Miksi ette itse ole menneet hoitoalalle jos siellä on niin kivaa ja palkka sekä työtaakkakin on kohdillaan?
Kommentit (115)
Yritin kerran kouluttautua alalle, mutta minua ei päästetty sisään. Veikkaan että tämä oli naisten sumplima juttu, ja sen takia en ota niin tosissaan näitä naishoitajien itkujakaan sillä itse olisin aikaisemmin ollut alalle tulossa, mutta ette sitä sallineet.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu monilla olevan se ajatus, että kaikki tekevät työtä jonka itse ovat valinneet ja josta tykkäävät. No en vtussa tykännyt esim siivoustyöstä, jota tein useamman vuoden. Nykyinenkin työ menee juuri ja juuri, mutta en jumalauta kävisi sielläkään päivääkään jos muutoin tulisin toimeen.
Jos hakeutuu johonkin tiettyyn koulutukseen niin se on valinta. Et tykkää hoitajan työstä ja palkasta - > älä kouluttaudu alalle.
Mäkin olen ollut siivooja ja burgerinvääntäjä. Vihasin kumpaakin työtä ja tein niitä puhtaasti palkan takia. Vaihdoin kun ei miellyttänyt. Menin yliopistoon ja kouluttauduin spesifille alalle, jossa saan vähemmän kuin hoitaja. En jaksa jumalattomasti taistella, koska tykkään työstäni ja palkalla elää vaikka on ne 3 lasta.
Hoitajaksi ei päädytä. Sinne mennään ihan tarkoituksella. Siivoojan ja kaupankassan sekä burgerinvääntäjän töihin mennään myös siksi että sieltä saadaan palkkaa kun mietitään jatkoa.
Olen sosiaalisesti kömpelö. Tulen toimeen ihmisten kanssa max. 5 minuuttia.
En alennu pesemään toisten perseitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutaan aina hoitajista?
Miksei koskaan puhuta esim pienipalkkaisista:
-siivoojista
-pikaruokatyöntekijöistä
-tarjoilijoista
-lehdenjakajista
-elintarviketyöntekijöistä
-päiväkotien työntekijöistä
-koulunkäyntiavustajista
-kauppojen työntekijöistä
Jne....Tulitko ajatelleeksi, että hoitajat hoitavat ihmisiä ja ovat jopa vastuussa potilaiden hengestä. Tottakai kaikki työ on arvokasta, mutta joissakin on vastuu isommasta, elämästä.
Tämä on teoreettisesti hyvin mielenkiintoista. Mehän elämme Suomessa (ja pohjoismaissa) nyt ihmisoikeuksienaikaa. Arvot ja päätökset pohjaavat ihmisoikeuksiin. Kaikissa maissa ei kuitenkaan ole näin. Ihmiset elävät lyhyempää, ja kuolema on asia joka voi sattua kelle vaan. Ehkä niissä uskonto on myös vahva sen takia.
Mitä lakkoon tulee niin vaaditaan näiden arvojen ja moraalin pohjalta palkkaa. Tämän mahdollistaa myös se, että ei tarvi taistella eloonjäämisestä, koska jos mitään tukia ei heruis ja kaikki olis maksullista ihmiset tekisivät töitä.
On myös tullut arvomuutos, jossa palkat ei ole pysynyt perässä. Ennen haluttiin tehdä töitä ja sitä oli pakko tehdä, jotta säilyttäisiin hengissä. Nyt elämästä kuuluu nauttia.
Ollaan kuitenkin murroksen edessä. Vanhuksista pitää alkaa perheiden itse pitää huolta, työttömyystukia leikataan, luultavasti koulutuksesta myös, sairaslomiin tulee kovempi oma vastuu ja luulen, että kaikkea erikoista ei enää hoideta ja jos sulla ei ole itsellä rahaa, niin sille ei voi mitään. Nämä on mun veikkaukset.
Opiskelin nuorena hoitajaksi, jaksoin hommaa muutaman vuoden. Ei sopinut minulle. Alan hierarkkinen ja käskyttävä johtamistyyli oli yksi isoimmista turn-offeista. Työntekijöitä kohdeltiin ikävästi ja aivottomana massana. Työ oli sekä psykososiaalisesti että fyysisesti kuormittavaa, kotihoidossa lisäksi käsittämättömän kiireistä. Ei ollut pienintäkään mahdollisuutta hoita työtehtäviä hyvin. Palkka ei siis vastannut alkuunkaan työn aiheuttamaa kuormitusta - sekä fyysistä että psykososiaalista. Jos nyt mietin paluuta hoitotyöhön, en oikeastaan keksi sellaista palkkaa jolla siihen alkaisin. Joku 5000-6000 euroa kuussa ehkä saattaisi houkuttaa kokeilemaan uudelleen.
Opiskelin hoitajasta sosiaalityöntekijäksi. Tämäkin työ on psykososiaalisesti todella kuormittavaa, mutta työolosuhteet ovat inhimillisemmät. Saa itse suunnitella työviikon ja pääosin johtaa itseään. Myös palkka on suhteessa huomattavasti parempi, lisineen yli 4000€ kuukaudessa virastotyöajasta. Sosiaalityöstäkään ei makseta riittävästi etenkään lastensuojelussa, mutta tosiaan työn itsenäisyys korvaa sentään hieman puuttuvaa palkkaa. Johtaminen on yhtä huonoa kuin hoitotyössä, mutta sosiaalityöntekijänä siitä ei tarvitse niin välittää, koska professionaalinen asema on parempi kuin hoitajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommentteja kun lukee, niin pitää ihmetellä, että miksi niin moni jyrkästi vastustaa hoitajien palkkojen nostamista. Kukaan ei itsekään haluaisi tehdä kyseisiä hommia ja sitten vaaditaan, että muiden pitäisi tehdä niitä.
Ei me myöskään haluta olla poliitikkoja, näyttelijöitä, asiantuntijoita, taidemaalareita, suutareita, sähköinsinöörejä, toimistotyöntekijöitä, jne.
Maailmassa on aika montakin työtä mitä emme vain halua tehdä, koska se ei sovellu meille syystä tai toisesta.
Niinpä, ja siksi onkin turha inistä jos joku menee lakkoon työstä, jota ei haluaisi tehdä itsekään. Se olikin asian pointti. Jos on varaa arvostella lakkoilijoita, niin siitä vain itse tekemään. Miksi sen työn pitäisi sopia kenellekään muullekaan paskalla palkalla ja poskettomalla kiireellä.
Kaikkien pienipalkkaisten töiden palkkoja pitäisi nostaa, jos palkan noston perusteeksi riittää, ettei työ se työ sovi jollekin henkilölle.
Älkää ymmärtäkö väärin. Minä olen useaan otteeseen kertonut, että insinöörien palkka ei ole automaattisesti 4500, vaan suunnittelualalla lähtö voi olla alle kolmetonnia. Varoittelen vain hoitajia, että ei tälle alalle kannata vaihtaa, jos ei ole tarjota osaamista ja tuottava pitää olla. Puolisoni saa 4600 euroa, hän on pk-yrityksessä sovelluskehittäjä ja työkokemusta yli 25 vuotta. Itse olen suunnittelija rakennusalalla, kolme työntekijää+esimies joka suunnittelee myös itse. aikuisiällä vaihtanut alaa ja saan 3100 euroa/kk, työkokemusta 9,5 vuotta. Mulla ei ole sellaista huippuosaamista, millä voisin edetä ja tällä alalla voisin isommassa firmassa saada noin 500 enemmän, mutta se tietäisi enemmän kokouksia, ylitöitä joita ei koskaan makseta rahana - alan käytäntö että saldot otetaan tunti tunnista - sekä stressaavampia projekteja. Suunnitteluala on kausittain hektistä, voin suositella tätä alaa siinä mielessä että helpompaa kuin hoitoala, kunhan ei parempaa palkkapussia haaveile saavanasa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt on turha länkyttää että miksi en alkanut insinööriksi tai vaikka putkimieheksi. Ette te niitä täällä hauku. Pohjimmiltaan kyse taitaa olla siitä minkä joku totesikin että sitä ei vaan suvaita että naiset lakkoilee. Jos olisi miesvaltainen ala niin lakko olisi ok ja jopa suotavaa.
Kyse on ehkä enemmänkin siitä, että ihmiset melko yleisesti pitävät hoitajan työstä saatua palkkaa sopivana.
Tähän mielipiteeseen vaikuttaminen voi olla vaikeaa.
Toisaalta onko sillä väliä, mitä ulkopuoliset pitävät sopivana palkkana? Tiedän, että ihmiset eivät suostu uskomaan alalla vallitsevaa työvoimapulaa tosiasiaksi. Kuvittelevat kai, että hoitajat pyrkivät liioittelemaan asiaa oman etunsa vuoksi. Työvoimapula on kuitenkin aivan kriittinen ainakin pk-seudulla ja Uudellamaalla. Todistan sitä työssäni joka päivä. Silti mulla ei ole oma lehmä ojassa, koska en ole hoitaja.
Palkka on yksi keino houkutella ihmisiä töihin ja kouluttautumaan alalle - sekä ennen kaikkea pysymään hoitatyössä. Ihan sama, mitä ulkopuoliset länkyttävät netissä. Kyllähän muissakin ammateissa ihmisiä houkutellaan töihin nimenomaan palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt on turha länkyttää että miksi en alkanut insinööriksi tai vaikka putkimieheksi. Ette te niitä täällä hauku. Pohjimmiltaan kyse taitaa olla siitä minkä joku totesikin että sitä ei vaan suvaita että naiset lakkoilee. Jos olisi miesvaltainen ala niin lakko olisi ok ja jopa suotavaa.
Kyse on ehkä enemmänkin siitä, että ihmiset melko yleisesti pitävät hoitajan työstä saatua palkkaa sopivana.
Tähän mielipiteeseen vaikuttaminen voi olla vaikeaa.
Toisaalta onko sillä väliä, mitä ulkopuoliset pitävät sopivana palkkana? Tiedän, että ihmiset eivät suostu uskomaan alalla vallitsevaa työvoimapulaa tosiasiaksi. Kuvittelevat kai, että hoitajat pyrkivät liioittelemaan asiaa oman etunsa vuoksi. Työvoimapula on kuitenkin aivan kriittinen ainakin pk-seudulla ja Uudellamaalla. Todistan sitä työssäni joka päivä. Silti mulla ei ole oma lehmä ojassa, koska en ole hoitaja.
Palkka on yksi keino houkutella ihmisiä töihin ja kouluttautumaan alalle - sekä ennen kaikkea pysymään hoitatyössä. Ihan sama, mitä ulkopuoliset länkyttävät netissä. Kyllähän muissakin ammateissa ihmisiä houkutellaan töihin nimenomaan palkalla.
No näyttää olevan jos nyt lakkoilevat vetää herneen nenään siitä et kaikki ei tue lakkoa.
MillaRiikka kun lävähtää tvn ruudulle niin ei tarvi yhtään miettiä miksei suuremmin ole kannatusta hoitoalan lakkoilulle tai yleensä millekään muullekaan alaa koskien.
Sama koskee lähes kaikkia Ay johtajia jotka ovat muuttuneet poliitikoiksi siinä suhteessa että oman jakkaran varmistaminen on pääasia ja muut asiat tulee kaukana takana. Ja kosketuspinta itse työhön on kadonnut matkalla.
Aika lapsellista odottaa, että töissä pitäisi olla koko ajan kivaa.
Ei kenenkään tarvitse selitellä omia valintojaan. Jos ei tietty työ miellytä, niin tottakai saa vaihtaa alaa tai yrittää parantaa niitä asioita jotka ovat pielessä. Ei se mikään elinkautinen ole että nuorena on mennyt kokemattomuuttaan valitsemaan väärän alan. Erilaisia asioita voi kokeilla, ja on ihan luonnollista että virhearvioitakin tulee elämässä.
Asiakaspalvelu/myyntityössä tajusin kuinka vihaan ihmisiä, joten ei kiitos.
Sarkasmi ei toimi keskustelupalstoilla, jos et ole huomannut.