harmittaa. vauva tuplasti itkuisempi rintamaidon kanssa.
Tahtoisin vielä imettää, mutta vauvalle tulee enemmän vatsanväänteitä (kai). Vauva kuitenkin on vasta 3kk :(
Onko kellään neuvoja tai lohduttavaa sanaa, vai puhutaanko palstalla enää vain mamuista, pettämisestä ja perseistä?
Kommentit (11)
Hei, meillä loppui tuo jatkuva itkuisuus iässä 3kk ja 2vkoa. Oli ihan kuin eri vauva sen jälkeen. Syytä en tiedä, mielestäni mikään ei muuttunut. Että jos vaan jaksat niin imetä vaan, ehkä kohta helpottaa.
Mitäs jos itkee sitä että ei saa tarpeeksi ruokaa. Jos imetät ensin ja annat sitten vähän pulloa päälle. Tai jos haluat vain täysimettää niin sitkeästi tarjoat vain rintaa niin ehkä sun maidontuotanto lisääntyy kun imee usein.
Voi myös olla vatsanväänteitä. Tarkkaile syömisiäsi ja vältä ruoka-aineita mitkä niitä voi aiheuttaa tai sitten vaan luovutat, kunhan lapsella on hyvä.. sehän on tärkeintä, ei se että saa imettää.
Siis korvikkeesta ja tuttipullosta tulee vähemmän vatsanväänteitä? Erikoiselta kuulostaa. Miten olet vertaillut asiaa? Oletko huomioinut, että se mitä syöt ja juot vaikuttaa rintamaitoon? Eli ihan ensin kannattaa miettiä mitä sellaista olet syönyt mikä voisi asiaan vaikuttaa.
3-4 kk iässä suolisto on yleensä sen verran kehittynyt että alkergiattomat vatsanväänteet loppuu.
Tuleeko sinulta paljon maitoa? Maitoa voi tulla niin voimalla että vauva nielee sen mukana ilmaa. Jos näin on voit kokeilla imettää pari kolme kertaa samasta rinnasta putkeen tai rintakumia. Tämäkin helpottaa ajan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 09:48"]Tahtoisin vielä imettää, mutta vauvalle tulee enemmän vatsanväänteitä (kai). Vauva kuitenkin on vasta 3kk :(
Onko kellään neuvoja tai lohduttavaa sanaa, vai puhutaanko palstalla enää vain mamuista, pettämisestä ja perseistä?
[/quote]
kerro neuvolassa.älä lopeta! Selvitä mistä johtuu ja kyllä uskon että menee ohi
Olen karsinut ruokavaliosta sipulin, ruisleivän, kahvin, mausteiset ruuat, sitrushedelmät. En tiedä ainakaan muita, mitä pitäisi välttää. Tiedän senkin, että vauva saa tarpeeksi maitoa, mutta olen miettinyt, että jos oma maitoni ei ole tarpeeksi rasvaista, sillä ei koskaan syö rintaa tyhjäksi asti.
Kiitos avuista. Itsekään en tosiaan haluisi imettämistä lopettaa, neuvola onneksi tällä viikolla
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 09:52"]
Siis korvikkeesta ja tuttipullosta tulee vähemmän vatsanväänteitä? Erikoiselta kuulostaa. Miten olet vertaillut asiaa? Oletko huomioinut, että se mitä syöt ja juot vaikuttaa rintamaitoon? Eli ihan ensin kannattaa miettiä mitä sellaista olet syönyt mikä voisi asiaan vaikuttaa.
[/quote]
Itse asiassa ei tunnu olevan ollenkaan erikoista. Minusta tuntuu, että ne vauvat itkeskelevät vähemmän, jotka saavat alusta asti vaan korviketta ja sitä yhtä korvikemerkkiä. Siinä kuitenkin se ruoka on aina aivan samanlaista, riippumatta siitä mitä äiti on syönyt, ja lapsi saa maidon pullosta aina yhtä helposti. Tätähän ei siis oikein saa sanoa, ja joo imetys on aivan kaikkein tärkein ja paras tapa ruokkia vauva, mut näin se vaan näyttää joskus menevän.
Onko tuota jatkunut kauan vai onko uus ilmiö? Niinkuin joku jo sanokin, niin kannattaa tarkkailla omaa ruokavaliota (esim. mä söin joku kerta mun kaverin tekemää kanapastaa, joka oli tosi currysta, niin vauvan kakkaki haisi currylle ja muuttu oranssiks, salmiakkia ku söin joku kerta pari kourallista oli kakka ihan myrkynvihreetä + masu vauvalla kipristeli molemmista).
Toinen mikä saattaa vaikuttaa on se, et pullosta syöttäessä menee vähemmän ilmaa mahaan ainakin meillä. Ja siis samaa tissimaitoa saa pullostakin, ainun koliikkipullo käytössä. Meillä siis vauva todella herkkä puklaileen, et täytyy hyvin röyhtäyttää ja saada ilmat ulos tai masu myös tästä kipristelee.
Melko uusi ilmiö, ja kovia röyhyjäkin tulee, mutta kai sinne sitten jääkin sitä ilmaa vähän. Osaisiko joku neuvoa paremmin, mitä saisi syödä ja mitä ei? Taidan myös koittaa imettää samasta rinnasta 2 kertaa putkeen. Ap
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 09:59"]
Olen karsinut ruokavaliosta sipulin, ruisleivän, kahvin, mausteiset ruuat, sitrushedelmät. En tiedä ainakaan muita, mitä pitäisi välttää. Tiedän senkin, että vauva saa tarpeeksi maitoa, mutta olen miettinyt, että jos oma maitoni ei ole tarpeeksi rasvaista, sillä ei koskaan syö rintaa tyhjäksi asti.
[/quote]
olethan karsinut myös colajuomat ja energiajuomaa ei tarvitse varmaan erikseen mainita. Syötäthän lasta, joka kerta kun hän osoittaa nälkänsä. Onko kuvailemasi vatsanväänteet mahdollisesti nälkää? Rintamaito ei ole niin täyttävää kuin vastike, joten vauva saattaa olla rinnalla esim illalla koko ajan. Vastikeannoksella saattaa pärjätä useamman tunnin. Miten tiedät, että lapsi saa tarpeeksi maitoa, jos lapsi ei ole tyytyväinen.