Jos hoitajat vaativat insinööritason peruspalkkoja, luopuvatko he samalla pitemmistä lomistaan?
Merkittävä ero hoitajien ja insinöörien välillä on loman määrä. Insinööreillä lomaa tulee 30 päivää/vuosi johon lasketaan mukaan lauantait eli viisi viikkoa. Hoitajilla kokemuksen mukaan lomaa tulee 28-38 päivää/vuosi, johon lauantaita ei lasketa mukaan eli jopa melkein 8 viikkoa palkallista lomaa! Pienemmälläkin kokemuksella lomaa tulee viikko enenmmän kuin insinööreillä. Samoin insinöörit eivät välttämättä saa mitään ylityökorvausta, ilta tai yövuorolisistä puhumattamaan vaikka päivät välillä venyy ympäripyöreiksi. Lomaa julkisella on aikanaan annettu enemmän korvaukseksi pienemmistä korotuksista. Jos tätä "palkkakuoppaa" nyt kurotaan umpeen jättikorotuksilla, kai edes ylimääräisistä lomista sitten luovutaan? Tämä osaltaan helpottaisi kyllä hoitajapulaakin kun eri laskutavalla lauantaiden suhteen tulisi jo viikon verran lisää työaikaa ja tiputtamalla 38 päivää tuohon 30 pari viikkoa lisää.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Hei
Tästä on puhuttu jo 1000000000000000 : ne lomat on saatu kun ne on vaihdettu aikanaanpalkankorotuksiin, kun kunnilla ei ollut rahaa. Lomat on ja pysyy.Vai sovitaanko niin, että te inssit saatte hoitajien lomat ja palkan? Suutin osa teistä tekee sitä päivätyötä,eli tällöin se on se 2500€/ kk.
Onko ne hoitsut sitten unohtanut että niillä on osa palkasta lomina? Eli ei ookkaan niin "huono palkka" kun antavat ymmärtää? Samoin kun opettajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan peruspalkka on 2500e. Koulutus on korkeakoulu tutkinto siinä missä insinööri koulutuskin palkka insinöörinä on lähelle 3500e-4500e ja voi olla parempikin. Joten jokainen saatana tolvana joka valittaa että sairaanhoitajille ei tarvitse maksaa lisää palkkaa niin ei tarvitse sitten mennä sinne sairaalaan hakemaan apua. Hoitakaa itse itsenne. Haistakaa paska
onko nää pk-seudun palkkoja? miespuolisten insinöörien palkkoja? en kyllä ite tienaa lähellekään noita summia vaan lähempänä ollaan sairaanhoitajan lukemia.
t. amk-insinööri oulusta
Ettet vain ole palkkakuopassa? T. Amk-insinööri Oulusta 4800 e/kk.
Oletko esimiesasemassa?
Ette voi verrata sairaanhoitajaa esimiesasemassa tai vaativassa asiantuntija-asemassa olevaan insinööriin palkoissa. Verratkaa rivi-insinööriin, esim. suunnittelijaan, silloin ne on suurinpiirtein samat. Kai osatonhoitaja saa kuitenkin enemmän liksaa, mutta ette vaadi rivisairaanhoitajalle hänen palkkaansa.
Mistä hemmetin pitkistä lomista? Minulla on yhtä paljon lomaa vuodessa, kuin puolisollani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi amk inssin pitäisi saada sh:ta korkeampi palkka ja paremmat lomat? Koulutus ei ole sen korkeampi kuin sh:llakaan, kun siihen koulutukseenhan te aina vetoatte.
Jos se inssi tuottaa valtiolle rahaa ja hoitaja on taas pelkkä kustannus niin eikö tuo nyt ole ihan selvä juttu.
Perustele se, että miten hoitaja on pelkkä kustannus?'
Miksi nyt siis huudetaan että ihmiset kuolee kun hoitajista osa on lakossa?
Kun insinöörit menee lakkoon, paljonko ihmisiä kuolee päivässä?
Ja insinöörin työ ei ole fyysisesti raskasta, vaan siistiä sisätyötä jota voi tehdä jopa etänä kotoa tai mökiltä käsin, eikä tarvitse altistua taudeille, väkivallalle tai asiakkaiden kaikielle mahdollisille eritteille. Insinöörin työ on luksusta verrattuna hoitajan työhön.
Itse olet urasi valinnut. Miksi et kouluttautunut insinööriksi, kun kateus noin pahasti kolottaa.
Siinä vaiheessa kun argumentit loppuvat otetaan tuo esiin, vaihda alaa, mitäs läksit. En ole kateellinen, enkä tuo insinöörin työhön vertaava,
mutta vaadin kunnon korvausta siitä työstä jota teen. Maaliskuussa se vielä se teidän mielestä oli kahvinjuontia, eilen se muuttui elintärkeäksi, mitä se onkin.
Pidän työstäni, pidän ihmisistä, pidän siitäkin kun on välillä kiire, paino sanalla välillä, viimeiset kaksi vuotta työ on ollut todella raskasta ja kiire päivittäistä, sijaisia ei ole, en tiedä mihin ovat joutuneet, jään muutaman vuoden kuluttua eläkkeelle, hoitajana olen ollut 20v, olen siis nähnyt muitakin ammatteja, tämä on se jota haluan tehdä vaikka tämä ei ole kutsumus, olen ylpeä siitä mitä teen ja ne, joille sitä teen kiittävät päivittäin, toiset toki pitävät hirviönä, mutta luotan, että se on sairaus, tuskat ja pelko, jotka puhuvat, ei se ihminen.
Tämä on hyvä ammatti, minun rahani riittävät, asunto on maksettu, lapset kasvatettu, harrastukset halpoja.
Mutta tämä on myös vielä 2020-luvulla ammatti, josta palkkauksen puolesta ajatellaan insinöörin rouvan törsyyrahojen hankkimistyö, pikkuista päänsilitystä valkoisista lakanoissa makoileville lääkärin parantamille ihmisille.
Koen että perintönäni tuleville rautaisille hoitaja ammattilsisille haluan taistella heille palkan, joka on kilpailukykyinen ja vastaa työn vaativuutta sekä mahdollistaa kohtuu elämän siinäkin vaiheessa kun perhe perustetaan, lapset ovat pieniä ja vähän suurempiakin.
Vierailija kirjoitti:
Kunnan insinöörin palkka on keskimäärin 4500€ päivätyöstä ja lomat samat kuin hoitajilla.
Hoitajat pyytävät noin 3000€ palkkaa, kokemuslisät eivät tuota palkkaa nosta 3500€. Eli onko kohtuutonta? Verrattuna kunnaninsnööreihin?
Kunnaninsinöörejä on suhteessa 1/100-1000 sairaanhoitajiin nähden. Olisit voinut kouluttautua kunnaninsinööriksi, jos olet noin kade hänen palkastaan, mutta olisitko tullut valituksi. Menit sieltä missä aita on matalin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan peruspalkka on 2500e. Koulutus on korkeakoulu tutkinto siinä missä insinööri koulutuskin palkka insinöörinä on lähelle 3500e-4500e ja voi olla parempikin. Joten jokainen saatana tolvana joka valittaa että sairaanhoitajille ei tarvitse maksaa lisää palkkaa niin ei tarvitse sitten mennä sinne sairaalaan hakemaan apua. Hoitakaa itse itsenne. Haistakaa paska
onko nää pk-seudun palkkoja? miespuolisten insinöörien palkkoja? en kyllä ite tienaa lähellekään noita summia vaan lähempänä ollaan sairaanhoitajan lukemia.
t. amk-insinööri oulusta
Oletko esimiesasemassa?
En. Seniori, mutta rivikoodari kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan insinöörin palkka on keskimäärin 4500€ päivätyöstä ja lomat samat kuin hoitajilla.
Hoitajat pyytävät noin 3000€ palkkaa, kokemuslisät eivät tuota palkkaa nosta 3500€. Eli onko kohtuutonta? Verrattuna kunnaninsnööreihin?Kunnaninsinöörejä on suhteessa 1/100-1000 sairaanhoitajiin nähden. Olisit voinut kouluttautua kunnaninsinööriksi, jos olet noin kade hänen palkastaan, mutta olisitko tullut valituksi. Menit sieltä missä aita on matalin.
google:
Sairaanhoitaja:
"Palkka oli kuntasektorilla 3 207 € (45209 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 474 € (513 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 062 € (9107 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020. Keskipalkka kasvoi 52 € (1,7 %) vuodesta 2019 vuoteen 2020."
Kunnaninsinööri:
"Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Kunnaninsinööri on 4 543 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 4 543 € (16 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020. Keskipalkka kasvoi 57 € (1,3 %) vuodesta 2019 vuoteen 2020."
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten voi verrata insinöörin ja hoitajan palkkaa? Toisen maksaa valtio ja toisen yritys. Insinööri tuo verotuloja ja hoitajat saa niistä palkkansa. Hoitajakin pääse hyville sanoille kun ylenee ja insinöörin palkka ei nouse jos pysyy samassa hommassa.
Insinööri saa jopa kenkää ellei hoida hommiaan hyvin, käytännössä tarkoittaa jatkuvaa opiskelua.
Nyt hyvät ihmiset paljastan teille sellaisen kus*tuksen, kuin hoitajien pitkät lomat.
Mieheni on töissä metallialalla ja saa joka kolmas viikko yhden pekkasen eli 8h:n vapaa päivän (suomessa pekkaset aika yleisiä).
Vuodessa niitä kertyy 15.
Vuosilomapäiviä on 28 + pekkasista tulee 15 eli 43 lomapäivää.
Minulla on 29 lomapäivää vuodessa.
Kummalla on enemmän lomapäiviä minulla vai miehelläni?
Vierailija kirjoitti:
Nyt hyvät ihmiset paljastan teille sellaisen kus*tuksen, kuin hoitajien pitkät lomat.
Mieheni on töissä metallialalla ja saa joka kolmas viikko yhden pekkasen eli 8h:n vapaa päivän (suomessa pekkaset aika yleisiä).
Vuodessa niitä kertyy 15.Vuosilomapäiviä on 28 + pekkasista tulee 15 eli 43 lomapäivää.
Tämän lisäksi mieheni tekee pelkkää 8-15 päivää ja tienaa tonnin enemmän kk, kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat pyytävät noin 3000€ palkkaa, kokemuslisät eivät tuota palkkaa nosta 3500€. Eli onko kohtuutonta? Verrattuna kunnaninsnööreihin?
Kunnaninsinöörejä on suhteessa 1/100-1000 sairaanhoitajiin nähden. Olisit voinut kouluttautua kunnaninsinööriksi, jos olet noin kade hänen palkastaan, mutta olisitko tullut valituksi. Menit sieltä missä aita on matalin.
Totta munat jäi kasvattamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna veetuttaa tuo vertaaminen inssin palkkoihin. Amk-inssi olen, palkkani bruttona 2960. Ylityötä ei tunneta, ne on liukumia eli en saa tehtyä tiliin yhtään tuon enempää kuten sh:t. Suunnitteluala on palkkakuopassa ja se on fakta. Ottakaa nyt edes asioista selvää ennen kiven heittoa, kaikki inssit ei vaan tienaa sitä 5000€:a, mitä näissä aina hoetaan...
Kannattaisi itse ottaa asioista selvää jos teet ylitöitä liukumiin koska niin ei ole mikään pakko tehdä eikä niitä edes saisi käyttää siihen vaikka onkin todella yleinen maan tapa.
Liukumat on vain henkilön omaan työkuorman säätämiseen, jos normi työaika ei riitä niin sitten työnantajan pitää maksaa ihan normaalisti ylityökorvaus vaikka olisi miten liukuva työaika käytössä.
Liukuma ei ole sama kuin ylityö. Ei niitä makseta kuin tunti tunnista jos maksetaan.
No ei maksetakaan kun ne on tarkoitettu pääsääntöisesti pidettäväksi vapaana. Todellisuudessa suurin osa liukuvaa työaikaa käyttävistä työnantajista teettää surutta ylitöitä liukumiin ettei niistä tarvitse maksaa todellista ylityökorvausta, ja työntekijät antavat näin tapahtua tai jopa edesauttavat sitä.
Turha sitten kuitenkaan alkaa puhua palkan huonoudesta jos itse haluaa sitä väkisin alentaa.
Joo, paljon kivempaa on vaatia kohtuutonta palkkaa, huomata miten työnantaja siirtää tuotannon ulkomaille, ja siinä sinä ja kaikki muut ay-kaverisi olette sitten työttömiä loppuelämänne. Käypä kysymässä metsäteollisuuden ay-liitoilta miten hyvin niillä tuo meni ....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten voi verrata insinöörin ja hoitajan palkkaa? Toisen maksaa valtio ja toisen yritys. Insinööri tuo verotuloja ja hoitajat saa niistä palkkansa. Hoitajakin pääse hyville sanoille kun ylenee ja insinöörin palkka ei nouse jos pysyy samassa hommassa.
Insinööri saa jopa kenkää ellei hoida hommiaan hyvin, käytännössä tarkoittaa jatkuvaa opiskelua.
Ai, hoitajat eivät opiskele koko ajan, tosin se ei palkassa näy.
Tuntuu, että suurella osalla hoitajista aika menee lomailuun ja sometteluun. Rekkakuskiksi vaan hoitajat, siinä teille mukava istumatyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. amk-insinööri oulusta
Oletko esimiesasemassa?
En. Seniori, mutta rivikoodari kuitenkin.
Koodarin palkat on varmaan ihan eri sfääreissä kun esim. sähkö- tai koneensuunnittelijoiden
Nyt yritetään siis tehdä hoitoalasta houkuttelevampi palkkoja nostamalla. Saataisiin täytettyä ne lukuisat vakipaikat joihin ei tulijoita ole. Nyt ei ole mahdollista huonontaa mitään etuja. Rautalanka versio; mummojen peppuja ei halua kukaan putsata vaikka kuinka saisi lomia koska se vaan on ällöä, tarvitaan lisää vetovoimaa eli rahaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat pyytävät noin 3000€ palkkaa, kokemuslisät eivät tuota palkkaa nosta 3500€. Eli onko kohtuutonta? Verrattuna kunnaninsnööreihin?Kunnaninsinöörejä on suhteessa 1/100-1000 sairaanhoitajiin nähden. Olisit voinut kouluttautua kunnaninsinööriksi, jos olet noin kade hänen palkastaan, mutta olisitko tullut valituksi. Menit sieltä missä aita on matalin.
Totta munat jäi kasvattamatta.
Eikö nainen voi olla insinööri? Elämme vuotta 2022.
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa niitä kertyy 15.Vuosilomapäiviä on 28 + pekkasista tulee 15 eli 43 lomapäivää.
No tätä olen just aina naurannut, kun jotkut vertaavat hoitajien pitkiä lomia palkkaan, kun todellisuudessa muilla aloilla niitä lomia on paljon enemmän :D
Hoitajillakin on ns pekkaset eli lyhennykset mutta ne menevät silleen, että jokaisesta työpäivästä napataan 5-15min. Eli siitä ei hoitaja itsessään hyödy mitään vaan työnantaja pelkästään. Jos hoitajat vaikka aloittaisi tuosta muutoksesta? Eli lyhennykset muutettaisiin pekkasiksi niin se vaikuttaisi jo jaksamiseen, kun saisi enemmän palkallisia vapaa päiviä ja vaikuttaakkin siihen, että milloin niitä pitäisi.