Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä palkalla olisit itse valmis tekemään hoitoalan kolmivuorotyötä?

Vierailija
02.04.2022 |

Itselleni sairaanhoitajan ammatti on aina ollut iso ei, koska siinä yhdistyvät seuraavat piirteet:
- pitkähkö koulutus (3,5 vuotta)
- iso vastuu (työssä tehty pienikin virhe voi johtaa toisen ihmisen vammautumiseen tai kuolemaan)
- suuri todennäköisyys joutua tekemään vuorotyötä
- mitätön palkka suhteessa koulutuksen pituuteen, jos ei tee vuorotyötä
- aliresursointi, joka johtaa jatkuvaan kiireeseen ja siihen, ettei voi tehdä työtään hyvin
- työvelvoite sota- ja pandemia-aikana

Olen katsellut keskustelua hoitoalan palkoista pari vuosikymmentä, ja ikinä ei ole tullut hyvää hetkeä korottaa palkkoja. Miesvaltaisilla aloillahan palkat on kriittisillä aloilla lakkoiltu korkeammalle, mutta hoitoalalla lakko-oikeuttakin rajoitetaan.

Nyt kun tälläkin palstalla huudetaan ahneutta ja epäoikeudenmukaisuutta, niin kerropa rehellisesti, minkälaisella bruttopalkalla olisit itse valmis käymään 3,5 vuoden koulutuksen, ottamaan vastuun toisen ihmisen hengestä ja viettämään yösi, viikonloppusi, joulusi ja juhannuksesi töissä?

Itse totesin, että sellaista palkkaa ei ole. Ainoastaan jos palkka olisi niin suuri, että se mahdollistaisi esimerkiksi 60-80 % työajan tekemisen, voisin harkita asiaa. Muut?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittäisi 3300€ kk palkka.

Lisäksi haittalisää 40% iltalisä

80% viikonloppulisä (pe klo 18-ma klo 6) ja 80% yölisä.

Päivätyössä kohtuupalkka. Ja tehdessä työtä "haitta-aikana", kunnollinen korvaus siitäkin.

Ja toki tarpeeksi työntekijöitä vuoroihin, ettei siitä tarvitsisi stressata.

T. Sh

Vierailija
82/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako hoitoalalle tulla tekemään pelkkää ilta- ja yövuoroa ja sunnuntaita/pyhiä? Mikään aamuvuoro ei kiinnosta. Mutta voisin tehdä edellä mainittuja vuoroja pelkästään. Näkyisi tilissäkin kivasti.

Tämä sopisi mullekin, jopa nykyisellä hoitajan palkalla ja vuorolisillä ym.

En alasta juurikaan tiedä eli onnistuisiko tuollaisten vuorojen tekeminen jo opiskeluaikojen harjoitteluissa?

Tuskin, koska harjoittelussa olisi syytä suunnitella vuoronsa ohjaajan työvuorojen mukaan, ja suurin osa tekee joko kahta vuoroa ilman öitä tai kolmea vuoroa. Parhaiten nuo illat / yöt / vkl:t töissä saat, kun teet keikkaa ja päätät itse omista vuoroistasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään siisti sisätyö 37,5 tuntia/viikko, 3100 € / kk. Kyllä tuohon hintaan voisi hoitoalallakin olla, vuoro- ym. lisät toki tultava tuohon päälle. 

Vierailija
84/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta 3,5 vuoden koulutus ei edes ole pitkä.

Kolmivuorotyö on rankkaa, mutta kun työtä tekee myös iltaisin, viikonloppuisin ja öisin (sunnuntait ja pyhät) niin se palkkahan on ihan hyvä. Ja niitä lomien pituuksia kyllä on pakko ihailla.

Hoitajat tekevät hienoa työtä ja ehdottomasti työvuoroihin pitää saada henkilökuntaa lisää + toimiva sijaisjärjestelmä.

Tuntuu vaan nyt siltä, että hoitajat pissii omiin muroihin kun vaativat järjetöntä palkankorotusta, joka ei kyllä siihen henkilökuntavajeeseen riitä. Pelkkä palkankorotus ei tuo alalle lisää tulijoita .... siitä pitää kyllä huolen hoitajien omat kirjoitukset, jotka pitää sisällään vaan pelkkää negatiivisiutta koko alaa kohtaan.

Olen itse HUS:n työntekijä.

Lomista ei kannata olla kateellinen. Monessa sairaalassa on pitkä lomakielto joulun ja pääsiäisen aikaan ja koulujen hiihto- ja syyslomilla saa olla kerrallaan vain 1 tai 2 työntekijää. Voi siis olla, ettet lastesi koko päiväkoti- ja kouluaikana saa olla heidän kanssaan yhtä aikaa lomalla kuin kerran, kuten minulle kävi. 

En kans ymmärrä kateutta "pitkistä" lomista. Ihan vuosilomalain mukaanhan niitä kertyy. Kvtessin mukaan tosin viikossa kuluu 5 lomapäivää, ei 6. Muuta eroa ei lakiin ole, joka siis määrää sen minimin kaikille.

Kateellisia ollaan 38 päivän vuosilomasta tajuamatta, että se tosiaan edellyttää 15 palvelusvuotta. Kai se on ikään kuin se kolmas ikälisä, kun ensimmäisen saa 5 vuoden ja toisen 10 vuoden kohdalla.

Mutta tosiaan ei kannata kadehtia sitä, ettei niitä lomia saa pitää yhteen pötköön tai etenkin nyt korona-aikaan ja Apottiin siirryttäessä oli tarkkaan määritelty, milloin lomien pitäminen oli ehdottomasti kiellettyä, koska sijaisten saaminen on hankalaa. Hoitotyössä on kuitenkin mahdoton vaihtaa lomarahat vapaaksi, koska sijaisia ei saada. Sen sijaan jollain muulla alalla voi helposti kesällä olla 6 viikon ajan pois töistä yhtäjaksoisesti, kun lomarahat saa vaihtaa vapaaksi.

Vierailija
85/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää 2100 brutto oikein hyvin. Itse teen paljon raskaampaa työtä tällä hetkellä. Voi kuinka mukava olisi olla siistissä sairaalassa töissä. Ja yövuorossa on aikaa surffailla ja katsoa leffoja ja siitä saa vielä ekstraa.

Vierailija
86/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätin jo nuorena että hoitsun työt ei sovi mulle. Suurimpana perusteluna se etten jaksa ihmisiä. Siispä päädyin insinöörialalle. Alkupalkka ekassa oikeassa työssä periferiassa 9000mk vuosituhannen alussa ja nyt 4500€ ihan oikeassa kaupungissa. Valintoja.

Mä olen kanssa päättänyt, etten insinööriksi ala. Kaikenlaista sitä näkeekin insinöörien kätten jälkiä..

Vierailija
87/94 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkas ja miten ne palkat saisi ylemmäksi hoitajille? Heti alkavat parkumaan lisäkorotuksia nämä vaka-kasvattelijat!

Vierailija
88/94 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000e

Vierailija
89/94 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen th+sh ja arkipäivätyö n.3100€. Ilta-aamu arkisin voisin mennä 3400€ +lisät mutta kolmivuorotyö vähintään 3700€+lisät. Yötyöstä on aina ihan krapulainen olo ja ruoka,uni ym. rytmit menee ihan sekaisin.

Vierailija
90/94 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymppitonni kuukaudessa olisi mulle minimi. Niin että verojen jälkeen jää tuon verran käteen tai siis tilille. Mä olen sen verraan erikoistapaus että sillä voi perustella paremman palkan kuin muille. Kymppitonni, siitä en tingi. Ota tai jätä.

Kymppitonni tuli itsellekin ensimmäisenä mieleen ja tuokin olisi ainoastaan väliaikaisesti muutamien vuosien ajan. En todellakaan haluaisi tehdä raskasta kolmivuorotyötä lopun elämääni.

Vierailija
91/94 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen terveydenhoitaja, saan n.2800€/kk palkkaa, säännöllinen päivätyö ja liukuva työaika. Melko leppoisaa työtä tähän asti ollut. Toki tuo palkka nyt ei päätä huimaa, mutta yleensä teen myös yhden vlopun toista työtä, niin pääsen sillä sinne 3300€/kk bruttoon ja se riittää hyvin. Vuorotyötä suostuisin tekemään 5500€/kk-palkalla. Joskus nuorena ja nättinä tein mallihommia ja yhdestä päivän keikasta saattoi saada saman, mitä nyt saan kuukaudessa. En kyllä tykännyt siitä työstä pidemmän päälle, mutta ihan mukavaa rahaa oli nuorena se.

Vierailija
92/94 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pitäisi 4000e/kk olla, lisäksi nuo lisät illoista, öistä ja pyhistä.

Koulutus jo onkin olemassa, mutta nykyään olen hankkinut toisen, ja teen sitä työtä alle 3000e/kk bruttopalkalla.

En ihan helposti enää lähtisi tuohon. Suuri vastuu, kiire, epäinhimilliset työajat. Vaikka ihanaakin työtä se on, mutta silti. Mieluummin työskentelen arkipäivinä virka-aikaan ma-pe, ilman että kenenkää hengissä pysyminen on suoranaisesti käsissäni.

Vierailija
93/94 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm varmaan n. 3000 e/kk plus lisät. 

Minusta 3,5 vuoden koulutus ei ole erityisen pitkä, ihan normaali? 

Vierailija
94/94 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisineen n. 2400-2500 €/kk