Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä palkalla olisit itse valmis tekemään hoitoalan kolmivuorotyötä?

Vierailija
02.04.2022 |

Itselleni sairaanhoitajan ammatti on aina ollut iso ei, koska siinä yhdistyvät seuraavat piirteet:
- pitkähkö koulutus (3,5 vuotta)
- iso vastuu (työssä tehty pienikin virhe voi johtaa toisen ihmisen vammautumiseen tai kuolemaan)
- suuri todennäköisyys joutua tekemään vuorotyötä
- mitätön palkka suhteessa koulutuksen pituuteen, jos ei tee vuorotyötä
- aliresursointi, joka johtaa jatkuvaan kiireeseen ja siihen, ettei voi tehdä työtään hyvin
- työvelvoite sota- ja pandemia-aikana

Olen katsellut keskustelua hoitoalan palkoista pari vuosikymmentä, ja ikinä ei ole tullut hyvää hetkeä korottaa palkkoja. Miesvaltaisilla aloillahan palkat on kriittisillä aloilla lakkoiltu korkeammalle, mutta hoitoalalla lakko-oikeuttakin rajoitetaan.

Nyt kun tälläkin palstalla huudetaan ahneutta ja epäoikeudenmukaisuutta, niin kerropa rehellisesti, minkälaisella bruttopalkalla olisit itse valmis käymään 3,5 vuoden koulutuksen, ottamaan vastuun toisen ihmisen hengestä ja viettämään yösi, viikonloppusi, joulusi ja juhannuksesi töissä?

Itse totesin, että sellaista palkkaa ei ole. Ainoastaan jos palkka olisi niin suuri, että se mahdollistaisi esimerkiksi 60-80 % työajan tekemisen, voisin harkita asiaa. Muut?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta 3,5 vuoden koulutus ei edes ole pitkä.

Kolmivuorotyö on rankkaa, mutta kun työtä tekee myös iltaisin, viikonloppuisin ja öisin (sunnuntait ja pyhät) niin se palkkahan on ihan hyvä. Ja niitä lomien pituuksia kyllä on pakko ihailla.

Hoitajat tekevät hienoa työtä ja ehdottomasti työvuoroihin pitää saada henkilökuntaa lisää + toimiva sijaisjärjestelmä.

Tuntuu vaan nyt siltä, että hoitajat pissii omiin muroihin kun vaativat järjetöntä palkankorotusta, joka ei kyllä siihen henkilökuntavajeeseen riitä. Pelkkä palkankorotus ei tuo alalle lisää tulijoita .... siitä pitää kyllä huolen hoitajien omat kirjoitukset, jotka pitää sisällään vaan pelkkää negatiivisiutta koko alaa kohtaan.

Olen itse HUS:n työntekijä.

Lomista ei kannata olla kateellinen. Monessa sairaalassa on pitkä lomakielto joulun ja pääsiäisen aikaan ja koulujen hiihto- ja syyslomilla saa olla kerrallaan vain 1 tai 2 työntekijää. Voi siis olla, ettet lastesi koko päiväkoti- ja kouluaikana saa olla heidän kanssaan yhtä aikaa lomalla kuin kerran, kuten minulle kävi. 

Vierailija
62/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmivuorotyö on rankkaa, mutta kun työtä tekee myös iltaisin, viikonloppuisin ja öisin (sunnuntait ja pyhät) niin se palkkahan on ihan hyvä. Ja niitä lomien pituuksia kyllä on pakko ihailla.

Hoitajat tekevät hienoa työtä ja ehdottomasti työvuoroihin pitää saada henkilökuntaa lisää + toimiva sijaisjärjestelmä.

Tuntuu vaan nyt siltä, että hoitajat pissii omiin muroihin kun vaativat järjetöntä palkankorotusta, joka ei kyllä siihen henkilökuntavajeeseen riitä. Pelkkä palkankorotus ei tuo alalle lisää tulijoita .... siitä pitää kyllä huolen hoitajien omat kirjoitukset, jotka pitää sisällään vaan pelkkää negatiivisiutta koko alaa kohtaan.

Lomista ei kannata olla kateellinen. Monessa sairaalassa on pitkä lomakielto joulun ja pääsiäisen aikaan ja koulujen hiihto- ja syyslomilla saa olla kerrallaan vain 1 tai 2 työntekijää. Voi siis olla, ettet lastesi koko päiväkoti- ja kouluaikana saa olla heidän kanssaan yhtä aikaa lomalla kuin kerran, kuten minulle kävi. 

En kans ymmärrä kateutta "pitkistä" lomista. Ihan vuosilomalain mukaanhan niitä kertyy. Kvtessin mukaan tosin viikossa kuluu 5 lomapäivää, ei 6. Muuta eroa ei lakiin ole, joka siis määrää sen minimin kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottaisin että palkkaus perustuisi työn vaativuuteen ja osaamiseen. Ei niin että kaikille hoitajille sama palkka koska toimintaympäristöt vaihtelevat. Enemmän joustavuutta ja palkkahaitaria palkitsemiseen. Lisäksi toivoisin että hoitajien palkkaa tarkastellaan kokonaispalkkana (pois lukien vuorolisät). Palkka = peruspalkka, henkilökohtaiset lisät ja mitä ikinä siihen palkkaan kuuluukaan.

Huomioitavaa että hoitajat nauttivat varsin pitkistä lomista.

En osaa sanoa millä palkalla olisin valmis tehtäviin koska riippuisi niin siitä mitä tekisin ja mitä osaamista siihen vaaditaan, onko vuorotyötä ym.

Ei se kovin nauttimista ole, kun tässä viimeiset pari vuotta lomia peruttu ja käsketty töihin. Lastenkaan kanssa ei aina saa samaan aikaan lomia. Mikäs siinä istuskella yksin kotona, kun lapset opiskelee ja lapset lomilla, niin itse satut nukkumaan päivät, kun yövuoroja pukkaa ja lisävuoroja vähän pakko ottaa.

Mikäs siinä, kun eskarilaista jo opetetaan olemaan yksin kotona.

Vierailija
64/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiallinen este hoitoalalle hakeutumiselle olisi se, että en nyt vain ole alalle soveltuva. En myöskään haluaisi alalle. En ole kovinkaan käytännöllinen ihminen ja kyllästyn äkkiä rutiinitehtäviin. Sellaista palkkaa ei makseta missään, että suostuisin edes kokeilemaan työtä sairaanhoitajana sairaalassa.

Vuorotyöstä ei sinänsä ole kokemusta, mutta 70-tuntisista työviikoista ja viikonlopputöistä kylläkin. Siinä ei kummoisille tuntipalkoille pääse, vaikka palkkaa maksetaan vähän yli 5000 e/kk. Käteen jää kolmisen tonnia. Onneksi työ itsessään sentään on palkitsevaa.

Vierailija
65/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla palkalla voisin käydä 3,5 vuoden koulutuksen, ottaa vastuun toisen ihmisen hengestä ja viettää yöni, viikonloppuni, jouluni ja juhannukseni töissä, mutta sairaanhoitajan työtä en halua tehdä. Ajatuskin toisten ihmisten koskettelusta työssä inhottaa. En sovellu alalle ollenkaan.

Vierailija
66/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi tehdä millään hinnalla hoitoalan töitä koska musta ei vaan olisi siihen. 

Olen erittäin kiitollinen että jotkut sitä pystyvät ja jopa haluavat tehdä, sekä minä että lapseni olisimme kuolleet ilman meidän mahtavan hyvää sairaanhoitoamme.

Minun mielestäni hoitajille pitäisi maksaa enemmän palkkaa, ja perustaa vuosittainen hoitajielle kiitos- päivä jolloin muut ostaisivat hoitajille lahjoja ja kukkia ja lähettäisivät kiitoskortteja.

Vierailija
67/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tuntipalkka nyt? Ilmeisesti alle 20e, eli jos tuntipalkka olisi 20e voisin tehdä sairaanhoitajan työtä.

Vierailija
68/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut teholla töissä 24v. Nyt on selkä packana, 13,5 tuntia etukenossa on tehnyt tehtävänsä vuosien varrella.

Teen enimmäkseen öitä ja olen ollut enimmäkseen jouluaattona ja juhannuksena töissä.

Palkka on paritonnia käteen. Noissa kokonaispalkoissa, mitä verrataan, on kesälomarahat mukana. Vuokra 1200, ei ole varaa omistusasuntoon. Mutta pärjään.

Nyt katselen muita hommia. Mielestäni tuosta työstä kannattaisi maksaa 3500 peruspalkkaa, jotta fiksut ja huolelliset pysyvät ammatissa. Yleensä ne lähtevät parin vuoden kuluessa. Itse en ole kovin fiksu enkä huolellinen, mutta jostain on rahaa saatava.

Olen kuullut että kaupunki maksaa parempaa liksaa, tehollahan on normipalkka. Täytyy tässä katsella jotain toimistohommia.

Vierailija
69/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Meillä pitää kesälomakin pitää 2-3 pätkässä, mieluiten kolmessa. Onneksi ensi kesänä saan kahdessa osassa, kun edellisessä oli kolme lomapätkää. Lähinnä veetuttaa, kun aloittaa loman ja tietää että on se vain viikko tai kaksi aikaa huilia.

nimim. kaksi viikkoa toukokuussa+viikko heinäkuussa+kaksi viikkoa elo-syyskuussa

Vierailija
70/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti myös työtuntimäärästä ja vuosilomien määrädtä sekä työllistymismahdollisuuksista.

Miksi hoitajat eivät sitten opiskele insinööreiksi?

Niinpä. Siksi ei kun....

Vierailija
71/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin jo nuorena että hoitsun työt ei sovi mulle. Suurimpana perusteluna se etten jaksa ihmisiä. Siispä päädyin insinöörialalle. Alkupalkka ekassa oikeassa työssä periferiassa 9000mk vuosituhannen alussa ja nyt 4500€ ihan oikeassa kaupungissa. Valintoja.

Vierailija
72/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään palkalla, koska en halua tehdä duunarityötä. Tykkään enemmän aivotyöskentelystä kun käsillä tekemisestä.

Vierailija
73/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tuntipalkka nyt? Ilmeisesti alle 20e, eli jos tuntipalkka olisi 20e voisin tehdä sairaanhoitajan työtä.

n.17e

Vierailija
74/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadehdi kyllä yhtään hoitajien ammattia. Arvostan kyllä.

Raja menisi varmaan jossain 5000 € käteen kuussa, että tuohon hulluuteen lähtisin.

Vierailija
75/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hoitajat eivät opiskele insinööreiksi.

Mies on insinööri. Matemaattinen puoli sujuu, mutta online-uudelleenpriorisointi, muistaminen, nopeus ja notkeus sekä empatia puuttuvat. Hän ei pystyisi olemaan 8 tuntia syömättä yövuorossa ja silti hymyilemään.

Onneksi kaikki eivät ole insinöörejä, mutta onneksi heitäkin on.

Vierailija
76/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ itsessään on sellaista, ettei minusta siihen olisi. Jos palkka olisi 5000 e työaika ma-pe 8-17 välillä voisin harkita. Mutta kauanko työtä, joka ei ole oma juttu jaksaisi, vaikka kuinka paljon maksettaisiin? Palkka on vain yksi osa kokonaisuutta.

Vierailija
77/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta raha jos työ on huonosti organisoitu. Jos olisi järkevämmin toteutettu vuorot, kuten miesvaltaisilla aloilla, niin tekisin jo nykyisellä palkalla.

Vierailija
78/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien pitkistä lomista valitetaan mutta niitä on aikoinaan annettu siksi, kun silloinkaan ei ole ollut varaa palkan korotuksiin.

Vierailija
79/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaisia rahoja olekaan, että kuuntelisin niitä kitinöitä.

Laitoshuoltaja

Vierailija
80/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hoitajat eivät opiskele insinööreiksi.

Mies on insinööri. Matemaattinen puoli sujuu, mutta online-uudelleenpriorisointi, muistaminen, nopeus ja notkeus sekä empatia puuttuvat. Hän ei pystyisi olemaan 8 tuntia syömättä yövuorossa ja silti hymyilemään.

Onneksi kaikki eivät ole insinöörejä, mutta onneksi heitäkin on.

Juu, sehän ratkaisisikin tämän ongelman, kun kaikki hoitajat opiskelisivat insinööreiksi. Ei tarviis enää vääntää eikä lakkoilla palkankorotuksista. Sun mies taitaakin olla teidän perheessä se, joka käyttää omia aivojaan.