Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdellaanko potilaita eri tavoin "naamakertoimen" perusteella?

Vierailija
02.04.2022 |

Kysymys koskee tilannetta lakkojen ulkopuolella ja lähinnä niitä lääkäreiden päätöksiä. Eli jos vaikkapa yksinäisempi tai ulkoisesti "vähävaraisemman oloinen" ihminen hakeutuu julkiseen terveydenhuoltoon vaikkapa akuutin, henkeä uhkaavan sairauden vuoksi, hoidetaanko häntä huonommin kuin perinteisellä tavalla keskiluokkaisen oloista ihmistä? Luovutaanko helpommin hoidoista? Mihin tuo perustuu? Mitä asialle voisi tehdä? Omasta mielestäni kaikkia pitäisi kohdella tasa-arvoisesti.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on ainakin kohdeltu todella huonosti parikymppisenä perusterveenä ja hoikkana opiskelijana jo ja mietin aina syytä siihen. Sain siis päivystyksessä odotella/jonottaa pahimmillaan n. 10 tuntia ja käytännössä kaikki muut menivät ohitseni. Mutta se oli todennäköisesti pientä verrattuna siihen, miten joitakin muita kohdellaan - todennäköisesti paljon huonommin vielä.

Vierailija
2/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kohdella huonommin. Vaivan mukaan hoidetaan kaikki. Vastaanotolla edetään vaivan kiireellisyyden mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 20v minua kohdeltiin kuin koiraa. Kaikki johtui aina psyykestä. En osannut vaatia parempaa ja sanoa jumankauta nyt tutkitte.

Nyt olen 27v kohdellaan asiallisesti. Tutkitaan.

Eli ainakin nuori ikä vaikuttaa.

Vierailija
4/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä vaivat kuitattiin aina "oot noin nuori, ei sulla mitään oo".

Nyt kun ollaan lähellä neljää kymppiä niin samat vaivat kyllä tutkitaan ja lääkitään samantien..

Vierailija
5/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni on ainakin kohdeltu todella huonosti parikymppisenä perusterveenä ja hoikkana opiskelijana jo ja mietin aina syytä siihen. Sain siis päivystyksessä odotella/jonottaa pahimmillaan n. 10 tuntia ja käytännössä kaikki muut menivät ohitseni. Mutta se oli todennäköisesti pientä verrattuna siihen, miten joitakin muita kohdellaan - todennäköisesti paljon huonommin vielä.

Luultavasti sinun ohitseni menivät ne perussairaat, huonompi kuntoiset. Ja kuten huomaat hengissä olet vieläkin ja valitat.

Vierailija
6/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut, välillä joutunut menemään ihan ryysyissä ja välillä ollut sitten paremmin pukeutunut, aina olen saanut asianmukaista ja ystävällistä hoitoa. Toki siihen vaikuttaa myös oma käyttäytyminen, sekin kannattaa muistaa.

Vierailija
7/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on aina kohdeltu huonosti. Lakkasin käymästä lääkärissä kun ei koskaan mitään apua saanut. Rahat vaan meni kun lääkärit lähettivät aina vaan eteenpäin ja seuraava kumosi edellisen diagnoosin.

Vierailija
8/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kohdella huonommin. Vaivan mukaan hoidetaan kaikki. Vastaanotolla edetään vaivan kiireellisyyden mukaan.

Tämä on virallinen totuus, mutta entäpä se rehellunen vastaus?

Vierailija
9/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jopa pukeutuminen vaikuttaa asenteisiin.

Vierailija
10/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Sekä puhetaitojen ja diagnoosien perusteella.

Vierailija
11/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tapana, jos haluaa nopeasti hoitoa, niin mies otettava mukaan. Miehiä uskotaan enemmän ja mitä enemmän valittaa sitä paremmin/ nopeammin saa hoitoa. Aivan älytöntä, mutta näin se menee.

Minä, pieni hiirulainen, joka ei turhasta valita niin en mitään hoitoa saa. Synnyttämäänkään en päässyt, kun ei uskottu että vauvani syntyy. Valitettavasti näin se menee, niin lääkäreissä kuin kaipoissakin.

Vierailija
12/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös noi hoitajat ole itsekin ihan ihmisiä? Mietin jos ja kun joutuvat vuodeosastolle niin onkohan ne ihan sillee nyt pitäs mitata veriarvot tai laittaa katetri mut ku en ite pysty. Osaisin tuonki ite paremmin. Ja onko ne tutut työkaverit sitten siinä hoitamassa ja monimutkaiset henkilökemiat kummittelee taustalla?

Vierailija
13/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut, välillä joutunut menemään ihan ryysyissä ja välillä ollut sitten paremmin pukeutunut, aina olen saanut asianmukaista ja ystävällistä hoitoa. Toki siihen vaikuttaa myös oma käyttäytyminen, sekin kannattaa muistaa.

Minä olen aina saanut asiallista ja hyvää kohtelua ja luulen, että siihen on vaikuttanut oma asiallinen ja hyvä käytökseni ja se, että olen osannut kertoa vaivastani avoimesti ja analyyttisesti, esittänyt asiallisia kysymyksiä ja ollut ylipäätään kiinnostunut terveydestäni. Näin terveydenhuollon henkilöstö on ottanut minut tosissaan.

Vierailija
14/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lääkäri edes tietää, onko rikas tai köyhä, hyvä- vai pienituloinen?

Ei kait se näy naamasta?

Vierailija
15/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti kohdellaan. Asian kieltäminen ei auta mitään, ainoastaan se että hoitohenkilökunta tunnistaa ilmiön ja aktiivisesti pyrkii toimimaan oletustensa vastaisesti.

Vierailija
16/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tapana, jos haluaa nopeasti hoitoa, niin mies otettava mukaan. Miehiä uskotaan enemmän ja mitä enemmän valittaa sitä paremmin/ nopeammin saa hoitoa. Aivan älytöntä, mutta näin se menee.

Minä, pieni hiirulainen, joka ei turhasta valita niin en mitään hoitoa saa. Synnyttämäänkään en päässyt, kun ei uskottu että vauvani syntyy. Valitettavasti näin se menee, niin lääkäreissä kuin kaipoissakin.

Syntyi kuitenkin synnyttämättä vai kuinka kävi?

Vierailija
17/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin käytöskerroin vaikuttaa. Huutajat, räyhääjät, öykkärit ja pätijät siirtävät itseään automaattisesti jonossa taaksepäin.

Vierailija
18/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystyksessä mennään kiireellisyyden mukaan. Et vain ollut kiireellinen tapaus (eli olit mennyt ihan turhaan päivystykseen).

Vierailija
19/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin totta.

Jouduin pari vuotta sitten viemään silloin 22v pojan päivystykseen vatsaoireiden vuoksi, epäilin umpisuolentulehdusta. Jäin odottelemaan, meneekö osastolle. Kohtelu oli tylyä eli ensin 2 tuntia odoteltiin pääsyä verikokeisiin ja sitten yhteiseen kiireettömien potilaiden aulaan odottelemaan. Poika kävi kipeämmäksi ja kipeämmäksi, pyysin ohikulkevilta hoitajilta apua, edes makuupaikkaa, mutta kaikki oli kuulemma täynnä. Poika kävi oksentamassa, palasi takaisin, kävi oksentamassa ja palasi ja sanoi lopulta, että ei jaksa, pakko päästä pitkäkseen ja meni lattialle makaamaan. Paikalle tuli suunnilleen heti joku aulavahtimestari ilmoittamaan, että täällä ei saa maata lattialla, ylös siitä. Totesin sille vaksille, että poika ei todennäköisesti kuule, hän on tajuton.

Vasta siinä vaiheessa alkoi tapahtua ja lääkärikin kiinnostui asiasta. Pojan kannalta oli liian myöhäistä, hän menetti ison osan suolistoaan kuolion takia. Sairaalassa meni yli 7 viikkoa. Jos lääkäri olisi tutkinut heti, olisi huomattu tilanne, leikattu ongelma ja paraneminen olisi alkanut heti.

Vierailija
20/50 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut tällaista, aina on kohdeltu hyvin. Kuulostaa harhaisuudelta tällaset salaliittoteoriat, ehkä syytä hakeutua hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän