Kaveri pyysi mua kanssaan kaupoille, nyt pyytää bensarahaa?
Kaveri siis soitti eilen aamulla ja kysyi, haluaisinko lähteä hänen kanssaan ostoksille. Itselläni ei ollut sen kummempaa menoa, joten suostuin. Kaveri halusi käydä Ikeassa sekä eräässä ostoskeskuksessa, itse olin lähinnä seurana mukana ja tein muutaman pienen heräteostoksen. Ajomatkaa kertyi yhteensä noin 50 kilometriä (kaverilta mun luokse ja meiltä Ikean kautta ostoskeskukseen ja takaisin).
Äsken laiteltiin viestiä puhelimella, ja kaverini mainitsi ihan ohimennen että voisinko seuraavalla kerralla kun nähdään antaa vaikka 5€ bensarahaa tuosta eilisestä. Raha nyt ei sinänsä ole ongelma, mutta mielestäni kummallinen pyyntö kun en itse kyytiä pyytänyt.
Mitä mieltä on av-raati?
Kommentit (56)
Joo, rasittavia nää bensarahojen kinuajat. Ollaan aina pyytämässä jotain ihme kahden euron pikkumaksuja ihan pikkumatkoistakin. Mun yhdessä kaveripiirissä on paljon näitä tarkanmarkan laskijoita, ollaan siis päälle parikymppisiä ja osa heistä asuu vielä kotonaan vanhempiensa kanssa. Heidän ei edes tarvitse huolehtia ja maksaa esim asumisesta ja ruuasta niinkuin minun, joka olen opiskelijana asunut jo vuosia omillani. Silti he ovat hyvinkin tarkkoja mitä mikäkin tulee nyt maksamaan. Toki jos itse olen tarvinnut kyytiä niin ok, vaikka onhan se silti vähän hassua. Kun taas sitten hengailen toisen kaveripiirin ihmisten kanssa ja mennään heidän autoillaan johonkin, he ovat aina silmät ihan ymmyrkäisinä, että mitä ihmettä olen aina tarjoamassa jotain pikkukustannuksia kyydeistä. Olen kai niin tottunut maksamaan näiden toisten kanssa :D
Vähän aikaa sitten yksi näistä bensakinuajiin kuuluvista ystävistä pyysi mua kanssaan kahville keskustaan. Tarjoutui vielä hakemaan mut autolla, koska asutaan ihan lähekkäin ja oli saanut äidiltään auton lainaan. Toki suostuin ja lähdimme yhdessä. Keskustassa selvisi, että minun pitää maksaa parkkimaksu, tais olla jotain 5 e, koska hänellä ei ole käteistä ja minun kuuluu kattaa muutenkin kyydistyksestäni tulleet kulut. En aluksi suostunut maksamaan, koska en ollut mitään kyytiä pyytänytkään. Jos olisin tiennyt joutuvani taas maksumieheksi, olisin tullut keskustaan jollain muulla tavalla. Kaveri piti hirveen saarnan siitä kuinka kyllä pitää nyt osallistua ja ei voi muutakaan kun hänellä sitä käteistä ei ollut. Ärsytti hirveästi maksaa opiskelijana niinkin turha kulu kuin joku parkkimaksu ja olin vähän ärsyyntynyt kaveriin.
Noin viikon päästä tästä, olimme taas menossa kaverin kanssa keskustaan hoitamaan eräitä asioita. Hän tarjosi taas autokyytiä, koska äidillään oli myös asioita hoidettavana ja pääsisin heidän mukanaan. Suostuin tarjoukseen, koska ajattelin, ettei hänen äitinsä nyt ainakaan rupea multa pyytämään mitään rahaa. Kun sitten astuin sisään autoon, huomasin, ettei äiti ollutkaan mukana, oli kuulemma muuttanut mieltään, mutta taas lainannut autoa. Selvisi, että joudun taas pulittamaan parkkimaksuista ja olin aika vihainen. Suostuin maksamaan, koska tällä kertaa mulla oli ihan omaa asiaakin sinne keskustaan. Silti vitutti aika huolella, että joudun viikon sisään maksamaan yhteensä kymmenen euroa jostain autokyydistä, olisin opiskelijana keksinyt sille rahalle parempaakin käyttöä. Tämän jälkeen kaveri ei ole onneksi pyytänyt mua enää maksamaan mitään, pidin sille aika kattavan luennon omasta taloustilanteestani ja kai sain sen muutenkin tajuamaan että tuollainen maksua vastaan kyytien tarjoaminen on jo aika törkeetä. Kannattaa siis ap sanoa asiasta, ehkä pihi ystäväsi tajuaa lopulta.. :)
Kerroin tämän joskus johonkin muuhunkin ketjuun täällä, mutta itse lupauduin tekemään kaverini puolesta erään työn, jota hän ei osannut tehdä ja johon meni aikaa noin viikonlopun verran. Ihan mielelläni sen tein, työ ei ollut raskasta ja ajattelin että voisimme vaihtaa kuulumisia samalla, koska emme välimatkan takia nähneet usein. Tulin kaverin luokse toiselta paikkakunnalta (ihan omalla kustannuksellani) ja kaupassa käydessämme kaveri piti tiukasti huolta, että maksoin tasan puolet viikonlopun ostoksista ja kun kesken viikonlopun minun piti päästä äkillisesti apteekkiin käymään, kaveri pyysi bensarahaa 5 euroa. Hämmentyneenä bensarahat maksettuani palasin sitten takaisin työn touhuun hänen hommaansa tekemään.
Jotkut ovat niin tarkkoja tasapuolisuudesta. Minulla oli ennen kaveri, jolla oli välillä asioista ihan erilaisia käsityksiä kuin minulla. Kaveruuden alkupuolella hän pyysi minua mukaansa kangaskauppaan. Hän ei osannut ajaa autoa (ajokortti kyllä oli), joten piti lähteä minun autollani. Hän ei tarjonnut bensarahaa eikä kahveja, mutta piti aivan luonnollisena sitä, että minä ompelisin hänelle hänen ostamistaan kankaista vaatteet. Yhdet vaatteet ompelinkin, kun ajattelin, että hän kai suunnitteli jotakin isompaa kiitoksenosoitusta. Ei suunnitellut, mutta opin kyllä varomaan näitä hae mut täältä kotoa niin mennään -ehdotuksia.
Jos joku muistaa kuulleensa: tämä kaveri on se sama, joka palkaksi talonvahtimisesta ja kukkien kastelusta tarjosi minulle mahdollisuutta saada hoitaa myös talon puutarhaa ja ympäristöä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:58"]
Minä lainasin kerran kaverilta 20 senttiä ja sain myöhemmin tekstarilla tilinumeron mihin se pitää maksaa :D
[/quote]
Sitähän sanotaan, että kannattaa lainata vain niin paljon, kuin on valmis menettämään ;)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:08"]
Olenko ainoa joka olisi tarjonnut automaattisesti bensarahaa tai kahvit? Onkohan tää ikäkysymys tai eri paikkakuntien ero käytöskulttuurissa. Meillä on läpi kaveripiirin tapana tarjota kahvit sille jonka autolla ollaan liikkeelle, vaikka olisikin kuskin ideoima shoppailureissu.
[/quote
Toistan: ap:n kaveri vaati viittä euroa omasta Ikea-keikastaan! Kahvit, ruoka, kukkakimppu, leivonnainen, koiran ulkoiluttaminen on kiva korvaus siitä, että on päässyt kaverin aloitteesta, kaverin seuraneidiksi, kaverin autolla Ikeaan. Kun itse pyytää autolliselta kaverilta kyytiä johonkin kauppaan, niin korvauksesta tietysti sovitaan, mutta nuo samat mainitsemani ovat edelleen ihan valideja korvausvaihtoehtoja.
Meidän autolliset kaverit yleensä soittaa, että ovat menossa Ikeaan, taimikauppaan, tukkutorille tms., haluammeko tulla kyytiin.
Että tuollaisesta ap:n avauksessa kuvailemasta keikasta pyydetään bensarahaa viisi (5) euroa on perverssiä. :D
Ei sillä ole mitään tekemistä iän tai asuinpaikkakunnan kanssa. Viisi euroa! Mitä se kaveri sillä viidellä eurolla edes saa – paketin huonoa kahvia ja ip-lehden? Tokmannilta sukat?
21
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:38"]
Ostakaa auto, köyhät! On se kumma jos jostain femmasta tai kahvin tarjoamisesta kaverille on av-mamman talous kiinni. Huomaa ettei kommentoijilla ole omaa autoa tai pienimpiäkään käytöstapoja. Juntit.
[/quote]
Siis ap:n kaverin talous on kiinni femmasta,kun hän odottaa "korvausta" ostosreissusta,jota itse ehdotti.Ihan eri asia,jos ap:lla olisi ollut asiaa Ikeaan ja autokyydin tarve,silloin on ilman muuta kohteliasta tarjoutua maksamaan bensat.Ehkä ap voisi sanoa,että hänen seuransa on nykyään maksullista,5€ per ostosreissu,eli sujut ollaan? :D
Ihmeen moni tässäkin ketjussa maksaisi jonkun kuvitteellisen sovun säilyttämiseksi tai muusta syystä.
Maksaminen on yksiselitteisesti väärin. Tuollaisille ihmisille ei saa opettaa, että he saavat rahaa, kun toimivat noin. Maksaminen on vain saman källin siirtämistä jollekin toiselle höntille maksajalle.
Ei pidä maksaa mitään, eikä edes vastata tuollaiseen pyyntöön. Välit poikki vaan. Nuo ihmiset eivät ole kenellekään hyviä ystäviä, kavereita tai kumppaneita - ennen kuin oppivat. Eivätkä opi, kun muut siloittelevat ja ymmärtävät.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:13"]
Mitäs mieltä tästä: oltiin kaverin kanssa vuosia sitten baarissa. Sovittiin että mennään taksilla, hän maksoi baariin ja minä maksan takaisinpäin sovimme. Iskin sitten baarista miehen, joka kuljetti kaverin kotiovelle ja jatkoin itse matkaa hänen luokseen. Kaverin mielestä minun olisi pitänyt maksaa puolet taksikyydistä baariin, koska en maksanutkaan taksia takaisin vaan pääsimme miehen kyydillä. Teinkö väärin kun en maksanut? Itse ajattelin että kyyti kuin kyyti.
[/quote]
Kaverisi rokotti sinua, koska sinulla oli käynyt "mäihä", eli olit iskenyt miehen, mutta hän ei. Kyse ei ollut rahasta, vaan miehestä.
Alkup. kuvio sopimuksessanne oli se, että kaveri pääsee baari-illan jälkeen ilmaiseksi kotiin ja niin hän pääsikin. Eli hänellä ei ole mitään naputtamista.
Ihme kavereita palstalaisilla, kun tätä ketjua lukee. Mulla kaverit on alkaneet pudota tienvarteen, ystävät on yhä tärkeämpiä; sitten on työkavereita, joiden kanssa ollaan tekemississä työn kautta. On myös tuttuja, jotka voi olla naapurustossa asuvia ihmisiä, lasten kavereiden vanhempia jne. Mun kokemukseni palstaseuraajana on se, että kavereista ei ole kuin harmia.
Mulla on yksi tuttava, joka mielellään maksattaa ostoksensa muilla jos vaan mitenkään mahdollista. Esim, joskus harvoin kun tulee käymään kahvilla, niin syö itse tuomansa herkut. Saattaa kuitenkin ottaa yhden keksin paketista ja ojentaa että "haluutko maistaa" xD Minun tarjoamat herkut kyllä kelpaa, paremmin kuin hyvin. Kerran mulla oli joku kasvisruoka hellalla jäähtymässä, niin tämä sankari kävi muka vessassa mainostauolla, jälkeenpäin huomasin että oli syönyt siitä pannulta kaikki parsakaalit.
Kerran joulun alla kaupassa käydessä pyysi lainaksi jotain kymppiä tms. ja minä sitten otin sen kissanruuat ja jotain kosmetiikkaa maksettavakseni, että hän maksaa takaisin. Jälkeenpäin ihan pokkana "voitasko sopia että nää ostokset oli niinku joululahja sulta mulle ja mun kissalle"
Mitä mieltä on av-raati? - että taas tämä sama trolli.
No kakspiippunen juttu. Mä heitin kerran ilmoille ajatuksen, että lähdetään serkkujen kesken toiseen kaupunkiin shoppailemaan ja kiertämään yökerhoja. Sanoin samalla, että mä voin ajaa mutta haluan vähän bensarahaa jos lähdetään koska ei oo varaa kaiken muun lisäksi kaikkia bensojakin tankata. Kyseessä kuitenkin niin läheiset ihmiset että pystyin noin kysymään ja tiesin että ovat samaa mieltä. Vähääkään tuntemattomimmilta en edes viitsisi pyytää rahaa jos kysyn mukaan johonkin..
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:50"]
No kakspiippunen juttu. Mä heitin kerran ilmoille ajatuksen, että lähdetään serkkujen kesken toiseen kaupunkiin shoppailemaan ja kiertämään yökerhoja. Sanoin samalla, että mä voin ajaa mutta haluan vähän bensarahaa jos lähdetään koska ei oo varaa kaiken muun lisäksi kaikkia bensojakin tankata. Kyseessä kuitenkin niin läheiset ihmiset että pystyin noin kysymään ja tiesin että ovat samaa mieltä. Vähääkään tuntemattomimmilta en edes viitsisi pyytää rahaa jos kysyn mukaan johonkin..
[/quote]
Minusta tämä on ok, jos tuo bensaraha-asia otetaan esiin heti kun reissusta aletaan puhumaan. Aivan eri asia, kuin ap:n tapaus.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:50"]
[/quote]
Minusta tämä on ok, jos tuo bensaraha-asia otetaan esiin heti kun reissusta aletaan puhumaan. Aivan eri asia, kuin ap:n tapaus.
[/quote]
Nimenomaan.Totta kai jos ollaan sovittu että lähdetään johonkin mihin menee rahaa(vaikka nyt ne bensat)voidaan sopia etukäteen miten kulut menee.AP:n kaveri kuitenkin on antanut ymmärtää,että kaipaa seuraa ostoksille mennessä.Tuskin ap:n mukana olo vaikutti niin olennaisesti bensan kulutukseen,että olisi kohtuullista vaatia korvauksia jälkikäteen.Jotkut ihmiset ovat pihejä(yhden entisen ystävän kanssa piti maksaa leffaillan 1,5€ sipsipussikin puoliksi),jotkut hyväksikäyttäjiä ja jotku muuten kummallisia.Vaikea sanoa vain tämän jutun perusteella mikä ap:n ystävää vaivaa,mutta jos ei ole ollut aiemmin puhetta siitä että kyyti Ikeaan onkin maksullinen,ei ap:lla ole velvollisuutta maksaa ystävälle mitään.
Näitä pihitarinoita riittää, tuli itsellekin yksi mieleen joka on jo aika törkeää toimintaa.
Mulla on kaveri, joka on sinkku, ja hän viettää joulunsa aina siskonsa perheen luona kun ei muutakaan paikkaa ole eikä halua olla yksin. Mä ennen ajattelin että onpas kiva sisko hänellä kun ottaa veljensä aina joulua viettämään, kunnes mulle selvisi, että sisko veloittaa kaveriltani siitä rahaa. Sisko menee miehensä kanssa ennen joulua kauppaan ja ostaa jääkaapin täyteen syötävää, lasku pistetään kolmeen osaan ja yksi osa menee kaverilleni (huom. siskolla on kaksi lastakin). Periaate on kuulemma se, että kaverini voi sitten aattona hakea heidän jääkaapistaan mitä haluaa (ei hän kuitenkaan kehtaa käydä toisten kaapilla) ja ruoathan on ostettu riittämään koko joulunpyhiksi ja kaverini viettää/syö siellä vain aattoillan. Ja pisteenä iin päällä sisko vaatii, että kaverini tulee auttamaan joulusiivouksessakin kun kerran tulee jouluna heille.
Selvennyksenä vielä että sisko ja hänen miehensä ovat molemmat ihan hyväpalkkaisissa töissä, eikä heidän taloutensa siitä kaatuisi jos tarjoaisivat yhdelle sukulaiselle jouluna ilmaisen aterian. Mutta pihi mikä pihi.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 18:04"]
Näitä pihitarinoita riittää, tuli itsellekin yksi mieleen joka on jo aika törkeää toimintaa.
Mulla on kaveri, joka on sinkku, ja hän viettää joulunsa aina siskonsa perheen luona kun ei muutakaan paikkaa ole eikä halua olla yksin. Mä ennen ajattelin että onpas kiva sisko hänellä kun ottaa veljensä aina joulua viettämään, kunnes mulle selvisi, että sisko veloittaa kaveriltani siitä rahaa. Sisko menee miehensä kanssa ennen joulua kauppaan ja ostaa jääkaapin täyteen syötävää, lasku pistetään kolmeen osaan ja yksi osa menee kaverilleni (huom. siskolla on kaksi lastakin). Periaate on kuulemma se, että kaverini voi sitten aattona hakea heidän jääkaapistaan mitä haluaa (ei hän kuitenkaan kehtaa käydä toisten kaapilla) ja ruoathan on ostettu riittämään koko joulunpyhiksi ja kaverini viettää/syö siellä vain aattoillan. Ja pisteenä iin päällä sisko vaatii, että kaverini tulee auttamaan joulusiivouksessakin kun kerran tulee jouluna heille.
Selvennyksenä vielä että sisko ja hänen miehensä ovat molemmat ihan hyväpalkkaisissa töissä, eikä heidän taloutensa siitä kaatuisi jos tarjoaisivat yhdelle sukulaiselle jouluna ilmaisen aterian. Mutta pihi mikä pihi.
[/quote]
Tämä ja muut vastaavat ovat kyllä aivan käsittämättömiä tarinoita. Sen vielä tavallaan ymmärrän, että joku saattaa olla tarkka rahasta ja vaatia, että kaikki laitetaan sentilleen tasan, niin on tasapuolista. Mutta nämä ihmiset eivät ole laittamassa mitään tasan vaan päinvastoin kiskomassa läheisiltään kaiken vain irti saa. Se ei oikeastaan ole enää pihiyttä vaan menee jo ahneuden puolelle.
No, en jaksaisi alkaa tappelemaan, mutta jatkossa en lähtisi mukaan.
No onpa moukkamainen kaveri. Laittaisin viestin, että maksan 5 euroa, mutta antaa olla viimeinen kerta sitten, että mennään yhdessä minnekään. Olisin todella närkästynyt. Itsellä ahdistaa suunnattomasti tuollainen hyväksikäyttö.
Itse varmaan maksaisin sovun ylläpitämiseksi, mutta ottaisin väärinkäsityksen esille kaverini kanssa jatkoa ajatellen. Hieman outoa käytösyä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:38"]
Ostakaa auto, köyhät! On se kumma jos jostain femmasta tai kahvin tarjoamisesta kaverille on av-mamman talous kiinni. Huomaa ettei kommentoijilla ole omaa autoa tai pienimpiäkään käytöstapoja. Juntit.
[/quote]
Minulla on auto, ja silti olen sitä mieltä, että jos itse pyydän jonkun seurakseni jonnekin niin hänen ei todellakaan kuulu maksaa bensakuluja. Itse asiassa saattaisin vieläpä tarjota hänelle kahvit, koska mielestäni hyviin tapoihin kuuluu, että se, joka pyytää, tarjoaa.
Asia on aivan eri silloin, kun henkilö itse pyytää kyytiä. Silloin tosiaan kuuluu hyviin tapoihin tarjota bensarahaa tai kahvit tai jotain vastaavaa.
29