8-9-v tytöillä jo monella kuukautiset??
Toisen ketjun mukaan. Voiko olla totta? Ihan lapsia vielä. Mikä tuon aiheuttaa?
Kommentit (63)
Täällä naiset ihan kujalla todellisuudesta. Googlatkaa Lina Medina (äidiksi 5-vuotiaana). Oli niin vaarallinen raskaus, että eli vain 88-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä naiset ihan kujalla todellisuudesta. Googlatkaa Lina Medina (äidiksi 5-vuotiaana). Oli niin vaarallinen raskaus, että eli vain 88-vuotiaaksi.
Mene ulilaudella muiden pedojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan yleisesti lihavampia kuin ennen. Toinen syy oli jonkin tutkimuksen mukaan se, että nykyään on enemmän perheitä, joissa isänä toimii biologisen isän sijaan mies, joka ei ole verisukua. Tytön murrosikä alkaa siis varhemmin, koska hän on tiiviisti potentiaalisen parittelukumppanin läheisyydessä.
Mun molemmat tyttäret olivat 8-10 vuotiaina pitkiä ja tosi hoikkia tyttöjä. Menkat alkoivat kummallakin 12 vuotiaina. Nyt ovat jo lähes parikymppisenä ja edelleen hyvin hoikkasia.
Vierailija kirjoitti:
Sama syy kuin siinä että ihmiset ovat sukupolvesta toiseen pidempiä, ja nuorilla tytöillä on isot rinnat. Ruokaa on yllinkyllin, rasvaa saa jopa yli tarpeen. Ennen kun ruokaa oli liian vähän ja huonoa, ihmiset jäivät pieneksi ja kuukautiset alkoi aikaisintaan 14v ehkä jopa 17v. Hormonit toimivat eri tavalla kun rasvaa on paljon käytettävissä eli kroppa tietää että ei ole nälänhädästä pelkoa.
Mun nuoruudessa (80-90-luvulla) ei alle parikymppisillä tytöillä ollut kunnon rintoja kuin lihavilla. Eikä ole mistään rintaliiveistä kiinni, siihen aikaan oli topattuja liivejä juuri sen takia että kaikilla normaalipainoisilla oli A-kupit, ja synnyttäneillä naisillakin keskimäärin B-kupit.
Älä nyt viitsi. Oli monella meistä 80/90-lukujen vaihteen nuorista tytöistä jo isot rinnat, mutta siihen aikaan ei vaan ollut juuri tarjontaa liiveistä, joten tissit tungettiin mihin sattui mahtumaan, istuvuudesta välittämättä. Minä käytin kokoa 85C, vaikka oikea koko olisi varmaan ollut luokkaa 75E tai 70F. Ei sellaisia kokoja ollut olemassakaan, varsinkin kun omaa rahaa ei ollut, ja äiti piti 30 euroa maksimihintana liiveille. Vielä isompirintaisemmalla kaverilla oli pahoja selkäkipuja, niin äitinsä vei hänet oikein Helsinkiin asti erikoisliikkeeseen, josta kaverille ostettiin yhdet kalliit ja sopivat liivit, joita sitten häpesi, kun olivat mummomallia. Ja hoikki olimme. Nykyään on onneksi asiat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan yleisesti lihavampia kuin ennen. Toinen syy oli jonkin tutkimuksen mukaan se, että nykyään on enemmän perheitä, joissa isänä toimii biologisen isän sijaan mies, joka ei ole verisukua. Tytön murrosikä alkaa siis varhemmin, koska hän on tiiviisti potentiaalisen parittelukumppanin läheisyydessä.
Yksi tutkimus ei todista mitään. Minkä tahansa asioiden välillä voi löytää yhteyden kun on päättänyt niin ja tarpeeksi kaivelee. Eräs yliopisto löysi yhteyden maakaasujen poraamisen ja sukupuolitautien levinneisyyden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, samasta artikkelista "Recent studies have suggested that weak maternal bonding is a risk factor for early puberty." Heikko äidi suhde voi aiheuttaa aikaisen puberteetin :O luulin että kyse on ihan fysiikasta vaan. Oma tyttö täyttää 11 ilman merkkejä.
Lihavilla lapsilla voi olla, ei ole ns. normaalia kuitenkaan. Olisin pettynyt itseeni äitinä jos tytöilläni alkaisi menkat 8 v lihavuuden vuoksi. Esikoinen onkin sellainen, että söisi itsensä lihavaksi jos epäterveellistä ruokaa olisi rajattomasti tyrkyllä, mutta vanhemmistahan se on kiinni mitä tuon ikäinen syö. Tietysti eroperheissä vaikeampi vaikuttaa mitä esim. isällään syödään, onko sipsiä ja limua vaan kaikki päivät...
Tästä on puhuttu jo vuosikaudet ja vieläkin tulee yllätyksenä. Ehkäisypillereiden nieleminen on idarimaista paitsi luonnon ja oman terveyden kannalta, niin myös siksi ettei niin pieniä yhdisteitä saada puhdistettua juomavedestä. Miehistä tulee koko ajan naisellisempia.
Vierailija kirjoitti:
"Voiko 8 vuotiaalla alkaa kuukautiset?
Tytöillä rinnat alkavat kasvaa 8–13-vuotiaana, häpykarvoitus ilmaantuu 9–14-vuotiaana ja kuukautiset alkavat 10–15-vuotiaana, kertoo Kosola. Selvää syytä murrosiän aikaistumiselle ei täysin tiedetä, mutta etenkin teollisuusmaissa yltäkylläinen ravinto ja lasten yleistynyt ylipaino ovat aikaistaneet lasten kehitystä."
Tuo on hämmentävästi vastattu, kun vastaus on ”kyllä voi”. Minulla alkoi aikoinaan 10-vuotiaana, mutta kaverilla jo 8-vuotiaana. Hänellä oli kyllä takana joku hormonihäiriö, jota sitten tutkittiin, mutta minä menin jo normaalin rajoihin. Ja tämä oli siis 80-luvun puolivälissä/loppupuolella.
Nämä ovat myös aika vahvasti perinnöllisiä juttuja, kummankin äidillä alkoi kuukautiset aikaisin, olivat 40- ja 50-luvulla syntyneitä.
Mieleeni tuli eräs äiti, joka suhtautui äärimmäisen negatiivisesti siihen, että hänen 9-vuotiaalla tyttärellään alkoivat kuukautiset.
Äiti toisteli tyttären ja muidenkin kuullen, että onhan tämä nyt ihan hirveää. Aivan kuin tytär olisi tehnyt jotain pahaa. Tytär olisi varmasti tarvinnut äitinsä tukea, eikä häpeäntunnetta.
Kuukautisiin liittyy vieläkin paljon tabuja, tietämättömyyttä ja turhaa häpeää. (Tytär oli normaalipainoinen, jos joku sitä pohtii.)
Vierailija kirjoitti:
Mieleeni tuli eräs äiti, joka suhtautui äärimmäisen negatiivisesti siihen, että hänen 9-vuotiaalla tyttärellään alkoivat kuukautiset.
Äiti toisteli tyttären ja muidenkin kuullen, että onhan tämä nyt ihan hirveää. Aivan kuin tytär olisi tehnyt jotain pahaa. Tytär olisi varmasti tarvinnut äitinsä tukea, eikä häpeäntunnetta.
Kuukautisiin liittyy vieläkin paljon tabuja, tietämättömyyttä ja turhaa häpeää. (Tytär oli normaalipainoinen, jos joku sitä pohtii.)
Joo eipä tietenkään ollut hänkään. Ketjun esimerkkeihin luottaen varsinkaan tytöt, joilla 8-9 v alkaneet kuukautiset, eivät yleensä ole ylipainoisia vaan normaalipainoisia tai hoikkia jok'ikinen.
Mikä on sinänsä hyvin mielenkiintoista kun tilastollisesti yli 95% tytöistä, joiden menkat alkavat 8-9 v, ovat vähintäänkin lievästi ylipainoisia. Jännnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo eipä tietenkään ollut hänkään. Ketjun esimerkkeihin luottaen varsinkaan tytöt, joilla 8-9 v alkaneet kuukautiset, eivät yleensä ole ylipainoisia vaan normaalipainoisia tai hoikkia jok'ikinen.
Mikä on sinänsä hyvin mielenkiintoista kun tilastollisesti yli 95% tytöistä, joiden menkat alkavat 8-9 v, ovat vähintäänkin lievästi ylipainoisia. Jännnä.
Eri, mutta kyllä minun lapsuusaikainen ystäväni, jolla kuukautiset alkoivat jo 10v. oli ylipainoinen ja luokkansa lihavin, että tietysti tällaisiakin esimerkkejä on myös. Siskonsa kuukautisisten alkamisesta en tiedä, mutta oli hoikempi ja kasvoi pidemmäksi, joten murrosikä alkoi oletettavasti, todennäköisesti, myöhemmin.
Tosin itselläni taas kuukautiset alkoivat vasta 16-vuotiaana ja minua 10 cm pidemmällä siskollani jo 12-vuotiaana eli olen kenties se huonosti ravittu toinen ääripää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hoikka" tarkoittaa nykyään jokaista joka ei ole sairaalloisen ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Sama syy kuin siinä että ihmiset ovat sukupolvesta toiseen pidempiä, ja nuorilla tytöillä on isot rinnat. Ruokaa on yllinkyllin, rasvaa saa jopa yli tarpeen. Ennen kun ruokaa oli liian vähän ja huonoa, ihmiset jäivät pieneksi ja kuukautiset alkoi aikaisintaan 14v ehkä jopa 17v. Hormonit toimivat eri tavalla kun rasvaa on paljon käytettävissä eli kroppa tietää että ei ole nälänhädästä pelkoa.
Mun nuoruudessa (80-90-luvulla) ei alle parikymppisillä tytöillä ollut kunnon rintoja kuin lihavilla. Eikä ole mistään rintaliiveistä kiinni, siihen aikaan oli topattuja liivejä juuri sen takia että kaikilla normaalipainoisilla oli A-kupit, ja synnyttäneillä naisillakin keskimäärin B-kupit.
Taas kerran höpönhöpön.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kyse ole yltäkylläisyydestä. Ei ole pulaa ruuasta. Lajien pääsääntöinen tehtävä on kumminkin lisääntyä ja mitä aikaisemmin voi aloittaa sitä enemmän pystyy synnyttämään jälkeläisiä.
Toinen tekijä on e-pillereiden estrogeeni, joka kiertää pöntön kautta lopulta juomaveteen ja siitä lasten suuhun. Hormonit saavat murrosiän alkamaan aikaisemmin.
Tämä varmasti selittää myös sen miksi nuorten naisten ja tyttöjen rinnat ovat isommat kuin ennen, ja tämä ei ole mikään luulo vaan ihan rintaliivimyyjien kautta saatu tieto.
Vielä 20 vuotta sitten A-kuppi oli pieni, B normaali ja C iso, harvalla oli sitä isommat rinnat, jos oli jotain isompaa oli yleensä vanha emäntä jolla oli vähintään 10 lasta ollut aikoinaan ja ylipainoa. Toki silloinkin oli jo joillain silikoneja, mutta lähinnä julkkiksilla, ei tavallisilla ihmisillä.
Minä olin ylipainoinen koko lapsuuteni ja kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana. Kaksi parasta kaveriani olivat hoikkia ja molemmilla oli siinä vaiheessa ollut kuukautiset jo vuoden verran.
Mun menkat alkoi kun olin 13v. Ekat murrosiän merkit alkoi ilmestymään n. vitosluokalla.
Olin 11v eteenpäin "isohko" teini jo (165-170cm ja 58-60kg) mutta silti menkat alkoi vasta yläasteella.
Varmaan lihavuus on yksi vaikuttava tekijä menkkojen alkamiseen mutta myös perintötekijät ja ympäristömyrkyt.
Sori vaan mutta 9-vuotiaan keho ei ole vielä lähellekkään valmis kantamaan ja synnyttämään lasta vaikka kuukautiset olisikin jo alkaneet. Odota vielä 10 vuotta.