Sairaanhoitajat vaativat 4300 €/kk keskimääräistä kokonaisansiota
Olen lääkäri kunnalla. Kuukausipalkkani on 4200e. Noin 300e voi tulla toimenpidepalkkioita per kuukausi jos olen sellaista työtä tehnyt. Virka-ajan ulkopuolista päivystystä en tee. Olen myös ollut muilla aloilla töissä, monet yliopistotason vastuullisessa asiantuntijatyössä olevat ihmiset eivät saa monissa paikoissa edes sitä 3300, joka nyt on hoitajien keskiansio. Saatika yli 4000e per kuukausi.
Mielestäni hoitajien palkkatoiveet ovat täysin utopistisia. Suurin osa meistä kokee, että oma työ on vaativaa ja raskasta vähintään silloin tällöin ellei koko ajan. Jos se on liian vaativaa, vaihda työpaikkaa tai alaa. Suomessa on ilmainen koulutus, ei muuta kuin kouluun hakemaan.
Kommentit (495)
Jos ongelma on se, että tarvitaan lisää väkeä ja rahaa on summa X €, niin eikö se jakolasku merkitse jokaiselle palkanalennusta ?
Vai potilailtako (veronmaksajilta) se lisäraha otettaisiin? Jos ei niillä ole mistä antaa ?
Vierailija kirjoitti:
Jos ongelma on se, että tarvitaan lisää väkeä ja rahaa on summa X €, niin eikö se jakolasku merkitse jokaiselle palkanalennusta ?
Vai potilailtako (veronmaksajilta) se lisäraha otettaisiin? Jos ei niillä ole mistä antaa ?
Veroja, velkaa tai leikkauksia.
Hoitajille kun tuo vaikuttaa niin helpolta ratkaisulta, että lisää liksaa ja lisää työvoimaa alalle rahan perässä, kaikki voittaa... siis kaikki hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kätilö ja olen sitä mieltä, että kaikkialle tarvitaan enempi työntekijöitä. Palkka on lisien kanssa ihan hyvä. Työn vaativuus vaihtelee hurjasti missä työskentelet. Eli palkka tulisi enemmän suhteuttaa työn vaativuuden, mm tehohoito, jne perus ajan varauksella tulevia asiakkaita perus neuvontaa antava pärjää perus palkalla. Ydin siis työn vaativuus, mahdolliset lisä koulutukset, tulisi näkyä palkassa enemmän.
Lähi hoitajan palkka on liki sama kuin enempi vastuuta ja vaikeampia tehtäviä tekevällä sairaanhoitajalla. Eli nyt tulisi saada kohdentaa palkan korotukset heille joilla vaativampi työnkuva. Mutta tärkeintä on saada lissää tekijöitäEi niitä tekijöitä saada lisää palkkoja nostamalla. Päinvastoin, nykyisiäkin joudutaan irtisanomaan, koska kunnilla ei ole varaa maksaa kaikille lisää SEKÄ palkata uusia.
Kyllä varmasti nousee sh-koulutuksen hakijamäärät, jos peruspalkka nousisi 3000 euroon. Valtion pitää kustantaa kunnille nämä lisämaksut, jotka menevät palkankorotuksiin.
Kannattaa perehtyä siihen miten paljon valtiolla menee kaikkeen muuhun. Vaihtoehtoja muiden toimintojen rahoittamiseen kyllä löytyy. https://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2022&lang=fi&maindoc=/202…:
Ainakin tästä keskustelussa voi päätellä, että Suomessa on yllättävänkin matalat palkat lähes kaikilla. Varmaan siksi ei ole varaa näihinkään korotuksiin kun verotuloja ei minipalkoista juuri tule.
Juristien mediaanipalkkoja tilastokeskukselta:
Yksityinen sektori
https://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__pal__yskp/statfi…
Yksityinen sektori: 6 229e/kk
Kuntasektori 2020: säännölllisen työajan ansion mediaani 2020: 5199e/kk
Valtio 2020: säännöllisen työajan ansion mediaani 2020: 5441e/kk
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tästä keskustelussa voi päätellä, että Suomessa on yllättävänkin matalat palkat lähes kaikilla. Varmaan siksi ei ole varaa näihinkään korotuksiin kun verotuloja ei minipalkoista juuri tule.
EK:n röllit syöttävät muunneltua totuutta ja kaikki jotka osaavat guuglata mediaani- ja keskipalkat nauravat räkäisesti päälle.
Toihan menis sit kans siten, et jos keskipalkka nousisi tonnin verran ja kaikki saisi prosenttikorotukset, niin ne jo nyt hyvätuloiset, 4000€ hoitajat sais paljon enemmän liksaa, ja ne joilla pieni palkka sais vähemmän ku tonnin lisää?
Eli ne, joiden palkka on jo valmiiksi hyvä, hyötyis eniten 🤔 toki kovempi verotus, mut silti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EK:n röllit syöttävät muunneltua totuutta ja kaikki jotka osaavat guuglata mediaani- ja keskipalkat nauravat räkäisesti päälle.
Kai tajuat, että aika helvetin tarkalleen puolet kaikista ihmisistä saa alle mediaanipalkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen sektori
Niin ja kukaan ei tienaa alle mediaanipalkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen sektori
Hoitajathan tienaavat miljoonia ja muut ropoja, eikö sen niin pitänyt mennä sun narratiivin mukaan?
Jos hoitajat haluaa arvostusta niin tämä on ainakin huono taktiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen sektori
Hoitajathan tienaavat miljoonia ja muut ropoja, eikö sen niin pitänyt mennä sun narratiivin mukaan?
En ole tainnut sanoa mitään tuon suuntaistakaan.
Mä oon 60 vuotias, ikäni toimistoduunia tehnyt eli osaamista ja kokemusta on. Hallitsen myynnin, oston, taloushallinnon, varaston ja lähettämön tehtäviä laidasta laitaan. Sujuvasti englanniksi tietenkin, ruotsiksikin tarvittaessa. Mun bruttopalkka on 3300 eur. Jos juuri koulusta päässeelle hoitajalle havitellaan yli 3000 eur lähtöpalkkaa niin se on melko ruhtinaallista, ihan liikaa. Ei koulusta tullut hoitaja ole vielä valmis, hoitotyössä jos missä sitä kokemusta tarvitaan.
törkeää pyydelläkin tuollaisia summia menee lääkärin poliisin ohi jotain rajaa
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien työtä vähättelemättä tosiasia on, että he eivät ole asiantuntijoita eivätkä etenkään lääkäreitä, vaan työhön on melko helppo kouluttautua ja se on aika yksinkertaista. Joten palkkavaatimus ei ole missään suhteessa työhön, kun sitä verrataan muihin saman palkkatason töihin.
Sairaanhoitajan työnkuvan tuntemistasi vähättelemättä tosiasia on, että et tiedä sairaanhoitajan työstä yhtään mitään,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien työtä vähättelemättä tosiasia on, että he eivät ole asiantuntijoita eivätkä etenkään lääkäreitä, vaan työhön on melko helppo kouluttautua ja se on aika yksinkertaista. Joten palkkavaatimus ei ole missään suhteessa työhön, kun sitä verrataan muihin saman palkkatason töihin.
Sairaanhoitajan työnkuvan tuntemistasi vähättelemättä tosiasia on, että et tiedä sairaanhoitajan työstä yhtään mitään,
On mahdollista tietää sairaanhoitajan työstä olematta itse sairaanhoitaja. Ei siitä yhtä hyvin tiedä kuin jos olisi itse alalla ollut, mutta jos yhteiskunnassa kaikkien pitäisi kokeilla kaikkia töitä ennen kuin voisi muodostaa niitä koskevia mielipiteitä tai tehdä niihin vaikuttavia päätöksiä, kaikki olisi vielä metsästäjiä ja keräilijöitä. Ei se ole mikään pätevä argumentti että et ole itse kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista tietää sairaanhoitajan työstä olematta itse sairaanhoitaja. Ei siitä yhtä hyvin tiedä kuin jos olisi itse alalla ollut, mutta jos yhteiskunnassa kaikkien pitäisi kokeilla kaikkia töitä ennen kuin voisi muodostaa niitä koskevia mielipiteitä tai tehdä niihin vaikuttavia päätöksiä, kaikki olisi vielä metsästäjiä ja keräilijöitä. Ei se ole mikään pätevä argumentti että et ole itse kokenut.
Toisin kuin väität, sairaanhoitaja on alansa asiantuntija. Sh ei ole lääkäri, vaan omalle alalleen koulutettu ja koko työelämässä olonsa aikana lisäkoulutuksessa, kuten lääkäri omalla sarallaan. Sairaanhoitajan työ ei ole yksinkertaista, koulutus AMK yli 5 vuotta. Jollekin helppoa, joillekin vaikeampaa. En sinua tunne, joten yhtä pätevästi kuin sinä halveksit sairaanhoitajia, voin sanoa, ettet tiedä yhtään mitään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin väität, sairaanhoitaja on alansa asiantuntija. Sh ei ole lääkäri, vaan omalle alalleen koulutettu ja koko työelämässä olonsa aikana lisäkoulutuksessa, kuten lääkäri omalla sarallaan. Sairaanhoitajan työ ei ole yksinkertaista, koulutus AMK yli 5 vuotta. Jollekin helppoa, joillekin vaikeampaa. En sinua tunne, joten yhtä pätevästi kuin sinä halveksit sairaanhoitajia, voin sanoa, ettet tiedä yhtään mitään mistään.
Ai niin, piti sanoa, olen eri.
Mutta olen silti samaa mieltä. Ihan kuka tahansa on oman alansa asiantuntija, tietenkin. Mut se ei tarkoita että raksamies on mikään asiantuntija-ammatti. Se koulutus ei ole kauhean vaikea.
Tunnen useita sairaanhoitajia hyvinkin läheisesti. En mä niitä väheksy vaan arvostan, mutta sellaiset termit kuten "vaativa työ" ei merkitse mitään, jos kaikki työt on vaativia.
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitajat haluaa arvostusta niin tämä on ainakin huono taktiikka.
Tehdäänpä viikon päästä huvikseen se sama galluppi minkä Tehy teki, että moniko suomalainen tukee hoitajien palkankorotuksia.
Itsekin siis juristi.