Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä palkalla olisit itse valmis tekemään hoitoalan kolmivuorotyötä?

Vierailija
02.04.2022 |

Itselleni sairaanhoitajan ammatti on aina ollut iso ei, koska siinä yhdistyvät seuraavat piirteet:
- pitkähkö koulutus (3,5 vuotta)
- iso vastuu (työssä tehty pienikin virhe voi johtaa toisen ihmisen vammautumiseen tai kuolemaan)
- suuri todennäköisyys joutua tekemään vuorotyötä
- mitätön palkka suhteessa koulutuksen pituuteen, jos ei tee vuorotyötä
- aliresursointi, joka johtaa jatkuvaan kiireeseen ja siihen, ettei voi tehdä työtään hyvin
- työvelvoite sota- ja pandemia-aikana

Olen katsellut keskustelua hoitoalan palkoista pari vuosikymmentä, ja ikinä ei ole tullut hyvää hetkeä korottaa palkkoja. Miesvaltaisilla aloillahan palkat on kriittisillä aloilla lakkoiltu korkeammalle, mutta hoitoalalla lakko-oikeuttakin rajoitetaan.

Nyt kun tälläkin palstalla huudetaan ahneutta ja epäoikeudenmukaisuutta, niin kerropa rehellisesti, minkälaisella bruttopalkalla olisit itse valmis käymään 3,5 vuoden koulutuksen, ottamaan vastuun toisen ihmisen hengestä ja viettämään yösi, viikonloppusi, joulusi ja juhannuksesi töissä?

Itse totesin, että sellaista palkkaa ei ole. Ainoastaan jos palkka olisi niin suuri, että se mahdollistaisi esimerkiksi 60-80 % työajan tekemisen, voisin harkita asiaa. Muut?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua kiinnosta hoitotyö yhtään. En tekisi sitä edes kymppitonnin palkalla.

Mua kiinnostaa ihan toinen ala, jolla olen onnellisena paiskinut hommia jo vuosikymmeniä. Palkka on paljon pienempi kuin hoitajilla, mutta ei se haittaa, kun työstään tykkää.

Vierailija
22/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle maksetaan 3500-4000e/kk olisin valmis menemään sairaanhoitajaksi kolmevuoro työhön.

Vaikka itse en taitaisi koskaan yövuoroja pystyä tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien koulutus kestää pitkään, koska koulutetaan heikkolahjaisempia yksilöitä.

Lahjakkaat hoitoalalle haluavat kouluttautuvat lääkäreiksi.

Vierailija
24/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlapyhistä haluaisin korvausta vähintään kymppitonnin pois lukien jouluaaton, josta haluaisin vähintään 5 miljoonaa. Muuten vosin tehdä kolmivuorotyötä noin 6000 eurolla/kk.

Vierailija
25/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tuolla palkalla mielelläni tehdä töitä. Nykyinen työ myös epäsäännöllinen vuorotyö pienemmällä palkalla. Kiire on ja vastuuta paljon. Mutta en vaan halua tehdä hoitotyötä, olen introvertti ja en viihdy ihmisten parissa.

Vierailija
26/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maisteri joten hoitajien "pitkähkö koulutus" tuntuu lyhyeltä. Nykyinen työni on päivätyö, palkka 4200 eur. Sopivasti vastuuta, ei liikaa eikä ihmishengistä kyse. En lähtisi hoitajan työhön mistään summasta verikammon ym. takia. Arvostan hoitajia ja mielelläni heille palkankorotuksen soisin (kunhan raha otetaan jostain diipadaapasta, ei veronmaksajien kukkarosta. Hyvä kohde esim. yritystuista 1 miljardi jolla maksettaisiin korotukset + palkattaisiin lisää hoitajia). Alaa pitäisi kehittää myös esim. johtamisen suhteen. Kansalaiset ovat ansainneet hyvät terveyspalvelut joita tuottaa jaksava, hyvinvoiva henkilöstö. On päättäjien arvovalinnoista kiinni tämäkin: valitaanko rahoitettavaksi terveyspalvelut vai tuetaanko Etelä-Euroopan pankkeja ja kotitalouksia.

Vierailija
27/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi millään hinnalla hoitajan työhön. Pidän omasta työstäni josta saan hyvää palkkaa, raha ei ratkaise tässä asiassa.

Oma epäilys on, että tässäkin raha on lähinnä dominoefektin käynnistänyt tekijä. Huono palkka on vienyt alan kiinnostavuutta, eikä paikkoja saada täytettyä. Sitten on kiire, jatkuvia ylitöitä ja yksikin sairauspoissaolo katastrofi. Tuloksena ala, jolla toimiminen ei palkitse millään tasolla.

Vierailija
28/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä nykyisellä, jos saataisiin lisää ihmisiä töihin.

Vierailija
29/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen katsellut keskustelua hoitoalan palkoista pari vuosikymmentä, ja ikinä ei ole tullut hyvää hetkeä korottaa palkkoja"

Johtajille on aina oikea aika maksaa. Siun soten johtajien palkat nousivat 10 prosenttia samalla kun hoitajien lakko alkoi. Sote johtajille maksetaan yli 17 tuhatta kuukaudessa.

Ei ole esteenä koronat eikä sodat, tai huonot ajat tai hyvät ajat jolloin pitää varautua huonoon aikaan.

Aina on hyvä hetki maksaa. Tavallisten hoitajien kohdalla samat tekosyyt pyörii vuosikymmenistä toiseen ja samalla syyllistetään kun pyydetään lisää. Kenenkään muun ei tarvitse säätää edes periaatteesta vaan voi käyttää hövelisti verorahoja.

Vierailija
30/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahakysymys. 

Kun olen istunut koulunpenkillä 19 vuotta ja kouluttautunut maisteriksi, niin ei ole mun hommani tehdä paskaduunia.

Hoitajien työ on paskaa palkasta riippumatta ja palkankorotus toimisi vain hetken kannusteena. Siellä alalla on oikeita ongelmia, jotka ei korjaannu nostamalla palkkoja.

On myös varmasti eri tavalla kiitollista työtä olla lasten syöpäosastolla sairaanhoitajana kuin olla jossain kärttyisten vanhuksien osastolla vaihtelemassa vaippoja.

Vierailija
31/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi millään hinnalla hoitajan työhön. Pidän omasta työstäni josta saan hyvää palkkaa, raha ei ratkaise tässä asiassa.

Oma epäilys on, että tässäkin raha on lähinnä dominoefektin käynnistänyt tekijä. Huono palkka on vienyt alan kiinnostavuutta, eikä paikkoja saada täytettyä. Sitten on kiire, jatkuvia ylitöitä ja yksikin sairauspoissaolo katastrofi. Tuloksena ala, jolla toimiminen ei palkitse millään tasolla.

Tai päinvastoin. Jos hoitajia kerran on reservissä vaikka ja kuinka ja hoitajat kuitenkaan eivät vaihda alaa edes siinä kuin muut ammattiryhmät, se vaikuttaa siltä että he jäävät kotiin koska heillä on varaa jäädä kotiin. Lääkäritkin ovat vähentäneet työntekoa kun vähemmilläkin tunneilla pärjää. 

Vierailija
32/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

7000€/kk

Vierailija
33/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sairaanhoitajat eivät työskentele julkisella sektorilla eivätkä noissa olosuhteissa.

Tuo koulutus antaa myös mahdollisuuden lähteä vaikka ulkomaille tekemään samoja hommia huomattavasti paremmalla palkkatasolla. Mikään ei pakota jäämään Suomeen joten noita muita vaihtoehtoja voi pitää mielessä jos opiskeluaikana.

Elämä on valintoja.

Yksityisellä on lähes aina huonommat palkat ainakin lähihoitajilla.

Vierailija
34/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa suurempi ongelma on tuo ap:n mainitsema aliresussointi. Jos olis väkeä enemmän töissä, ei työkään olisi niin verenpainetta nostattavaa kiirettä ja monen asian samanaikaista tekemistä.  Tämä on tietenkin ongelma, koska alalla on jo nyt huono maine eikä kukaan halua hakeutua hoitajaksi, koska henkilökuntaa ei ole tarpeeksi ja läsnäolijat joutuvat repimään selkänahkansa riekaleiksi paineisen työn alla. 

Pahoin pelkään, että jos palkkoja nostetaan paljon, ei henkilöitä edelleenkään palkattaisi tarpeeksi, koska se veisi enemmän talousresursseja. Sitten hoitajat uupuisivat työkuorman alle vähän paremmalla palkalla. Pattitilanne siis. Kuka osaisi ratkaista probleeman? Kompromisseja kaivataan. Pieni palkankorotus ja puolet enemmän henkilökuntaa vuoroihin voisi olla alkuun toimivampi.

Vierailija
35/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluja takana kaikkineen noin seitsemän vuotta. Viime vuonna otin vastaan työpaikan 4200 euron palkalla. Hoitajaksi minusta ei olisi. Ala ei kiinnosta, enkä halua olla tekemisissä ihmisten kanssa. Sitä tuskin voisi siellä välttää. Minusta on hyvä, että hoitajien peruspalkkaa nostetaan (jos se on todella se 2500 euroa). Ihan hyvin voisi nostaa vaikka 3000 euroon tai vähän sen ylikin. Rahat voi ottaa vaikka kiristämällä lainsäädäntöä niin, että yritykset ja yksilöt (mm. lääkärit) eivät voi enää pakoilla verotusta.

Vierailija
36/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi. Ensimmäinen syy on työajat. Olen tehnyt niin kolmivuorotyötä kuin kaksivuorotyötäkin teollisuudessa ja siellä on selkeät systeemit vuoroille. Sairaalamaailman epämääriset vuoronvaihtelut peräkkäisine ilta-aamu vuoroineen ei kiinnosta tippaakaan, etenkään kun ne vuorolistat on tiedossa hyvin lyhyeltä ajalta eteenpäin. Toisaalta hoitoala ei kiinnosta.

Vierailija
37/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä palkalla olisit valmis olemaan varusmies? 24/7 palvelusta 0.1e/h palkalla. Suurin osa miehistä tekee sen

Vierailija
38/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto noin 4000 e / kk

Vierailija
39/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä tuli valittua vaativamman koulutuksen, niin ei noihin hommiin kannata enää erikseen kouluttautua. Muuten varmasti ihan mukava työ ja koulutukseen sekä työn vaativuuteen nähden loistava palkka.

Perusduunarin työ paljon paremmalla palkalla.

Vierailija
40/94 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien koulutus kestää pitkään, koska koulutetaan heikkolahjaisempia yksilöitä.

Lahjakkaat hoitoalalle haluavat kouluttautuvat lääkäreiksi.

Ja näitä lahjakkaita koulutetaan kuusi vuotta… 😂