Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

100 päivää pois ansiosidonnaisesta

Vierailija
20.09.2015 |

nsiosidonnaisesta työttömyysturvasta näyttää olevan katoamassa sata korvauspäivää, kertoo Helsingin Sanomat.

Leikkauksia pohtivassa työryhmässä on lehden mukaan vahvoilla malli, jossa ansiosidonnaisen enimmäispituus lyhenisi 400 päivään.

Leikkausten on määrä tulla voimaan vuoden 2017 alusta.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä leikkaus on aivan älytön!!! Puolisoni on pitkäaikaistyötön ja voin kertoa, että on hakenut töitä työttömyyden aikana joka viikko. On hakenut satoja työpaikkoja, omaa koulutusta vastaavia ja vastaamattomia. On saanut törkeitä vastauksia yrityksistä (uskokaa tai älkää), on saanut haastattelukutsuja alle 10. Eikä ainuttakaan työtarjousta. Nyt ihan kauhuissaan ihmetellään, kun hän putoaa pois ansiosidonnaiselta. Minä olen pienipalkkaisessa työssä, josta nyt leikataan lisiä.

Ei niitä työpaikkoja sillä synny, eikä työttömyys vähene, että työttömien tuet leikataan. Ei tuo puolisoni huvikseen työtön ole. Antakaa sille mitä tahansa työtä, palkkatoive on se, että kunhan korkeampi kuin työttömyyspäiväraha! Mitä enemmän kohdistatte leikkauksia meihin pienipalkkaisiin ja työttömiin, sitä vähemmän me voidaan kuluttaa, ts ostaa kotimaisia ruokia. Kotimaisiin vaatteisiin tai kenkiin ei ole ollut vuosiin enää varaa. Tai huonekaluihin! Onneksi on ruotsalaiset halpisketjut ja espanjalaiset elintarvikkeet niin ei olla näännytty.

Vierailija
22/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo ansiosidonnainen passivoi ihmisiä. En sano että kaikkia, mutta tiedän tuttavapiiristä näitä ihmisiä jotka ajattelee työsuhteen päätyttyä, että heillä on oikeus pari kuukautta lomailla ansiosidonnaisella, ennen kuin aloitetaan työn haku. Ja työnhaku aloitetaan tosissaan vasta siinä vaiheessa, kun tuo ansiosidonnainen uhkaa loppua. 

Vuoden tai puoli vuottakin kun on ihminen ollut työttömänä, niin alkaahan siinä työnantajatkin miettiä, että onkohan tuo ihminen edes tosissaan töihin tulossa, joten viimeistään vuoden työttömyyden jälkeen kannattaa ottaa jo melkein mikä vaan työ vastaan. Ymmärrän, että joillakin asiantuntija-aloilla niitä oman alan töitä ei joka kuukausi tule haettavaksi, mutta sen takia kannattaakin tosi aktiivisesti aloittaa uuden työn hakeminen heti työttömyyden alettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkysymys kirjoittajalta 22: miksei ansiosidonnaiseen saada maksukattoa? Ettei ansiosidonnaista voisi saada kymmeniä tuhansia kuukaudessa? Jos puolisoni on sitä saanut sen 1100€/kk niin systeemi tuskin siihen kaatuu mutta entäs ne jotka saa 10 000€/kk?

Vierailija
24/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työntekijä halusi määräaikaisen suhteen juuri siksi ajaksi, että riittää nostamaan ansiosidonnaista. Olin niin sinisilmäinen, että tajusin vasta myöhemmin. Puhui, että lähtee opiskelemaan mutta tosiasiassa pelasi 500 päivää täyskustannettua 'lomaa'. Ikää on hänellä 24v, suomalainen. Hyvä Suomi!

Vierailija
25/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 09:05"]Kyllähän tuo ansiosidonnainen passivoi ihmisiä.
[/quote]
22 vielä täällä moi ;-) Tätä mä en vaan ymmärrä: ansiosidonnainen passivoi ihmisiä. Jos meillä on 400 000 työtöntä ja avoimia työpaikkoja tilastojen mukaan 15 000, niin mistäs tiedätte jos ne ansiosidonnaista saavat onkin hakenut noihin töihin, muttei ole kertonut teille? Joku joka on ollut 300 päivää työtön, on hyvinkin voinut hakea 300 työpaikkaan, tuloksetta! Eli kyllä ne hakee töitä, ne ei vaan huutele ääneen ja kyllä se on masentavaa aina saada ilmoitus, että sori et pääse edes haastatteluun näyttämään taitojasi. Tai kun yli puolet firmoista ei edes vaivaudu ilmoittamaan että et pääse haastatteluun.

Vierailija
26/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpa hallitus ymmärtäisi että heidän pitäisi huolehti ensisijaisesti talouskavusta ei köyhien kiusaamisesta ja heidän elinehtojen viemisestä. Tällä toimenpiteellä ei tule yhtään uutta työpaikkaa, talouskasvulla tulee.

Suomi on jo saanut huomautuksen EU:lta että meillä on poikkeuksellisen matala sosiaaliturva, meidän median syöttämästä urbaanista legendasta, että se olisi maailman paras, huolimatta.

Vierailija
27/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se talouden nobelisti kirjoutti hyvin. Pitäisi keskittyä kohentamaan taloutta eikä vähentämään velkoja.

Vierailija
28/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 09:11"]

Minun työntekijä halusi määräaikaisen suhteen juuri siksi ajaksi, että riittää nostamaan ansiosidonnaista. Olin niin sinisilmäinen, että tajusin vasta myöhemmin. Puhui, että lähtee opiskelemaan mutta tosiasiassa pelasi 500 päivää täyskustannettua 'lomaa'. Ikää on hänellä 24v, suomalainen. Hyvä Suomi!

[/quote]

Sähän olisit voinut estää tämän 'loman' tarjoamalla tälle nuorelle miehelle työnjatkoa ja ilmoittamalla TE-toimistolle jos ei jatko kelpaa.

Vierailija
29/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisella vuoden loisiva muuttuu työnantajan silmissä työkyvyttömäksi. Kuka ihmeessä haluaisi palkata laiskuria työmaalleen.

Vierailija
30/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:37"]

Kannatan ansiosidonnaisen päivärahan laskua 3kk:n. Miksi? Siksi, että ihminen toimii ripeämmin työnhaussa ja väliaikainen "mikä tahansa työ" alkaa kiinnostamaan kun on pakko. Jokainen "etsin tässä oman alan töitä" on muilta veronmaksajilta pois, laittaisin nämäkin eurot koulutukseen ja perusterveydenhuoltoon. Lisäksi, ei muuallakaan maailmassa ole tällaisia pitkiä maksettuja taukoja työelämässä ja kyllä hekin maksavat yhteiskunnalleen veroja.

[/quote]

Minulla ansiosidonnainen on nettona noin tuhat euroa kuukaudessa. Olen ollut työelämässä koulutusta vastaavissa töissä yli 30 vuoden ajan erilaisissa työsuhteissa eri työnantajilla. Ainoa, joka toimii työnhaussa ripeästi, on työnantaja. Kun minun ikä käy ilmi eli olen yli viisikymppinen, niin keskustelut loppuvat siihen. Kyllä se haluttomuus on täysin työnantajan puolella.

Vierailija
31/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan palkkaa noin 1800e käteen kuussa.

Ansiosidonnaista siitä tulee noin 1100e kuussa.

Ainut hyöty on ettei tarvitse mennä sossunluukulle tai hakea asumistukea.

Sillä pärjätään talven työttömyyskuukaudet...

Vuokra 700e kuussa. Sähköt. Ruuat jne... Kyllä on rikas olo...

Vierailija
32/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä Lylyn, Selinin ja muiden ay-pamppujen kommentit? Ai niin, työttömät ei ay-liikettä kiinnosta.

Vierailija
33/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:43"]Liian pitkä ansiosidonnainen luo ihmeellisen tilanteen, jossa toiset työttömät on oikeesti todellisia köyhiä ja toisille maksetaan ihan mukava summa. Lyhyt ansiosidonnainen ok, mutta 400 pvä nyt on varmasti liikaa. Ja maksaa aivan älyttömän paljon.
[/quote] Totta

Vierailija
34/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 21v nainen ja opiskelen lääkiksessä. Oon hakenut osa-aikatöitä kaupoista reilun vuoden onnistumati. Eikä kesätöitäkään löydy. Työllisty nyt siinä.

Työpaikkoja on. Pääkaupunkiseudulla kuitenkin vähän nihkeästi. Porista ja Forssasta niitä löytyisi. Pitäisikö lopettaa opiskelu ja muuttaa sinne.

Vierailija
35/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän olisit voinut estää tämän 'loman' tarjoamalla tälle nuorelle miehelle työnjatkoa ja ilmoittamalla TE-toimistolle jos ei jatko kelpaa.

Hmm. Eihän alkuperäisessä viestissä puhuttu sukupuolesta mitään. Onkohan täällä yksi skitsokirjoittaja?

Vierailija
36/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin keskustelussa sen huomaa, mikä on suomalaisen suurin motivaattori: kateus. Nämä ansiosidonnaisella olevat ovat sentään tehneet töitä sen rahansa eteen. Jotkut jopa vuosikymmeniä. Kohdistakaa huomio ennemmin niihin, jotka tälläkin hetkellä tulevat tänne elämään täysin meidän varoillamme. Koko loppuelämäksi.

Vierailija
37/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:39"]

Munkin mielestä vois enemmän leikata. Meidän perhe muuttanut 4 kertaa työn perässä. Ja ihan ihana omakotitalokin jätetty ja lähiökolmioon muutettu. Haluamme tehdä töitä ja sellaisen esimerkin lapsillemme antaa. Ansiosidonaisilla olisi pärjätty hyvin, mutta ei sovi meidän pirtaan.

[/quote]

Samaa mieltä, me vaihdettu maatakin. Työ on tärkeää. Ansiosidonaisilla olin joskus aikoinaan  3 viikkoa, olisin pärjännyt ilmankin.

Vierailija
38/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 11:03"]Oon 21v nainen ja opiskelen lääkiksessä. Oon hakenut osa-aikatöitä kaupoista reilun vuoden onnistumati. Eikä kesätöitäkään löydy. Työllisty nyt siinä.

Työpaikkoja on. Pääkaupunkiseudulla kuitenkin vähän nihkeästi. Porista ja Forssasta niitä löytyisi. Pitäisikö lopettaa opiskelu ja muuttaa sinne.
[/quote]

Työllistyminen on aina kiva heittää esille, jos on työpaikka.

Asun stadissa. Mulle tarjottiin osa-aika töitä yhestä Hesestä Espoossa. Palkka 600 e per kk. Siitä pois matkakulut ja verot. Ei naurattanut yhtään...

Vierailija
39/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten täytyy valtion ruveta järjestämään töitä. Esim. tienvarsien puskien siivousta. Ja kansalaispalkkaa.

Vierailija
40/42 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä tipun ansiosidonnaiselle, meen persuihin ja ryhdyn ammattipoliitikoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi