Pituusennuste pojalla vain 175cm, vaikka isä 185cm
Minä olen vain 157cm.
Minun puolella naiset alle 160cm ja miehet nipin napin 170cm pisimillään.
Poika on luokkansa pienin, mutta isäkin kasvoi hitaasti ja myöhään.
Voiko tuo 170cm pitää paikkaansa, kun isä on kuitenkin noin pitkä.
Kommentit (27)
Pituusennuste lasketaan äidin ja isän pituuteen suhteutettuna..
Jos lapsi on saanut äidiltään lyhyen geenit niin voi hyvin pitää paikkansa.
Voi pitää paikkansa. Turha murehtia asiaa, jolle ei mitään voi.
Mulla on suunilleen tuon mittaset vanhemmat ja olen 170cm tasan.
Olen mies. Tupakoinnilla saattoi olla vaikutusta, mutta ei minua ennustettu tämän pidemmäksi kasvavankaan.
Se ennuste ei ole mitenkään hirveän tarkka, saattaa hyvinkin heittää 5-10cm...
Kaksivuottisneuvolan pituudenlaskukaava on pitänyt paikkansa meidän molemmilla lapsilla sentilleen. Lapsesta tulee aikuisena 2 x pituus kaksivuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on saanut äidiltään lyhyen geenit niin voi hyvin pitää paikkansa.
Ja pitkä isäkin saattaa periyttää lyhyysgeenejä.
Minulla on poika, joka oli aina tosi pieni. Rippikoulussa se pienin. Neuvolan ennuste oli 168-170 cm. Isä 187 cm.
Pojan ääni madaltui vasta 16 v täytettyään, sitten alkoi kasvaa. Lopulta tuli 185 cm.
Vierailija kirjoitti:
Kaksivuottisneuvolan pituudenlaskukaava on pitänyt paikkansa meidän molemmilla lapsilla sentilleen. Lapsesta tulee aikuisena 2 x pituus kaksivuotiaana.
Minulla ei pitänyt ollenkaan. Jäin lähes puolimetriä ennustetta lyhyemmäksi.
Ennusteeseen vaikuttaa äidin ja isän pituus, mutta kaikista eniten se, miten lapsen pituus suhteutuu muihin samanikäisiin. On lapsia, jotka ovat aina ikäluokkansa pienimpiä ja kasvavat pituutta enemmän vasta aikuisuuden kynnyksellä ylittäen ennusteen roimasti. Ja toisin päin. Sen takia pituusennusteita ei enää kovin innokkaasti monessa neuvolassa tehdä.
Eikö tuo pituusennuste jo 2-3v neuvolassa, ainakin ennen, laskettu isän ja äidin pituuksien keskiarvona? Vaikka ei täysin pitäisikään paikkaansa, ihmettelen miksei apn mielestä hänen oma pituutensa vaikuttaisi mitenkään.
Mun poika oli aina luokkansa pienimpiä ja ennustekaan ei ollut kovin kummoinen. Juuri n. 175 cm (vanhemmat 170 cm ja 175 cm). Mutta niinpä vain venähti ja kohta alkaa olla 190 cm ylitetty. Kasvu alkoi vasta n. 15 vuotiaana ja tuntuisi jatkuvan edelleen (ikää jo yli 20).
Korkkarit korjaa asian. Isoja kokoja löytyy aina 44-46 asti.
Mitä väliä ja ketä kiinnostaa joku pituus? Mä en koskaan ole miettinyt omaa tai muiden pituutta. En edes tiedä minkä pituinen isäni, äitini, siskoni ja veljeni ovat. Vissiin ihan normaalipituisia
Kun luen tätä ketjua niin silmiini se näyttää tältä: blaaablaaa blaaablaaa blaaa bla blaaa bla blaa. Keskittykää ihmiset elämässänne tärkeisiin asioihin. Ihmisen pituudella ei ole mitään väliä. Ei naisen eikä miehen. Hohhoijakkaa.
175 senttinen mies ei ole mitenkään edes huomiotaherättävän lyhyt.
Minun äitini on 165 ja isäni 168. Minusta tuli 168 senttinen ja olen siis nainen. Minusta olisi voinut tulla paljon lyhyempikin. Isäni suku on lyhyttä, äitini äiti oli jotain alle 160 cm ja äitini isä sitten jotain 180 yli. Ja sitten äitini sisko (n 165 cm) sai tytön yli 180 senttisen miehen kanssa, ja tästä tytöstä tuli 158 cm! Että näköjään voi mennä miten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo pituusennuste jo 2-3v neuvolassa, ainakin ennen, laskettu isän ja äidin pituuksien keskiarvona? Vaikka ei täysin pitäisikään paikkaansa, ihmettelen miksei apn mielestä hänen oma pituutensa vaikuttaisi mitenkään.
Eihän sitä nyt äidin ja isän pituuksien keskiarvosta voi laskea. Jos oletetaan, että keskimäärin nainen on miestä lyhyempi, niin silloinhan ennusteen mukaan lapsi olisi aina isäänsä lyhyempi, jos tuolla kaavalla lasketaan. Eikä tuossa edes oteta huomioon sukupuolten välisiä pituuseroja.
Mistä tiedät kuka sen isä on...?