Auttakaa! Aviopuolison turhat lupaukset :(
En tiedä mitä tehdä :( Jonkun mielestä nämä asiat ovat vähäpätöisiä, mutta itselleni ne on tosi rankkoja :( Olen sanonut miehelle, etten mitään muuta vihaa niin paljon kuin turhien lupausten antamisia. Tuntuu, että joka kerta jos lupaukset petetään, vajoan yhä alemmaksi. Olemme olleet yhdessä jo yli 15vuotta.
Mieheni tietää ja olen toivonut, että hän ei joisi tai ottaisi muutamaa kaljaa ja hän niin lupaakin, mutta usein tämä lupaus unohtuu :( en voi esim luottaa siihen, että hän sanoo käyvänsä vain yhdessä tai että, ei ota nyt... joskus lupaukset pitää ja hän skarppaa. Hirveitä määriä hän ei juo kotona, kuin äärimmäisen harvoin... mieheni tietää, että asia on minulle tärkeä ja olen kertonut miksi en kestä hänen juomistaan, edes vähäsenkään. Hän sanoo ymmärtävänsä, mutta ei kuitenkaan pidä sitä niin raskaana asiana :( Menimme esim kerran lastemme kanssa laivalle, ja hän lupasi olla ottamatta. Turha lupaus. En uskalla enää lähteä laivalle hänen kanssaan :( en pysty luottamaan.
Toinen on se, että meillä on useampi lapsi ja mieheni tietää, että toivoisin vielä yhtä lasta. Hän on antanut olettaa, että saisin kokea vielä odotuksen ym, mutta aina hän on siirtänyt asiaa, antanut turhia toiveita.. Nyt sanoi lopulta, ettei haluakaan lapsia enää. On hyvin petetty olo. On annettuu ymmärtää, että vielä joskus yrittäisimme, mutta sitten sanookin ettei enää. Ymmärrän, että mies saa muuttaa mielipidettään, mutta minulle tämä on niin vaikea paikka, etten tiedä mitä enää tehdä. Mies sanoi, ettei halunnut ja uskaltanut sanoa aikaisemmin ettei halua, koska pelkää menettävänsä minut. Sekö minut pitäisi hänen lähellään, jos annetaan turhia lupauksia ja toiveita... Minun usko luottamukseen on kokonaan hävinnyt. En uskalla enää luottaa mihinkään hänen sanoihinsa, kun mietin sanooko hän se vain siksi, ettei minulle tulisi paha mieli. Mies kokee, ettei ole minulle luvannut mitään :(
Onko normaalia, että toine saa antaa turhia lupauksia? Minussakin on paljon vikoja, sitä en kiellä. Tuntuu, että minulla ei ole mitään ihmisarvoa... miten uskallan luottaa enää ja jatkaa niin kuin ei mitään. Hän on ihana isä lapsilleen, ja on mukana arjessa. Minua vaan itkettää kokoajan, tuntuu kuin olisin umpikujassa...
Ajatuksia? Todellaa toivon erilaisia näkökantoja... Minun mielestäni toisen sanoihin pitää voida luottaa, oli ne isoja tai pieniä lupauksia...
Kommentit (98)
Sulla on kuitenkin useampi lapsi jo. Jotenkin erikoista että katkeroidut ellet saa vielä lisää? Minusta nyt pääasia olisi keskittyä jo olemassaoleviin lapsiin, eikä haikailla aina uudesta vauvasta.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:01"]
1-2 olutta saunan päälle on sinulle ongelma? Todellako? Oletko ihan kunnossa?
Sitten, entä jos mies ei enää halua lapsia, ymmärtää mikä työ ja vastuu taas seuraavalle uudelle 18-vuotiskaudella (ainakin)?
Miksi vain sinun mielipiteesi on tärkeä, entä mies? Parisuhde, sanassakin on pari eli kaksi?
Pakotat miehen ilmeiseti lupaamaan kaikkea, painostamalla. Sitten olet marttyyrina täällä?
[/quote]
ei vain minun mielipiteeni ole tärkeä. En vain kestä, että minulle saa luvata ja pettää lupauksensa. Olen paljonkin miettinyt sitä, että olen vaan niin vaikea ihminen ja mieheni ansaitsee parempaa kuin minä. En halua olla marttyyri. Haluan vain kertoa miltä minusta tuntuu. Mieheni näkökannan ymmärrän, mutten lupauksia, joita ei halua/voi pitää. On vaikea elää jos joutuu miettimään mitä seuraavaksi.
Ap
No miten ap reagoit jos mies sanookin että "ei, minä haluan ottaa sen 2 olutta sohvalla istuessani. "
Miten reagoit jos mies kertoo totuudenmukaisesti asioista joista olet eri mieltä?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:07"]
Olen käynyt juttelemassa asiasta. Taustalla omat lapsuudentraumat sekä traumat mitä tapahtunut miehen ollessa humalassa.
Ap
[/quote]
Miksi ihmeessä et kertonut tätä heti aloituksessa? Onko mies siis ollut väkivaltainen vai mistä on kyse?
[/quote]
Halusin enemmän ajatuksia siitä, että onko oikein antaa turhia lupauksia? Onko se oikein toista kohtaan?
Ap
[/quote]
No ilman taustojen tarkentamista on aika paha sanoa. Onko niin, että mies on harvoin ottanut ns liikaa ja olet saanut ahdistusta siitä, vai että onko oikeasti tapahtunut jotain jonka johdosta on ihan perusteltua ajatella että miehen ei pitäisi ottaa lainkaan. Näin esimerkkinä.
[/quote]
Miehelle ei alkoholi sovi ja on tullut ylilyöntejä. Ei montaa, mutta yksikin kerta riittää saamaan pelon pintaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:23"]
Olen käynyt juttelemassa asiasta. Taustalla omat lapsuudentraumat sekä traumat mitä tapahtunut miehen ollessa humalassa.
Ap
[/quote]
Miksi ihmeessä et kertonut tätä heti aloituksessa? Onko mies siis ollut väkivaltainen vai mistä on kyse?
[/quote]
Halusin enemmän ajatuksia siitä, että onko oikein antaa turhia lupauksia? Onko se oikein toista kohtaan?
Ap
[/quote]
No ilman taustojen tarkentamista on aika paha sanoa. Onko niin, että mies on harvoin ottanut ns liikaa ja olet saanut ahdistusta siitä, vai että onko oikeasti tapahtunut jotain jonka johdosta on ihan perusteltua ajatella että miehen ei pitäisi ottaa lainkaan. Näin esimerkkinä.
[/quote]
Miehelle ei alkoholi sovi ja on tullut ylilyöntejä. Ei montaa, mutta yksikin kerta riittää saamaan pelon pintaan.
Ap
[/quote]
Niin, eli onko mies vain ottanut liikaa ilman mitään aggressiivista käytöstä? Eli käytännössä sammunut tms? Loppujen lopuksi aika inhimillistä jos se tapahtuu 15 vuoden aikana pari hassua kertaa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:13"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
Mitä ylilyöntejä
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:16"]
"Hän on antanut olettaa, että saisin kokea vielä odotuksen ym,..." -> Tuntuu, että mies on teistä se järkevämpi, joka ei halua lapsia siksi, että sinä SAISIT KOKEA ODOTUKSEN.
[/quote]
Mutta miksi hänellä on ollut oikeus antaa turhia toiveita ja lupauksia asian suhteen? Ei se ainakaan auta sitä, että elämä muuttuu helpommaksi, kun ei tiedä enää mihin uskoa ja mitkä lupaukset pitää ja mitkä sanotaan vaan minun mieliksi.
ap
[/quote]
Ei ole oikeutta, mutta samalla tavalla sinullakaan ei ole oikeutta heittäytyä marttyyriksi ja sanoa jopa että tunnet olosi täysin ihmisarvottomaksi tälläisten takia? Reagoit ilmeisesti suht vahvasti kaikkeen mistä miehesi on eri mieltä?
[/quote]
Totta tuokin, ajatteln ihan liikaa ja menen asioiden ajattelussa hyvinkin syvälle :( Ja todella en halua olla marttyyri, mutta koen olevani, enkä voi sille mitään että tuntuu niin pahalta :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:13"] [quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:11"] [quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:08"] [quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:07"] Olen käynyt juttelemassa asiasta. Taustalla omat lapsuudentraumat sekä traumat mitä tapahtunut miehen ollessa humalassa. Ap [/quote] Miksi ihmeessä et kertonut tätä heti aloituksessa? Onko mies siis ollut väkivaltainen vai mistä on kyse? [/quote] Halusin enemmän ajatuksia siitä, että onko oikein antaa turhia lupauksia? Onko se oikein toista kohtaan? Ap [/quote] No ilman taustojen tarkentamista on aika paha sanoa. Onko niin, että mies on harvoin ottanut ns liikaa ja olet saanut ahdistusta siitä, vai että onko oikeasti tapahtunut jotain jonka johdosta on ihan perusteltua ajatella että miehen ei pitäisi ottaa lainkaan. Näin esimerkkinä. [/quote] Miehelle ei alkoholi sovi ja on tullut ylilyöntejä. Ei montaa, mutta yksikin kerta riittää saamaan pelon pintaan. Ap [/quote] Mitä ylilyöntejä
[/quote]
Mustasukkaisuutta ja käsiksi käymistä. sekä on silminnähden ollut humalassa lasten nähden.
Ja ei minua haittaa jos juo muualla päänsä täyteen, kunhan ei tee sitä minun nähden. Ja olen yrittänyt psyykata itseäni tuossa muutaman oluen juonnissa, koska siitä ei ole haittaa, muuta kuin minulle tuleva henkinen pahaolo.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:13"] [quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:11"] [quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:08"] [quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:07"] Olen käynyt juttelemassa asiasta. Taustalla omat lapsuudentraumat sekä traumat mitä tapahtunut miehen ollessa humalassa. Ap [/quote] Miksi ihmeessä et kertonut tätä heti aloituksessa? Onko mies siis ollut väkivaltainen vai mistä on kyse? [/quote] Halusin enemmän ajatuksia siitä, että onko oikein antaa turhia lupauksia? Onko se oikein toista kohtaan? Ap [/quote] No ilman taustojen tarkentamista on aika paha sanoa. Onko niin, että mies on harvoin ottanut ns liikaa ja olet saanut ahdistusta siitä, vai että onko oikeasti tapahtunut jotain jonka johdosta on ihan perusteltua ajatella että miehen ei pitäisi ottaa lainkaan. Näin esimerkkinä. [/quote] Miehelle ei alkoholi sovi ja on tullut ylilyöntejä. Ei montaa, mutta yksikin kerta riittää saamaan pelon pintaan. Ap [/quote] Mitä ylilyöntejä
[/quote]
Mustasukkaisuutta ja käsiksi käymistä. sekä on silminnähden ollut humalassa lasten nähden.
Ja ei minua haittaa jos juo muualla päänsä täyteen, kunhan ei tee sitä minun nähden. Ja olen yrittänyt psyykata itseäni tuossa muutaman oluen juonnissa, koska siitä ei ole haittaa, muuta kuin minulle tuleva henkinen pahaolo.
Ap
[/quote]
Sekä vuosia aikaisemmin ollut jakso, jolloin ollut itsekin huolissaan juomisesta. Mutta varsinaista pelkoa sen suhteen ei olisi tällähetkellä, että olisi ongelmia. Lisäksi on olettanut, että saa salaa lähteä baariin yöllä, etten minä tiedä siitä mitään. ja ratista jäänyt kiinni.
Ap
Ja juo siis harvoin pään täyteen ja tietää ettei voi kirkkaita juoda. Mutta joka kerta vaikka juo vaan olutta ja liian paljon, niin sattuu jotain ikävää :( On onni ettei juo useammin mutta sitä enemmän mulla on se pelko ja huoli mitä seuraavaksi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:32"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Sekä vuosia aikaisemmin ollut jakso, jolloin ollut itsekin huolissaan juomisesta. Mutta varsinaista pelkoa sen suhteen ei olisi tällähetkellä, että olisi ongelmia. Lisäksi on olettanut, että saa salaa lähteä baariin yöllä, etten minä tiedä siitä mitään. ja ratista jäänyt kiinni.
Ap
[/quote]
Oisko nää ollut ihan jo syytä ilmoittaa aloituksessa? Itse en tuollaisen miehen kanssa edes olisi? Väkivalta, mustistelu, lasten edessä perseily kännissä ja rattis.. Joo ei.
Aloin miettimään asiaa. Tuli mieleen, että te varmaan ymmärrätte sanan LUPAUS ihan eri tavalla miehenne kanssa. En tiedä millainen kotitausta sinulla on, mutta ilmeisesti olet jotenkin oppinut että lupaus on todellakin Lupaus ja siitä pidetään kiinni tuli mitä tahansa ja mitään ei luvata ellei sitä myös pidetä jne jne.
Miehelläsi taas voi olla semmoinen käsitys, että kunhan tässä höpöttelen ja myötäilen vaimoa ja kuulostaa siltä että se haluaa tuota-ja-tuota asiaa, niin olen kyllä periaatteessa samalla kannalla niin voihan tässä vaikka sanoa mitä se näköjään haluaa mun sanovankin... Eli mies lukee, että sinä haluat hänen sanovan jotain, ja hän sanoo sen. Mutta ei itse ole sitoutunut tai mitenkään varma asiasta edes, että olisi todella tätä mieltä.
Esimerkki: meillä tapeltiin varmaan 15 vuotta asian tiimoilta. Mies lähtee harratuksena pariin, jossa on omat kerhotilat ja jossa tunnetusti saattaa ilta vierähtää helposti pikkutunneille niitä romujaan siellä viilatessa ja muutaman oluenkin kumotessaan.
No, lähtiessään sinne kerholle minä kysyn "tuletko tänään ajoissa kotiin?" Mies: "joo kyllä tulen ellei tule jotain muuta".
Mies tulee kotiin klo 02.30. Minä olen täysin raivona että "sinähän lupasit tulla ajoissa kotiin tänään!!" Mies ei tajua että mistä mä puhun ja eikä edes tiedä että mitä se ajoissa niinkuin kellonaikana tarkottaa.
No, minä olin tarkoittanut "ajoissa" että iltauutisten aikaan, että voidaan vaikka katsoa yhdessä klo 21 alkavia elokuvia. Miehen mielestä joku iltauutisten aikaan ei ole vielä mikään ajoissa eikä tiennyt että minä sitä olin tarkottanut.
Sitten siihen LUPAAMISEEN: Minä tulkitsin niin, että tulen kotiin, jos ei tule mitään muuta (muka tärkeämpää) tarkoittaa, että tietysti tulee. Koska mä en voi edes kuvitella että voisi olla/tulla mitään tärkeämpää kuin minä ja meidän kotiin tuleminen ja yhdessä oleminen.
Miehen mielestä tilanne oli täysin avoin ja mikä tahansa muu kiinnostava tekeminen/tapatuminen oli ihan yhtä tärkeää kuin mun kanssa kotona oleminen.
Mies ei ollut omasta mielestään luvannut mitään ja minä taas tulkitsin niin, että oli todellakin luvannut.
Onko teillä sama ongelma? Ette puhu ns. samaa kieltä ollenkaan. Mies omasta mielestään ei ole edes sitoutunut mihinkään sanomisiinsa eikä vannonut yhtään mitään. Sinä taas selvästi viulunkielenkireänä muutenkin . luet kaikki hänen sanomisensa kirjaimellisesti että näin on käsi raamatulla luvattu.
Teidän ongelma ei ole rikotut lupauksest . Vaan se, että teillä ei puhuta yhdessä eikä kuunnella toista. Sinä kärsit ja kärsit vielpä asian vierestä. (Lisäksi taipumus itsesääliin, itsensä aliarvioimiseen ja ohittamiseen. Mikä vaan lisää pahaa oloasi.) Kyllä teillä ongelma on, se on kyllä totta. Tuntuu, että on paljonkin syvempiä ongelmia ja tämä vaan näkyy pinnalla.
Jollain tavalla ap samaistun tilanteeseenne.
Meillä mies myös lupailee asioita, joita ei sitten pidä. Olen pyytänyt ettei lupaa mitään, ennemmin sanoisi että yrittää parhaansa mukaan ehtiä johonkin, tehdä jotain tms.
Rikottuja lupauksia on isoja ja pieniä, niiden kasaantuessa en ole enää osannut luottaa mieheen. Kun toinen silmiin katsoen lupaa hoitaneensa asian, mitä ei ole hoitanut, aiheuttaa se välillä ikäviä epäilyksiä siitä, mistä muusta mies valehtelee. Nämä epäilykset häivytän tietoisesti.
Ehkä teilläkin toimii se, että pyydät miestä olemaan lupaamatta. Minua ainakin loukkaa lupausten rikkominen enemmän kuin se, että mies tekee asioita joista en välttämättä pidä.
Miksi ap haluat tuollaisen miehen kanssa yhtään lasta lisää?
Minusta nuo katteettomat lupaukset ovat pienimmästä päästä teidän ongelmista.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:32"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Ap
[/quote]
Oisko nää ollut ihan jo syytä ilmoittaa aloituksessa? Itse en tuollaisen miehen kanssa edes olisi? Väkivalta, mustistelu, lasten edessä perseily kännissä ja rattis.. Joo ei.
[/quote]
Olisi varmaankin, en vain alussa kehdannut :( Nuo asiat on tapahtunut aina "pikkuhiljaa", eli jotain aina kerran kaks vuodessa, joskus useampi vuosi väliä. Ei nykyisin häivy salaa, mutta minuun ne aikaisemmat lähtemiset jätti pelon ja sen, että olen itsestäänselvyys. Ja en voi luottaa vaikka vuosia mennyt aikaa niistä.. Eikä siis ole jatkuvasti humalassa ja menemässä mutta jos menee, niin yleensä aina jotain sattuu, oli siinä vuosi väliä tai enemmän :( On niin ristiriitaista miten mies tekee noin, ja just kun saan itseni jotenkin vähän luottamaan niin taas... mies ei ymmärrä todella, että kaikki ne vuosien aikana tapahtuneet asiat on syöpyny mun päähän liiankin kanssa :( Ja noissa välissä on hyvinkin ihanaa aikaa, mies on ihan paras isä lapsilleen, mutta sit tulee harvoin onneksi niitä ylilyöntejä. Ei ole montaa krt juonu lasten nähden kuin sen yks tai kaks, humalaan useammin, mutta todella harvoin. en kestä sitä yhtään :(
Ap
Ja kyllä, koen olevani nipottaja koska näitä tapahtumia ei satu jatkuvasti :( Mutta tapahtuu ja tapahtunut kuitenkin :( Koen, että mulla olis oikeus vasta sillon nipottaa, jos tätä tapahtuis jatkuvasti :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:46"]
Jollain tavalla ap samaistun tilanteeseenne. Meillä mies myös lupailee asioita, joita ei sitten pidä. Olen pyytänyt ettei lupaa mitään, ennemmin sanoisi että yrittää parhaansa mukaan ehtiä johonkin, tehdä jotain tms. Rikottuja lupauksia on isoja ja pieniä, niiden kasaantuessa en ole enää osannut luottaa mieheen. Kun toinen silmiin katsoen lupaa hoitaneensa asian, mitä ei ole hoitanut, aiheuttaa se välillä ikäviä epäilyksiä siitä, mistä muusta mies valehtelee. Nämä epäilykset häivytän tietoisesti. Ehkä teilläkin toimii se, että pyydät miestä olemaan lupaamatta. Minua ainakin loukkaa lupausten rikkominen enemmän kuin se, että mies tekee asioita joista en välttämättä pidä.
[/quote]
kyllä, nuo pienten lupausten pettämiset ja niiden kasaantuminen syö luottamusta kokoajan :( Uskon, että mies rakastaa mua todella paljon, eikä tahallaan tahdo mulle pahaa, mut silti tämä kaikki vaan hajottaa mua lisää :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:47"]
Miksi ap haluat tuollaisen miehen kanssa yhtään lasta lisää?
[/quote]
Koska miehessäni on niin paljon hyvääkin. Isä, joka huolehtii lapsistamme ja välittää myös minusta, on kova tekemään töitä ja elättää perheemme pääasiassa jne.. Mutta sitten kun alkaa näitä miinuksia kasaamaan kerralla pöytään, niin kieltämättä näyttää pahalta :(
Sun odotukset on liian korkeat, toisaalta myöskään mies ei saisi tehdä tyhjiä lupauksia. Teiän pitää opetella sopimaan asiat kunnolla keskustelemalla, mies ei saa luvata tyhjiä etkä sä saa vaatia mahdottomia. Sit vielä pitäs tyytyä komrpomisseihin eikä saada aikaan vuosisadan riitaa siks ettei mies taivu sun tahtoon (veikkaan, että mies tekee lupauksensa tältä välttyäkseen: voi johtua teidän suhteesta tai sitten on tapa, jonka mies oppinut esim. lapsuudessa omien vanhempiensa suhteesta).
[/quote]
Kiitos monipuolisesta kommentista monelta eri näkökannalta. Toisaalta ymmärrän hyvin miestäni, mutta toisaalta pelkään, että vielä vähemmän uskallan luottaa ja on ok, että minulle saa luvata mitä vaan. On esim sanonut, että jos "ostetaan "tämä", niin ehkä saat sen pikkuisenkin..." jne... :( (isommista harkinnoista siis kyse..) Eli sen siivillä saa tahtonsa läpi, että antaa mulle turhia lupauksia :(
Ja hyväksyn sen, että mieli voi muuttua, mutten kestä turhia lupauksia..jossa on vaan pitkitetty tätä asiaa. Pelkään katkeroituvani :(
Ap