8-9-v tytöillä jo monella kuukautiset??
Toisen ketjun mukaan. Voiko olla totta? Ihan lapsia vielä. Mikä tuon aiheuttaa?
Kommentit (63)
Voisko olla estrogeenia muistuttavat muoviyhdisteet, kuten bisfenoli-A?
Siis kuinka monella? 10 prosentilla?
Sama syy kuin siinä että ihmiset ovat sukupolvesta toiseen pidempiä, ja nuorilla tytöillä on isot rinnat. Ruokaa on yllinkyllin, rasvaa saa jopa yli tarpeen. Ennen kun ruokaa oli liian vähän ja huonoa, ihmiset jäivät pieneksi ja kuukautiset alkoi aikaisintaan 14v ehkä jopa 17v. Hormonit toimivat eri tavalla kun rasvaa on paljon käytettävissä eli kroppa tietää että ei ole nälänhädästä pelkoa.
Mun nuoruudessa (80-90-luvulla) ei alle parikymppisillä tytöillä ollut kunnon rintoja kuin lihavilla. Eikä ole mistään rintaliiveistä kiinni, siihen aikaan oli topattuja liivejä juuri sen takia että kaikilla normaalipainoisilla oli A-kupit, ja synnyttäneillä naisillakin keskimäärin B-kupit.
"Voiko 8 vuotiaalla alkaa kuukautiset?
Tytöillä rinnat alkavat kasvaa 8–13-vuotiaana, häpykarvoitus ilmaantuu 9–14-vuotiaana ja kuukautiset alkavat 10–15-vuotiaana, kertoo Kosola. Selvää syytä murrosiän aikaistumiselle ei täysin tiedetä, mutta etenkin teollisuusmaissa yltäkylläinen ravinto ja lasten yleistynyt ylipaino ovat aikaistaneet lasten kehitystä."
Lihavia? Menkkojen alkuhan vaatii tietyn elopainon. Oma 10 v pitkä poika on vasta 32 kg.
Vierailija kirjoitti:
Lihavia? Menkkojen alkuhan vaatii tietyn elopainon. Oma 10 v pitkä poika on vasta 32 kg.
No ei ole sitten vielä pelkoa menkkojen alkamisesta.😄😄😄
Minulla alkoi kun olin juuri täyttänyt 10 v., tämä 90-luvulla. En ollut laiha, mutta en lihavakaan. Mielestäni noin nuorilla ei pitäisi olla kuukautisia, sopiva ikä olisi jotain 12-13 v.
Vierailija kirjoitti:
Sama syy kuin siinä että ihmiset ovat sukupolvesta toiseen pidempiä, ja nuorilla tytöillä on isot rinnat. Ruokaa on yllinkyllin, rasvaa saa jopa yli tarpeen. Ennen kun ruokaa oli liian vähän ja huonoa, ihmiset jäivät pieneksi ja kuukautiset alkoi aikaisintaan 14v ehkä jopa 17v. Hormonit toimivat eri tavalla kun rasvaa on paljon käytettävissä eli kroppa tietää että ei ole nälänhädästä pelkoa.
Mun nuoruudessa (80-90-luvulla) ei alle parikymppisillä tytöillä ollut kunnon rintoja kuin lihavilla. Eikä ole mistään rintaliiveistä kiinni, siihen aikaan oli topattuja liivejä juuri sen takia että kaikilla normaalipainoisilla oli A-kupit, ja synnyttäneillä naisillakin keskimäärin B-kupit.
No just, mun nuoruudessa 90-luvulla oli kyllä isompiakin rintoja hoikilla tytöillä, ei kaikki ollut mitään a-kuppeja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoi kun olin juuri täyttänyt 10 v., tämä 90-luvulla. En ollut laiha, mutta en lihavakaan. Mielestäni noin nuorilla ei pitäisi olla kuukautisia, sopiva ikä olisi jotain 12-13 v.
Milläs sen estät? Ei ne menkat kysy etukäteen sun mielipidettä, ne tulee kenelle tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just, mun nuoruudessa 90-luvulla oli kyllä isompiakin rintoja hoikilla tytöillä, ei kaikki ollut mitään a-kuppeja.
Varmasti vuonna 1999 oli jo enemmän kuin 1990. Mutta kun vertaa nykyajan nuoriin tyttöihin, niin yläkouluikäisillä on on järjestään isot rinnat, ihan jopa seiskaluokkalaisilla ja osalla alakoululaisillakin on.
Murrosikä on yleisesti ottaen aikaistunut.
Kuinkako moni näistä alle 10 vuotiaita joilla alkaa menkat on ylipainosia ja ei liikuntaa harrastavia?
Maailman nuorin äiti vissiin 9-vuotias jos muistan oikein.
Sinänsä kummallista. Biologia sanoo, että nyt voit tyttö tehdä lapsia. Miksi sanoo niin, jos ei saa? Evoluutio kehittää ominaisuuksia tarpeeseen, ei huvikseen.
Ollaan yleisesti lihavampia kuin ennen. Toinen syy oli jonkin tutkimuksen mukaan se, että nykyään on enemmän perheitä, joissa isänä toimii biologisen isän sijaan mies, joka ei ole verisukua. Tytön murrosikä alkaa siis varhemmin, koska hän on tiiviisti potentiaalisen parittelukumppanin läheisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa silläkin vielä alkas kun jaksatte oottaa ja tärkeimpänä ostatte sille jotain ruokaakin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Maailman nuorin äiti vissiin 9-vuotias jos muistan oikein.
Sinänsä kummallista. Biologia sanoo, että nyt voit tyttö tehdä lapsia. Miksi sanoo niin, jos ei saa? Evoluutio kehittää ominaisuuksia tarpeeseen, ei huvikseen.
5-vuotias oli maailman nuorin äiti. Lapsi kasvatettiin äitinsä siskona.
Eiköhän kyse ole yltäkylläisyydestä. Ei ole pulaa ruuasta. Lajien pääsääntöinen tehtävä on kumminkin lisääntyä ja mitä aikaisemmin voi aloittaa sitä enemmän pystyy synnyttämään jälkeläisiä.
Toinen tekijä on e-pillereiden estrogeeni, joka kiertää pöntön kautta lopulta juomaveteen ja siitä lasten suuhun. Hormonit saavat murrosiän alkamaan aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä kolmella kaverillani oli 9-10v naisen varustus ja kuukautiset. Kunnon rinnat. Että kyllä silloinkin jo toiset kehittyivät aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä kolmella kaverillani oli 9-10v naisen varustus ja kuukautiset. Kunnon rinnat. Että kyllä silloinkin jo toiset kehittyivät aikaisemmin.
Ja lihavia he eivät olleet.
Sen aiheuttaa luonto. Luonto siinä mielessä, että se on havahtunut Suomeen syntyvien lasten määrästä ja pyrkii korjaamaan tilannetta siten, että yhä useampi pystyisi tulemaan raskaaksi yhä nuorempana.