Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalakassien hämmentävä sisältö - joku oikeasti tekee jonkun kasvohoidon synnärillä?

Vierailija
02.04.2022 |

Olen lievästi hämmentynyt joidenkin, varsinkin someammattilaisten varustuksesta synnärille lähtiessä.

Ihanko oikeasti siellä tekevät kasvonaamioita, meikkaavat ja suihkivat kuivashampoota vauvojen kanssa samassa tilassa? Ja missä välissä ne lukee kirjaa tai vaihtaa kolmanteen asukokonaisuuteen? Ka miksi? Ketä varten?

Mä otin mukaan kännykän, laturin, hammasharjan, yhdet vaihtovaatteet, sisäsandaalit, vähän naposteltavaa, kasvorasvan ja pesuaineen, hiusharjan ja pari pompulaa. Vauvalle kotiintulovaatteet.

Synnytyksen jälkeen lähinnä nukuin, kun en imettänyt. Ja kävin suihkussa tai vaihtamassa verisen siteen puhtaaseen.

Mitä ihmiset hommaa synnärillä? Oletteko nähneet näitä influensereita kihartamassa tukkaa? 😄

Kommentit (160)

Vierailija
41/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli mukana ripsari ja sävyttävä kasvorasva, en halunnut näyttää zombilta. Siihen meni pari minuuttia kun suihkun jälkeen levitti voiteen naamaan ja ripsaria ripsiin.

Aika huolestuttavaa, jos ajattelet että meikitön (=luonnollisen näköinen) ihminen näyttää zombilta. Kuulostaa siltä että olet vieraantunut todellisuudesta.

No minä näytän, olen hyvin kalpea ja silmäaluset  ovat olleet mustat lapsesta asti, kaikki kysyvät aina olenko kipeä tai nukkunut huonosti.

Vierailija
42/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse ap tuollainen ankkahuuli-instabeibe tavallisessa arjessa? Et ole yhtään sen parempi ihminen, vaikka menit synnärille vain välttämättömät tavarat mukanasi. On aivan yhtä ok ottaa sinne vähän luksusta, jos siitä tulee itselle parempi mieli että saa vähän hemmotellakin itseään.

Joo en ole. 😁 Mutta ehkä nää bebet nimenomaan ei voi vieroittua aineistaan edes sairaalassa.

Miksi niistä pitäisi vieroittua jos itsensä hemmottelusta tulee hyvä olo? Kuulostat siltä, että tunnet nyt olevasi jotenkin parempi ihminen, kun otit vain välttämättömät asiat mukaan sairaalaan. Korostat sitä, kuinka et ole turhamainen ja vauva on sinulle tärkeämpi kuin niille, jotka ottavat sen kasvonaamion mukaan. Hyi mikä tyyppi.

Minä en ole korostanut mitään. Tässä ketjussa on muitakin. En ole parempi. Miksi olisin? Projisoitko nyt jotain itsessäsi minuun? Ja miksi joku luuli, että olen instabebe?

Kyse oli siitä, että ihmisillä on outo tapa nykyään keskittyä lähinnä itseensä. Jopa synnärillä. Jopa kun on se ihan uusi elämä siinä.

Vauva ei ole minulle tärkeämpi kuin muille, mutta nykymenoa on ihan hyvä pohtia. Ihan itsekunkin. Ja siitä varmaan saa myös keskustella. Olematta mikään hyi-tyyppi.

Vai onko aihe tabu ja jos niin miksi?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi voinut käyttää hajusteita tai hiuslakkoja heti synnytyksen jälkeen. Hajuaistini terävöityi ja viereisellä vuoteella synnytyksestä levänneen äidin deodorantti löyhkäsi pahalle. Todennäköisesti en olisi ilman synnytystä edes huomannut hänen dödönsä tuoksua.

Vierailija
44/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pitää olla täydellinen. Heti synnyttäneenä. Jopa kuolinvuoteella. Ei saa näyttää synnyttäneeltä tai edes kuolevalta. Vanhetakaan ei saa. Ja sitten mietitään, miksi naiset on niin uupuneita. Kuka näitä paineita luo? Me itse?

Vierailija
45/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin on ollut laukku täynnä tavaraa. On ollut hyvin eväitä mukana, koska aina ei pysty irtautumaan vauvasta kun nälkä tulee. Omat vaipat, koska sairaalan side ei pidä itsellä niin hyvin. Omat tossut. Oma aamutakki. Jne. Kaikille käyttöä tullut. Mitään kauneudenhoitovälineitä en ole tarvinnut, paitsi tietysti perushygieniatuotteet.

Vierailija
46/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olin niin kipeä ja väsynyt, että lähinnä yritin nukkua. Ensisynnytykseen en tajunnut pakata edes imetysliivejä mukaan, eivätkä vanhat mahtuneet. Muuta en sitten kaivannutkaan. Olisin kaivannut unta ja kipulääkettä, kumpaakaan en saanut:(

Vierailija
47/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitää olla täydellinen. Heti synnyttäneenä. Jopa kuolinvuoteella. Ei saa näyttää synnyttäneeltä tai edes kuolevalta. Vanhetakaan ei saa. Ja sitten mietitään, miksi naiset on niin uupuneita. Kuka näitä paineita luo? Me itse?

Saa näyttää synnyttäneeltä ja olla meikkaamatta, mutta jos joku toinen tuntee olonsa paremmaksi hieman huoliteltuna se sallittakoon myös ilman tuomitsemista.

Vierailija
48/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa on kuitenkin penkoa ja paneutua muiden asioihin?!

Vierailija
49/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiassa on varmaan monia puolia. Toisaalta usein näkee synnäriltä kuvia, joissa on vauva isänsä ja sisaruksien kanssa, mutta äitiä ei. Tai sitten äiti kuvataan sellaisesta kulmasta, ettei hänestä näy kuin pala takaraivoa tms.

Jos äidillä on sellainen fiilis muutenkin, ettei niin tykkää kuvattavana olosta, niin ehkä on ihan hyväksyttävää sen verran huolitella itseään (jos jaksaa ja haluaa), että pääsee myös äiti niihin kuviin mukaan.

Aina ihmetellyt, kun äidit puuttuu melkein kaikista vauva-kuvista, mitkä synnytyksen jälkeen otetaan.

Ja joo, ehkä ei kannata luoda asiasta ruusuista kuvaa muille ettei synnytyksen kamaluus tule yllätyksenä. Mutta ehkä siihenkin kuitenkin auttaa myös rehellinen puhe. Kerrotaan ne kamaluudet suoraan eikä vähätellä kaikkea tyyliin "kyllä se unohtuu, kun vauva on sylissä".

Vierailija
50/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasharja, tahna, dödö ja naamarasva. 4 lasta tehty noilla varusteilla.

Kyllä sen 4-7 päivää selvisi oikein hyvin:)

Mies toi kotiutusvaatteet molemmille lähtöpäivänä

Vierailija
51/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvonaamio on hemmottelua , tyytyväinen äiti on ilo kaikille . Itsekin tykkään kasvonaamioista niin miksei synnärilläkin.

Vauvalle paras olisi, kun ei leviteltäisi kehoon erilaisia ihon kautta imeyyviä kosmeettisia tuotteita.

Mulla on niin hemmetin kuiva ja kireä iho, että on pakko levitellä voiteita pari kertaa päivässä, muuten ihoon ihan sattuu. Koitan kyllä vältellä kemikaaleja ja suosia luonnonmukaisia tuotteita.

Vierailija
52/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en olisi ikinä halunnut käyttää omia vaatteita synnärillä. Synnytyksen jälkeen alapäästä verenvuotoa ja rinnoista vuosi maitoa. Oli niin helppoa ja huoletonta käyttää sairaalan vaatteita, nakata likaiset pesuun ja vaihtaa puhtaat tilalle. Ei tarvinnut kotini raahata likapyykkipussia. Mä olin vauvan kanssa viikon sairaalassa joten siinä ajassa olisi kyllä monet omat vaatteet sotkeutuneet eritteisiin. Joo oli kyllä siteet käytössä, mutta aina voi tulla ohivuotoja. Rintaliivejä en aluksi jaksanut käyttää lainkaan joten maitoa tuli paitaan. 

Heitetäänkö sairaalassa kuolleen ihmisen vaatteet pois vai kiertoon? Itse en haluaisi laittaa päälle vaatetta, joka on ollut kuolleella päällä.

Vierailija
53/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli mukana ripsari ja sävyttävä kasvorasva, en halunnut näyttää zombilta. Siihen meni pari minuuttia kun suihkun jälkeen levitti voiteen naamaan ja ripsaria ripsiin.

Aika huolestuttavaa, jos ajattelet että meikitön (=luonnollisen näköinen) ihminen näyttää zombilta. Kuulostaa siltä että olet vieraantunut todellisuudesta.

No minä näytän, olen hyvin kalpea ja silmäaluset  ovat olleet mustat lapsesta asti, kaikki kysyvät aina olenko kipeä tai nukkunut huonosti.

Sama täälä. Mulla kans luonnostaan kalpea iho ja tosi tummat silmänympärykset. Lapsesta asti saanut kuunnella päivittelyä siitä ja kyselyä, olenko sairaana tai miksi en saa nukuttua/ syötyä. Lapsena en yhtään tajunnut noita kyselyjä, sittemmin opettelin meikkaamaan. Ilman meikkiä alkaa heti sama päivittely.

Ei olisi kovin kivaa näyttää ekoissa vauvakuvissa ihan kuol leel ta. Vaikka se totta onkin.

Eihän muutkaan mene yleensä kuviin ihan kuinka sattuu. Jos olet oksennustaudissa viikon niin kuinka mielellään menet kuvauksiin siitä suoraan ilman mitään ehostusta. Luonnollistahan sekin olisi, mutta eipä sitä kukaan tee.

Vierailija
54/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua mietityttää miten nopeasti ihmiset tylsistyy nykyään. Sairaalassa ollaan pari päivää yleensä. Sen ajan voisi ehkä vain levätä ja keskittyä vauvaan. Mutta pitääkin somettaa, meikata, ottaa kuvia… Nykyihminen on ihan adhd. Keskittymiskyky on nykyään huonompi kuin kultakalalla. Ja tämä on tutkittu juttu.

Se on se itseaiheutettu "ADT"-syndrooma

Vierailija
55/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa! Kyllä pitää naisen olla synnytyksen jälkeen räjähtänyt ja jatkaa sitä lookkia ainakin siihen asti kun lapsi vuoden! Ihan hurveäö, jos naiselle tulee hyvä olo siitä, että vähän ehostaa itseään! Ennen kuulumatonta!

Kaikki ei ole synnytyksen jälkeen ihan raatona. Jos suihkussa köyminen ja sen jälkeen pieni ehostus tekee hyvän olon, niin keneltä se on pois? Vauva nyt yleensä nukkuu sen 20h vuorokaudessa, niin pitäisikö äidin istua siinä sängyn vieressä tuijottamassa, ettei kiintymyssuhde vain häiriinny.

Mä en myöskään ymmärrä tätä joidenkin ajatusmaailmaa, että mitä räjähtäneemmän näköinen nainen olet, sen parempi äiti olet. Se ei todellakaan ole keneltäkään pois, jos rentoutuu käymällä suihkussa ja laittamalla kasvomaskin. Ja kyllä, synnäriltä pois lähtiessä voi laittaa ripsiväriä ja meikkivoidetta! Ollaan naiset rohkeasti naisellisia, ja annetaan näiden humble brag tyyppien haukkoa henkeään. Kateushan siellä taustalla kuultaa.

Vierailija
56/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tätä suomalaista kulttuuria: naisen pitää olla rähjääntynyt ja keskittyä vain ja ainoastaan vauvaan. Itseään ei saa hemmotella tai omasta hyvinvoinnista ei saa huolehtia. Lapsen äiti ei saa tuntea itseään viehättäväksi, koska hän on äiti. En ole synnyttänyt, mutta olen kyllä somessa huomannut sitä, että on väärin, jos juuri vauvan saanut äiti huolehtii omasta hyvinvoinnistaan eikä keskity siihen 20h vuorokaudessa nukkuvaan vauvaan 24/7. Mun mielestä Suomessa pitäisi kiinnittää enemmän äidin hyvinvointiin huomiota. Jumalauta naiset kantaa lasta sisällään 9kk mahdollisesti kärsien pahoinvoinnista ja muista raskausoireista. Raskauden aikana on myös paljon ruokarajoitteita. Sen jälkeen nainen puskee itse elävän ihmisen sisältään tai vaihtoehtoisesti käy läpi henkisesti ja fyysisesti rankan sektion. Synnytyksessä voi tulla komplikaatoita. Eikö tämän kaiken jälkeen nainen ansaitsisi vähän hemmottelua ja sitä, että hänenkin hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehditaan, tietenkään vastasyntynyttä pientä ihmettä unohtamatta.

Vierailija
57/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itselleni tuli aika tylsää sairaalassa kun kohdunsuu ei vaan avautunut, avautumisvaihe kesti koko yön mutta uni ei tullut.

Ah, ollapa joku savinaamio naamassa juuri silloin kun lähdetään kiireellä synnytyssaliin. :D

Vierailija
58/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse ap tuollainen ankkahuuli-instabeibe tavallisessa arjessa? Et ole yhtään sen parempi ihminen, vaikka menit synnärille vain välttämättömät tavarat mukanasi. On aivan yhtä ok ottaa sinne vähän luksusta, jos siitä tulee itselle parempi mieli että saa vähän hemmotellakin itseään.

Joo en ole. 😁 Mutta ehkä nää bebet nimenomaan ei voi vieroittua aineistaan edes sairaalassa.

Miksi niistä pitäisi vieroittua jos itsensä hemmottelusta tulee hyvä olo? Kuulostat siltä, että tunnet nyt olevasi jotenkin parempi ihminen, kun otit vain välttämättömät asiat mukaan sairaalaan. Korostat sitä, kuinka et ole turhamainen ja vauva on sinulle tärkeämpi kuin niille, jotka ottavat sen kasvonaamion mukaan. Hyi mikä tyyppi.

Minä en ole korostanut mitään. Tässä ketjussa on muitakin. En ole parempi. Miksi olisin? Projisoitko nyt jotain itsessäsi minuun? Ja miksi joku luuli, että olen instabebe?

Kyse oli siitä, että ihmisillä on outo tapa nykyään keskittyä lähinnä itseensä. Jopa synnärillä. Jopa kun on se ihan uusi elämä siinä.

Vauva ei ole minulle tärkeämpi kuin muille, mutta nykymenoa on ihan hyvä pohtia. Ihan itsekunkin. Ja siitä varmaan saa myös keskustella. Olematta mikään hyi-tyyppi.

Vai onko aihe tabu ja jos niin miksi?

Ap

Ap:lla on hyökkäystaktiikka. Itse puhuu toisista väheksyen ja ilkkuen, mutta kääntää asian toisen syyksi alkamalla marttyyriksi ja syyllistäjäksi.

Humble brag!

Vierailija
59/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä voi kätilöt katsoa oudosti jos siellä alkaa tukkaa kihartamaan, yleensä siellä kuuluu keskittyä siihen vauvaan. Onhan joillekin huomautettu liiallisesta kännykän tuijottamisestakin.

Vastasyntynyt nukkuu 20 h vuorokaudessa. Pitääkö vauvaa tuijottaa herkeämättä myös sen nukkuessa?

Ainakin minä tein. Ihan omasta tahdosta, olin niin haltioitunut siitä :)

Mukana mulla oli peruskäsilaukku, jossa kännykän laturi, vesipullo ja särkylääkkeitä (että voin napsia niitä ilman kenenkään rajoitteita). Hiusharjakin kun se on aina siellä laukussa. Siinäpä se. Mies toi aikanaan jotkut puhtaat rytkyt minulle ja lapselle kotiutumispäivänä.

Olin ihan Ok jo samana iltana kun synnytin mutta en halunnut tehdä mitään ylimääräistä, kun levätä ja katsella sitä vauvaa.

Vierailija
60/160 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on tätä suomalaista kulttuuria: naisen pitää olla rähjääntynyt ja keskittyä vain ja ainoastaan vauvaan. Itseään ei saa hemmotella tai omasta hyvinvoinnista ei saa huolehtia. Lapsen äiti ei saa tuntea itseään viehättäväksi, koska hän on äiti. En ole synnyttänyt, mutta olen kyllä somessa huomannut sitä, että on väärin, jos juuri vauvan saanut äiti huolehtii omasta hyvinvoinnistaan eikä keskity siihen 20h vuorokaudessa nukkuvaan vauvaan 24/7. Mun mielestä Suomessa pitäisi kiinnittää enemmän äidin hyvinvointiin huomiota. Jumalauta naiset kantaa lasta sisällään 9kk mahdollisesti kärsien pahoinvoinnista ja muista raskausoireista. Raskauden aikana on myös paljon ruokarajoitteita. Sen jälkeen nainen puskee itse elävän ihmisen sisältään tai vaihtoehtoisesti käy läpi henkisesti ja fyysisesti rankan sektion. Synnytyksessä voi tulla komplikaatoita. Eikö tämän kaiken jälkeen nainen ansaitsisi vähän hemmottelua ja sitä, että hänenkin hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehditaan, tietenkään vastasyntynyttä pientä ihmettä unohtamatta.

Hieno kirjoitus, paljon sanoja.

Hei Haloo! Sinne mennään synnyttämään!

Jos ihminen ei sitä pientä hetkeä voi ola laittautumatta, niin syytä katsoa peiliin. Ei siellä kukaan tule sillä silmällä katsomaan, että näyttääkö joku hyvältä vai ei ja jos itsestä tuntuu kauhealta olla "tämän näköisenä", niin on  kyllä vakavan itsetutkiskelun paikka.

Synnytyslaitoksella huolehditaan äidin ja lapsen jaksamisesta ja hyvinvoinnista, mutta sillä ei ole mitään tekemistä ehostamisen kanssa.

En ole koskaan synnyttänyt, enkä miehenä siihen kykene ja tuskin pystyisinkään, mutta kolmessa synnytyksessä olen ollut mukana. Eli mahdollisesti enemmän kokemusta kuin sinulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi