Pituusennuste pojalla vain 175cm, vaikka isä 185cm
Minä olen vain 157cm.
Minun puolella naiset alle 160cm ja miehet nipin napin 170cm pisimillään.
Poika on luokkansa pienin, mutta isäkin kasvoi hitaasti ja myöhään.
Voiko tuo 170cm pitää paikkaansa, kun isä on kuitenkin noin pitkä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo pituusennuste jo 2-3v neuvolassa, ainakin ennen, laskettu isän ja äidin pituuksien keskiarvona? Vaikka ei täysin pitäisikään paikkaansa, ihmettelen miksei apn mielestä hänen oma pituutensa vaikuttaisi mitenkään.
Eihän sitä nyt äidin ja isän pituuksien keskiarvosta voi laskea. Jos oletetaan, että keskimäärin nainen on miestä lyhyempi, niin silloinhan ennusteen mukaan lapsi olisi aina isäänsä lyhyempi, jos tuolla kaavalla lasketaan. Eikä tuossa edes oteta huomioon sukupuolten välisiä pituuseroja.
Taisi se kaava olla äidin pituus + isän pituus -13 cm (tytöt) tai+13 cm (pojat). Että niinkin tieteellinen kaava.
Ei pidä paikkaansa tuo 2x kaksivuotiaan pituus. Minä olen 162, lasten isä 180. Poika 186, kaks tyttöä 170. Poika kasvoi "oletettua" pituutta 4 cm pitemmäksi, toinen tyttö jäi 4 cm lyhemmäksi, toinen tyttö 10 cm lyhemmäksi. Edes neuvolan pituuskasvukäyrä ei pitänyt paikkaansa. Siinä painotettiin äidin pituutta. Tyttöjen pituus olisi ollut lähellä äidin pituutta ja pojan pituus lähellä isän pituutta. Kaikki lapset tupakoimattomia, hyvät unenlahjat, liikunnallisia, hyvällä ruokahalulla siunattuja.
Joka tapauksessa nykynuoret kasvavat pitemmäksi kuin vanhempansa.
Tietysti voi pitää paikkansa.
Minun lapsuudenperheessäni pituusgeeni tuli nimenomaan äidiltä.
Äiti 175cm ja isä 180cm, pojat paljon isää pidempiä.
Eipä tuossa pituudessa mitään huolestuttavaa ole. Ihan normi mitta. Äläkä vain ala asiasta huokailemaan ääneen, ettei ala poika luulemaan,että jotakin vikaa itsessään olisi.
Geenit määrää pituuden. Niitä peritään äidin ja isän puolelta. Piilevät geenit vaikuttaa myös. Joskus kaksi pitkää saa lyhyitä lapsia. Kun sattuu geenit niin. Vanhemmilla siis piilevänä lyhyemmän pituuden geenit. Tässä tapauksessa poika on perinyt pituutta äidin puolelta.
Mistä noista tietää. Lapset kasvavat niin eri tavoin… joku jää saman sukupuolen vanhempaansa lyhyemmäksi, toinen kasvaa pidemmäksi. Joskus (kuten meillä) jopa tyttö kasvaa isäänsä pidemmäksi (minua melkein 20 cm pidempi).
Jep, ja taisi olla myös vauvan syntymäpituus huomioituna ja se minkä mittainen oli 1 v.
Omalta kohdalta kommentoin: 2 tytärtä joille vauvana molemmille ennuste 165 cm.
Molemmat nyt jo aikuisia, esikoinen 173cm ja kuopus 162cm..