Sairaanhoitajat vaativat 4300 €/kk keskimääräistä kokonaisansiota
Olen lääkäri kunnalla. Kuukausipalkkani on 4200e. Noin 300e voi tulla toimenpidepalkkioita per kuukausi jos olen sellaista työtä tehnyt. Virka-ajan ulkopuolista päivystystä en tee. Olen myös ollut muilla aloilla töissä, monet yliopistotason vastuullisessa asiantuntijatyössä olevat ihmiset eivät saa monissa paikoissa edes sitä 3300, joka nyt on hoitajien keskiansio. Saatika yli 4000e per kuukausi.
Mielestäni hoitajien palkkatoiveet ovat täysin utopistisia. Suurin osa meistä kokee, että oma työ on vaativaa ja raskasta vähintään silloin tällöin ellei koko ajan. Jos se on liian vaativaa, vaihda työpaikkaa tai alaa. Suomessa on ilmainen koulutus, ei muuta kuin kouluun hakemaan.
Kommentit (495)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen FT ja työskentelen vaativassa asiantuntijatyössä, palkka 3600.
Täällä toinen, vähän lisiä tulee päälle. Mutta kerta kaikkiaan jos hoitajat kokevat työnsä raskaaksi suhteessa palkkaan, niin silloin heidän pitäisi vaatia parannuksia työoloihin. Sitä kautta saisi enemmän ymmärrystä, ja jos työoloja ei koko ajan kuvattaisi niin hiuksianostattaviksi, niin ehkä alalle saataisiin enemmän tekijöitäkin. Itse en lähtisi hoitoalalle, ellei se olisi ainoa mahdollisuus, ja syynä ei ole todellakaan palkka vaan alan työoloista syntynyt mielikuva.
Et voi olla minkään alan tohtori tuolla olemattomalla logiikalla. Huonot työolot = liian vähän ihmisiä tekemässä töitä, jatkuva kiire ja joustaminen = työ ei houkuttele alalle, alalta lähdetään muihin töihin. Työehdot (palkka, lomat, lisät jne) ei siis ole tarpeeksi hyvät, jotta saataisiin enemmän tekijöitä ja sitä kautta niitä työoloja parannettua! Ja sitä parannusta tässä nyt ollaan lakon avulla hakemassa. Parempi palkka lisää kiinnostusta hakeutua/jäädä alalle ja kas, työolot korjaantuvat siedettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
keskustelussa hoitajat tuovat monesti esiin kuinka he ovat vastuussa ihmishengistä yms. luulis että vastuu on lääkäreillä? onhan bussikuskikin vastuussa kuljettamistaan ihmisistä.
No nythän kun lääkärit ovat ilmaisseet huolensa siitä, että koska Tehy osoitti suojatyöhön liian vähän resursseja, niin potilaiden henki on sen takia vaarassa kun esimerkiksi kiireellisiä syöpähoitoa ei ehditä tehdä. Niin Tehy ilmoitti tähän vain, että ei heillä ole mitään vastuuta ihmishengistä, että lääkärit ja työnantaja niistä ovat vastuussa, heitä ei kiinnosta.
Eli hoitajat eivät ole vastuussa ihmishengistä.
En ole hoitaja, mutta kannatan reilua korotusta. Jospa sitten saataisiin tarpeeksi hoitajia töihin ja asiat rullaamaan.
Tässä hommassa unohtuu se, että Suomen hallitus ei ole osannut hoitaa Suomen taloutta niin , että olisi varaa nostaa hoitajien palkkoja.
Turha verrata Norjaan tai Ruotsiin. Siellä on osattu talous hoitaa huomattavasti paremmin joten myös hoitajien palkkoihin on enemmän rahaa.
Täällä jotkut apinat sijoittelee varat miten sattuu (mm.eläkevakuutusyhtiöt on väärillä sijoituksilla liattanueet omaisuudet menemään, harmi että ei kohta riitä enää eläkkeisiin rahaa) ja se näkyy. Ihan ensimmäisenä pitäisi saada tarpeeksi pätevät ihmiset hoitamaan Suomen taloutta
Myöskään yksityisten palkkoihin mm.paperimiesten on ihan turha verrata, yksityisille maksetaan jos ja kun firmalla on rahaa.
Suomi Oy.ltä rahat alkaa olla finaalissa ja niillä vähäisillä ei hoitajien palkkoja nostella, ainakaan sinne mihin heillä toive.
Jos hoitajat loppuu niin ne loppuu, ei sitä hoitoa ole sitten teille hoitajille tai teidän omaisille. Ei se hyvä hoito ole mikään itsestäänselvyys suurimmassa osassa maailmaa.
Hei hei hyvinvointivaltio nimeltään Suomi
Vierailija kirjoitti:
Ja tuohon, että paperimiehet ovat nostaneet palkat liian korkeiksi... No, se palkkataso on kyllä alun perin lähtöisin siitä, että paperi on mennyt kaupaksi ja yrityksillä on ollut varaa maksaa hyviä palkkoja, joten on myös saatu tehtaisiin työntekijöitä. Katsos tuossa tilanteessa näkyy se kysynnän ja tarjonnan vaikutus palkkatasoon.
Lopetetaan kaikki hoitotyö, kun kysyntää ei ilmeisesti ole.
Otetaan esimerkkihenkilöksi Sari Sairaanhoitaja, jolla on 15 vuotta kokemusta ja hän saa peruspalkan 2375,71 € (KVTES 03HOI030 Peruspalkka) lisäksi 2. henkilökohtaisen työkokemuslisän joka on 8% peruspalkasta eli 190,06 €. Hänen veronalainen kuukausiansionsa on yhteensä 2567,77 €, koska Sari tekee pelkkää päivävuoroa. Hänelle ei makseta henkilökohtaisia lisiä tai muita työn vaativuuden lisiä. Koko vuoden veronalainen ansio on yhteensä 32 662,03 € ja summa sisältää lomarahan 1848,79 €.
Sari Sairaanhoitajalle tehdään ensimmäinen 2%+3,6% korotus. Sarin peruspalkka on 2508,75 € ja vuosisidonnainen lisä 200,70 €. Koko vuoden veronalainen ansio on 34 464,20 €, josta lomarahan osuus on 1950,80 €.
Jos korotustahti jatkuisi 2%+3,6% tahdilla joka vuosi, viidennen korotuksen kohdalla Sari Sairaanhoitajan peruspalkka olisi 3119,71 €, vuosisidonnainen lisä 249,58. Kuukausiansio olisi siis 3369,29 €/kk, koska hän tekee edelleenkin vain pelkkää päivävuoroa ilman henkilökohtaisia tms lisiä. Koko vuoden veronalainen ansio on 42 857,37 €, josta lomarahan osuus on 2425,89 €.
Viiden 2%+3,6% korotuksella päivävuoroa tekevän kokeneen sairaanhoitajan koko vuoden veronalainen ansio nousisi 42857,37-32660,03=10 197,34 €.
Tuttavani on sairaanhoitaja ja hän tekee kolmivuoroa, kokemusta 15 vuotta. Hänen viime vuoden veronalainen ansionsa oli 42 000 € eli hälytys+ylityö+vuorotyölisien osuus palkasta on hieman vajaa 30%, kun verrataan pelkää päivävuoroa tekevän Sari Sairaanhoitajan vuosiansioon. Jos tuttavani jatkaa samalla tavalla kolmivuoroa, hänen veronalainen ansionsa viiden korotuksen jälkeen olisi 55 714 €/vuosi.
Päivätyötä tekevän Sari Sairaanhoitajan ennakonpidätys nousi viiden korotuksen jälkeen tämän hetken veroprosenttilaskurin mukaan 15,5 -> 20,5 (ennakonpidätys vaihtee kunnittain, mutta otin tähän keskisuuren kaupungin, ei vähennyksiä, ei kirkollisverovelvollinen). Vuorotyötä tekevän ennakonpidätys nousisi viiden korotuksen jälkeen 20,5 -> 25,5.
Suomessa on 74 000 sairaanhoitajaa. Jos edellämainituista esimerkeistä laskette "kultaisen keskitien" ja kerrotte korotukset hoitajien lukumäärällä, niin saadaan jonkinlainen ennuste palkankorotukseen tarvittavasta rahamäärästä. Lisäksi on huomioitava työnantajamaksut, ne nousevat korotusten myötä. Saadaan aika huikeita lukemia. Miten rahoitetaan korotukset? Mistä leikataan, mitä maksuja korotetaan? Mitä tapahtuu opettajille? Mitä tapahtuu muille kuntatyöntekijöille, joiden peruspalkka on alle 2000 €/kk?
Olen yksityisellä puolella töissä. Meillä palkankorotukset siirretään laskutettaviin hintoihin. Osa asiakkaista hyväksyy sen, osa ei ja äänestää jaloillaan.
Palkankorotukset ovat vaikea yhtälö. Toiseen suuntaan kumarretaan, toiseen pyllistetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen, vähän lisiä tulee päälle. Mutta kerta kaikkiaan jos hoitajat kokevat työnsä raskaaksi suhteessa palkkaan, niin silloin heidän pitäisi vaatia parannuksia työoloihin. Sitä kautta saisi enemmän ymmärrystä, ja jos työoloja ei koko ajan kuvattaisi niin hiuksianostattaviksi, niin ehkä alalle saataisiin enemmän tekijöitäkin. Itse en lähtisi hoitoalalle, ellei se olisi ainoa mahdollisuus, ja syynä ei ole todellakaan palkka vaan alan työoloista syntynyt mielikuva.
Et voi olla minkään alan tohtori tuolla olemattomalla logiikalla. Huonot työolot = liian vähän ihmisiä tekemässä töitä, jatkuva kiire ja joustaminen = työ ei houkuttele alalle, alalta lähdetään muihin töihin. Työehdot (palkka, lomat, lisät jne) ei siis ole tarpeeksi hyvät, jotta saataisiin enemmän tekijöitä ja sitä kautta niitä työoloja parannettua! Ja sitä parannusta tässä nyt ollaan lakon avulla hakemassa. Parempi palkka lisää kiinnostusta hakeutua/jäädä alalle ja kas, työolot korjaantuvat siedettäväksi.
Ei huono ilmapiiri muutu paremmaksi palkkaa ja työntekijöitä lisäämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan, jatkossa yksi hoitaja tekee sitten kolmenkin työt, jos nykyisellään joutuu venymään kahden edestä. Ei ne rahat mistään taikaseinästä ole ilmestymästä vaan surkastuneesta valtion kassasta, mitä jo muutenkin koetellaan.
palkankorotusta ei voi antaa koska nekin rahat tarvitaan kehitysapurahastoon.afrikassa ja italiassa tarvitaan niitä rahoja enemmän,koittakaa nyt ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitaja, mutta kannatan reilua korotusta. Jospa sitten saataisiin tarpeeksi hoitajia töihin ja asiat rullaamaan.
Montako prosenttia olet valmis nostamaan veroprosenttiasi kattaaksesi tämän 1,3 miljardin lisäkustannuksen vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuttuu. Jos on tarpeeksi tekijöitä eikä henkilökuntaa enää tarvitse kiristää ja lahjoa tekemään ylimääräinen ja joustamaan jatkuvasti niin kyllä se vaikuttaa positiivisesti koko työilmapiiriin. Toki työnjohdossa voisi myös tehdä muutoksia parempaan, mutta se ei tainnut olla tämän lakon pääpointtina tällä kertaa.
Kun oliskin aina näin. Ystäväni on hoitaja isossa sairaalassa joka on kertonut monta kylmäävää juttua lääkäreistä, jotka sälyttävät vastuuta hoitajille ja pesevät kätensä milloin milläkin syyllä vastuustaan. Tai mitä sanot siitä (just pari päivää sitten), kun lääkäri olisi kotiuttanut vanhuksen vaikka serppi oli 187? Hoitajat sit joutuvat huomauttamaan, et onkohan kuule ihan hyvä juttu nyt... Heillä on käytännön tietotaitoa valtavasti ja monissa vanhemmissa lekureissa on valitettavan itseriittoista porukkaa lääkäreissä. Onneksi uusi polvi on nöyrempää ja fiksumpaa.[/quote]
Tästä huomaa, että ystäväsi ei ole lääkäri. Serppi laskee hyvin hitaati, eikä potilasta pidetä siraalassa korkean serpin vuoksi, jos kunto muuten kestää kotiutuksen, lääkitys tepsii myös kotihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuohon, että paperimiehet ovat nostaneet palkat liian korkeiksi... No, se palkkataso on kyllä alun perin lähtöisin siitä, että paperi on mennyt kaupaksi ja yrityksillä on ollut varaa maksaa hyviä palkkoja, joten on myös saatu tehtaisiin työntekijöitä. Katsos tuossa tilanteessa näkyy se kysynnän ja tarjonnan vaikutus palkkatasoon.
Ei, Suomen täytyi vain ottaa lisää velkaa ja korottaa veroja ja leikata jostain lisää. Ehkä se on lapsilisät pois, ehkä se on asumistuki pois, ehkä se on työmatkavähennys pois tai ehkä se on kaikki nämä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan, jatkossa yksi hoitaja tekee sitten kolmenkin työt, jos nykyisellään joutuu venymään kahden edestä. Ei ne rahat mistään taikaseinästä ole ilmestymästä vaan surkastuneesta valtion kassasta, mitä jo muutenkin koetellaan.
Ei. Kyse on allokaatiosta eli siitä miten käytössä olevat rahat jaetaan. Otetaanko sosiaalietuuksista vai ulkomaanavustuksista rahaa hoitajille? Mikä on se rahareikä, johon eniten täytyy allokoida varoja? Jos hoitajat loppuvat tästä maasta (kuten jo monessa sairaalahoitopiirissä uhkaa käydä), niin itse ainakin laittaisin varoja lisäämään alan vetovoimaa ja nipistäisin jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuttuu. Jos on tarpeeksi tekijöitä eikä henkilökuntaa enää tarvitse kiristää ja lahjoa tekemään ylimääräinen ja joustamaan jatkuvasti niin kyllä se vaikuttaa positiivisesti koko työilmapiiriin. Toki työnjohdossa voisi myös tehdä muutoksia parempaan, mutta se ei tainnut olla tämän lakon pääpointtina tällä kertaa.
Ei muutu, ellette itse sitä muuta. Asenne ei niin vain muutu, jos on päättänyt vain valittaa kaikesta. Jos jo nyt kerta on tilanne, että harjoittelijoita ei jakseta perehdyttää "koska koulussahan nämä asiat pitäisi opettaa" ja selän takana kyräillään kuten naisvaltaisilla aloilla usein on tapana. Asiakkaat on yhtä kamalia, eritteet yhtä kamalia, edelleen päivät on kiireisiä (kuten kaikilla muillakin aloilla) ja aina ei ehdi kahvia juoda rauhassa. Huomaatte kuinka inflaation takia rahaa ei korotuksesta huolimatta jää kuin pari kymppiä enemmän käteen. Lakon jäljiltä alan maine on huono ja uusia työntekijöitä ei tullutkaan ovista ja ikkunoista.
Jostain tuokin raha on pois ja en varmasti tule hyväksymään sitä että minulta leikataan. Kaikki muutkin täällä joutuvat kärvistelemään pienellä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyntä on eri asia on maksukyky. Yhteiskunnalla nyt vain ei ole maksukykyä tätä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien kannattaisi muistaa, että sairaanhoito ei ole tuottavaa työtä. Jos palkka harmittaa, kannattaa vaihtaa työpaikkaa. Yksityisellä sektorilla voi pyytää palkakseen mitä lystää, ehkä saa, ehkä ei. Jos on hyvin kannattava yritys, voi saadakin. Mutta kun istutaan kunnan eläkevirassa, mikä on turvallista, palkka kasvaa vain sovitun verran.
Miten niin ei ole tuottavaa työtä?? Kun työikäinen hoidetaan kuntoon ja takaisin työelämään, on se erittäin tuottavaa yhteiskunnan kannalta. Jo sekin, että ihminen pärjäilee kotona eikä tarvitse kallista laitoshoitoa, tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi. Joten miten niin ei ole tuottavaa työtä?
Potilasturvallisuuden vaarantaa hoitajapula. Tämä on se ykköskysymys jota ei pakkolaeilla hoideta. Jos tätä peruskysymystä ei laiteta kuntoon, tilanne heikkenee koko ajan. Kyse on myös prioriteeteista. Rahaa on, mutta mihin sitä laitetaan?
Todennäköisin vaihtoehto mielestäni on, että tänne tulee amerikkalaistyylinen vakuutusjärjestelmä. Eli rikkain väestönosa saa jopa parempaa hoitoa kuin nyt ja loput saa jonkinlaisen minimitason tai ovat vapaaehtoistyön varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako prosenttia olet valmis nostamaan veroprosenttiasi kattaaksesi tämän 1,3 miljardin lisäkustannuksen vuodessa?
Ehkei tartte ees nostaa veroprosenttia juurikaan, vaan rahojen kohdistamisesta on kysymys.
Se kai tässä nyt onkin ongelmana. Mitä jos sairaanhoitajat todella noudattaa ohjettasi? Oletko valmis myös siihen? Se nimittäin on suunta johon ollaan menossa, ja vauhti kiihtyy! Ajaudutaan siis tilanteeseen jolloin hoitoa ei enää muualta saa, paitsi yksityiseltä sektorilta. Siellä syntyy kilpailua, palkat nousee, mutta myös palvelut kansalle ovat sitten kovissa hinnoissa. Jokainen maksaa itse omasta pussistaan kaiken. Jos ei ole varaa vakuutuksiin, on sitten todella heikoilla jos sattuu sairastumaan vakavasti. Mutta tätä ilmeisesti kansa sitten haluaa?