Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat vaativat 4300 €/kk keskimääräistä kokonaisansiota

vitsi pliis
01.04.2022 |

Olen lääkäri kunnalla. Kuukausipalkkani on 4200e. Noin 300e voi tulla toimenpidepalkkioita per kuukausi jos olen sellaista työtä tehnyt. Virka-ajan ulkopuolista päivystystä en tee. Olen myös ollut muilla aloilla töissä, monet yliopistotason vastuullisessa asiantuntijatyössä olevat ihmiset eivät saa monissa paikoissa edes sitä 3300, joka nyt on hoitajien keskiansio. Saatika yli 4000e per kuukausi.

Mielestäni hoitajien palkkatoiveet ovat täysin utopistisia. Suurin osa meistä kokee, että oma työ on vaativaa ja raskasta vähintään silloin tällöin ellei koko ajan. Jos se on liian vaativaa, vaihda työpaikkaa tai alaa. Suomessa on ilmainen koulutus, ei muuta kuin kouluun hakemaan.

Kommentit (495)

Vierailija
121/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kätilö ja olen sitä mieltä, että kaikkialle tarvitaan enempi työntekijöitä. Palkka on lisien kanssa ihan hyvä. Työn vaativuus vaihtelee hurjasti missä työskentelet. Eli palkka tulisi enemmän suhteuttaa työn vaativuuden, mm tehohoito, jne perus ajan varauksella tulevia asiakkaita perus neuvontaa antava pärjää perus palkalla. Ydin siis työn vaativuus, mahdolliset lisä koulutukset, tulisi näkyä palkassa enemmän.

Lähi hoitajan palkka on liki sama kuin enempi vastuuta ja vaikeampia tehtäviä tekevällä sairaanhoitajalla. Eli nyt tulisi saada kohdentaa palkan korotukset heille joilla vaativampi työnkuva. Mutta tärkeintä on saada lissää tekijöitä

Vierailija
122/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lie Iltalehti vai YLEn sivu, jossa haastateltu seiraanhoitaja sanoi saavansa NETTONA 2200e ja palkkaa tarvitaan lisää vähintään tonni.

Tuo 3000e rajapyykki bruttotuloissa merkitsee Suomessa rankempaa progressiivista verotusta.

Jos hoitajan palkka on nyt n. 2800e, niin tonnin lisäys tekee bruttotuloksi 3800e, josta jää verojen jälkeen käteen nettona jää 2400e. Eli peräti 200e enemmän kuussa kuin nyt.

Kestämätöntä ei ole Suomen verotus vaan ne verojen lisäksi maksettavat muut kulut lähes 9%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipa iskea todellinen pula kasvatuspuolella, jos hoitsut alkaa saamaan maisteritason palkkaa ja jättää opettajat kakkoseksi…

Vierailija
124/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko lie Iltalehti vai YLEn sivu, jossa haastateltu seiraanhoitaja sanoi saavansa NETTONA 2200e ja palkkaa tarvitaan lisää vähintään tonni.

Tuo 3000e rajapyykki bruttotuloissa merkitsee Suomessa rankempaa progressiivista verotusta.

Jos hoitajan palkka on nyt n. 2800e, niin tonnin lisäys tekee bruttotuloksi 3800e, josta jää verojen jälkeen käteen nettona jää 2400e. Eli peräti 200e enemmän kuussa kuin nyt.

Kestämätöntä ei ole Suomen verotus vaan ne verojen lisäksi maksettavat muut kulut lähes 9%.

Eli hoitau tienaa nyt saman palkan nettona kuin peruskoulun opettaja … ja ollaan muka palkkakuopassa 😁

Vierailija
125/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien työn vaativuudesta, palkan oikeudenmukaisuudesta jne voi vääntää suuntaan ja toiseen, ne ovat arvo- ja mielipideasioita.

Sen sijaan tämä seuraava on täyttä faktaa, mitä ei käy kiistäminen: tuollaisia korotuksia ei tule, koska niihin ei ole rahaa.

Vierailija
126/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kätilö ja olen sitä mieltä, että kaikkialle tarvitaan enempi työntekijöitä. Palkka on lisien kanssa ihan hyvä. Työn vaativuus vaihtelee hurjasti missä työskentelet. Eli palkka tulisi enemmän suhteuttaa työn vaativuuden, mm tehohoito, jne perus ajan varauksella tulevia asiakkaita perus neuvontaa antava pärjää perus palkalla. Ydin siis työn vaativuus, mahdolliset lisä koulutukset, tulisi näkyä palkassa enemmän.

Lähi hoitajan palkka on liki sama kuin enempi vastuuta ja vaikeampia tehtäviä tekevällä sairaanhoitajalla. Eli nyt tulisi saada kohdentaa palkan korotukset heille joilla vaativampi työnkuva. Mutta tärkeintä on saada lissää tekijöitä

Ei niitä tekijöitä saada lisää palkkoja nostamalla. Päinvastoin, nykyisiäkin joudutaan irtisanomaan, koska kunnilla ei ole varaa maksaa kaikille lisää SEKÄ palkata uusia.

Vierailija
127/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun korona pisti talouden polvilleen ja moni suomalainen lomautettiin, hoitajat kokivat sopivaksi ruikuttaa, että on liikaa töitä. Ja nyt perustelevat sillä, että joutuvat töissä priorisoimaan kun töitä on enemmän kuin ehtii tehdä, palkankorotuksia. Toisin sanoen, heille pitäisi maksaa myös tekemättömistä töistä.

Hoitajilla on muutenkin ikuinen suojatyöpaikka, pääsevät heti töihin kun vaan haluavat, ja hyvä palkka suhteessa koulutukseen. Jos joku muu vastaavalla koulutus- ja vaativuustasolla tienaa samanlaisia summia, se perustuu työn tuottavuuteen.

Vierailija
128/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kuvittelevat saavansa reilusti enemmän palkkaa ilman, että veroprosentti muuttuu. Eivätkä ole tajunneet, että julkisen sektorin palkat maksetaan verovaroilla. Jos palkkoja nostetaan paljon, verotusta kiristetään kaikilla, myös hoitajilla. Vai kuvittelevatko hoitajat, ettei veronkiristys koskisi heitä itseään.

Vierailija
129/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole sairaanhoitaja, mutta sossu ja mun ammattietiikka ei antaisi kyllä palkan takia myöden laitta lapsia vaaraan. Nyt iltalehdessä juttua miten lasten syöpähoitoja jouduttu perumaan.  Voisin lakkoilla palkkojen vuoksi, mutta en koskaan niin, että saatan sillä vaaraan ihmisiä, joita olen ammattini puolesta luvannut hoitaa. Sillon ammatti on yksinkertaisesti väärä ja on syytäkin hakeutua muihin hommiin jos näin pystyy tekemään. Arvostus sairaanhoitajia kohtaan laskee kyllä roimasti. 

Vierailija
130/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen DI teollisuudessa brutto 4400 €/kk. Hoitajilta on nyt karannut mopo käsistä.

Täysin samaa mieltä. Minä työssäni kannan aina sen loppuvastuun potilaasta ja minut myös raastupaan viedään, jos tulee virheitä. Väittäisin, että olen myös opiskellut enemmän alaani varten ja koko ajan pitää kouluttautua, kun hoitosuositukset muuttuvat. Sivusta seuranneena voin myös sanoa, että osalla hoitajista on hyvinkin leppoista hommaa, jota voisi usein verrata sihteerin työhön. Ja käytännössä aina konsultoidaan lääkäriä, joka kantaa sen vastuun ja hoitaja tekee kuten lääkäri ohjeistaa. On myös työpisteitä ja työpaikkoja, joissa kuormitus on varmasti iso, mutta silloin kannattaa vaihtaa työpaikkaa, en minäkään mene sellaisiin paikkoihn töihin, joissa tiedän, etten pärjää. Ei kukaan heitä töihin pakota aseella uhkaamalla, Suomessa saa valita oman työpaikkansa.

ap-

Olen kanssasi samaa mieltä,siitä, että hoitajien palkkavaatimukset ovat kohtuuttomia. Minä olen sihteeri yksityissektorilla enkä kyllä mitenkään voi allekirjoittaa sitä, että työni olisi missään määrin leppoisaa. Tässä työssä ei toki virheen sattuessa ihmishenkiä menetetä, mutta työnkuva on valtavan laaja ja jatkuva kiire painaa. Leppoisuudesta ei ole tietoakaan.

Vierailija
131/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä tekijöitä saada lisää palkkoja nostamalla. Päinvastoin, nykyisiäkin joudutaan irtisanomaan, koska kunnilla ei ole varaa maksaa kaikille lisää SEKÄ palkata uusia.

Jep, eli ne työolot vaan huononee entisestään. Kyllä ne sen myös tietää. En usko että kovin montaa niistä haittaa - siellä on kiire jo nyt, ja työpäivässä on kuitenkin rajallinen määrä tunteja; ei se niiden työmäärää kauheasti lisää, se vaan tarkoittaa että joidenkin potilaiden hoito kärsii. Ei se hoitajia kiinnosta jos saavat viivan alle tonnin lisää kuussa.

Tuo on vaan ylevämmän kuuloista perustella sitä arvostuksella ja heikoilla työoloilla. Oikeasti kiinnostaa kuitenkin raha, kun arvostuksesta ovat näemmä valmiit luopumaan (kuten niiden toiminta tällä hetkellä osoittaa, tietävät että tämä laskee arvostusta kansan silmissä) ja huonommat työolotkin kelpaa kyllä varmasti jos maksetaan kunnolla.

Vierailija
132/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan luokanopettajana 2750 euroa kuussa. Ei ikälisiä eikä ylitunteja. Oaj saisi vaatia 2000e lisää palkkaa, jos amk-hpitajat vaatii tonnia.

Oho.

Mieheni on lukiossa opena ja saa käteen yli 3200€/kk.

Näköjään isoja eroja teillä.

Ohis luokanopettaja ja lukion aineopettaja on kaksi aivan eri asiaa. Miten voit miehesi vaimona olla noin tietämätön.

Vierailija
133/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tonnin pyyntö on ihan naurettava.

Vierailija
134/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tonnin pyyntö on ihan naurettava.

Jep ja varmaan muut ammatit, joissa oikea palkkakuoppa ovat tyytyväisenä vaan hiljaa 😂😂 Palkka ei nouse, koska se tarkkottaisi KAIKILLE kuntien aloille samaa nousua. 

Vierailija
135/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On korkeakoulutusta ja sitten on KORKEAkoulutusta. Olen vähän kyllästynyt lukemaan kuinka 3,5-vuoden amk-tutkintoa pidetään pitkänä ja vaativana. Totuus on, että sairaanhoitajaksi pääsee jopa lukion C:n papereilla. Lisäksi alkoi mennä uskottavuus joiltakin alan edustajilta, jotka vastustivat viimeiseen asti korona-rokotteita.. ihan sama mitä tiede tai edes potilaiden etu sanoo.

Uskon kuitenkin, että hyvä ja kokenut sairaanhoitaja voi olla kehnoa lääkäriä parempi. Ehkä olis tosiaankin parempi kohdentaa palkankorotukset kokeneille ja vaativammissa tehtävissä toimiville hoitajille. Siis sellaisille, jotka ei päivitä ammattitaitoaan Maria Nordinin verkkokursseilla. Jonkinlainen pätevyystesti 5 vuoden välein?

Vierailija
136/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huonoa pelisilmää nyt hoitajilla. Jos olisivat olleet vähemmän ahneita, olisivat voineet saada pienemmän palkankorotuksen. Nyt saavat lisäksi vaan kansan vihat niskoilleen.

Vierailija
137/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kuukausi sitten nähtiin hoitsujen vastuuntunto koronarokotteiden kanssa….

Vierailija
138/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni juristi, itseni mukaan luettuna, ei tienaa tuota. Ja vastuuta riittää, sekä monen vuoden y-opisto-opinnot. 

Vierailija
139/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo korotusvaatimus on ihan järjettömän suuri. Tuo 3,6% yhdistettynä yleiskorotuksiin, niin sairaanhoitajat tienaisivat viiden vuoden kuluttua lisien kera semmoista 4500-4700€ palkkaa (kun nykytaso pyörii lisineen vuorotöitä tekevillä siellä 3500€ hujakoilla).

Onko 4500€/kk liksa minimissään kohtuullinen? Aika harvassa duunissa tienaa tuollaisia rahoja. Arvostan sairaanhoitajia siinä missä muitakin työtä tekeviä ihmisiä, mutta en ymmärrä, miksi juuri heille pitäisi maksaa huomattavasti enemmän palkkaa kuin muille. Kuten jutussakin luki, sairaanhoitajat tienaavat jo keskitason palkkaa, mikä on ihan ok mielestäni, kun kyseessä ei ole edes yliopistotason koulutus.

Vierailija
140/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni juristi, itseni mukaan luettuna, ei tienaa tuota. Ja vastuuta riittää, sekä monen vuoden y-opisto-opinnot. 

Todella moni. Yksityisellä sektorilla palkat ihan hyvät, mutta kunnilla ja valtiolla sit paljon huonommat. Ja voisin väittää, että vähän eri tavalla vaativaa kuin hoitotyö.

Tiedän myös yhden sairaanhoitajan, joka saa n. 700€ enemmän kuin minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä