikka, mutta esim. tavallisia paitoja en voi ostaa, koska ne ovat niin lyhyitä. Pitää ostaa tunikoita. Samoin jotkut housut ovat liian lyhyitä ja todella leveitä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin talvel7la Luhdan talvitakin. Koska tykkäsin kovasti mallista ja materiaali on hyvää sekä työn jälki, halusin juuri sen tietyn takin. Kokoja ei kuitenkaan ollut kuin 36 ja sitten 40 ja siitä ylöspäin. Käytän yläosissa yleensä 38 koska hartiani on sen verran leveät että normaalikokoni 36 kinnaa ja hihat on järjestään liian lyhyet. Olen pitkä ja pitkäraajainen.
Myyjä kehotti kokeilemaan 36 kokoa, epäilin ettei se kyllä sovi mutta kuinkas ollakaan, juuri sopiva ja alle sopi vielä paksu huppari! Nyt keväällä ostin samasta myymälästä Luhdan kevättakin, kokoa 36.
Niin että jotain kokomerkinnöille on tapahtunut kyllä.
Ja mää taas ostin just Luhdan takin 2 kokoo edellistä suurempana ettei se ollu liian tiukka (ja se vanha pienempi on edelleen sopiva, mutta menny rikki).
Koko riippuneen siitä, mistä vaatteitasi ostelet. Teineille tarkoitetut paikat (esim Cubus), siellä oma kokoni tuppaa olemaan L tai XL, vaikka en ole hillittömän pitkä tai läski. Olen 168-senttinen ja 57-kiloinen, jos nuo jotain auttaa. Jossain Prisman vaatteissa kokoni on puolestaan S. Eniten näissä ärsyttää se, ettei koot ole mitenkään verrannollisia keskenään - jonkun kaupan XL voi ollakin toisen kaupan S.
Pintamuoti ja halvat hinnat.
Sama kaava/vaate pitää käydä monelle vartalotyypille ja pituudelle.