100 päivää pois ansiosidonnaisesta
nsiosidonnaisesta työttömyysturvasta näyttää olevan katoamassa sata korvauspäivää, kertoo Helsingin Sanomat.
Leikkauksia pohtivassa työryhmässä on lehden mukaan vahvoilla malli, jossa ansiosidonnaisen enimmäispituus lyhenisi 400 päivään.
Leikkausten on määrä tulla voimaan vuoden 2017 alusta.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 09:08"]
Lisäkysymys kirjoittajalta 22: miksei ansiosidonnaiseen saada maksukattoa? Ettei ansiosidonnaista voisi saada kymmeniä tuhansia kuukaudessa? Jos puolisoni on sitä saanut sen 1100€/kk niin systeemi tuskin siihen kaatuu mutta entäs ne jotka saa 10 000€/kk?
[/quote]Oletko tutustunut ansiosidonnaisen laskuriin? Kyllä se leikkuri puree jo keskituloisen kohdalla hyvin ja hyvätuloisen kohdalla vieläkin paremmin. Väittäisin, että eniten tästä järjestelmästä hyötyvät hieman alle keskituloa ansaitsevat. Hyvä näin.
Ansiosidonnaisen leikkaus tulee vauhdittamaan entisestään korkeakoulutettujen työperäistä muuttoa ulkomaille.
Olin itse pitkään työttömänä. Ehdin lähettämään n. 350 hakemusta. Yksityiseltä puolelta sain vain muutaman kutsun tulla haastatteluun ja näistäkin paikoista osa vedettiin rekryprosessin aikana pois hausta. Viitattiin organisaatiomuutokseen, eikä ketään valittu. Valtion työpaikkoihin en päässyt haastatteluun kertaakaan. Yliopistoilta en saanut edes kuittauksia hakemuksiini.
Päätin laajentaa työnhakua ulkomaille. Sain kolmeen hakemukseeni heti kaksi haastattelukutsua, joista toinen johti työsopimuksen allekirjoittamiseen. Kolmas hakemukseni poiki evaluointityötä.
Minulla on kielitaitoa, kansainvälistä työkokemusta ja kaksi korkeakoulututkintoa (kaupallinen ja teknillinen), mutten tuntunut kelpaavan mihinkään Suomessa.