Lasten hoitotyön eettiset ongelmat?
Pohdin tässä minkälaisia eettisiä ongelmia lastenhoitotyössä voi ilmetä? Olen terveydenhoidon opiskelija ja minun tulee pohtia lasten hoitotyön etiikaa ja sitä minkälaisia ongelmia siinä voi ilmetä.
Kommentit (9)
Terkkari on ihan oikeassa. Mutta yksi ilmeinen ongelma ainakin on ristiriita vanhempien tahdon ja lapsen parhaan välillä. Vrt. esim. Jehovan todistajat ja verensiirto.
Moi! Minäkin olen lähäriopiskelija; lasten ja nuorten kasvatus.
Etkö ole ollut tunnilla korvat päässä/työssäoppimassa vielä/yhtään mitään motivaatiota opiskeluun kun kyselen täältä vastauksia? Häpeä.
N25
Mulla olis pohdintoja mutta teepä läksyt ihan itse. :0
T.opiskelija
Vastataan kauniisti kaikkiin kysymyksiin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Pohdin tässä minkälaisia eettisiä ongelmia lastenhoitotyössä voi ilmetä? Olen terveydenhoidon opiskelija ja minun tulee pohtia lasten hoitotyön etiikaa ja sitä minkälaisia ongelmia siinä voi ilmetä.
Hoitoalan ammattilaisten ennakkoasenteet erilaisia perheitä kohtaan ja niputtaminen yhdenlaisiin muotteihin, ymmärtämättä yksilöinä perheitä ja ihmisiä, jokaista erilaista elämäntarinaa ja syytä. Voi tulkita niin väärin ihmiset ja heidän käyttäytymisen sekä ongelmat, vain koska tuijaatt teorioita ja oppeja joita on hoitotyössä opiskellut ja kuullut.
Lasten eriarvoisuus, joka kumpuaa hoitotyön ammattilaisen mieltymyksistä ja asenteista, suosien tientynlaisia perheitä ja lapsia. Se jopa on suuri syy siihen, että lapsia kiusataan ja vireläpä pohjimmiltaan aikuisten antamin valtikoin. Kiusaamisten käsittelu sa moin perustein ja siten huonoin tuloksin. Samasta syystä perhe voi syöksyä oikeisiin ongelmiin, kun hoitotyön ammattilainen on etsimässä ja näkemässä ongelmaa joka asiassa tai erilaisuudessa (mihin ei itse ole tottunut, tai jos samat merkit ovat itsellä tai muilla tarkoittaneet jotakin ongelmien olemassaoloa).
Eettinen ongelma; vanhemmat eri uskontokunnista. Isä tahtoo ympärileikkauksen lapselle? (tai on jo tehnyt sen) äiti ei. Miten hoitajana puutut asiaan? Neuvot? Jonkin sortin eettinen ongelma..
samoin eettinen ongelma kuinka pitkällä viedään vaikeavammaisen hoitoja jos vanhemmat eivät edes hoida lasta? Lapsi laitoksessa ja vanhemmat haluavat jatkaa eettisesti arvelluttavia hoitoa (lapsen elämänlaatu ei parane mutta lapsi elää kaemmin)..
onhan näitä.
N25 kirjoitti:
Moi! Minäkin olen lähäriopiskelija; lasten ja nuorten kasvatus.
Etkö ole ollut tunnilla korvat päässä/työssäoppimassa vielä/yhtään mitään motivaatiota opiskeluun kun kyselen täältä vastauksia? Häpeä.
N25
No voi huh huh, toivottavasti en joudu kanssasi työskentelemään!!! Mitäs väärää siinä on että kyselee?Miksi et voisi jakaa tietoa, ei se ole sinulta pois. Ammattitaidottomuutta se on, jos ei osaa tietoaan jakaa ja neuvoa! Nykyajan koulutehtävät ovat sen verran laajoja, ettei täältä saa kuin murto-osan tiedosta mitä siihen paperiin/koneelle kirjoitetaan. Joka tapauksessa sen tehtävän pitää jokaisen itsenäisesti kirjoittaa, joskus on vain punainen lanka hukassa ja siihen tarvitsee apua.
Lähäri/sairaanhoitaja/terkkari ja edelleen opiskelen lisää töiden ohella
En osaa sanoa hoitotyön näkökulmasta, mutta lastentarhanopettajana:
- lapsen edun ja vanhempien näkemyksen välinen ristiriita: esim. tutkimuksesta tai kuntoutuksesta kieltäytyminen (fysioterapia, toimintaterapia, puheterapia, arjen kuntoutus päivähoidossa, varhain alkaneiden oppimisvaikeuksien tukeminen), jonka taustalla voi olla vanhemman kypsymättämyys, pelot, arjenhallinnan ongelmat, mielenterveyden ongelmat..
- terveydenhoitajan omat asenteet, ennakkoluulot ja pelot (suosimista tai syrjimistä ei saisi tapahtua, mutta käytännössä sitä tapahtuu huomaamatta), tähän auttaa oman tiedon ja ymmärryksen kartuttaminen niin, että myötätuntoinen ja realistinen käsitys asiakkaasta ja hänen tilanteesta on mahdollista muodostaa
- yhteiskunnassa vallitseva ideologia/poliittinen mielipide, joka vaikuttaa resursseihin, palvelujen rakenteisiin ja päätöksentekoon (saattaa olla ristiriidassa lastenoikeuksien sopimukseen kirjatun lapsen edun periaatteen kanssa -> viranomainen velvoitettu noudattamaan lapsen edun periaatetta)
- lapsen osallisuus häntä koskevassa päätöksenteossa (lapsenoikeuksien sopimuksen mukaan), työntekijän vajaa ymmärrys lapsen kehityksesta ja ikätasolle sopivasta tavasta ottaa osaa itseä koskeviin päätöksiin (psyykkinen kehitys, lapsen suojeleminen, osallisuuden periaatteen ymmärtäminen/ymmärtämättömyys, jne.)
Hei,
kehottaisin sinua pohtimaan tätä aihetta itse ja miettimään, mitä ongelmat voisivat olla. Et varmaan opi parhaiten, jos minä annan sinulle vastauksia aiheeseen :) Keskustele aiheesta vaikka opiskelukaverin kanssa ja miettikää yhdessä, jos ei muuten tule mitään mieleen.
Tämä palsta ei varmaankaa ole paras paikka kysyä opiskeluun liittyviä asioita. Jos tehtävänanto on, että asiaa pitää kysyä asiantuntijalta, voit ottaa yhteyttä vaikka lähimmän sairaalan lastenosastoon tai lastenpoliklinikkaan ja kysyä olisiko jollakin aikaa vastata kysymyksiisi.
Onnea opiskeluihisi!
t. Mia, terveydenhoitaja