8-9-v tytöillä jo monella kuukautiset??
Toisen ketjun mukaan. Voiko olla totta? Ihan lapsia vielä. Mikä tuon aiheuttaa?
Kommentit (63)
Älkää syöttäkö lapsille soijaruokia. Niissä on kasviestrogeenejä.
Yleensä tuon ikäisellä jos alkaa niin voidaan antaa jotain jolla viivästyttää murrosiän alkua. Epätavanomaista noin nuorella, mutta ei ennenkuulumatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama syy kuin siinä että ihmiset ovat sukupolvesta toiseen pidempiä, ja nuorilla tytöillä on isot rinnat. Ruokaa on yllinkyllin, rasvaa saa jopa yli tarpeen. Ennen kun ruokaa oli liian vähän ja huonoa, ihmiset jäivät pieneksi ja kuukautiset alkoi aikaisintaan 14v ehkä jopa 17v. Hormonit toimivat eri tavalla kun rasvaa on paljon käytettävissä eli kroppa tietää että ei ole nälänhädästä pelkoa.
Mun nuoruudessa (80-90-luvulla) ei alle parikymppisillä tytöillä ollut kunnon rintoja kuin lihavilla. Eikä ole mistään rintaliiveistä kiinni, siihen aikaan oli topattuja liivejä juuri sen takia että kaikilla normaalipainoisilla oli A-kupit, ja synnyttäneillä naisillakin keskimäärin B-kupit.
Älä nyt viitsi. Oli monella meistä 80/90-lukujen vaihteen nuorista tytöistä jo isot rinnat, mutta siihen aikaan ei vaan ollut juuri tarjontaa liiveistä, joten tissit tungettiin mihin sattui mahtumaan, istuvuudesta välittämättä. Minä käytin kokoa 85C, vaikka oikea koko olisi varmaan ollut luokkaa 75E tai 70F. Ei sellaisia kokoja ollut olemassakaan, varsinkin kun omaa rahaa ei ollut, ja äiti piti 30 euroa maksimihintana liiveille. Vielä isompirintaisemmalla kaverilla oli pahoja selkäkipuja, niin äitinsä vei hänet oikein Helsinkiin asti erikoisliikkeeseen, josta kaverille ostettiin yhdet kalliit ja sopivat liivit, joita sitten häpesi, kun olivat mummomallia. Ja hoikki olimme. Nykyään on onneksi asiat paremmin.
Minä en tuntenut yhtään joka ei olisi ollut ylipainoinen jolla olisi ollut isommat kuin B. Ihan sama mihin liiviin niitä tunkee kyllä sen näkee pukkarissa minkäkokoiset rinnat on. Mun luokalla kauppiksessa 1990 oli myös aikuisia naisia 20-40v. ja vain yhdellä oli oikeasti isot rinnat, mutta hänkin oli jonkin verran ylipainoinen, mutta siis hänellä oli sellainen kropan malli että on hoikat raajat ja pullea keskivartalo, vaikka oli aika lyhyt, joten rintoihin oli kertynyt enemmän rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Lihavia? Menkkojen alkuhan vaatii tietyn elopainon. Oma 10 v pitkä poika on vasta 32 kg.
Pah. Tämä myytti se vaan elää edelleen. Toki aivan älyttömän nälkiintyneellä ei ehkä menkat ala, mutta reilusti alipainoisella ja laihalla voi alkaa ja alkaakin. Itselläkin alkoi 13-vuotiaana vaikka olin alle 40 kiloinen ja pituuteni nähden ihan kunnolla alipainoinen (aina piti ravata terkkarilla painotarkkailuissa).
Painoa enemmän rasvaprosentti vaikuttaa menkkoihin. Mutta jokainen on yksilö ja jokaisen keho toimii eri tavalla.
Mutta ruoalla ja liikunnalla on vaikutus asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama syy kuin siinä että ihmiset ovat sukupolvesta toiseen pidempiä, ja nuorilla tytöillä on isot rinnat. Ruokaa on yllinkyllin, rasvaa saa jopa yli tarpeen. Ennen kun ruokaa oli liian vähän ja huonoa, ihmiset jäivät pieneksi ja kuukautiset alkoi aikaisintaan 14v ehkä jopa 17v. Hormonit toimivat eri tavalla kun rasvaa on paljon käytettävissä eli kroppa tietää että ei ole nälänhädästä pelkoa.
Mun nuoruudessa (80-90-luvulla) ei alle parikymppisillä tytöillä ollut kunnon rintoja kuin lihavilla. Eikä ole mistään rintaliiveistä kiinni, siihen aikaan oli topattuja liivejä juuri sen takia että kaikilla normaalipainoisilla oli A-kupit, ja synnyttäneillä naisillakin keskimäärin B-kupit.
Älä nyt viitsi. Oli monella meistä 80/90-lukujen vaihteen nuorista tytöistä jo isot rinnat, mutta siihen aikaan ei vaan ollut juuri tarjontaa liiveistä, joten tissit tungettiin mihin sattui mahtumaan, istuvuudesta välittämättä. Minä käytin kokoa 85C, vaikka oikea koko olisi varmaan ollut luokkaa 75E tai 70F. Ei sellaisia kokoja ollut olemassakaan, varsinkin kun omaa rahaa ei ollut, ja äiti piti 30 euroa maksimihintana liiveille. Vielä isompirintaisemmalla kaverilla oli pahoja selkäkipuja, niin äitinsä vei hänet oikein Helsinkiin asti erikoisliikkeeseen, josta kaverille ostettiin yhdet kalliit ja sopivat liivit, joita sitten häpesi, kun olivat mummomallia. Ja hoikki olimme. Nykyään on onneksi asiat paremmin.
Minä en tuntenut yhtään joka ei olisi ollut ylipainoinen jolla olisi ollut isommat kuin B. Ihan sama mihin liiviin niitä tunkee kyllä sen näkee pukkarissa minkäkokoiset rinnat on. Mun luokalla kauppiksessa 1990 oli myös aikuisia naisia 20-40v. ja vain yhdellä oli oikeasti isot rinnat, mutta hänkin oli jonkin verran ylipainoinen, mutta siis hänellä oli sellainen kropan malli että on hoikat raajat ja pullea keskivartalo, vaikka oli aika lyhyt, joten rintoihin oli kertynyt enemmän rasvaa.
Kai tiedät jo, ettei tuo kirjain kerro mitään tissien koosta vaan tissien koon suhteesta muuhun vartaloon, rinnanympärykseen itse asiassa. B-kuppi voi painaa 40 tai vaikka 100 kiloa. Sillä 100-kiloisella on tietysti myös isommat tissit, mutta kupit ovat samassa suhteessa rinnanympärykseen kuin toisella B-kuppisella.
Mulla oli ennen lapsia 70E tai 65F, kolmen jälkeen on 65E koska kiloja ei ole tullut lisää ja rinnoissakin on siten imetysten jälkeen vähemmän rasvaa. Hyvällä kaverillani lukiossa taas oli tuo hoikkien(...?) B-kuppi ja hän oli suunnilleen mitoissa 160/80 ja rinnat olivat suhteellisesti ja kooltaankin pienemmät kuin minulla hoikemmalla.
Kuukautisiin liittyen, minulla ne alkoivat myöhään, 15 v, vaikka murrosikä muuten oli alkanut aivan normaaliajassa juuri rintojen kasvulla yms. Murrosikä ja kuukautisten alkaminen on siten yksilöllistä. Ympäristötekijät ja elintavat vaikuttavat kyllä siihen milloin murrosikä alkaa, mutta juuri niiden kuukautisten ilmaantuminen ei tapahdu kaikilla samassa vaiheessa murrosikää vaan toisille sen alkuvaiheessa, toisilla vasta lopulla.
eri
Tyttärelläni alkoivat kuukautiset 7- vuotiaana. Yllätyin kun niin aikaisin alkoivat. Rinnat alkoivat myös silloin kasvamaan. Häpykarvoitus alkoi 8- vuotiaana ja pienet häpyhuulet tulivat esille vähän sen jälkeen.
Miksi afrikan aliravituilla tytöillä alkaa menkat aikaisin ja usein saavat lapsia jo 12-13-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Lihavia? Menkkojen alkuhan vaatii tietyn elopainon. Oma 10 v pitkä poika on vasta 32 kg.
Mulla alkoi menkat 11-vuotiaana. Painoin tuolloin 33kg, olin kunnon riuku!
Vierailija kirjoitti:
Ollaan yleisesti lihavampia kuin ennen. Toinen syy oli jonkin tutkimuksen mukaan se, että nykyään on enemmän perheitä, joissa isänä toimii biologisen isän sijaan mies, joka ei ole verisukua. Tytön murrosikä alkaa siis varhemmin, koska hän on tiiviisti potentiaalisen parittelukumppanin läheisyydessä.
Murrosiän käynnistää rasvan määrä elimistössä. Aiemmin luultiin, että hormonit ovat vastuussa koko kehityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mieleeni tuli eräs äiti, joka suhtautui äärimmäisen negatiivisesti siihen, että hänen 9-vuotiaalla tyttärellään alkoivat kuukautiset.
Äiti toisteli tyttären ja muidenkin kuullen, että onhan tämä nyt ihan hirveää. Aivan kuin tytär olisi tehnyt jotain pahaa. Tytär olisi varmasti tarvinnut äitinsä tukea, eikä häpeäntunnetta.
Kuukautisiin liittyy vieläkin paljon tabuja, tietämättömyyttä ja turhaa häpeää. (Tytär oli normaalipainoinen, jos joku sitä pohtii.)
Mulla menkat taisi alkaa juuri 11 täytettyäni. En osannut niitä ollenkaan odottaa kun äiti ei ollut jutellut ja ihmisen biologiaakin oli vasta tämän jälkeen. Muista ikuisesti häpeän. Äitikin totesi, että voi lapsiraukkaa. Olin normaalipainoinen, ja vuosi oli 88.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkako moni näistä alle 10 vuotiaita joilla alkaa menkat on ylipainosia ja ei liikuntaa harrastavia?
Tälle oli tullut aika monta alapeukkua, mutta kyllähän se näin on, että valtaosalla syy on juuri tämä.
Vierailija kirjoitti:
Hahah just just! Mulla oli 44kg painavana yläasteikäisenä D-kupin rinnat. A-kuppi mulla oli vitosella ja menkat alkoivat neljännellä. Nyt 36-vuotiaana painan 56kg ja mulla on G-kupin tissit. Joo läski oon ollu sillo ja oon vieläkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä tiedät, että rinnat koostuvat sekä rintakudoksesta että rasvasta ja rintakudoksenkin määrä on YKSILÖLLINEN.
40-luvulla syntyneen äitini kuukautiset alkoivat 16v:nä.
70-luvulla syntyneellä minulla ne alkoivat 10v:na
2000-luvulla syntyneellä tyttärelläni ne alkoivat 10v:na.
Sekä minä että tyttäreni olimme tuolloin hoikkia voimistelijoita. Hoikkia ollaan edelleen.
The average age of first menstruation among European women in 1860 was 16.6 years old. But according to a publication put out after the 1901 annual meeting of the American Gynecological Society, the average age of first period among Victorian girls had dropped to 14.
1970-luvulla Jenkeissä 12,8v keskimäärin. Jostain syystä ikä laskee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
The average age of first menstruation among European women in 1860 was 16.6 years old. But according to a publication put out after the 1901 annual meeting of the American Gynecological Society, the average age of first period among Victorian girls had dropped to 14.
1970-luvulla Jenkeissä 12,8v keskimäärin. Jostain syystä ikä laskee koko ajan.
Ja samaan aikaan "teini-ikä" venyy pitkälle aikuisuuteen asti. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan vuonna 2020 yliopiston aloittaneet olivat samalla tasolla logiikan ja emotionaalisen kypsyyden osalta kuin 14-15 -vuotiaat 1980-luvulla.
Kävin koulut 80- ja 90-luvuilla. Kyllä silloinkin oli isoja rintoja mutta pukeutuminen oli väljää niin ne eivät korostuneet kuten nykypäivänä. Silloin käytettiin collegeita, paitapuseroita tai villapaitoja.